2017-08-14, 00:26
Medlem
Browndawgs avatar
Varför har vi utgått från att båten bara går att köra 30 minuter under vatten? Finns det bekräftat någonstans eller var det bara något man drog fram ur röfven?

Nu verkar det ju mer stämma med 7 jävla timmar. Då är det en helt annan sak med radar och allt annat vi snackat om ikväll.
Citera
2017-08-14, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Men om driften var så svag på denna ubåt så borde ju inte Madsen har kommit undan den sjöradar som danskarna måste ha längs sin kust. Måste ju vara enkelt att kartlägga hans rutt och hitta den försvunna fröken Wall.
Nej han har troligtvis transporterat sig i övervattensläge hela tiden då han fått bråttom.
Citera
2017-08-14, 00:30
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Detta. Fast jag tror hon var helt med på vad de konkret skulle göra, men det gick snett på något sätt.

Det låter troligt. Vad behöver en journalist en ubåt till i Öresund?

Varför då en tur i mörkret?

Kan hon ha stigit av på något sätt? Med dykarutrustning? Dockning?
Citera
Medlem
Om man tittar på filmen förefaller han inte vara någon inåtvänd nörd i alla fall, tjejen som är med skrattar rätt mycket.

Det droppar i filmen från taket och den som filmar säger att "det lär ta en oändlighet innan ubåten är fylld". Om ventilen det droppar från gick sönder kan hon ju ha fått panik vilket resulterade i handgemäng och hennes död.

Mycket tyder i alla fall på att om hon dog så var det inte planerat utan något måste ha hänt där nere. Som sagt, hon kanske konfronterade honom med något väldigt känsligt också.
Citera
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Varför har vi utgått från att båten bara går att köra 30 minuter under vatten? Finns det bekräftat någonstans eller var det bara något man drog fram ur röfven?

Nu verkar det ju mer stämma med 7 jävla timmar. Då är det en helt annan sak med radar och allt annat vi snackat om ikväll.
Det kan vara så att kapaciteten ökades vid renoveringen och att den informationen missades. Men jag tycker ändå att det är konstigt. Vi är många som är helt okej på att söka information på nätet och ändå hittade inte jag den kommentaren förrän idag.

Detta är superviktigt att reda ut. Kan ubåten köras under vatten i 30 minuter eller 7 timmar?
Citera
2017-08-14, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Batteriet går nog inte att lossa hursomhelst, om de ens är åtkomliga på sådant sätt. Givetvis skulle ju den tekniska undersökning upptäcka ganska omgående om en del av batteriet saknas.
Batterierna behöver kunna nås - du kan få fel på ett batteri och då behöva access till batteripolerna. Däremot torde det inte finns behov att fysiskt kunna lyfta ut ett batteri under färd.
Citera
2017-08-14, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Samtalet kan ha handlat om att börjat ångra sig för att göra ett dyk, nu när det realiteter. Han försökte säga att det är ju hela grejen och övertala henne till ett hastigt dyk alldeles under ytan. hon gick med på det, med en noggrann kort färdplan under vattnet. Väl där tycker han att hon ska uppleva mer, men då börjar paniken sprida sig och hon måste göras minst medvetslös om han öht ska kunna köra båten...
Visst kan det ha gått till på liknande sätt. Det som talar emot det är att PM troligen inte klarar av att köra i undervattensläge själv, att han pga sitt ego vill gå i ytläge och visa att han minsann är kapten på "sin båt" (kanske extra mycket med ungt och vackert sällskap), men framförallt att det troligen inte ger henne möjlighet att höra av sig till pojkvännen. Det är den kommunikationen.dom emellan polisen troligen har som viktiig att gå på och att hon skulle kunna ringa eller sms:a i undervattensläge kan vi glömma.
Citera
2017-08-14, 00:33
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det kan vara så att kapaciteten ökades vid renoveringen och att den informationen missades. Men jag tycker ändå att det är konstigt. Vi är många som är helt okej på att söka information på nätet och ändå hittade inte jag den kommentaren förrän idag.

Detta är superviktigt att reda ut. Kan ubåten köras under vatten i 30 minuter eller 7 timmar?

Jag har hittat nu. Den kan för fan köras 10 timmar under vatten. (Om nu ti betyder tio).

Och i artikeln står det att hon hade snorkel? Var den avtagbar då eller?

"Den nye udgave af Nautilus bliver også udstyret med et opgraderet elsystem, der gør den i stand til at sejle neddykket med elmotor i op til ti timer. Ubåden får 24 VDC batterier på samlet set 1,5 ton, der kan rumme 50 kwh. Dertil kommer 12 VDC batterier til navigation, radiorum, styring mv.

I maskinrummet befinder der sig også en Kubota D722 hjælpemotor, der nu bliver koblet sammen med en transmotor 24 VDC ladegenerator, så Nautilus kan genoplade sine batterier, så længe den sejler på overfladen, eller neddykket med snorkel."

