Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-15, 02:19
  #6001
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyrmanStake
Där åker man troligen inte runt med en 18 meter lång ubåt på 33 ton för att leta sjögräs.
Hmm, PM kan ju haft med sig en liten gummiflotte, Ankrat ubåten utanför sjögräset och paddlat in och sänkt kroppen. Men det är så gott som omöjligt att få ut och in en gummiflotte ur de små luckorna om han inte tömt den på luft innan. Han kan ju i och för sig även ha simmat med kroppen in bland sjögräset, men det borde han ju begripa att det är väldigt farligt. Man kan heller inte simma med tillräckligt med vikter och en död kropp med mindre än att PM åtminstone har två flytvästar med sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Om du lär dig följa pilen till tidigare inlägg i citaten, så slipper du göra bort dig!
....
Jag svarade på ett citat jag fått tidigare, om du inte orkar ta reda på vad det handlar om så är det ditt problem.

Alltså vi vet inte så mycket om deras privata förhållanden - Ingen av dem har hamnat i allvarligt trubbel tidigare som det verkar. PM kan ju lika gärna vara transa, dvs kvinna ifrån början, det vet vi ju inte, och så har han blivit lesbisk på gamla dar, Eller att bägge var transor för att nu krångla till det ytterligare

Antingen kände de varandra sedan tidigare eller att det möjligen skulle varit åtminstone en person till med på ubåten men att denne fått förhinder av något slag, därför blev denne akterseglad, Och att avseglingen skedde senare än det var tänkt, dvs det hann bli mörkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Och hur förklara ni att häktningsförhandlingarna hölls bakom lyckta dörrar, med hänsyn till KW's anhöriga, för kränkningar riskerade att komma ut ?

Äh, det kan ha varit en "vit lögn" med lyckta dörrar pga risk för kränkning, tex att Polisen inte har hunnit kolla eventuella alibin, mm. Häktningen kom ju till för att man skulle kunna kvarhålla PM, utan att den skulle kunna vara prutbar på något sätt. Och att man håller förhör med anhöriga till KW, de är naturligtvis jätteoroliga och kan ju tro vad som helst, fastän det varit en osannolik olycka.

Citat:
Ursprungligen postat av UlvarViking
Underlig historia, som jag ser det kan det finnas två scenarion.
1. Peter och Kim far ut med ubåten, till en början är allt trevligt, ....

2. Kim vill skriva en bok. Gärna självbiografisk, om sitt händelserika liv....

Haha, det är nog du som är skrivarförmågan här ? Spinn vidare så kan du nog kränga manuset till något förlag och sitta och mysa i TV-sofforna med LGW
Citera
2017-08-15, 02:21
  #6002
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
PMs agerande när han sänkte båten. Kan han inte ge en vettig förklaring (som håller) till det ligger han illa till och kommer då att dömas till ett hårt straff på indicier. Frågan är om det där gör att han kommer undan med vållande när han annars skulle haft ett straff för mord?

Han är ju där han är så nu får vi ser vi ser ut hur det blir i slutändan!
Citera
2017-08-15, 02:22
  #6003
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Och hur förklara ni att häktningsförhandlingarna hölls bakom lyckta dörrar, med hänsyn till KW's anhöriga, för kränkningar riskerade att komma ut?

Skulle PM sagt något annat än det som råkade hända? Skulle han sänkt skeppet i det läget.....fundera lite, och kanske inse sedan, att olycka är ytterst osannolik.

Varför skulle PM ljuga om en ren olycka!!!!!!!
Hänsyn till anhöriga var bara det ena av de två skälen. Det andra var av utredningstekniska själ.

Går vi tillbaka till det första så kan det finnas en hel bunt möjliga förklaringar - som t ex att man inte riktigt var säker på exakt vilka dumheter som PM kanske kunde tänkas vilja antyda. Vi vet ju inte exakt vad han har fått ur sig. Det enda vi kan anta, är att han försöker klara sitt eget skinn och då inte vill ta på sig ansvar för mord.

PM borde inte ljuga om en olycka om det är en ren olycka. Och det inte var en oförskämt farlig lösning i ubåten som orsakade olyckan. Och om han inte själv i panik efter olyckan gjorde någonting dumt som han i efterhand vet har högre straffvärde än själva olyckan.

Ingen hade vad vi vet flytväst.
Ubåten är nog inte världens stabilaste.
Går ramla i plurret vilket blir besvärande om han inte höll koll och det tog tid att han uppmärksammade och då inte ens vet var hon föll i. Och stor stress om propeller blir inblandad.
Farlig remskiva för nedväxling till propeller.
Troligen farlig spänning för eldriften.
Finns nog lite blandat som arbetsmiljöverket t ex skulle bli upprörda över, och där han kan anses vållande på grund av riskfaktorn.

