2017-08-15, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Glöm inte vegan och scientolog!

(Hatten av för hjärnsläppet som sammanfattade tråden ypperligt! )
Ja såhär långa trådar måste sammanfattas då och då
Vi får se hur länge de blir kvar här, polisen vill säkert rekrytera dessa lysande genier!

Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Haha +1. Glöm inte att det vore vettigast att tömma Öresund på vatten också.
hehe ja jag missade den. Tack för komplettering!

Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Folk här inne verkar vara försöksutskrivna.
Speciellt ett visst svart-vitt djur som dessutom luktar illa, och tror att han blir expert på allt, bara för att han stulit sitt nick från Lockheed Martins "Skunk Works".
Folk fattar inte ens när dom gör bort sig, utan fortsätter bara att gräva dynga över sig själva.

Ibland tappar man faktiskt hoppet om mänskligheten.
tycker inte jag kan peka ut någon direkt favorit Det är en förvånansvärt stor skara. Sommarlovet är väl iaf över snart!

Fö.
En ubåt ute i ytläge i öregrund. Det måste komma in många vittnesmål nog. Den måste blänkt i månskenet.
Att han gick så nära det större fartyget var nog bara pga tunnelseende pga adrenalinpåslag. Det är ju ändå inte så ofta man är ute för att dumpa lik. Det gäller att fokusera på målet.
Citera
2017-08-15, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du har så strukturerade och relevanta funderingar! Dom flesta kan inte ens tänka sig till dom.

Jag tror det hela handlar om ett litet "Nautilus-dyk", att få känna på att vara under ytan, för reporterns skull. Hon måste ju få en "känsla" av verklighet, om någon ska bry sig om/betala för hennes kommande krönika/reportage ( jag antar att färden handlade om det, har inte sett något bekräftande på anledningen till båtfärden, ännu).

Om vi utgår från att journalisten skulle skapa ett reportage/ en krönika, är det mycket rimligt att utgå från att det skulle vara en "kontrollerad" tidsbegränsad resa med fastställda inslag ( t.ex. ett mycket väl definierat, kort, dykmoment). Jag bedömer att BO ville ha en erfarenhet att vara under vattnet, för att få rätt känsla om det hon skulle försöka skriva om ( jämför en krigskorrespondent som sitter i sitt vardagsrum, med en som bor och lever i Mosul.....vem av dom har bäst förutsättningar att på ett levande sätt förklara...).

Alltså, dom ska göra ett dyk, men kanske "bara" i en minut, tre minuter, eller andra minuter, det har dom bestämt. Då spelar det ingen större roll var dom är, vilket djup som är, och PM hade säkert ett antal trevliga platser ( det finns många fönster under däck) att välja på. Dom kan ju välja att från stillastående, på en intressant plats, låta sig sjunka ner, hur långt de vill, tills botten.

Min ide är: Vad hade dom för mål med resan? Vad hade dom avtalat att göra ( för berätta om ett dyk, kunde PM gjort i ett reportage på land)? Vad gjorde dom? Var gick det snett?

Visst kanske ett litet dyk. Kanske körandes med periskop och dieselmotor.
Men det borde för det första vara rent meningslöst för att titta på fisk. Det var ju trots allt natt.
Vidare så är väl ubåten ca 4 meter hög totalt. Då kan det ju vara så att runt Middelgrundsfort skulle passa för en sådan grej. Strax norr om vid ankarplatserna. Inte så mycket trafik. Där är det ca 11-12 meter. Och rimligt att ett riktigt dyk skulle kunna göras säkert.

Det är ca 3 sjömil dit från sista kända bilden.
Det kan ha varit planen. All annan båtkörning är för att komma undan och bli av med en eventuell kropp.
Om ni frågar mig.
Citera
2017-08-15, 02:01
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Möjligt.., dock så riskerar han istället för att bara ha orsakat en olycka pga egot (gå ut ensam och ej med mera folk ombord), så är det eventuellt livstid.. + att sänka sin egna älskade Ubåt.

