2017-08-14, 00:36
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Batterierna behöver kunna nås - du kan få fel på ett batteri och då behöva access till batteripolerna. Däremot torde det inte finns behov att fysiskt kunna lyfta ut ett batteri under färd.
Bra! Vi menar samma sak, men beskriver det på olika sätt. Så klart har han tillgång till batteriet, men inte möjlighet att flytta det för att sänka ett lik.
Citera
2017-08-14, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Alldeles riktigt. Även för undervattensbruk kan han avvara ett batteri - han förlorar kapacitet men ubåten blir inte utslagen.

Men om du tittar tillbaka var det spekulation om att det skulle funnits reservbatteri, så man vid inventering inte skulle saknat något batteri. Och jag tror inte man har något löst extrabatteri som ingen saknar. Skruvar han loss ett batteri och använder som sänke så tror jag det kommer att finnas ett pinsamt gapande hål som polisen omedelbums kommer att fråga om - och att hans kollegor i ubåtsklubben kommer att förklara att det inte borde finnas ett tomt hål bland batterierna.
Jag svarade på frågan om han kunde avvara ett batteri som sänke, och det kunde han sannolikt. Men det tror inte jag heller att han har gjort. Dels av de skäl som du anger, men mest för att han om han har gjort sig av med henne har gjort det i panik. Om det var i panik finns det garanterat inget sänke.
Citera
2017-08-14, 00:37
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kralnor
Jag inser att det är långsökt, men om vi dyker ner i hypotesen att man skulle utföra något "konkret", och tänker oss att både Kim och Peder var med på det. Skulle människosmuggling vara en möjlighet, flyktingar/papperslösa? Kanske KW med sin internationella koppling var en sann vänsteridealist och såg det som en värdig mission, medan PM hade något annat motiv. Ubåten vore ju lämpligare än något annat transportmedel. Något gick sen fel på vägen.

Osannolikt men kanske inte omöjligt.
Varför skulle han sänka båten och ljuga om hennes ilandsättning?
Citera
2017-08-14, 00:38
Medlem
Verkisto2s avatar
Att KW skulle ha ramlat och slagit sig så illa att hon avled är möjligt, men kanske inte så troligt. Skulle vara om hon ramlat ner i tornet, då blir det en fallhöjd på några meter.

Ett förmodligen mer troligt scenario är att KW råkat komma åt något som var strömförande. Ni som har granskat ritningarna - hur ser ni på denna möjlighet? Finns det delar av ubåten som man inte bör vidröra, men som KW kanske råkade komma åt?
Citera
2017-08-14, 00:38
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Hittade en intressant kommentar som går stick i stäv med det andra säger om ubåten.

Det gäller denna video.

"Félix Bachiller month ago
How fast can it go surfaced and underwater? And how long do batteries last at ahead flank?

Kasper Feld month ago
About six knots surfaced and three and a half knots submerged. We have something like seven hours of battery life at full speed.

Félix Bachiller month ago
Ok, thank you! I love this videos!"

Det här är ju något helt annat än en halvtimme. Stämmer detta verkligen? Killen verkar ju veta vad han pratar om. Kolla resten av kommentarerna, det finns lite information om ubåten där.
Sju timmar på fullt skaft på batterierna i 3,5 knop, låter ju inte orimligt i alla fall men jag vet inte hur stora batterier det är. En halvtimma låter ju nästan löjligt lite.

Där var ett par till intressanta kommentarer:
Citat:
What's the big red and white handle at the helm? Looks like some emergency thing.

Svar från Kasper Feld
That floods the ballast tanks for diving. When on the surface with open hatches they are secured with a split (or even a padlock).
Är den spaken i dykläget nu så torde det tyda på att Peter med mening öppnade ventilerna till huvudbarlasttanken/tankarna. Det är ju det normala förfarandet för att dyka men gör man det med luckan öppen så går det ju som det gick.

Citat:
How do you measure and ensure that your air stays breathable??

Svar från Kasper Feld

By not messing with it.

There is air for about sixty person-hours in this volume. So with a crew of four, the CO2 level would start to become unbearable after some 15 hours. This happens gradually and you'd feel it long before it actually became dangerous. Even if you were sleeping you would wake up and feel suffocated and want to surface.

We could extend the time a lot simply by removing CO2, which can be done with various hydroxide salts. When the CO2 level gets too high there is still plenty of oxygen left, and it would be easy to supply more from a tank. But then we'd have to make absolutely sure to do everything right. You don't actually feel lack of oxygen, only excess CO2. If we messed up and didn't notice oxygen levels dropping as we continued to remove the CO2, then we'd just pass out and never know.

Better to simply not mess with it. Our biology will tell us when the air is bad, and really you don't want to stay down there for more than 15 hours anyway. We are not actually evading the Russians.
Ingen luftrening eller syrgas alltså utan man klarar sig många timmar bara på den luft som är i innan man dyker. Jag antar att man använder en fläkt när man går i ytläge för att omsätta luften i ubåten.
Citera
2017-08-14, 00:40
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Jag svarade på frågan om han kunde avvara ett batteri som sänke, och det kunde han sannolikt. Men det tror inte jag heller att han har gjort. Dels av de skäl som du anger, men mest för att han om han har gjort sig av med henne har gjort det i panik. Om det var i panik finns det garanterat inget sänke.
Tror att hon ligger dåligt förankrad i något tillräckligt tungt på botten av Öresund. Så jo, han har nog agerat hyfsat rationellt i paniken.
Citera
2017-08-14, 00:40
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag har hittat nu. Den kan för fan köras 10 timmar under vatten. (Om nu ti betyder tio).