Att vara smart och kunna designa/bygga båtar betyder inte att PM är till sin rätt vid höga adrenalinnivåer. Men att han kan inse hur i h..e han klantat till det när han fått lite tid att lugna ner sig. Och då inse att han redan hamnat i en okontrollerbar situation där han kanske tar beslutet att lögn är bästa sättet att klara sig.
Citera
2017-08-15, 02:25
  #6004
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogssmultronet
Kim kanske hotade honom, och inte utan orsak heller.

Peter kanske försökte göra några närmanden, och Kim hotade att förstöra hela hans liv och karriär. Att hon skulle skriva så att alla i hela världen fick veta vilket svin han är.

Han blev rasande och knuffade Kim så hon slog i huvudet och dog.

Sen sänkte han kroppen, och låg under ytan till runt kl 10. Jag tror inte att han körde jättelångt/länge med kroppen i båten.

Men eftersom han blev hittad/räddad innan han kunde städa fartyget/ubåten så var han tvungen att sänka den.

Jag tror att han blev hittad ganska kort efter att han steg upp till ytan. Annars hade han blivit hittad tidigare.

Detta låter som ett troligt scenarium, eller hur???
Citera
2017-08-15, 02:25
  #6005
Medlem
Det låter också helt osannolikt att Kim skulle klättrat ur tornet för att gå på ovansidan av ubåten. För att tex ta en bild. Den är ju small som en surfbräda och helt utan räcke eller liknande. Ingen vettig människa gör en sådan sak, ännu mindre en journalist sommar på ett jobb.
Brottet eller olyckan som eventuellt lett till hennes död har hänt nere i ubåten.
Det är min övertygelse.
Om hon inte i panik själv hoppat överbord från tornet för att rädda sig från galningen Madsens demonsnack.
Från själva tornet är det omöjligt att "trilla" i plurret.
Citera
2017-08-15, 02:25
  #6006
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Om du läste inlägget du svarade på så var det precis det det stod att så skulle ske, och så har också skett.
Ditt eget inlägg är således överflödigt...

Kan vi gå vidare i frågan nu?

Är det sannolikt att danskjäveln haft en kärleks/sexuell-relation med BO som spårat ur?
Och är det p.g.a detta (uppgifter levererade till polisen av danskjäveln själv) som rätten (av omtanke av BO´s anhöriga/pojkvän) valt att hålla förhandlingen bakom lyckta dörrar?

Det stod ordagrant "Du är på väg att få ett PM" vilket du överhuvudtaget inte ens behövt skriva i forumet, bara att skicka.

Så till sak :
Jag tror inte riktigt på relationsvarianten. Jag tror mer på en frågeställning från Wall där PM blivit förbannad (han tycks ju vara lättretlig) . Irritationen har under resans gång stegrats. Varpå han burit sej åt mot Wall, så att hon skadats ordentligt. Ingen vet heller om hon i så fall endast tuppat av utav skadan, då PM flyttade henne från båten eller om hon dog av slaget, strypning känns för långdraget av nån märklig anledning.
Det kan även räcka med att han knuffat henne ordentligt mot ngt hårt i båten, och slått i skallen.

PM berättar naturligtvis en annan variant för att komma i bättre dager, ngt som ses föranleda till lykta dörrar. Vem vet, kanske har han berättat ytterligare en ny variant av händelsen ?
Av typen " jag har inte gjort nåt ju. Jag älskar ju henne och hon mej"
Citera
2017-08-15, 02:25
  #6007
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Hmm, PM kan ju haft med sig en liten gummiflotte, Ankrat ubåten utanför sjögräset och paddlat in och sänkt kroppen. Men det är så gott som omöjligt att få ut och in en gummiflotte ur de små luckorna om han inte tömt den på luft innan. Han kan ju i och för sig även ha simmat med kroppen in bland sjögräset, men det borde han ju begripa att det är väldigt farligt. Man kan heller inte simma med tillräckligt med vikter och en död kropp med mindre än att PM åtminstone har två flytvästar med sig.



Alltså vi vet inte så mycket om deras privata förhållanden - Ingen av dem har hamnat i allvarligt trubbel tidigare som det verkar. PM kan ju lika gärna vara transa, dvs kvinna ifrån början, det vet vi ju inte, och så har han blivit lesbisk på gamla dar, Eller att bägge var transor för att nu krångla till det ytterligare

Antingen kände de varandra sedan tidigare eller att det möjligen skulle varit åtminstone en person till med på ubåten men att denne fått förhinder av något slag, därför blev denne akterseglad, Och att avseglingen skedde senare än det var tänkt, dvs det hann bli mörkt.



Äh, det kan ha varit en "vit lögn" med lyckta dörrar pga risk för kränkning, tex att Polisen inte har hunnit kolla eventuella alibin, mm. Häktningen kom ju till för att man skulle kunna kvarhålla PM, utan att den skulle kunna vara prutbar på något sätt. Och att man håller förhör med anhöriga till KW, de är naturligtvis jätteoroliga och kan ju tro vad som helst, fastän det varit en osannolik olycka.