Det är väl möjligt, men låter inte troligt i mina öron.

Ja, men som jag skrev i ett annat inlägg... så kan denna olycka vara så fullständigt osannolik (men trots allt en olycka) att han direkt inser att ingen skulle tro honom... då är allt annat bättre och han hoppas på den lilla chansen som finns...
Men alla tänker olika givetvis... han är ju speciell givetvis och tänker troligen inte riktigt som du och jag. Själv hade jag hållit stenhårt på sanningen även om jag insett att jag har inga vittnet och kanske till och med "bevisen" talar emot mig (det kan ju hända beroende på händelseförloppet trots att han är "oskyldig". Men han kanske tänkte så... utan han kände att berättar jag så blir jag fälld för dråp och i värsta fall mord... hittar jag på och ljuger så kan jag inte bli fälld för något av det (klart han kan men det blir svårt)...

Dvs hade det funnits en kamera som spelat in allt så hade vi troligen tyckt han var lite lite skyldig men det var en olycka...

---edit

Men innan du idiot förklarar mig återigen :-)
Så jag spåånar bara...
Citera
2017-08-15, 02:04
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Ni två kan väl ta er privata uppgörelse via PM
Om du läste inlägget du svarade på så var det precis det det stod att så skulle ske, och så har också skett.
Ditt eget inlägg är således överflödigt...

Kan vi gå vidare i frågan nu?

Är det sannolikt att danskjäveln haft en kärleks/sexuell-relation med BO som spårat ur?
Och är det p.g.a detta (uppgifter levererade till polisen av danskjäveln själv) som rätten (av omtanke av BO´s anhöriga/pojkvän) valt att hålla förhandlingen bakom lyckta dörrar?
Citera
2017-08-15, 02:04
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Kan PM ha haft extra overall i ubåten. För jag tror och i stort sett ser det som enda anledningen till att han sänkte ubåten för att förstöra brottsplatsen. Borde inte hans kläder vara fullt av bevis för att KW bragts om livet/utstått våld?
Citera
2017-08-15, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ja det är just det som är det konstiga...

Men men... det är fan inte helt lätt att se hur andra beter sig i en sådan situation... han behöver inte vara "smart"... men kanske agerar så att han tror ingen kommer att tro honom... det finns inga vittnet osv... i dom timmarna som det kanske handlar om (eller kanske ännu mindre vem vet?) så kanske han tror att det händelseförloppet som skett är ingen som kommer tro...
Och enligt min "idiot" teori så kan han dessutom inte ens beskriva olyckan... dvs det som skulle hänt är att folk tror han hittar på världens historia och troligen blir dömd för dråp... eller har en liten liten chans att komma undan i princip allt...

Det finns en möjlig modell, för att hon råkade ut för en ren olycka, utan/knappt utan påverkan från MGM.

Eftersom han har sagt att både båten och han själv har "förbannelser" vilande på sig, bestämmer han sig, efter att hon rasat överbord, att sänka skeppet, förbannelsen, men överleva själv.....

Man ska vara i fablernas värld, om man ska tro på en sådan modell. Olycka=i princip, utesluten, främst baserat på händelser efter förmodat dödsfall ( ännu helt oklart hur).
Citera
2017-08-15, 02:10
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Är du begränsad, på riktigt!!

Du, tänker på grumligt vatten, fråga dig runt lite, i din bekantskapskrets, vad dom tänker på först, när dom är under vattenytan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

"Vad det skulle ge", tyder på din mycket begränsade förståelse för mänskliga varelser!!!!

Vad du kapitalt missar, är massor med människors normala reaktioner, känslor, när dom förstår att dom befinner sig i en "mode", som dom inte naturligt kan överleva i ( under vatten, som vi talar om nu).

Upplevelsen, som du fastnade på, är ju fullständigt irrelevant för någon som är rädd för att vara instängd, utan möjlighet till påverkan, det kommer ju först.