Och i artikeln står det att hon hade snorkel? Var den avtagbar då eller?

"Den nye udgave af Nautilus bliver også udstyret med et opgraderet elsystem, der gør den i stand til at sejle neddykket med elmotor i op til ti timer. Ubåden får 24 VDC batterier på samlet set 1,5 ton, der kan rumme 50 kwh. Dertil kommer 12 VDC batterier til navigation, radiorum, styring mv.

I maskinrummet befinder der sig også en Kubota D722 hjælpemotor, der nu bliver koblet sammen med en transmotor 24 VDC ladegenerator, så Nautilus kan genoplade sine batterier, så længe den sejler på overfladen, eller neddykket med snorkel."

Källa https://ing.dk/artikel/grafik-video-33-ton-amatoerubaad-fik-lang-raekke-forbedringer-192030
Okej. Nu kommer vi ju nånvart.

Snorkeln skickas väl ut från något hål bara. Ingen aning. Den där sidan buggar för mig, alla klippen verkar spelas samtidigt så jag hör inte vad gubben säger. Men nu vet vi alltså att han kan åka runt och ladda upp batterierna så i stort sett kan han ha spenderat hela natten under ytan och dessutom rört på sig. Hur lång tid tar det från området vid Saltholm där de dykt ner till Köge där han sänkte båten om man kör i 3,5 knop?

EDIT: räknade ut att det skulle ta "några timmar" beroende om man verkligen maxar motorn. 3-5 timmar.
Senast redigerad av crillecrille 2017-08-14 kl. 00:50.
Citera
2017-08-14, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Med tanke på att det nog är ett oplanerat dåd eller olycka så lär ju inte en massa grejer (kedjor, nät, betongklumpar som folk här föreslagit) för att sänka en kropp mest effektivt ha funnits ombord. Jag vet inte hur det ser ut i en ubåt men föreställer mig att den är ganska tom på lösa saker så att säga.
Nej, jag tror inte han har haft tillgång till metallnät. Enbart någon variant på rep/snöre. Troligen någon metallvajer från mindre vinsch. Samt en bunt rätt tunga verktyg mm. Så han har fått köra Kajsa Warg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Varför skulle han sänka båten och ljuga om hennes ilandsättning?

Möjligen för att inte röja sanningen och bli dömd för brottet de höll på att begå. Men å andra sidan måste han ju fattat att han kunde anklagas för ett mycket allvarligare brott istället.
Citera
Medlem
Ingen som spekulerar i om det kan ha varit så att någon velat PM illa eller åtminstone röja undan honom till egen vinning? Kan ju ha varit någon som vetat var och ungefär vilken tidpunkt som han skulle släppa av journalisten och slagit till mot henne i vetskap om att PM högst troligt får sota för det?

Har inte läst allt i tråden men att så många tycker att PM verkar sjuk i huvudet tycker jag är konstigt. Utifrån vad jag sett av honom så verkar han vara väldigt entusiastisk snarare än psykopat.
Citera
Medlem
Den s.k. uppfinnaren försökte väl stjäla ubåten från ubåtsföreningen helt enkelt. Det är det som gjorde att det krånglade till sej och blev ett slags drama av detta i slutet av förra veckan och under helgen? Uppfinnaren och journalisten skulle låna ubåten en stund påstods det. Men sedan försvinner ju ubåten ett längre tag och det förvinnandet berodde alltså på att det var ett stöldförsök.

Eftersom inget tydligt mordmotiv framkommit hittills (min personliga tolkning) så är det ju fortfarande intressant att beakta den där ägarkonflikten som tidigare nämnts först och främst. Uppfinnaren och föreningen verkar ha kört fast i någon rättshaverism gällande ubåtsägandet. Märkligt att det blivit en rättssak av det överhuvudtaget, de borde kunna lösa det den fredliga vägen och kompromissa sej fram till en lösning. Uppfinnaren har varit drivande i byggprojektet men eftersom andra har hjälpt till och byggt och senare även renoverat ubåten så vill ingen släppa taget om ubåten helt och hållet.

Stölden av ubåten misslyckades tyvärr i vilket fall som helst. Det blev nåt strul med maskinen, kanske bråk ombord och dessutom blev de förföljda av polis/kustbevakning och det slutade med att ubåten återvänder till köpenhamn.

Så där ja, nu har jag framfört mina tankar i ännu ett inlägg så nu kan ni forsätta att diskutera det hårdhänta sexet och flytande lik och annat snusk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kralnor
Jag inser att det är långsökt, men om vi dyker ner i hypotesen att man skulle utföra något "konkret", och tänker oss att både Kim och Peder var med på det. Skulle människosmuggling vara en möjlighet, flyktingar/papperslösa? Kanske KW med sin internationella koppling var en sann vänsteridealist och såg det som en värdig mission, medan PM hade något annat motiv. Ubåten vore ju lämpligare än något annat transportmedel. Något gick sen fel på vägen.

Osannolikt men kanske inte omöjligt.
Få saker är väl omöjliga men kanske kan vara läge att dra ner på fantasierna?

En tumregel är att den enklaste/mest logiska förklaringen oftast är den sanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in