2017-08-14, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jo, precis. Dessutom behöver vi ju inte hänga upp oss på *vad*, för det är en jäkla båt vi talar om och alla som har sjövana och en båt vet att det finns allt möjligt i form av vinschar, rep, kätting, ankare, verktyg, behållare, naglar, schackel (nåja, det är ingen segelbåt så naglar och schackel kanske inte är att förvänta), osv, och i detta fall en shitload av blybatterier.

Frågan är bara om sänket är av en typ som saknas eller inte saknas, av andra som känner till båten. Batterier kan man t.ex. nog inte ta utan att det märks, men andra rörliga föremål.
Batteri känns som att det skulle saknas.

Verktyg och en bunt andra saker känns som de skulle finnas på inventarielista om båten samägs av förening.

Men eftersom han nu har ensamt ägande kan PM till stor del ignorera inventarielista. Säger han "tappat" om största skiftnyckeln går det inte motbevisa. Saknas en vinsch kan han säga "den gick sönder och jag har inte haft tid att köpa en ny". Och finns det någonting i ubåten som finns motsvarande i magasin så blir det trivialt lätt att säga att han burit in och glömt bära tillbaka. Icke-elektriska verktyg t ex har ju oftast inte serienummer.

Men det jag funderar på t ex är ju om han behövt extra-vikter för att kompensera för ett par hundra kilo ytterligare batterier, eller om han anser att det räcker med trimtankarna.
Citera
2017-08-14, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vi får hoppas att polisen gör mätningar av mobiltäckning inne i skrovet och att FUP eller dansk motsvarighet blir offentlig till slut. Det är ju nämligen inte säkert att mobilen funkar i metallburken även i ytläge. Det är t.o.m. osannolikt. Stora delar av kabinen är ju under vattenlinjen, dessutom, även i ytläge.

Här i klippet diskuterar de mobiltäckning: https://youtu.be/GzhVjrrSuek?t=18m7s
De är då på 10m djup. Frågan är om han hade gjort en grej av det om det inte var täckning i ytläge?
Citera
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu tror inte jag att hon var transa då, som vissa har föreslagit här, men det där med kjolen, blusen och nylonstrumpbyxorna skulle faktiskt kunna tala lite för det. För de transor jag känt till i min omgivning har utmärkt sig just på det, att de går extremt fint (alternativt sexigt) och feminint klädda ÖVERALLT, även dit vi vanliga kvinnor aldrig skulle ta kjol eller högklackat. För att det är så extremt viktigt för dem att visa hur feminina de är hela tiden. Är man riktig kvinna så måste man ju inte det, utan då kan man ta oljeställ och gummistövlar när det är den klädseln som är mest praktiskt för det som man ska göra.
Det var ett väldigt tjat om irrelevanta jämförelser. Det har skrivits massor med gånger att hon hade sneakers och inte högklackat, så varför tjatar du om det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han säger något även om det på filmen som jag har länkat ett par-tre-fyra gånger nu. Min uppfattning är att det i grund och botten handlar om Arkimedes princip och att det är bättre för just den här farkosten att ha vikten utanpå skrovet.

Hur som helst, nu har vi löst frågan om blytyngder att sänka KW med, det fanns inga kända metallvikter i farkosten, åtminstone så är den inte utrustad med barlast åtkomliga inifrån farkosten såvitt vi känner till.

Har PM sänkt KW till botten så har han sannolikt använt annat än barlast av bly.

Man ser på bilder på båten hela den här hasbalken eller vad man ska kalla den. Där har vi våra vikter. En del massiv plattplåt får där säkert plats.
Citera
2017-08-14, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
Efter ca 2,5 veckor flyter den upp igen pga gaserna i magen och tarmarna
Det går inte att uttrycka sig så kategoriskt! Vare sig 3-4 dagar eller 2,5 veckor kan påstås vara "rätt". Det beror på banala saker som hälsotillstånd och kost samt mag/tarminnehåll, vattentemperatur/bottentemperatur (inte alls alltid 4⁰C) och säkerligen andra parametrar därtill.

