2017-08-15, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Man skall även räkna in alla fiskenät som ligger lite överallt i sundet och som kan fastna i propellern det är nästan helt omöjligt att se dom innan man är inne i dom det kan till och med vara svårt på dagen att avgöra i vilken riktning dom ligger.

+1 och det finns nog fler +.....för att avliva iden om "ålagräset"......djupsänkning är mycket svårare att hitta....
Citera
2017-08-15, 00:44
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Ja, ungefär så misstänker jag det ligger till. KW och PM har haft en affär utan någons vetskap, en kortare eller längre tid. Utåt sett känner de varandra i egenskap av deras respektive yrkesroll och är vänner på Facebook och liknande.
Hon kan varit gravid och PM kan varit fadern. Hon ville behålla barnet och han flippade.
Eller någon av di tu ville avsluta relationen mot den andras vilja, och han flippade. Eller det blev bråk åtminstone.
Det skulle vara ett ev. motiv åtminstone.

Äntligen någon som kan tänka lite...
Citera
2017-08-15, 00:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ett tack till er båda, att ni förklarar era synpunkter. Likaså att ni ej använder er av en dryg attityd.

Min sjövana o bekantskap vid dessa vatten är mycket begränsad.

Instämmer. Nu får vi ju en chans att lära oss något nytt. Jättespännande, ju!
Citera
2017-08-15, 00:50
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Nu har jag inte plöjt igenom alla sidor i tråden. Men jag antar att det lutar åt att dansken i te är helt oskyldig.

Ponera att han på något sätt har haft ihjäl Kim, dumpat kroppen i havet och sen sänkt ubåten för att göra sig av med bevis. Vad tror ni då sannolikheten att han går fri är? Kommer det vara möjligt att bevisa något? Är alla spår förstörda eller kommer det finnas något att gå på?

Jag utgår från att det danska rättssystemet inte skiljer sig på någon avgörande punkt från det svenska är det gäller sånt som bevisvärdering och vad som krävs för att nå upp till "skyldig bortom rimligt tvivel".

I så fall kan det bli svårt att fälla Madsen för dråp eller mord om inte kroppen hittas och det inte heller kan säkras några spår i ubåten som pekar mot att ett grovt våldsbrott har begåtts i den. Särskilt om han drar till med någon historia om att hon fallit överbord och att han fått panik och handlat irrationellt.

Du kan ju jämföra med Mats Alm och mordet på Linda Chen. Han klarade sig ju från en morddom där eftersom det inte gick att fastslå hur hon dött när den delvis uppbrända kroppen obducerades av rättsmedicinare.

En generell sanning kan nog sägas vara att det är svårt men inte omöjligt att döma för mord när det inte finns någon kropp.
Citera
2017-08-15, 00:53
Medlem
Citat:
Nu har jag inte plöjt igenom alla sidor i tråden. Men jag antar att det lutar åt att dansken i te är helt oskyldig.

Ponera att han på något sätt har haft ihjäl Kim, dumpat kroppen i havet och sen sänkt ubåten för att göra sig av med bevis. Vad tror ni då sannolikheten att han går fri är? Kommer det vara möjligt att bevisa något? Är alla spår förstörda eller kommer det finnas något att gå på?

Det beror helt på vilka tekniska bevis de kan säkra i ubåten. Det finns fler fall i Danmark där folk dömts utan att det funnits varesig spår eller kropp för övrigt.
PM kommer åka dit för detta. Sen kan det vara svårt att klämma dit honom för just mord då åklagaren kan få det svårt att övertyga domstolen om motivet men vållande eller brott mot griftefriden kan det säkerligen bli tal om.
Citera
2017-08-15, 00:53
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
+1 och det finns nog fler +.....för att avliva iden om "ålagräset"......djupsänkning är mycket svårare att hitta....

Men vad bra att ni sondexperter och sjögossar förklarar det så grundligt för oss som inte är ett dugg intresserade av "sjö & natur" utan är mer intresserade av kriminologin av det hela. En enkel liten sjökarta kunde ni väl fixat fram istället med en gemensam förklaring? Hittills har teorierna varit bokstavligt talat krig mellan sondteknik och djup helt utan relevanta källor från er. Teorier grundar sig på faktafel från er, med lite källor och vips så behövs inte ert gnabb här så kan ni återgå till att göra råbandsknop.
Citera
2017-08-15, 00:54
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback

Det som är avgörande för om man hittar något i vattnet är om man vet var man ska leta.
Han kan i princip sänka kroppen var som helst där det är djupare än siktdjup och ingen kommer hitta den så länge ingen vet var de ska leta.
Dvs om inte PM erkänner eller vittnet kan koppla ubåten till en specifik plats kommer ingen hitta kroppen oavsett.
Citera
2017-08-15, 00:55
Medlem
Citat:
Ett tack till er båda, att ni förklarar era synpunkter. Likaså att ni ej använder er av en dryg attityd.

