2017-08-14, 17:09
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Jag skulle tro att även Madsen använt bly för att balansera Ubåten.
Det är trots allt det bästa materialet i det här fallet.

Här är en t ex en svensk som byggt sin egen ubåt och han balanserar den med bly i botten
https://www.nyteknik.se/fordon/han-byggde-en-egen-ubat-6864340
Jag skrev inlägget i egenskap av att jag är yrkessjöman sedan mer än 40 år tillbaka i tiden och själv ägt både båtar och fartyg upp till 60 fot.
Men som stenmark sade det är inte lätt att förklara någonting för någon som inte förstår.
Citera
2017-08-14, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
När det gäller flygplansdörrar så har du fel. På dom flygplan som jag har flugit med (KLM och SAS) så öppnas dörrarna utåt och trycket är högre i kabinen än utanför under färd. Med andra ord så hade det blivit tvärtom, d.v.s. svårt att stänga dörren tills det blivit tryckutjämnat. Det är ett elektroniskt lås i flygplansdörren som förhindrar att dörren kan öppnas under färd.

Ubåten däremot kan han ju ha fyllt ballasttankarna med vatten i ytläge med tornluckan öppen, då sjunker nog ubåten som en gråsten.
Var det här det handlade om...
"Kanske KW försökte öppna luckan vid färd under vattnet och PM tvingade stoppa henne?
Motsvarande har hänt på flygplan i luften. Passagerare som får panik och skall ut, till varje pris."
Citera
2017-08-14, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Även en ubåt behöver en tung kölstock för att hålla sig upprätt, speciellt i ytläge när ballasttankarna är blåsta och tornets vikt ligger helt över vattenlinjen.

Nyvaken nummer 2!!! dubbel-LOL!!! Det handlade inte om barlast, det handlade om det fanns lösa blyvikter i en U-båt!!!! Lösa blyvikter att kanske användas, om man ville sänka ett lik!!! Läs på eller somna om!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Sms:et visade sig inte vara något konstigt då PM kommit överens med en partner på ett möte redan under onsdagen att resan till Bornholm skulle ställas in, och det var Pm:s ansvar att meddela detta.
SMSet är ju skickat på torsdagskvällen och således hade han täckning när så skedde. Även om det inte skulle vara något mystiskt med SMSet så skickades det i samband med kvinnans försvinnande och är därför intressant, inte minst för positionsbestämning och tidpunkt.
Kvinnan skulle varit åter redan på kvällen. Sambon larmar vid 2-tiden på natten mot Fredag och PM påstår att han släppt av henne vid 2230 (vilket inte skett). Även om kvinnan inte var död eller i vattnet förrän senare så har brottet då troligen skett redan på kvällen (dvs minst frihetsberövande eftersom kvinnan skulle varit i land).
Citera
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
OM det är så att hon flytt båten till havs så finns ju möjligheten att hon fortfarande lever, sittandes eller mer troligen medvetslös på något av sandreven i sundet. Man får väl dock anta att dessa sökts av redan med flyg/helikopter plus att det går så pass mycket sjöfart i området att hon i så fall borde hittats.
Ja, det gör att den förklaringen är osannolik. Det finns inte så många kobbar som hon teoretiskt skulle kunna vara på. Om hon var medvetslös på en ö eller gömd någonstans så skulle hon mycket snart dö av uttorkning, mycket mer än tre dagar utan vatten klarar hon sig inte.
Citera
2017-08-14, 17:12
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Jag skrev inlägget i egenskap av att jag är yrkessjöman sedan mer än 40 år tillbaka i tiden och själv ägt både båtar och fartyg upp till 60 fot.
Men som stenmark sade det är inte lätt att förklara någonting för någon som inte förstår.

Jag har ingen aning om vad du pratar om just nu.
Citera
2017-08-14, 17:12
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Jag ger mig. Man måste visst dra in dörren innan den kan öppnas utåt. Jag har inte lagt märke till det innan när jag har flugit. Ja då blir det ju svårt att öppna under färd att öppna:

https://www.youtube.com/watch?v=C9_BUR8rGtE

Vad har detta med tråden att göra? Har han byggt ett flygplan också?
Citera
2017-08-14, 17:16
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, flygplans dörrar öppnas inåt men kan ofta sedan svängas ut. Öppna inåt, svänga utåt. OK?

Jepp. Därmed används det inre trycket för att helt försegla öppningen.

På Airbus A318-321 öppnas dörrarna dock "uppåt" och sedan ut. De sänks ner en bit innanför framen när de stängs.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
OK, jag förstår att många gillar att göra sig lustiga över teorin att Kim skulle kunna vara transa, Raket-Madsen vara gay och det hela vara ett homosexuellt svartsjukedrama. Det är naturligtvis osannolikt, men inte helt uteslutet. Det tror jag i alla fall. Det baseras bara på "indicier" naturligtvis.

Finns det någon information om de bådas tidigare relationer? Jag lyckades inte Googla fram något, tidigare i alla fall. Om Raket-Madsen t.ex visar sig ha fru och tre barn eller Kim varit flicka från tidig ålder så minskar ju teorin i sannolikhet.

Madsen är gift.
Citera
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Jag har ingen aning om vad du pratar om just nu.
Ursäkta men det var meningen att svara föregående inläggare som ifrågasatte trimning av båtar med blytackor.
Citera
2017-08-14, 17:18
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Kommer ihåg när m/s Polfors "körde" över ett flytande lik som gjort ett brohopp för några år sedan, det var i princip "julskinka"-bitar som man plockade upp där man gick på kläderna för identifiering, därav min fundering om raket-Madsen kan ha tänkt i dessa banor.

Ok. Ja det beror förstås även på storlek, fart, propellertyp och rpm också.
Citera
2017-08-14, 17:19
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Ursäkta men det var meningen att svara föregående inläggare som ifrågasatte trimning av båtar med blytackor.

Ok bra, då var vi överens i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in