2017-08-15, 00:12
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Personligen (om jag vore honom dvs) så skulle jag ha tagit Ubåten till botten och legat stilla där, medans jag förbereder kroppen att dumpas.

Alternativet är ju att Ubåten är i övervattensläge, och jag har ingen kontroll över trafiken runtomkring i.o.m att jag har fullt upp med att preparera kroppen, detta tar ju min fulla uppmärksamhet. På havsbotten har jag inte detta problem.

Troligen gått övervattensläge om djupet inte varit tillräckligt fram till och med östra delarna av Saltholmen där han navigerat genom ålgräset ut mot "olycksplatsen" där han sänker ubåten.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Polisen vill ju att personer som varit med honom på undervattensturer ska höra av sig. Då får de ju veta om han brukar planera för mys på havsbotten, när det är unga kvinnor han har som passagerare. Det kan vara hans modus operandi för att få lammkött.

Det ena utesluter inte det andra. Men vid rena mord så är det inget sexuellt motiv bakom. Men börjar snusk-sagor komma fram så är det mer uppenbart. Men fram tills vi kan hålla förhör (eller ta del) så håller jag mig till min tes att hon hånar hans mästerbygge vilket får honom att slå slint. Vilket är mer troligt eftersom det är vållande alternativt mord det handlar om i första hand, i nuläget.
Senast redigerad av Rutinerad-Anka 2017-08-15 kl. 00:15.
Citera
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Korsa farlederna ja. Men sedan kan han i princip gå på sidan om dom. Men ja, risken för att bli sedd ökar definitiv.

Ang djupet så tror jag att det generellt är rätt bra batteriet i själva sundet. Det har iaf varit det. Så visst är det möjligt att se botten på 4m djup.

Ja 4m är nog i farozonen skulle tippa på att max siktdjup under goda förutsättningar är mellan 4-5m.
Citera
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Lägg till att hade KRONODOGDE efter sig för att utmäta tillgångar. Raketen seller ubåten? Vart hamnar vi då? OBS SPEKULERAR.

Ryktades det inte att han var miljonär?
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Måste inte alla fartyg ha en röd och en grön lanterna?

Uppfattat.

Man ser ju det även på mindre båtar (lanternor)?
Citera
2017-08-15, 00:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, bland annat. Och eftersom att jag i motsats till många andra har sökt information om Nautilus, bland annat film från dykning med fartyget så vet jag att man är rädd för att bli påkörd, till exempel när man går upp till ytan. Ubåten har inga sensorer, man är i stort sett blind och kan endast navigera utan att se och höra.

Du vet själv att PM framförde Nautilus i övervattensläge med släckta lanternor, varför gjorde han det om det är bättre att dyka?

Det var det som var konstigt, men då vet jag svaret.
Citera
Medlem
Citat:
Nu är jag inte med igen. Det måste ju vara säkrare att färdas UNDER de andra fartygen, om det är mycket trafik, än att färdas mitt ibland dem på ytan i en låg farkost som kanske inte syns? Eller menar du att det ändå är för grunt för att vara säkert, och att kölarna på de stora fartygen går för långt ner?

Ja, det är riktigt, det är för grunt för att både ubåt och vanliga fartyg ska få plats, - Det är mycket farligt för en ubåt att bli påkörd (rammad), det går då i regel hål på skrovet och den sjunker för gott och hela besättningen i ubåten drunknar på stört. Hela Öresund är grunt och helt olämpligt att gå med ubåt i uläge i.

En annan faktor är att nästan alla ubåtar i uläge är mycket långsamma, de kan alltså inte "hinna undan" eller väja ifall de upptäcker att de är på väg att bli rammade av ett större fartyg. Det större fartyget kan heller inte väja för det är det är för stort och klumpigt. Alltså bägge fartygsklasserna kan inte ha stora roderytor pga design. Stora roderytor och många hästkrafter måste till för att få hög manöverförmåga.

En annan risk är ju förstås att om ubåten har god fart i uläge och kör på grund så kan det ju gå hål på skrovet och då drunknar ju alla därinne direkt.
Citera
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Hennes sexuella läggning skulle iofs kunna vara relevant för fallet, om hon var/är gay kan man t.ex. direkt utesluta en affär mellan henne å danskdjäveln.
Nej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, bland annat. Och eftersom att jag i motsats till många andra har sökt information om Nautilus, bland annat film från dykning med fartyget så vet jag att man är rädd för att bli påkörd, till exempel när man går upp till ytan. Ubåten har inga sensorer, man är i stort sett blind och kan endast navigera utan att se och höra.

Du vet själv att PM framförde Nautilus i övervattensläge med släckta lanternor, varför gjorde han det om det är bättre att dyka?
Jag har sagt precis samma med tidigare. I undervattensläge är dom blinda, och de gånger dom har varit de har dom legat relativt stilla på säkra platser, och PM har ändå alltid varit orolig för risken att bli på/överkörd som en av dom största. Han har garanterat gått i ytläge.
Citera
2017-08-15, 00:15
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Ryktades det inte att han var miljonär?
Tror det är ETT rykte blott. Kan man väl kolla upp, alltså ekonomin? Någon kan säkert bidra med rätt webbsida i DK.
Citera
2017-08-15, 00:15
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Nej.

Så du påstår att det är vanligt att lesbiska har en hemlig heterosexuell relation?
Citera
2017-08-15, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jurabergen
Att han ev. skulle ha dumpat KW vid Saltholm känns som ett stort tvek. Väldigt grunt vatten där plus en massa sly, vass o skit. Hur skulle man kunna navigera en ubåt där??

Kan hålla med. Ett vattendjup på 1-4 meter (tråduppgift), med ett fartyg som har kanske 3 meter i normalläge, och kanske kan banta det något, med helt tomma ballast-tankar.

Men, risken att köra fast, och den ännu större risken att inte ta sig loss ( jämför med gåsefjärden och U-137, inte samma, men liknande: svårt att backa av från grundstötning, oavsett fart..).

I denna tänkta situation, att dumpa ett lik från en u-båt i den miljön, verkar det vara en lösning för dom utan fantasi och med ärthjärnor som back-up....MGM verkar ha lite större kapacitet, trots trolig "ojämn" begåvning.
Citera
2017-08-15, 00:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Något uppåt, och lite mer till vänster, från mitten, i denna kartbild hittades ubåten. "WRECK" är borttaget från marinetraffic. com vad jag kan se.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:12.615/centery:55.527/zoom:16
Hm, det är samma länk som du postade när det begav sig, när vrakplatsen var markerad med wreck. Det verkar som att länken skapas utifrån var kartan är centrerad men den var alltså inte riktigt centrerad på vrakplatsen då. Man skulle tagit en skärmdump då men nu är det för sent. Det är kanske inte så viktigt hellre men punkt 5 på kartan som någon här gjorde ikväll skulle nog varit en bit längre västerut. De andra punkterna är nog rätt ok.

Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Aha, ok. De som spekulerar att PM har ändrat uppgift från intill restaurangen till ursprungsplatsen har alltså fel på komiskt vis?

Anyhow, sydsvenskan har också en numrerad och annoterad karta: https://www.sydsvenskan.se/2017-08-14/sa-finkammar-polisen-oresund-pa-jakt-efter-forsvunna-kim-wall
Nä utgångspunkten, där de startade resan alltså är så nära restaurangen att det på den zoomnivån inte skulle synas någon skillnad, det är alldeles intill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in