Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Det jag fetmarkerade återkommer hela tiden, från ganska många. Jag fattar det inte. Kan du förklara? Jag menar ingen av alla anti-Trump-skrivare kommer någonsin med något sådant där. Aldrig. De vet att "splittring" inte är ett problem alls. De vill ha splittring så mycket som möjligt och sedan vinna. Detta är en inställning som är helt korrekt. Så vad håller du på med?
Även här misstänker jag att du mycket väl "fattar" vad man talar om, men att du har invändningar -- kanske väl underbyggda sådana -- mot den logik som ligger bakom detta begrepp. Följer du amerikanska medier kan du knappast ha undgått att just "splittring" är något det har talats om väldigt mycket väldigt länge nu. Jag kan varmt rekommendera en PBS dokumentär om detta, The Divided States of America:
https://www.youtube.com/watch?v=IGDg2CvJ-HY&t=6930s
Dokumentären följer den ökande klyftan som öppnats mellan demokrater och republikaner sedan Obamas tillträde till makten. Därför tenderar också politiker att tala om hur det ska unita landet och folket, och bygga broar.
Det speciella med Trump var dock att han knappast följde denna logik. Han rörde sig ju inte mot mitten, utan snarare så långt som möjligt från demokraterna.
Om sen demokraterna vill ha splittring? Tja, de lär väl knappast säga så öppet, men helt klart synes det väl att de gläds åt när Trumpanhängare uttrycker sig i aggressiva ordalag.
Så igen så tror jag inte på dig då du påstår dig inte "förstå" varför folk talar om splittring, eller vad de syftar på. Men jag kan köpa att det finns goda skäl att vara misstänksam mot den politiska retoriken.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheStifmeister
Ska AFA som också är en terrorgrupp få demonstrera? Antingen tillåter man ingen av dom eller båda... hur ska vi ha det?
Håller med dig,
Stifmeister. Detta är i mycket en principfråga, och Trump har agerat i enlighet med USAs sedan hundratals år erkända principer.
CNNarna vill i detta framställa AFA och BLM som hjältar, men jag betvivlar starkt att de kommer lyckas med det.