Citat:
Ursprungligen postat av
afKnollentott
Jaha - och vad hade du på hjärtat då - vad gäller "fallet"
?? Jag är inte Danska Polisen, jag är heller inte LGW, eller Sherlock för den delen, mina åsikter i det här fallet är bara mina egna, du får väl läsa inläggen igen då... Och bilda dig en egen uppfattning
Vad fan som helst kan ju ha hänt, KW var kanske kär i PM, KW klädde upp sig finfint - PM ville inte och då hoppade hon i plurret - rakt in i propellern ?
Det är faktiskt drygt att vara journalist idag, en del artiklar de skriver blir kanske aldrig lästa och man får så att säga stå ut med att vara en nobody, utan framtid. Att hitta påhugg är inte heller lätt, och man måste ha en jäkla tur att få ett scoop.
Förr så hade svenska journalister en ganska spikad karriärstege, man sattes först att sätta annonser, sen att skriva artiklar om syjuntan i byn. Man var garanterad lön bara man producerade XXX antal ord i veckan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Helt ovetenskapligt, tror jag mer än hälften av människor, som gjorde ett försök att dyka med en u-båt, skulle få PANIK, direkt!!!
Det är helt ovetenskapligt, men jag har testat marina miljöer, observerat, och kopplar dom till klaustrofobiska.
På Kanarieöarna ligger en turistubåt som jag åkt med, den är helt okej, och ingen klaustrofobi där, fast den har ju en helt annan klass än PMs ubåt, och vid goda siktförhållanden så ser man ju bra i den. KW å sin sida är en mycket berest kvinna och om hon hade sådana besvärande handikapp hade hon troligen inte rest så mycket. Klaustrofobiker kan ju ibland inte ens åka hiss utan att känna obehag.
Men visst kan det ligga mycket i detta, vad som helst kan ju ha hänt som gjort henne orolig
Om hon nu var klaustrofobisk så borde det ju inte varit det klokaste valet att ut och åka ubåt precis...
Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Jodå, på sällskapets infosida som länkades för några timmar sedan så förevisade PM en gyrokompass (såg inte sprillans ny ut) och sa att magnetkompass funkade för dåligt i ubåten.
Jo fast de gamla gyrokompasserna som fanns på de tidiga atomubåtarna var rejält klumpiga saker, med en stor trög massa, ofta av Uran, Wolfram, eller liknande. Och de var vad jag vet tvungna att vara strömförsörjda hela tiden
Man byggde ju också en slags kamera som skulle sitta i toppen av periskopet och kunde mäta stjärnpositionerna automatiskt. Den behövde ju bara stickas upp typ en halvmeter ovanför ytan.
Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Det finns små navigationssystem med tröghetsnavigering (ihopkopplat med GPS) som är rätt perfekt för undervattensnavigering, åtminstone för en kortare tid åt gången (då de sakta men säkert ger större och större felvisning) men något sådant har jag inte sett att det fanns i Nautilus.
Luring där, ska få mig att hoppa i galen tunna, hehe - Nä GPS signalen når inte ned i vattnet, möjligen att den kan etablera synk när den är riktigt nära ytan, och när den går ner igen den den försöker räkna position med hjälp av tröghetsnavigering.
Ett komplett tröghetsnavigeringssystem med både gyrokompasser och accelerometrar och exakta klockor kostar ju säkert en förmögenhet. Och inte lätta att kalibrera heller., däremot så har det funnits navigeringsenheter som bygger på ultraljudsbojar. De kan också överföra hörbart ljud, dock bara med allra lägsta tfn-kvalitet. En multichannel ultraljudsenhet kan dock i teorin komma upp i bättre bithastigheter, alltså som akustiska modem.
Citat:
Ursprungligen postat av
55dollar
Varför har hon ett blåöga på en av bilderna? Långskott, jag vet.
Det kan ju ha varit KW som klippt till henne, det vet vi ju inte ? Å andra sidan så finns det ju faktiskt andra anledningar till att få ett blåöga än att man blivit slagen, Fast det är sällsynt, Någon jag vet hade fått blåöga av att ha dykt på rätt så stort djup, Annars är det mest äldre som kan råka ut för det. Tex en stor dos vanlig Treo kan ge tex näsblod och säkert både blåöga och rödöga, men det är sällsynt...
Citat:
Ursprungligen postat av
StyrmanStake
Jaha.
Nautilus har ingen capstan vad jag har sett.
Är du gammal sjöscout eller? 
Nej jag vet ju inte hur ubåten ser ut i detalj, ids inte kolla på bilderna heller. Ingen vits att ha en kapstan på däck om man inte säkert kan göra perfekta tätningar, alt hydrauldrivet spel. Eller om det finns någon vinsch inne i ubåten och att man kan ha ett block uppe i tornet, Mja man har ju varit ute på havet en del ja, Ändå så är jag inget bra på knopar tex, Vitsen med att ha en lång lina, ankartross är att risken är mindre att dra loss ankaret då.
Vanliga vinschar som tex BilTemas eldrivna tror jag inte räcker för en så pass tung ubåt - De tål antagligen inte saltvatten heller - Rostar ihop på en säsong kan jag tro...