2017-08-14, 00:15
Medlem
crillecrilles avatar
Hittade en intressant kommentar som går stick i stäv med det andra säger om ubåten.

Det gäller denna video.

"Félix Bachiller month ago
How fast can it go surfaced and underwater? And how long do batteries last at ahead flank?

Kasper Feld month ago
About six knots surfaced and three and a half knots submerged. We have something like seven hours of battery life at full speed.

Félix Bachiller month ago
Ok, thank you! I love this videos!"

Det här är ju något helt annat än en halvtimme. Stämmer detta verkligen? Killen verkar ju veta vad han pratar om. Kolla resten av kommentarerna, det finns lite information om ubåten där.
Citera
2017-08-14, 00:15
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nick1001
Denna Ubåt är inte gjord för att transportera sig under vatten. Den gör max 2 knop under vatten och det är så långsamt att det är svårt att styra. Batterierna räcker bara i 30 minuter så man kommer kanske 1500 m innan de tar slut. Däremot sjunker och stiger den snabbt.
Däremot kan hon fått klaustrofobi panik och försökt öppna någon lucka för att komma ut.
Då kanske PM slog henne hårt i huvudet med någonting.
Kasper Feld, som varit med att bygga ubåten säger:
Citat:
About six knots surfaced and three and a half knots submerged. We have something like seven hours of battery life at full speed.
Citera
2017-08-14, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Jag tror att något är lurt givetvis...

Men om vi leker med tanken att han faktiskt är oskyldig?

Han har planerat och grejat och fixat för en tur (till Bornholm som tanken var har jag?). Hon ångrar sig av något skäl och meddelar honom... han SMS'ar sina kompisar och säger att nu blir det inte av och han är lite smått förbannad då han preppat ubåten osv. Sedan lite senare efter han skickar det sms'et så ångrar hon sig igen och säger att ok vi kör!

Han är nu ganska sur, men tänker jaja... lite publicitet, men han har ingen "crew" längre så det blir en kort tur. Väl inne i båten har hon fruktansvärd klaustrofobi och ångrar sig på nytt... nu blir han riktigt jävla förbannad och åker tillbaka och släpper av henne. Då han har preppat ubåten så tänker han aja kan lika väl ta en tur i ytläge och åka runt lite. Sedan blir det totalt strömavbrott.
Han berättade i en annan film där hans andra ubåt han byggde innan var nära att bli påkörd ett antal gånger och det var hans största mardröm... när han ser en båt som han bli räddad av så tänker han att han sänker båten så ingen kan ramma den och skadas då han inte har några ljus eller något som fungerar.

Vart hon tog vägen sedan är ett mysterium...

Jag vet att det finns lite olika problem med denna teori dock :-)

Nu får du nog ändå dra ner lite på gräset min vän.
Citera
2017-08-14, 00:17
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Sannolikt måste det vara att dölja spår.
Då bör ngt ha hänt ombord som är graverande för MGM.
Tolkar som polisen snabbt kunde se, tex på reglage för dykfunktion att den var ställd på 'dyk'( öppna ventiler mm).

Hur många av mördarna i genomsnitt är typen som bekanta(motsv) redan innam tror de är kapabla till mord/ dråp ?

Jag tror det finns tecken, tex skador på PM som fått polisen att förstå. Tror det finns(fanns?) bevis ombord. Tror även att hon inte längre är i livet och att han dumpat henne till havs under natten.
Förhoppningsvis finns radarspår att inhämta hos sjöbevakning/motsv.
Ja, den enda vettiga förklaringen till sänkningen måste väl vara att dölja spår.

Sen är frågan vilken typ av spår. Skulle ju kunna vara spår av något annat än KW.

Vad har den där U-båten använts till, egentligen? Varför seglade de två ut en kväll, när det snart skulle vara mörkt? Varför korsade han stora farleden utan belysning eller lanternor?

Jag skulle inte bli alldeles förvånad om Madsen skulle utföra något konkret den där natten och Wall kom i vägen på något sätt.

Jag tycker det känns mer troligt än att det skulle ha handlat om sex/våldtäkt; är man ensam besättning på en U-båt till havs har man väl så fullt upp att man inte ens hinner tänka på sex?
Citera
2017-08-14, 00:19
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Vad har den där U-båten använts till, egentligen? Varför seglade de två ut en kväll, när det snart skulle vara mörkt? Varför korsade han stora farleden utan belysning eller lanternor?