Alla frågor förtjänar ett svar och det finns som bekant inga dumma frågor 🙂

Ja utom i den här tråden då där djupgående är något som mest används för att utröna huruvida KW var lesbisk eller inte (trots pojkvän), om Hizbollah ligger bakom, om det var varit människo eller kokainsmuggling inblandat (är väl nån som har läst sig till att kartellerna i Colombia använder ubåt och tycker det är relevant) eller om kanske Putin ligger bakom. Skjutjärnsjournalistik på dagisnivå samtidig som man ifrågasätter om KW ens var en riktig journalist 😃
Citera
2017-08-15, 00:55
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Om det är någon som är ett dumt helvete så är det nog du!
Har du 18cm pannben eller, din djävla neandertalare?
Läs flödet istället för att ta lösryckta inlägg!
Det var ju JAG som IFRÅGASATTE uppgiften om att hon var gay!
Är du helt jävla pantad? Har du luktat för mycket på dina egna analkörtlar?

LÄS FLÖDET!!!!
Åh fan, så när du skrev
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Hennes sexuella läggning skulle iofs kunna vara relevant för fallet, om hon var/är gay kan man t.ex. direkt utesluta en affär mellan henne å danskdjäveln.
så framgick det att du hade fattat att hon inte är/var gay. För resten av den svensktalande mänskligheten ser det annars precis ut som det omvända. Andra som läst tråden fattade redan i fredags att gayspåret var en tidningsanka och för dem som inte läst så finns en sökfunktion. Du kan väl spara din svada till någon gång när du inte är helt efter.

Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Dom har iaf haft en topplanterna tidigare. Om den är kvar efter renoveringen vet jag inte. Spelar ingen roll för oavsett vilket hade han nog seglat nedsläckt för att undvika upptäckt då.
Ok, även om det inte är enligt reglerna (räcker inte med bara topplanterna på så långa båtar, tror inte det finns något undantag för ubåtar) så är det ju bättre än ingenting och pekar på att mörkläggningen var ett medvetet val, om nu lanternan var med på den här resan.

Citat:

Kul att du frågar. Det bästa vore om alla Flashbacks 1 116 717 medlemmar kom in här och upprepade samma fråga som ställts tusen gånger tidigare i tråden. Då blir det ju omöjligt att missa frågan.
Citera
2017-08-15, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag utgår från att det danska rättssystemet inte skiljer sig på någon avgörande punkt från det svenska är det gäller sånt som bevisvärdering och vad som krävs för att nå upp till "skyldig bortom rimligt tvivel".

I så fall kan det bli svårt att fälla Madsen för dråp eller mord om inte kroppen hittas och det inte heller kan säkras några spår i ubåten som pekar mot att ett grovt våldsbrott har begåtts i den. Särskilt om han drar till med någon historia om att hon fallit överbord och att han fått panik och handlat irrationellt.

Du kan ju jämföra med Mats Alm och mordet på Linda Chen. Han klarade sig ju från en morddom där eftersom det inte gick att fastslå hur hon dött när den delvis uppbrända kroppen obducerades av rättsmedicinare.

En generell sanning kan nog sägas vara att det är svårt men inte omöjligt att döma för mord när det inte finns någon kropp.

Det finns fall både i Danmark men även i Sverige där folk dömts utan att man hittat någon kropp eller ens kvarlevor.
Citera
2017-08-15, 00:59
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:

Öresund är grunt och tätt trafikerat av väldigt stora fartyg. Ubåten i fråga saknar säkerligen både sonar/hydrofonutrustning och avancerade system för tröghetsnavigering. På sin höjd har den ekolod för att ha koll på djupet under sig, men kontentan är att i u-läge i grumligt vatten är dess besättning i stort sett helt blind till vad som pågår utanför tryckskrovet, och efter en ganska kort tid även väldigt osäkra på exakt var de är. Att bli rammad av ett rysk bulkfartyg (med packad kapten och halvsovande rorgängare) som själv bara har ett par meters frigång från botten - och dessutom knappast märker av kollisionen - är nog ingen höjdare.
Citera
2017-08-15, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Precis min mening. Karln har inte bättre ekonomi än en vanlig knegare.
Inga belägg för det här men det finns nog en risk att den t.o.m är sämre. Vilket i så fall kan ha varit skäl nog att sänka ubåten kanske tillsammans med alla konflikter runtomkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in