Citat:
Ursprungligen postat av
_Baste_
Ja, och ju mer man funderar på det, desto mer kan man ju undra vem målgruppen är. Den är för dyr för par i 25-årsåldern som precis tagit examen och kommit ut i arbetslivet. De som skulle ha råd med den är sådana som hunnit jobba några år och gjort karriär, säg par i 30-35årsåldern men de skulle inte köpa den eftersom de vet att de skulle behöva flytta därifrån när de får barn om något år. Och då kvarstår i princip bara äldre par där barnen flyttat ut men jag tror inte de, som kanske kommer från en stor villa, är sugna på att flytta till en etta där sovrum och vardagsrum och kök är samma rum. De vill nog ändå ha det uppdelat. Så då kvarstår målgruppen barnlösa par i åldrarna 30-45ish.
Jag tycker att ju mer man faktiskt jagat lägenheter på Hemnet desto viktigare inser man hur viktig planlösningen är. Jag bor hellre på 60 kvadrat med perfekt planlösning än 90 kvadrat med dålig planlösning.
Ja, planlösningen är superviktig. Ibland finns förstås möjligheten att bygga om så att det passar en själv bättre, men det är oftast inte fallet. Åtminstone inte med en rimlig insats. Dessutom vet man inte alltid när man kikar på Hemnet vilka väggar som är bärande och vilka man kan slå ned eller flytta. Jag tror att den här gigantiska ettan blir svårsåld, precis som den där fula lägenheten med bubbelpoolen i vardagsrummet som nästan helt saknade fönster. Man kan förstås köpa den typen av objekt, men då ska man göra det för att man tror att man själv kommer att trivas som fisken där, helst i många år framöver. Som investering är det avgjort osäkra kort.
Jag vet att mäklare har pratat en del om att vissa lägenheter i Stockholm har blivit mer trögsålda nu när marknaden har stagnerat lite. En lägenhetstyp som nämndes var stora tvåor, de är sällan särskilt populära. Säg över 70 kvm. Kanske om de går att bygga om till treor på ett bra sätt, men annars finns inget större sug efter lägenheter med bara ett sovrum till de priser som blir när kvm-priset är 80-90k.