Många kroppar återfinns aldrig. Detta är nog närmast normalfallet, speciellt när det gått en tid. Om de ens flutit upp eller ej får vi aldrig veta.
Citera
2017-08-14, 19:02
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaceMorph
En personlighet sitter inte i kroppsbyggnaden, det förhåller sig trots allt så att flertalet inte riktar sin överskottsenergi mot överdriven fysiskt träning. Madsen är uppenbarligen mer av en tänkare, och de brukar inte springa på gym stup i kvarten, särskilt inte hans generation. Däremot, som andra har påpekat, är det extremt fysiskt svårt att hantera en livlös kropp, och den fysiken besitter han inte vad jag bedömer.

Det är väl mest klena Stockholmare som tror att det enda sättet att bli fysiska stark är att springa på gym.
Andra blir det genom fysiskt arbete.
Vi vet inte om han har deltagit i det fysiska arbetet att bygga båten.
Citera
2017-08-14, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl83
De är då på 10m djup. Frågan är om han hade gjort en grej av det om det inte var täckning i ytläge?

Tycker ändå det rimligen borde vara god täckning i båten så länge luckan är öppen. Och jag har svårt att tro att de har stängt lyckan så länge de fått i ytläge.
Citera
2017-08-14, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Luften till dieslarna togs från kabinen i de tyska andra världskrigsubåtarna. Och snorklarna släppte luften in i kabinen. På så vis vädrade man snabbt ut gammal unken luft så fort dieslarna gick igång. Ev. Vatten som råkade komma in genom snorkeln hamnade i kölsvinet och kunde pumpas ut, det vill man inte ha i motorn.
Hur denna var kopplad vet jag dock inte.
Allt jag sett är från wikisidan:
Citat:
However, as of July 2010 crew in Engine room still need to perform manual changeover from surface to dive-ready configuration, setting valves correctly for snorkel and diesel engine exhaust.

Samt att det står att motorn kan dra luft inifrån:
Citat:
Nautilus can function on her diesel engine for up to eight minutes underwater but since the diesel engine, unlike the electric motor, requires a steady supply of air to operate using the diesel engine while submerged air pressure drops to close to that at 10,000 feet above sea level as the engine ingests air from the crew compartment unless the snorkel is used.
Citera
2017-08-14, 19:04
Medlem
Browndawgs avatar
Dom sa just på tv4 nyheterna att man vet fortfarande inte hur båten har rört sig. Man ska försöka undersöka elektroniken i båten och telefonmaster för att få en aning om det.

Men inget om någon super-radar som följt ubåten hela resan.

Man vet alltså inte hur den kört eller var. Ännu iaf.
Citera
2017-08-14, 19:04
Moderator
OYs avatar
Citat;

Raketmadsen UC3 Nautilus sidste tur inden den sank.

https://www.youtube.com/watch?v=eb9h0qbcIuM

PM, en annan man, samt en kvinna i tornet. Kvinnan fotograferar eller filmar frenetiskt. Kan det vara KW som var med ombord även den här gången?
Citera
2017-08-14, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl83
Tja, antagligen finns det ju spots ombord med täckning om ubåten är vänd rätt och dessutom kan den ju ha en mobilantenn helt enkelt, för distribution, en GSM-repeater e.dyl. Men, utan sådant så är täckningen nog rätt dålig ombord, för att inte säga att täckningen är rätt dålig på sjön ö.h.t. om man är lågt, nära vattnet (dock, i aktuell region föreställer jag mig att täckningen är betydligt bättre än utanför random annan kust).

Att det inte är täckning på 10m djup är självklart.
Citera
2017-08-14, 19:07
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Trycket vid markytan är en atmosfär. Går du hela vägen till vacuum så tappar du ändå bara en atmosfär i tryck. Att tappa flera atmosfärer skulle innebära negativt tryck. Och då blir det ju fort intressant exakt vad negativt tryck skulle betyda. Så mycket undertryck att tid och ljus börjar kröka sig?

Då är jag med. Jag är dykare och föredetta ubåtare, så jag tänker mest på tryckökning, inte minskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in