Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Men, risken att köra fast, och den ännu större risken att inte ta sig loss ( jämför med gåsefjärden och U-137, inte samma, men liknande: svårt att backa av från grundstötning, oavsett fart..).
Har man vinsch ombord så gör man ju så här:
Är man på väg emot ett grunt område och vill ha en chans att komma loss, så släpper man ner ankaret innan man seglar in emot det grunda området, och man har rejält med lina, tex 200 meter för ett litet större fartyg. När man sen kört fast så kopplar man vinschen till ankartrossen och börjar dra, Tricket är att kunna dra länge och sakta om man kört fast i tex dy eller sjögräs. Så småningom så släpper det trots att man "sugits fast" emot bottnen.
Att backa med propellern är ofta inte så praktiskt. Propellern har "dåligt grepp" vid backning. Rodret sitter ju också "i vägen" för att ge ett bra vattenflöde kring propellern.
Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Fan vilken lam ursäkt. Bygga något sådant för över en miljon och inte kunna fixa ett par vattentäta lampor.
Ja till och med 1,5 miljon eller rentav betydligt mera, Bla så förefaller föreningsupplägget ha att göra med att PM lättare skulle få kredit hos olika leverantörer för sina vilda byggplaner, och kan ju medföra fördelar rent momstekniskt
Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Det skrev jag i o f s för ett tag sedan att jag inte sett en enda bild där den hade lanternor. Det är dock en nyhet värd att rapportera att den korsade en stor farled utan lanternor eftersom det är lag på att man ska ha sådana när det är mörkt.
Solnedgången skedd kl 2054 i Köpenhamn den aktuella dagen. Det kanske bara var tänkt att de skulle göra en kort tur, men att någon av dem var sen, eller gjorde turen längre än vad som var planerat. De kunde ju ha lagt ut ifrån kajen redan omkring kl 1930 (??)
Först kl 2237 var det så mörkt att det inte går att se några skuggor alls, (Nautical Twilight), man måste då ha lanternor för att synas
Nautical twilight menas alltså då man kan se de starkaste stjärnorna klart och tydligt ute på sjön och kan mäta dess position med tex sextant , när det är så mörkt kan man vanligen inte se horisonten så skarpt längre (annat än det är månljust).
https://www.timeanddate.com/sun/denmark/copenhagen
Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Det var flera dagar sedan någon idiot ramlade över en feltolkning av danska käresta bara. Släpp det bara.
Mitt fel, detta kom ifrån Brittiska media, Kaereste = nära anhörig, pojkvän, flickvän, sambo, särbo, partner, whatever, någon som man har nära känslomässig anknytning till
Citat:
Ursprungligen postat av
pyro860
Är även din kronofogden-teori ett rykte?
Nja, jag vet inte, men jag läst ett av de riktigt tidiga reportagen om PM att han var på väg att vräkas ifrån en lokal som han höll på med sina "experiment" i. Och att han hade för många gasflaskor och andra brännbara saker i lokalen. Men det är säkert mer än 10 år sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
StyrmanStake
Vidare kan man ju fråga sig hur navigeringen sköts i U-läge?
I min bok kör dom möjligen på kompass och djup. Det är i princip som att famla i blindo.
Riktiga militära ubåtar där kostnaden inte spelar någon roll har ju sk tröghetsnavigering som sköts av bla gyrokompasser, dvs ett gyro som vars rotationsaxel hela tiden pekar emot Norr. Tex Sperrys design. Denna tillsammans med en kronometer (noggrann klocka) och en logg (hastighetsgivare) så kan man beräkna positionen med
"sk död räkning". Man måste ändå då och då gå upp till ytan och mäta upp positionen för att få fram korrektionsdata för den angivna gyrokompassen.
Man kan ju också ha magnetisk kompass men de stålsorter man använder i skrovet de skärmar av magnetismen för mycket, i regel alltså.
Militära ubåtar går gärna helst i uläge ute på havet eftersom de inte kan balansera sjögången så bra, pga för små roderytor i förhållande till sin storlek i övrigt. I uläge så slipper den däremot rullningarna och sjögången nästan helt.
Att PMs ubåt skulle ha så avancerade saker som gyrokompasser det tror jag knappt på, den är både blind och döv under ytan och det är säkert mycket svårt att navigera.
Den turistubåt som ligger vid Kanarieöarna och är byggd av finländska Wärtsilä har dock en magnetisk kompass, om jag nu minns rätt.