Källa https://ing.dk/artikel/grafik-video-33-ton-amatoerubaad-fik-lang-raekke-forbedringer-192030
Citera
2017-08-14, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
Om det nu var någon form av olyckshändelse, antingen att han slog henne och hon föll och bröt nacken eller att hon ramlade själv och bröt nacken, så skulle nog vem som helst bli rätt chockad. Efter att försökt med upplivningsförsök som sedan misslyckats skulle nog de flesta undra hur de skulle hantera detta. Kontakta polis självklart, men en normalintellektuell skulle nog undra om man själv samtidigt inte skulle kunna bli misstänkt beroende på hur skadorna såg ut. En del skulle kanske resonera som så att det är enklare att dumpa kroppen och skylla på att man släppt av henne vid hamn än att behöva gå igenom alla polisförhör och massmedial uppmärksamhet. Han hade kort tid på sig att bestämma sig och var nog i chock, om ovanstående nu var fallet.

Uppenbarligen har han ljugit om att han släppt av henne vid hamnen, eftersom han ändrat just det vittnesmålet, och det är givetvis skumt. Tyder på att något har hänt.
Jo, alla kan få panik. Men det är skillnad rent samvetsmässigt på att med uppsåt aktivt mörda någon pga hon vägrat ha sex med honom/hon har kommit på honom/annat än att utan uppsåt råkat mörda henne då hon försatte honom och henne själv i livsfara genom att agera som hon gjorde. Detta skiljer sig i hur man agerar långt senare, hur man svarar i förhör osv. Hade han agerat i nödvärn och känt att han haft en moralisk rätt att mörda henne så borde ju detta vara bland det första som slinker ur en ärlig och i överlag harmlös människa. "Hon gjorde bort sig på båten och jag var tvungen att rädda mitt eget liv". Han kan alltid komma tillbaka till den här punkten också: Sen fick jag panik, det svartnade för ögonen och jag kastade henne överbord. blabla. Jag menar, allt han har gjort skulle isf kunna motiveras av nödvärnsagerandet.

Jag har aldrig mördat någon uppsåtligen och jag har heller aldrig mördat någon i nödvärn, men jag kan föreställa mig att mitt samvete skulle se radikalt annorlunda ut från det ena till det andra. Hade jag mördat någon med uppsåt så hade jag försökt dölja mina spår så systematiskt och rationellt som möjligt i den mån jag kunnat. Hade jag agerat i nödvärn så hade jag snarare varit så behjälplig som möjlig för polis och rättsväsende eftersom jag anser mig haft både moralisk och juridisk rätt att med våld hindra henne från att förinta oss båda.
Citera
2017-08-14, 00:35
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Alldeles riktigt. Även för undervattensbruk kan han avvara ett batteri - han förlorar kapacitet men ubåten blir inte utslagen.

Men om du tittar tillbaka var det spekulation om att det skulle funnits reservbatteri, så man vid inventering inte skulle saknat något batteri. Och jag tror inte man har något löst extrabatteri som ingen saknar. Skruvar han loss ett batteri och använder som sänke så tror jag det kommer att finnas ett pinsamt gapande hål som polisen omedelbums kommer att fråga om - och att hans kollegor i ubåtsklubben kommer att förklara att det inte borde finnas ett tomt hål bland batterierna.
Jag hade tagit 12V batteriet till elstart av dieselelverket. Frågan blir bara sedan hur fan jag skulle kunna ladda batterierna sedan om det inte finns handstart? Det är väl de som är kopplade till belysning, lanternor, pneumatik och eldrift? Sitter det ens generator på dieselmotorn tro?
Citera
2017-08-14, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
Ur minnet: Forskare har gjort experiment med att sänka döda grisar i havet med kamerabevakning för att se hur länge de höll, några veckor innan det bara var ben kvar har jag för mig. Fiskar och annat åt upp relativt fort.
Var lite åt det hållet mitt tidigare förslag i tråden då jag inte trodde att hon fanns i båten, att man skulle använda en gris som man kastar i vattnet med en gps, man gör det någonstans mellan kajen han nämnde och där båten sjönk, så får man ett hum om vart man skall söka för att kanske hitta hennes kropp. om hon nu inte lever som familjen hoppas på.
Citera
2017-08-14, 00:36
Medlem
Jag inser att det är långsökt, men om vi dyker ner i hypotesen att man skulle utföra något "konkret", och tänker oss att både Kim och Peder var med på det. Skulle människosmuggling vara en möjlighet, flyktingar/papperslösa? Kanske KW med sin internationella koppling var en sann vänsteridealist och såg det som en värdig mission, medan PM hade något annat motiv. Ubåten vore ju lämpligare än något annat transportmedel. Något gick sen fel på vägen.

Osannolikt men kanske inte omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in