2017-08-14, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Det handlar om en intelligent person. Om journalisten var död, och därmed inte kommer höra av sig, och han sänker sin ubåt på 7 meters djup så förstod han garanterat att han skulle bli huvudmisstänkt och att bärgning skulle ske.

Mer sannolikt att han har mördat henne på land någonstans eller att de har åkt för nära annat fartyg i ytläge som har "kapat" journalistens liv. Sänkningen av ubåten är bara för att trolla poliser och utredare, jag tror inte på att det fanns en droppe blod eller annat bevis där i.

Han lyckades med att få alla att fokusera på en tom ubåt i 2 hela dygn.

Ovan är med premissen att Madsen skulle ha mördat eller åsamkat journalistens död. Jag tror inte det är så, dock. Min teori:

Kim Wall lever i ett ohållbart förhållande som hon inte såg någon utväg från. Hon ser detta frilansuppdrag som en räddning och läser på om allt om ubåten ifråga innan det blir dags. Väl ute till havs, nära land, mixtrar hon med ubåten när Madsen tittar bort. När kärran börjar "svaja" ber hon om att bli avsläppt. Väl i land tar hon sig till en väntande båt hon har förberett och tar färd mot ett främmande land med en ny identitet.

Madsen klurar på de tekniska problemen och far runt i cirklar till havs utan att kunna styra ordentligt men ger till slut upp och, förnedrad (Är en typisk "kan själv"-person), tillkallar hjälp.

Resten är historia.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Dom flesta verkar väl tro att han använt någon sorts tyngder för att få henne att stanna på botten. Då flyter hon inte upp.

Om han nu nyttjat tyngder av något slag, vad kan han då ha tagit? Tänker att det nog inte bara ligger tunga föremål och dräller lite här o där i en ubåt (menar inte att du menar så), allt sitter nog nogsamt fastskruvat.
Men rimligtvis måste det även finnas tillgång till lite verktyg ombord; undrar hur noga man nu kollar efter om det 'verkar saknas' föremål som nyligen skruvats bort?
Det kan nog vara svårt (omöjligt) för polisen att avgöra (om det tex saknas sånt som inte hör till ubåtens 'nödvändiga' utrustning). Kanske måste då de andra (delägarna) i ubåtsklubben konsulteras, kanske kan bara de veta vad som ev har försvunnit.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Ni som inte tror på att det är ett sexuellt motiv. Varför dräpte han henne?

Om inte sexuellt motiv, så kan triggern här ha varit politisk.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Självklart jag han inte ett gäng kettlebells han flyttar runt på i båten. Däremot har han väl en durk som i de flesta båtar han skulle kunna ha en del tung utrustning i strategiskt placerad.

Han säger något även om det på filmen som jag har länkat ett par-tre-fyra gånger nu. Min uppfattning är att det i grund och botten handlar om Arkimedes princip och att det är bättre för just den här farkosten att ha vikten utanpå skrovet.

Hur som helst, nu har vi löst frågan om blytyngder att sänka KW med, det fanns inga kända metallvikter i farkosten, åtminstone så är den inte utrustad med barlast åtkomliga inifrån farkosten såvitt vi känner till.

Har PM sänkt KW till botten så har han sannolikt använt annat än barlast av bly.
Citera
2017-08-14, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Jag är ienormt professionell i mitt mordutredande och ser det som min uppgift att lyfta på varje sten.

Min huvudhypotes är fortfarande att hon lever och att det här är någon PRstunt.

Om jag garderar med ett mord så pekar det på att denne enormt klurige person har gjort något klurigare än en enkel sänkning av en kropp.

Det är ingen PRstunt. Inget är mer säkert i den här röran. Det är inte direkt geniet Anna Odell vi har att göra med tack och lov.
Citera
2017-08-14, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Ni som kan... en drunknad kropp flyger upp efter 3-4 dagar

Efter ca 2,5 veckor flyter den upp igen pga gaserna i magen och tarmarna
Citera
2017-08-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Om han nu nyttjat tyngder av något slag, vad kan han då ha tagit? Tänker att det nog inte bara ligger tunga föremål och dräller lite här o där i en ubåt (menar inte att du menar så), allt sitter nog nogsamt fastskruvat.
Men rimligtvis måste det även finnas tillgång till lite verktyg ombord; undrar hur noga man nu kollar efter om det 'verkar saknas' föremål som nyligen skruvats bort?
Det kan nog vara svårt (omöjligt) för polisen att avgöra (om det tex saknas sånt som inte hör till ubåtens 'nödvändiga' utrustning). Kanske måste då de andra (delägarna) i ubåtsklubben konsulteras, kanske kan bara de veta vad som ev har försvunnit.

Det har helt säkert funnits massvis med verktyg i båten. Säkerligen ankare med. För att inte tala om rep. Mängder med rep.
Citera
2017-08-14, 18:56
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

Borde finnas saker han kan skruva loss och sänka med. Om inte bara verktygen då.

Men kan ju vara så att hon inte har vikter och flyter upp så småningom. Svårt säga.
Citera
2017-08-14, 18:56
Medlem
NattJurs avatar
Kim verkar ha intresserat sej för "udda" människor. Kan ju vara så att hon började ställa frågor till honom utifrån att han skulle vara udda och märklig och att han då flippade. Impulskontroll tycks inte vara hans grej.

Citat:
"Skriver om udda personer."
Malin Fransén kände inte till något om att Kim Wall ville göra ett reportage om Peter Madsen och ubåten. Men hon säger att det låter som ett typiskt jobb för vännen.
- Själva storyn låter som en typisk Kim-historia. Hon skriver mycket om udda personer och företeelser, sånt man inte hade hört talas om.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mqAq0/vannen-om-kim-svart-att-se-att-nagon-skulle-overlistat-henne
Citera
2017-08-14, 18:57
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Det borde funnits ett par mindre kastankare i luckorna uppe på däck. Det verkar som att det fanns bra med utrymmen under locken såg jag på någon video.
Citera
2017-08-14, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Jag är ienormt professionell i mitt mordutredande och ser det som min uppgift att lyfta på varje sten.

Min huvudhypotes är fortfarande att hon lever och att det här är någon PRstunt.

Om jag garderar med ett mord så pekar det på att denne enormt klurige person har gjort något klurigare än en enkel sänkning av en kropp.
Bara för att en halvidiot kan komma på idén att sänka med ett sänke, betyder det inte att det inte är den bästa idén.

Det är däremot dina idéer som är helidiotiska. Vill man lösa upp en kropp använder man en bas, inte syra och vill man lösa upp en kropp har man dagar och veckor på sig, inte timmar.

Kroppen är inte upplöst i syra (eller bas). Inget mer "klurigt" behöver ha gjorts än att vinscha upp kroppen i tornet eller luckan på skrovet och dimpa i sjön med en vikt. Det är tillräckligt omständligt och PM behövde väl ett antal timmar för detta, därav bortavaron.

Nej, din uppgift är att i vanlig ordning trolla idioti på forumet. Har alltid varit. Stick tillbaka till din konspirationsavdelning för helidioter nu.
Citera
2017-08-14, 18:58
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Tack,bra iakttagelse ! Isf har det ju varit möjligt att Kim skickat meddelande eller ringt till sin pojkvän för hjälp om Madsen blivit galen och hotat henne under färden. Kanske därför han blivit häktad omgående.

Var ju det jag var inne på tidigare dock att det även i undervattensläge skickats meddelanden från hennes telefon men inte kommit iväg förrän telefonen fått täckning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in