Nu orkar jag inte förklara mer för dig, ta det, eller förbli en total ignorant.

Ehh... jag menar ju att ett "dyk" under vattenytan aldrig varit aktuellt, tror jag. Där hade inget funnits att se, i Öresunds grumliga vatten.
Visst har jag begränsningar, men inte så snäva , tror jag...
DU relaterar till dina fobier kontra vatten - det klandrar jag dig inte för.
Som det framkommit, har KW äntrat u-båten helt frivilligt - om hon sedermera lämnat den likaså är väl höljt i dunkel. Framförallt hur och varför.
JAG tror KW har "mönstrat av" högst ofrivilligt, oavsett sällskapet "dykt" eller befunnit sig över eller under ytan.
Citera
2017-08-15, 02:11
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnsläppet

Fö.
En ubåt ute i ytläge i öregrund. Det måste komma in många vittnesmål nog. Den måste blänkt i månskenet.
Att han gick så nära det större fartyget var nog bara pga tunnelseende pga adrenalinpåslag. Det är ju ändå inte så ofta man är ute för att dumpa lik. Det gäller att fokusera på målet.

Ubåten är säkert ganska svårupptäckt om den går nedsläckt om natten, låg linje i vattnet med endast ett torn som sticker upp.
Att dansken råkade komma nära det större fartyget kan kanske bero på hans egen låga fart (undanmanövrar tar tid) och att det är förvånansvärt svårt att uppskatta ett stort fartygs hastighet, speciellt om natten.
Citera
2017-08-15, 02:12
Medlem
Kim kanske hotade honom, och inte utan orsak heller.

Peter kanske försökte göra några närmanden, och Kim hotade att förstöra hela hans liv och karriär. Att hon skulle skriva så att alla i hela världen fick veta vilket svin han är.

Han blev rasande och knuffade Kim så hon slog i huvudet och dog.

Sen sänkte han kroppen, och låg under ytan till runt kl 10. Jag tror inte att han körde jättelångt/länge med kroppen i båten.

Men eftersom han blev hittad/räddad innan han kunde städa fartyget/ubåten så var han tvungen att sänka den.

Jag tror att han blev hittad ganska kort efter att han steg upp till ytan. Annars hade han blivit hittad tidigare.
Citera
2017-08-15, 02:16
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Kan PM ha haft extra overall i ubåten. För jag tror och i stort sett ser det som enda anledningen till att han sänkte ubåten för att förstöra brottsplatsen. Borde inte hans kläder vara fullt av bevis för att KW bragts om livet/utstått våld?
Inte alls en dum teori. Nu är det sängdags för mig, men kanske någon nattuggla kan jämföra bilder av PMs kläder vid avfärd och efter han blev upplockad?
Senast redigerad av vallero 2017-08-15 kl. 02:19.
Citera
2017-08-15, 02:18
Medlem
Citat:
Men, risken att köra fast, och den ännu större risken att inte ta sig loss ( jämför med gåsefjärden och U-137, inte samma, men liknande: svårt att backa av från grundstötning, oavsett fart..).

Har man vinsch ombord så gör man ju så här:
Är man på väg emot ett grunt område och vill ha en chans att komma loss, så släpper man ner ankaret innan man seglar in emot det grunda området, och man har rejält med lina, tex 200 meter för ett litet större fartyg. När man sen kört fast så kopplar man vinschen till ankartrossen och börjar dra, Tricket är att kunna dra länge och sakta om man kört fast i tex dy eller sjögräs. Så småningom så släpper det trots att man "sugits fast" emot bottnen.

Att backa med propellern är ofta inte så praktiskt. Propellern har "dåligt grepp" vid backning. Rodret sitter ju också "i vägen" för att ge ett bra vattenflöde kring propellern.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Fan vilken lam ursäkt. Bygga något sådant för över en miljon och inte kunna fixa ett par vattentäta lampor.

