2017-08-15, 01:00
Medlem
Hanna.Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Fast nej. Läs här: http://www.expressen.se/kvallsposten/sa-har-peter-madsen-andrat-sin-historia/

"Polisen hade svårt att få ihop Peter Madsens historia.
Nu har han ändrat den och säger inte längre att han lämnade Kim Wall i Köpenhamn 22.30 i torsdags."

Nu kan vi väl komma överens om att han inte släppt av henne där.

Ja exakt, DÄR.
Citera
2017-08-15, 01:03
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna.Viktoria
Ja exakt, DÄR.

Ja hon var ju inte i ubåten så någonstans har han ju släppt av henne.

Men att han går och ljuger i förhör med polisen är illavarslande för hans skull. Vore jävligt intressant hur han förklarat sig med nya versionen, varför han ljög.
Citera
2017-08-15, 01:03
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna.Viktoria
Ja exakt, DÄR.

Du menar att han skulle släppt av henne på en annan plats som han inte berättar för polisen?
Om han berättat det så lär polisen gå ut med den nya positionen för att få vittnen att höra av sig.
Citera
2017-08-15, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyrmanStake
Vidare kan man ju fråga sig hur navigeringen sköts i U-läge?
I min bok kör dom möjligen på kompass och djup. Det är i princip som att famla i blindo.
Jag tror tex inte att dom seglar i U-läge utan följebåt.

Rörande rutten så skulle det förvåna mig om Madsen åkt på något ställe där han inte tidigare varit med ubåten.
Det får mig tveksam till att gå nära land eller på grunt vatten tex.
En sådan tanke gör ju att någon i ubåtsklubben borde kunna komma med riktigt bra info om tidigare rutter.

Du har så strukturerade och relevanta funderingar! Dom flesta kan inte ens tänka sig till dom.

Jag tror det hela handlar om ett litet "Nautilus-dyk", att få känna på att vara under ytan, för reporterns skull. Hon måste ju få en "känsla" av verklighet, om någon ska bry sig om/betala för hennes kommande krönika/reportage ( jag antar att färden handlade om det, har inte sett något bekräftande på anledningen till båtfärden, ännu).

Om vi utgår från att journalisten skulle skapa ett reportage/ en krönika, är det mycket rimligt att utgå från att det skulle vara en "kontrollerad" tidsbegränsad resa med fastställda inslag ( t.ex. ett mycket väl definierat, kort, dykmoment). Jag bedömer att BO ville ha en erfarenhet att vara under vattnet, för att få rätt känsla om det hon skulle försöka skriva om ( jämför en krigskorrespondent som sitter i sitt vardagsrum, med en som bor och lever i Mosul.....vem av dom har bäst förutsättningar att på ett levande sätt förklara...).

Alltså, dom ska göra ett dyk, men kanske "bara" i en minut, tre minuter, eller andra minuter, det har dom bestämt. Då spelar det ingen större roll var dom är, vilket djup som är, och PM hade säkert ett antal trevliga platser ( det finns många fönster under däck) att välja på. Dom kan ju välja att från stillastående, på en intressant plats, låta sig sjunka ner, hur långt de vill, tills botten.

Min ide är: Vad hade dom för mål med resan? Vad hade dom avtalat att göra ( för berätta om ett dyk, kunde PM gjort i ett reportage på land)? Vad gjorde dom? Var gick det snett?
Citera
2017-08-15, 01:11
Medlem
Citat:
Fast nej. Läs här: http://www.expressen.se/kvallsposten/sa-har-peter-madsen-andrat-sin-historia/

"Polisen hade svårt att få ihop Peter Madsens historia.
Nu har han ändrat den och säger inte längre att han lämnade Kim Wall i Köpenhamn 22.30 i torsdags."

Nu kan vi väl komma överens om att han inte släppt av henne där.
Nej, inte så enkelt.

Han kan ha ändrat sig till att han släppte av Kim Wall i Köpenhamn 23:30 i torsdags
Han kan ha ändrat sig till att han släppte av Kim Wall i Ankeborg 22:30 i torsdags
Han kan ha ändrat sig till att han inte släppte av Kim Wall.
...

Polisen har inte gett oss någon formulering som låter oss veta exakt vad ändringen består i. Bara att meningen som helhet inte längre skulle vara sann.
Citera
2017-08-15, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Öresund är grunt och tätt trafikerat av väldigt stora fartyg. Ubåten i fråga saknar säkerligen både sonar/hydrofonutrustning och avancerade system för tröghetsnavigering. På sin höjd har den ekolod för att ha koll på djupet under sig, men kontentan är att i u-läge i grumligt vatten är dess besättning i stort sett helt blind till vad som pågår utanför tryckskrovet, och efter en ganska kort tid även väldigt osäkra på exakt var de är. Att bli rammad av ett rysk bulkfartyg (med packad kapten och halvsovande rorgängare) som själv bara har ett par meters frigång från botten - och dessutom knappast märker av kollisionen - är nog ingen höjdare.
Ekolod hade den vad jag har förstått. Men inte sonar/hydrofon då dom har nog varit så gott som blinda under ytan.

Om jag inte har fel så är ca 40m det djupaste dom har gått ned trots att hon ska klara mer än 400m djup. Att dom har varit i undervattensläge ett hyfsat antal gånger är klart. Men dom har nog aldrig vågat sig på att testa ordentligt. Nu är det iofs inte jättegott om stora djup i närområdet, men det finns om man vill.