Haha, det är nog du som är skrivarförmågan här ? Spinn vidare så kan du nog kränga manuset till något förlag och sitta och mysa i TV-sofforna med LGW

Jaha - och vad hade du på hjärtat då - vad gäller "fallet"
Citera
2017-08-15, 02:26
  #6008
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Ehh... jag menar ju att ett "dyk" under vattenytan aldrig varit aktuellt, tror jag. Där hade inget funnits att se, i Öresunds grumliga vatten.
Visst har jag begränsningar, men inte så snäva , tror jag...
DU relaterar till dina fobier kontra vatten - det klandrar jag dig inte för.
Som det framkommit, har KW äntrat u-båten helt frivilligt - om hon sedermera lämnat den likaså är väl höljt i dunkel. Framförallt hur och varför.
JAG tror KW har "mönstrat av" högst ofrivilligt, oavsett sällskapet "dykt" eller befunnit sig över eller under ytan.

Igen, försöker jag:

Finns det människor som är rädda för vatten? Varför? Svar dom har en överlevnadsreflex, dom är rädda för att drunkna!

När du en gång till, inte förstår varför journalisten ville/behövde egen erfarenhet av att vara under ytan med konstgjorda metoder, i detta fall U-båt, handlar det om naturliga mänskliga instinkter!!!

För att hon ska kunna skriva ett levande och trovärdigt reportage om det, behövde hon uppleva miljön.

Det har ingenting att göra med vad som finns att se i Öresunds vatten, det var bara en ide från min sida: om jag var U-båtskapten, och skulle ta med någon första gången, skulle jag välja en plats, som kanske fokuserade bort från eventuella/troliga klaustrofobi-känslor.

Helt ovetenskapligt, tror jag mer än hälften av människor, som gjorde ett försök att dyka med en u-båt, skulle få PANIK, direkt!!!

Det är helt ovetenskapligt, men jag har testat marina miljöer, observerat, och kopplar dom till klaustrofobiska.

Kom med motagrument, kör, men berätta gärna om era egna marina erfarenheter, innan ni bara tycker!
Citera
2017-08-15, 02:29
  #6009
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyrmanStake
Det låter också helt osannolikt att Kim skulle klättrat ur tornet för att gå på ovansidan av ubåten. För att tex ta en bild. Den är ju small som en surfbräda och helt utan räcke eller liknande. Ingen vettig människa gör en sådan sak, ännu mindre en journalist sommar på ett jobb.
Brottet eller olyckan som eventuellt lett till hennes död har hänt nere i ubåten.
Det är min övertygelse.
Om hon inte i panik själv hoppat överbord från tornet för att rädda sig från galningen Madsens demonsnack.
Från själva tornet är det omöjligt att "trilla" i plurret.

Men var det en olycka så skulle ju Mad Madsen naturligtvis ha rapporterat detta. Olyckor är ju inte straffbara!
Citera
2017-08-15, 02:30
  #6010
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jaha - och vad hade du på hjärtat då - vad gäller "fallet"

+ många, skribenten är på stickspår eller urspårat...ingen som jag kommer att läsa eller citera framöver.
Citera
2017-08-15, 02:31
  #6011
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Och hur förklara ni att häktningsförhandlingarna hölls bakom lyckta dörrar, med hänsyn till KW's anhöriga, för kränkningar riskerade att komma ut?

/--/!

Tror inte att det var den enda, eller ens primära, anledningen till de lyckta dörrarna. Har ingen aning om hur det brukar vara vid häktningar i Danmark men vid såpass allvarliga brott som misst mord så tror jag det är praxis att man stänger in sig för att inte uppgifter som kan störa utredningen skall komma ut.
Minns inte vem som sades vara källan till den förklaringen (åkl/rätten/polisen) men tänker att det kan ha nämnts av någon i förbifarten att man vill visa anhöriga hänsyn vilket sedan media tog fasta på och 'blåste upp'.
Citera
2017-08-15, 02:33
  #6012
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne

Antingen kände de varandra sedan tidigare eller att det möjligen skulle varit åtminstone en person till med på ubåten men att denne fått förhinder av något slag, därför blev denne akterseglad, Och att avseglingen skedde senare än det var tänkt, dvs det hann bli mörkt.





Nu är ju jag iofs en ganska normalt fungerande person, men det som jag har så väldigt svårt att förstå är följande:

- Säg att man är en ganska/någorlunda känd person, som hållit på med div. uppfinningar och projekt tidigare. Man bjuder ombord en journalist som man inte har någon privat känning om sedan tidigare, för ett reportage (antingen om sig själv eller ubåten), vad är det som gör att man då så totalt kan tappa fattningen att man förorsakar journalistens död? Även om man har någon bokstavskombination?
Men det är väl kanske här vi "normala" skiljer oss från OBS-barnen?

För mig är det lättare att förstå skeendet om de från början hade någon form av privat relation.
Vilket även skulle kunna förklara rättens beslut att hålla förhandlingen undan medias granskning efter att danskjäveln kommit med vissa förklaringar angående omständigheterna runt händelsen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback