2017-08-15, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det är för att lite dassigare civila marinradar skall kunna se även fritidsbåtar som inte alltid har särskilt stort radartvärsnitt (till skillnad från en 18m lång ubåt i stål med ett segel/torn som sticker upp flera meter över havsytan). Det är få platser i Europeiska farvatten som är så väl övervakade som sundet. Dels på grund av militära anledningar men även på grund av civil sjötrafik/säkerhet, Öresundsbron samt Kastrup.
Det är locket på från Danska Polisen just nu och det pågår tekniska undersökningar och i dessa tittar man garanterat på vilken data som finns tillgänglig. Vid en eventuell rättegång får man se vilka verktyg som åklagaren behöver använda sig av (om karln inte spillt bönorna innan dess). Att lägga ut plottar från militära sensorer kommer man inte göra annat än om det inte finns någon annan utväg att redovisa färden.

Du är beundransvärd, som orkar förklara för tekniska ignoranter!! Men, det kanske behövs/hjälper, och några till tar ett litet steg mot kunskap/förståelse....
Citera
2017-08-15, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du relaterar till en del mycket relevanta fakta, som kan gälla både i farvattnen, och för en U-båt. Det finns säkert fler, tänker jag. Så alla Jules Verne drömmare utan teknisk kunskap/kompetens, gör inte bort er i saker ni inte behärskar!
Det har blivit flera sådana "pajas-diskussioner" för mig redan i tråden, med totala "ignorants" ( dom som inte förstår, använd lexikon).

Med det tidigare sagt så är det dock inte omöjligt att han gått i ytläge ett par timmar ut till någon för honom känd plats i Kogebukten (där det är platt och fint med sand) och där dykt och lagt sig på botten. Bort från fartygstrafiken med lugnare förhållanden och inte långt ifrån där ubåten hittades. Men det känns dock mindre troligt än att han åkt runt i ytläge under hela resan.
Citera
2017-08-15, 00:37
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Så det skulle teoretiskt kunna handla om ett triangeldrama?
Kan det vara därför förhandlingen skedde bakom lyckta dörrar, med förklaringen att det inte skulle komma ut information som skulle kunna "kränka" hennes anhöriga?
Ja, ungefär så misstänker jag det ligger till. KW och PM har haft en affär utan någons vetskap, en kortare eller längre tid. Utåt sett känner de varandra i egenskap av deras respektive yrkesroll och är vänner på Facebook och liknande.
Hon kan varit gravid och PM kan varit fadern. Hon ville behålla barnet och han flippade.
Eller någon av di tu ville avsluta relationen mot den andras vilja, och han flippade. Eller det blev bråk åtminstone.
Det skulle vara ett ev. motiv åtminstone.
Citera
2017-08-15, 00:38
Medlem
Citat:
Det är en möjlighet men förenat med livsfara att lägga båten på botten där du inte känner till förhållandena. Båten har mycket begränsad förmåga till trim och är botten ojämn så välter du som bäst och får skador på båten med vatteninträngning som värst (då dör du). Även om du lyckas väga av båten så är det strömmar i sundet så det skulle inte heller vara en bra idé. Dvs även om du hittar en hyfsad håla där det är säg 15-20m djupt (så du inte blir påseglad av något stort handelsfartyg), och sådana djup finns det inte jättegott om i området heller, OCH lyckas avväga båten på ett bra sätt så har du inga garantier för att du inte driver iväg och havererar där det blir grundare.
Jag vågar påstå att det är näst intill uteslutet att båten dykt under natten, särskilt med de detaljer som skunken pekade ut tidigare i tråden angående dykrodren.
Helt rätt. Dom flesta djup i sundet ligger mellan Ven och Landskrona och norrut mot Helsingborg/Helsingör. Men där är det både smalt och strömt.

Lägg till att dom har svårt att navigera under vatten och är blinda, dvs dom ser och hör inte annan trafik, då vet man att man kan skippa allt med undervattensläge.
Citera
2017-08-15, 00:39
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna.Viktoria
Det är ju precis det jag menar. Det har blivit en trådsanning att ändringen av hans uppgifter handlar om att han inte släppt av henne alls. Men det kan vi ju inte veta.

Fast nej. Läs här: http://www.expressen.se/kvallsposten/sa-har-peter-madsen-andrat-sin-historia/

"Polisen hade svårt att få ihop Peter Madsens historia.
Nu har han ändrat den och säger inte längre att han lämnade Kim Wall i Köpenhamn 22.30 i torsdags."