Jag ska inte avfärda den och säga att den är en gimmick. Men det har nog mest handlat om ett kul projekt som ger mycket uppmärksamhet. Det sistnämnda nog så viktigt. Annars borde fokus mer ha legat på att utrusta färdigt för att testa på allvar och självklart komplettera med sonar/hydrofon osv istället för att tjafsa om allt runtomkring. Men det blir väl så när egot vill stå på bryggan i kaptensmössa och framstå som någon som har uppfunnit hjulet en gång till kanske.
Citera
2017-08-15, 01:15
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du har så strukturerade och relevanta funderingar! Dom flesta kan inte ens tänka sig till dom.

Jag tror det hela handlar om ett litet "Nautilus-dyk", att få känna på att vara under ytan, för reporterns skull. Hon måste ju få en "känsla" av verklighet, om någon ska bry sig om/betala för hennes kommande krönika/reportage ( jag antar att färden handlade om det, har inte sett något bekräftande på anledningen till båtfärden, ännu).

Om vi utgår från att journalisten skulle skapa ett reportage/ en krönika, är det mycket rimligt att utgå från att det skulle vara en "kontrollerad" tidsbegränsad resa med fastställda inslag ( t.ex. ett mycket väl definierat, kort, dykmoment). Jag bedömer att BO ville ha en erfarenhet att vara under vattnet, för att få rätt känsla om det hon skulle försöka skriva om ( jämför en krigskorrespondent som sitter i sitt vardagsrum, med en som bor och lever i Mosul.....vem av dom har bäst förutsättningar att på ett levande sätt förklara...).

Alltså, dom ska göra ett dyk, men kanske "bara" i en minut, tre minuter, eller andra minuter, det har dom bestämt. Då spelar det ingen större roll var dom är, vilket djup som är, och PM hade säkert ett antal trevliga platser ( det finns många fönster under däck) att välja på. Dom kan ju välja att från stillastående, på en intressant plats, låta sig sjunka ner, hur långt de vill, tills botten.

Min ide är: Vad hade dom för mål med resan? Vad hade dom avtalat att göra ( för berätta om ett dyk, kunde PM gjort i ett reportage på land)? Vad gjorde dom? Var gick det snett?

Har också tänkt i dessa banor... Verkar inte vara den ihop ljugande journalisten (fast svårt att säga iofs då jag aldrig läst något hon gjort någonsin). Och skall man skriva en reportage om en ubåt så vill man ju uppleva ubåtens största egenskap och skriva om det.

Men samtidigt är ju större delen av denna ubåt undervatten redan och har ett par fönster som är konstant under vatten även i icke u-läge så att säga...

Samtidigt så har jag svårt att tro att 1 man faktiskt kan sköta båten såpass att det är säkert att gå i undervattensläge... och i det fallet fick hon hjälpa till...
Citera
2017-08-15, 01:16
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Nej, inte så enkelt.

Han kan ha ändrat sig till att han släppte av Kim Wall i Köpenhamn 23:30 i torsdags
Han kan ha ändrat sig till att han släppte av Kim Wall i Ankeborg 22:30 i torsdags
Han kan ha ändrat sig till att han inte släppte av Kim Wall.
...

Polisen har inte gett oss någon formulering som låter oss veta exakt vad ändringen består i. Bara att meningen som helhet inte längre skulle vara sann.

Men tror du att polisen skulle vara så förtegna om hans nya historia, om han ändrat tidpunkten bara?

Ifall han ändrat till Ankeborg hade vi fått veta det också.

Jag sätter mina korvören på det iallafall.
Citera
2017-08-15, 01:18
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Förbjudet och åtalbart att gå i mörker med så stor farkost utan lanternor.

Båten har antagligen lanternor. Som man sätter upp på en pinne, och som drivs via en sladd ner genom ubåtstornet i ytläge. Eller nått sånt. Även om den kostat en miljon kronor att bygga så är den i sammanhanget ett lågbudgetbygge på alla tänkbara sätt.
Men varför är detta relevant? Klart man inte vill ses om man tämligen nyligen har dödat nån? Klart man inte sätter upp lanternorna då. Frågor om lanternor kan vi helt skippa i debatten.
Citera
2017-08-15, 01:21
Medlem
Svenska Sjöräddningssällskapet har nu beslutat att frivilligt hjälpa till med att söka av utmed den svenska kusten.

"Vi ska gå in och titta i vikarna. Vi har Vikhög, Lundåkrabukten och Lummabukten, säger Fredrik Winbladh, stationsansvarig hos Sjöräddningen i Barsebäck."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GV4G4/har-soker-de-efter-forsvunna-kim-wall-pa-svenskt-vatten
Citera
2017-08-15, 01:23
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Men tror du att polisen skulle vara så förtegna om hans nya historia, om han ändrat tidpunkten bara?

Ifall han ändrat till Ankeborg hade vi fått veta det också.

Jag sätter mina korvören på det iallafall.

Nä. Tror jag knappast. Om det framkommer uppgifter att hon släppts av på nåt ställe så vill man nog gärna undersöka området utan nyfikna reportrar/allmänhet. Särskilt om hennes kropp kan finnas vid området.
Citera
2017-08-15, 01:24
Medlem
4yoonlys avatar
Ok ny idiot teori...

KW sätter sig/står på däck (fören), båten är ytgående och hon vill ta bilder. Han är inte riktigt nöjd med båtens balans, han går ner och pular och donar för att fixa men sänker den 1-2 meter hon åker av... efter 30-40 minuter så går han upp i tornet och hon är borta... han får fullständigt panik... irrar omkring lite men bestämmer sig för att det bästa han kan göra är att "spela" oskyldig och säga att han släppt av henne innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in