Citat:
Ursprungligen postat av
StyrmanStake
Vidare kan man ju fråga sig hur navigeringen sköts i U-läge?
I min bok kör dom möjligen på kompass och djup. Det är i princip som att famla i blindo.
Jag tror tex inte att dom seglar i U-läge utan följebåt.
Rörande rutten så skulle det förvåna mig om Madsen åkt på något ställe där han inte tidigare varit med ubåten.
Det får mig tveksam till att gå nära land eller på grunt vatten tex.
En sådan tanke gör ju att någon i ubåtsklubben borde kunna komma med riktigt bra info om tidigare rutter.
Du har så strukturerade och relevanta funderingar! Dom flesta kan inte ens tänka sig till dom.
Jag tror det hela handlar om ett litet "Nautilus-dyk", att få känna på att vara under ytan, för reporterns skull. Hon måste ju få en "känsla" av verklighet, om någon ska bry sig om/betala för hennes kommande krönika/reportage ( jag antar att färden handlade om det, har inte sett något bekräftande på anledningen till båtfärden, ännu).
Om vi utgår från att journalisten skulle skapa ett reportage/ en krönika, är det mycket rimligt att utgå från att det skulle vara en "kontrollerad" tidsbegränsad resa med fastställda inslag ( t.ex. ett mycket väl definierat, kort, dykmoment). Jag bedömer att BO ville ha en erfarenhet att vara under vattnet, för att få rätt känsla om det hon skulle försöka skriva om ( jämför en krigskorrespondent som sitter i sitt vardagsrum, med en som bor och lever i Mosul.....vem av dom har bäst förutsättningar att på ett levande sätt förklara...).
Alltså, dom ska göra ett dyk, men kanske "bara" i en minut, tre minuter, eller andra minuter, det har dom bestämt. Då spelar det ingen större roll var dom är, vilket djup som är, och PM hade säkert ett antal trevliga platser ( det finns många fönster under däck) att välja på. Dom kan ju välja att från stillastående, på en intressant plats, låta sig sjunka ner, hur långt de vill, tills botten.
Min ide är: Vad hade dom för mål med resan? Vad hade dom avtalat att göra ( för berätta om ett dyk, kunde PM gjort i ett reportage på land)? Vad gjorde dom? Var gick det snett?