Citat:
Ursprungligen postat av
afKnollentott
"Inte en direkt mening" / "en medveten handling" / "inte en medveten handling"... är det, som du menar, samma sak.. liiite otydligt - för mig asså...
Som jag teoriserade lite förut...
Båten uppehålls endast på ytan pga av motorerna går, han går ner och stänger av dem och är väl medveten om att båten kommer sjunka. Det är en medveten handlingen men meningen var inte att sänka båten utan det fanns liksom inget annat val. Samtidigt var han ju inte ensam om att bygga den och det ubåtstekniska så att säga var väl hans medarbetare som stod för. Båten kanske var i ett sådant läge att enbart motorerna kunde hålla den uppe (typ länspumpade som attan) och han stängde av dem när han såg att han kunde bli "räddad".
Lite svårt att förklara men han gjorde så båten sjönk, men det var inte hans huvudtanke. Eller det var inte så att han tänkte sänka båten alls men den handlingen gjorde så att båten sjönk...
Kan inte komma på en bra metafor för att förtydliga det men låt oss säga att du sitter i en bil som faktiskt i princip är så bra byggd att den flyter och du kör i vattnet... du öppnar dörren/fönstret för att åka ut och ditt barn som sitter fast i bältet bakom dig dör pga av att bilen sjunker... du har ju sänkt bilen med din handling men din tanke var inte att sänka bilen och döda ditt barn...
Är du med på vad jag menar?