Nu kan vi väl komma överens om att han inte släppt av henne där.
Citera
2017-08-15, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Lanternor kunde ju varit bra att ha ändå, de har väl varit ute i mörker förut utan att ägna sig åt så kriminella handlingar som mord (eller vad som nu har skett). Det är ju en grej man har av självbevarelsedrift om man seglar i trafikerade vatten.
Dom har iaf haft en topplanterna tidigare. Om den är kvar efter renoveringen vet jag inte. Spelar ingen roll för oavsett vilket hade han nog seglat nedsläckt för att undvika upptäckt då.
Citera
2017-08-15, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du relaterar till en del mycket relevanta fakta, som kan gälla både i farvattnen, och för en U-båt. Det finns säkert fler, tänker jag. Så alla Jules Verne drömmare utan teknisk kunskap/kompetens, gör inte bort er i saker ni inte behärskar!
Det har blivit flera sådana "pajas-diskussioner" för mig redan i tråden, med totala "ignorants" ( dom som inte förstår, använd lexikon).

Vidare kan man ju fråga sig hur navigeringen sköts i U-läge?
I min bok kör dom möjligen på kompass och djup. Det är i princip som att famla i blindo.
Jag tror tex inte att dom seglar i U-läge utan följebåt.

Rörande rutten så skulle det förvåna mig om Madsen åkt på något ställe där han inte tidigare varit med ubåten.
Det får mig tveksam till att gå nära land eller på grunt vatten tex.
En sådan tanke gör ju att någon i ubåtsklubben borde kunna komma med riktigt bra info om tidigare rutter.
Citera
2017-08-15, 00:41
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Det är en möjlighet men förenat med livsfara att lägga båten på botten där du inte känner till förhållandena. Båten har mycket begränsad förmåga till trim och är botten ojämn så välter du som bäst och får skador på båten med vatteninträngning som värst (då dör du). Även om du lyckas väga av båten så är det strömmar i sundet så det skulle inte heller vara en bra idé. Dvs även om du hittar en hyfsad håla där det är säg 15-20m djupt (så du inte blir påseglad av något stort handelsfartyg), och sådana djup finns det inte jättegott om i området heller, OCH lyckas avväga båten på ett bra sätt så har du inga garantier för att du inte driver iväg och havererar där det blir grundare.
Jag vågar påstå att det är näst intill uteslutet att båten dykt under natten, särskilt med de detaljer som skunken pekade ut tidigare i tråden angående dykrodren.

Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
När havsbotten är i Öresund är du definitivt orolig då det är så grunt bitvis att roddbåtarna riskerar att gå på grund på dig...

Ett tack till er båda, att ni förklarar era synpunkter. Likaså att ni ej använder er av en dryg attityd.

Min sjövana o bekantskap vid dessa vatten är mycket begränsad.
Citera
2017-08-15, 00:41
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Han är inte rik. Tvärtom.
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Det var precis det jag menade. Det har ryktats bland de som inte orkar läsa på alls. Har man nån koll vet man att han inte är rik.

Precis min mening. Karln har inte bättre ekonomi än en vanlig knegare.
Citera
2017-08-15, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Fast nej. Läs här: http://www.expressen.se/kvallsposten/sa-har-peter-madsen-andrat-sin-historia/

"Polisen hade svårt att få ihop Peter Madsens historia.
Nu har han ändrat den och säger inte längre att han lämnade Kim Wall i Köpenhamn 22.30 i torsdags."

Nu kan vi väl komma överens om att han inte släppt av henne där.

Ja definitivt. Det har aldrig varit aktuellt, utom möjligen i de mer konspiratoriska foliehattarnas hjärnor.
Att han ändra sin berättelse har troligen att göra med att Polisen kunnat konfrontera honom då varken ubåten, kvinnan eller han själv dykt upp på den påstådda platsen vid den aktuella tidpunkten (och det har de tekniskt bevisning på).
Citera
2017-08-15, 00:43
Medlem
Nu har jag inte plöjt igenom alla sidor i tråden. Men jag antar att det lutar åt att dansken i te är helt oskyldig.

Ponera att han på något sätt har haft ihjäl Kim, dumpat kroppen i havet och sen sänkt ubåten för att göra sig av med bevis. Vad tror ni då sannolikheten att han går fri är? Kommer det vara möjligt att bevisa något? Är alla spår förstörda eller kommer det finnas något att gå på?
Citera
2017-08-15, 00:43
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Vanligt vet jag inte, men jag vet att det förekommer. Är det så konstigt?

Är KW lesbisk, eller är det en trådsanning?

Men vad f*n.
En lesbisk person har inte heterosexuella relationer, då är personen inte gay utan bisexuell.
Och nej, eftersom det verkar som om BO har en pojkvän som anmält henne försvunnen, så är hon med största sannolikhet inte lesbisk.

Vilket i sin tur gör att det inte går att utesluta en eventuell kärleks/sexuell relation mellan BO och danskjäveln.
Vilket eventuellt skulle kunna vara orsaken till hennes död.
Vilket i sin tur skulle kunna vara anledningen till att häktingsförhandlingen hölls bakom lyckta dörrar, även om jag tycker att det är ett ovanligt svagt skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in