2017-08-15, 02:47
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
"Peter, du skall bli far"

Men den teorin bygger på det som jag dryftat tidigare (och blir då mer lättförståeligt) att de har haft en privat relation sedan tidigare.
Men om så inte är fallet (även om jag också tror på en tidigare privat relation, förklarar även rättens agerande), vad finns det då som skulle kunna få danskjäveln att förorsaka BO´s hastiga frånfälle under en vanlig intervju?
Citera
2017-08-15, 02:47
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Jo visst låter det knepigt helt klart...
Man kan dock se på flera YT filmer om ubåten att folk härjar där en del när båten båten faktiskt listar rätt rejält (dock är det inga vågor)... Så helt omöjligt vill jag nog inte påstå... men kanske inte så sannolikt nej.

Men då om vi leker med tanken att hon väger 70 kg? hur bär du upp en kropp på 70 kg i typ ett 3 meters torn? med i en liten stege? och hivar henne överbord? Inte helt lätt.

Och vad skulle anledningen vara för att sänka ubåten (som jag visserligen inte tror var med direkt mening utan blev så pga av visserligen en medveten handling men inte en medveten tanke om du förstår mig) om nu inte ens kroppen ligger där...

"Inte en direkt mening" / "en medveten handling" / "inte en medveten handling"... är det, som du menar, samma sak.. liiite otydligt - för mig asså...
Citera
2017-08-15, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Men var det en olycka så skulle ju Mad Madsen naturligtvis ha rapporterat detta. Olyckor är ju inte straffbara!

Sant, därför tror jag inte det var en ren olycka.
Men visst blev han häktad pga grov oaktsamhet?

Det tror jag iofs bara är en juridisk tecknalitet för att hålla honom i förvar.
Citera
2017-08-15, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jigaboo
Studerat? Har hon examen? LSE har ingen journalistutbildning, låter uppdiktat och fake för mig.
Låter som Magdalena Andersson...hon gick en sunkig kurs på Harvard. Betyder ingenting

Hon har inte studerat journalistik vid LSE utan vid Columbia University i New York, där hon avlade sin masterexamen 2013.

"Kim Wall har studerat vid Sorbonne i Paris, London School of Economics och vid Columbia University i New York, där hon avlade sin masterexamen i journalistik 2013."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nqdMn/journalisten-kim-wall-ar-forsvunnen-efter-ubatshaveriet
Citera
2017-08-15, 02:51
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Det är något jag skulle kunna köpa.
Men vad kan tänkas göra ett "OBS-barn" så upprörd under en vanlig intervju att han blir fysisk?
Det är ju ändå en vuxen man vi talar om?
Vad skulle det kunna vara för fråga/område hon tagit upp?
Har han något gammalt lik i garderoben som hon kan ha nosat reda på och berört i intervjun?

Japp. Jag tror att det finns ngt där, dessutom har det ju funnits uppgifter om att dansken har visat på humör, dåligt humör, ja kanske rent av ett sjuhelvetes humör ?
Dock sägs det att han inte varit våldsam, vilket jag inte helt och fullt tror på.
Citera
2017-08-15, 02:54
Medlem
PM og hans fru sine facebooksider. Ikke særskilt interesssant.

https://www.facebook.com/peter.madsen.5602
https://www.facebook.com/spectacle.laursen?pnref=friends.search
Citera
2017-08-15, 02:55
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
"Inte en direkt mening" / "en medveten handling" / "inte en medveten handling"... är det, som du menar, samma sak.. liiite otydligt - för mig asså...

Som jag teoriserade lite förut...

Båten uppehålls endast på ytan pga av motorerna går, han går ner och stänger av dem och är väl medveten om att båten kommer sjunka. Det är en medveten handlingen men meningen var inte att sänka båten utan det fanns liksom inget annat val. Samtidigt var han ju inte ensam om att bygga den och det ubåtstekniska så att säga var väl hans medarbetare som stod för. Båten kanske var i ett sådant läge att enbart motorerna kunde hålla den uppe (typ länspumpade som attan) och han stängde av dem när han såg att han kunde bli "räddad".

Lite svårt att förklara men han gjorde så båten sjönk, men det var inte hans huvudtanke. Eller det var inte så att han tänkte sänka båten alls men den handlingen gjorde så att båten sjönk...

Kan inte komma på en bra metafor för att förtydliga det men låt oss säga att du sitter i en bil som faktiskt i princip är så bra byggd att den flyter och du kör i vattnet... du öppnar dörren/fönstret för att åka ut och ditt barn som sitter fast i bältet bakom dig dör pga av att bilen sjunker... du har ju sänkt bilen med din handling men din tanke var inte att sänka bilen och döda ditt barn...
Är du med på vad jag menar?
Citera
2017-08-15, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jodå, på sällskapets infosida som länkades för några timmar sedan så förevisade PM en gyrokompass (såg inte sprillans ny ut) och sa att magnetkompass funkade för dåligt i ubåten. Att förlita sig på loggen för dödräkning måste snabbt ge stort fel i positionen om man rör sig så sakta att havsströmmarna är föränderliga och ibland snabbare än ubåtens fart genom vattnet. Det finns små navigationssystem med tröghetsnavigering (ihopkopplat med GPS) som är rätt perfekt för undervattensnavigering, åtminstone för en kortare tid åt gången (då de sakta men säkert ger större och större felvisning utan GPS-signalen) men något sådant har jag inte sett att det fanns i Nautilus.

Jag vet inte vilket instrument du pratar om när du säger gps med tröghet. Har du ingen "signal" från till gpsen så är den väl bara i princip en klocka?
Jag får läsa på något dykforum.

Vi kan väl vara överens att i u-läge använder Madsen sig troligen av sin gyrokompass och logg (fart genom vatten) samt möjligen djupmätare. Han har heller inte navigerat något avancerat i några längre sträckor i u-läge.
Citera
2017-08-15, 03:02
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Men den teorin bygger på det som jag dryftat tidigare (och blir då mer lättförståeligt) att de har haft en privat relation sedan tidigare.
Men om så inte är fallet (även om jag också tror på en tidigare privat relation, förklarar även rättens agerande), vad finns det då som skulle kunna få danskjäveln att förorsaka BO´s hastiga frånfälle under en vanlig intervju?

Om två starka personligheter vill ha sin vilja eller tyckande igenom så kan en ev konflikt bli större.
Hemma eller på krogen kan vi välja att gå därifrån, ibland med att smälla igen nån dörr. Men vad gör man i en trång ubåt när det hettar till ordentligt ?

Det håller ju inte att enbart säga: Håller du inte käften så åker du ut !?
Citera
2017-08-15, 03:06
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

Båten uppehålls endast på ytan pga av motorerna går, han går ner och stänger av dem och är väl medveten om att båten kommer sjunka. Det är en medveten handlingen men meningen var inte att sänka båten utan det fanns liksom inget annat val. Samtidigt var han ju inte ensam om att bygga den och det ubåtstekniska så att säga var väl hans medarbetare som stod för. Båten kanske var i ett sådant läge att enbart motorerna kunde hålla den uppe (typ länspumpade som attan) och han stängde av dem när han såg att han kunde bli "räddad".

Lite svårt att förklara men han gjorde så båten sjönk, men det var inte hans huvudtanke. Eller det var inte så att han tänkte sänka båten alls men den handlingen gjorde så att båten sjönk...

Kan inte komma på en bra metafor för att förtydliga det men låt oss säga att du sitter i en bil som faktiskt i princip är så bra byggd att den flyter och du kör i vattnet... du öppnar dörren/fönstret för att åka ut och ditt barn som sitter fast i bältet bakom dig dör pga av att bilen sjunker... du har ju sänkt bilen med din handling men din tanke var inte att sänka bilen och döda ditt barn...

Men nu har ju polisen sagt att han sänkte den med flit. Det var alltså meningen att den skulle sänkas till botten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
PM og hans fru sine facebooksider. Ikke særskilt interesssant.

https://www.facebook.com/peter.madsen.5602
https://www.facebook.com/spectacle.laursen?pnref=friends.search

Varför har hon ett blåöga på en av bilderna? Långskott, jag vet.
Citera
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:

"Är du med på vad jag menar?" NEJ ! Varför "vevade" han med sina armar då inte, varför påkallade han inte hjälp... det var ju "andra" som uppmärksammade hans prekära situation... och där, just då - när han som bäst behövde det - då kom en liiiten plastig fritidsbåt till hans undsättning. I Öresund - ensam - mol allena - efter timmar, ja många - blev Madsen "räddad" - båten sjönk. KW, schårnalisten som till en början var med på seglatsen saknades - hon var redan saknad...........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in