Ja till och med 1,5 miljon eller rentav betydligt mera, Bla så förefaller föreningsupplägget ha att göra med att PM lättare skulle få kredit hos olika leverantörer för sina vilda byggplaner, och kan ju medföra fördelar rent momstekniskt

Citat:
Det skrev jag i o f s för ett tag sedan att jag inte sett en enda bild där den hade lanternor. Det är dock en nyhet värd att rapportera att den korsade en stor farled utan lanternor eftersom det är lag på att man ska ha sådana när det är mörkt.

Solnedgången skedd kl 2054 i Köpenhamn den aktuella dagen. Det kanske bara var tänkt att de skulle göra en kort tur, men att någon av dem var sen, eller gjorde turen längre än vad som var planerat. De kunde ju ha lagt ut ifrån kajen redan omkring kl 1930 (??)

Först kl 2237 var det så mörkt att det inte går att se några skuggor alls, (Nautical Twilight), man måste då ha lanternor för att synas

Nautical twilight menas alltså då man kan se de starkaste stjärnorna klart och tydligt ute på sjön och kan mäta dess position med tex sextant , när det är så mörkt kan man vanligen inte se horisonten så skarpt längre (annat än det är månljust).
https://www.timeanddate.com/sun/denmark/copenhagen

Citat:
Det var flera dagar sedan någon idiot ramlade över en feltolkning av danska käresta bara. Släpp det bara.

Mitt fel, detta kom ifrån Brittiska media, Kaereste = nära anhörig, pojkvän, flickvän, sambo, särbo, partner, whatever, någon som man har nära känslomässig anknytning till

Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Är även din kronofogden-teori ett rykte?

Nja, jag vet inte, men jag läst ett av de riktigt tidiga reportagen om PM att han var på väg att vräkas ifrån en lokal som han höll på med sina "experiment" i. Och att han hade för många gasflaskor och andra brännbara saker i lokalen. Men det är säkert mer än 10 år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av StyrmanStake
Vidare kan man ju fråga sig hur navigeringen sköts i U-läge?
I min bok kör dom möjligen på kompass och djup. Det är i princip som att famla i blindo.

Riktiga militära ubåtar där kostnaden inte spelar någon roll har ju sk tröghetsnavigering som sköts av bla gyrokompasser, dvs ett gyro som vars rotationsaxel hela tiden pekar emot Norr. Tex Sperrys design. Denna tillsammans med en kronometer (noggrann klocka) och en logg (hastighetsgivare) så kan man beräkna positionen med "sk död räkning". Man måste ändå då och då gå upp till ytan och mäta upp positionen för att få fram korrektionsdata för den angivna gyrokompassen.

Man kan ju också ha magnetisk kompass men de stålsorter man använder i skrovet de skärmar av magnetismen för mycket, i regel alltså.

Militära ubåtar går gärna helst i uläge ute på havet eftersom de inte kan balansera sjögången så bra, pga för små roderytor i förhållande till sin storlek i övrigt. I uläge så slipper den däremot rullningarna och sjögången nästan helt.

Att PMs ubåt skulle ha så avancerade saker som gyrokompasser det tror jag knappt på, den är både blind och döv under ytan och det är säkert mycket svårt att navigera.

Den turistubåt som ligger vid Kanarieöarna och är byggd av finländska Wärtsilä har dock en magnetisk kompass, om jag nu minns rätt.
Citera
2017-08-15, 02:18
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Det finns en möjlig modell, för att hon råkade ut för en ren olycka, utan/knappt utan påverkan från MGM.

Eftersom han har sagt att både båten och han själv har "förbannelser" vilande på sig, bestämmer han sig, efter att hon rasat överbord, att sänka skeppet, förbannelsen, men överleva själv.....

Man ska vara i fablernas värld, om man ska tro på en sådan modell. Olycka=i princip, utesluten, främst baserat på händelser efter förmodat dödsfall ( ännu helt oklart hur).

MGM och allt nonsens - vad yrar du om skeppsgossen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in