Jag skulle inte bli alldeles förvånad om Madsen skulle utföra något konkret den där natten och Wall kom i vägen på något sätt.

Detta. Fast jag tror hon var helt med på vad de konkret skulle göra, men det gick snett på något sätt.
Citera
2017-08-14, 00:20
Medlem
Citat:
Denna Ubåt är inte gjord för att transportera sig under vatten. Den gör max 2 knop under vatten och det är så långsamt att det är svårt att styra. Batterierna räcker bara i 30 minuter så man kommer kanske 1500 m innan de tar slut. Däremot sjunker och stiger den snabbt.
Däremot kan hon fått klaustrofobi panik och försökt öppna någon lucka för att komma ut.

Då stärker det kanske min ide, att MGM efter mycket övertalande fick henne att gå med på att göra ett minidyk, och sedan gå upp omedelbart. Hon tvekar, pratar med pojkvännen om rädslan, men han kanske lugnar henne med att det inte är så farligt, och kanske nödvändigt för att hennes artikel ska få någon känsla och trovärdighet. Jämför med en mycket hundrädd person som bara ska hälsa en gång under mycket kontroll på en hund. Hundägaren blir entusiastisk över hur bra det gick, och strålar ut energi till hunden som genast går fram och "hälsar mer" på den rädde. Det blir skrik och panik i många fall, jag lovar.

Om nu MGM var nöjd med att steg 1 fungerade, kanske han började fylla barlasttankarna för steg 2, gång under vattnet. Det pyser och fnyser och låter, hon är oförberedd på det....
Senast redigerad av Whyback 2017-08-14 kl. 00:25.
Citera
2017-08-14, 00:20
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Med en marschfart om sex knop kan väl U-båten både ha hunnit rätt långt och dessutom hunnit lägga till på något ställe eller två under den tid den var borta?

Om den nu korsade stora farleden där det sagts så pekar det väl litet grand på att den var på väg till Sverige? För annars hade det väl varit vettigare att följa farleden söderut?
Citera
2017-08-14, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Här berättar PM själv om ubåtens 24-volts system. Laddningsmöjligheter med mera.

https://ing.dk/artikel/grafik-video-33-ton-amatoerubaad-fik-lang-raekke-forbedringer-192030
Hade missat att de byggt om och kastat ut 12V-batterierna för drivning och gått enbart på 24V. Känns som rimligt beslut om man vill använda lastbils- eller truckbatterier.

Men tror fortfarande inte att man har något reservbatteri - alltså att man lyfter ut ett specifikt batteri och skruvar in ett reservbatteri. I länken så skriver man bara om att genom att flera system kör 24V så får man bättre redundans i hur man gör ihopkopplingen.
Citera
2017-08-14, 00:21
Medlem
HGs avatar
Citat:

Men om driften var så svag på denna ubåt så borde ju inte Madsen har kommit undan den sjöradar som danskarna måste ha längs sin kust. Måste ju vara enkelt att kartlägga hans rutt och hitta den försvunna fröken Wall.
Citera
2017-08-14, 00:22
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Detta. Fast jag tror hon var helt med på vad de konkret skulle göra, men det gick snett på något sätt.
Ja, jag skulle inte bli alldeles förvånad om det var så.

Frågan är vad det kan ha handlat om.
Citera
2017-08-14, 00:23
Medlem
Citat:
Din teori förklarar dock inte varför PM agerat som han gjort efter själva dödsfallet. Varför säka sin egen ubåt när han kommer in mot land? Varför hitta på att han släppte av henne? Varför röja kroppen?

Han inser väl själv att hans agerande i din teori var i syfte att rädda deras liv, och inser således att även en domstol borde se det så, eller åtminstone inse att chansen att en domstol ser det så är ganska höga - mer än tillräckligt höga för att slippa behöva röja en kropp, röja bevisning osv. Bevisningen här är ju till hans fördel om något. Dvs han kunde lika gärna gått i land alternativt ringt polisen när det hela avvärjdes och sagt som det var. Chansen att han skulle frias skulle vara ganska stora faktiskt,i alla fall i sverige.

Om det nu var någon form av olyckshändelse, antingen att han slog henne och hon föll och bröt nacken eller att hon ramlade själv och bröt nacken, så skulle nog vem som helst bli rätt chockad. Efter att försökt med upplivningsförsök som sedan misslyckats skulle nog de flesta undra hur de skulle hantera detta. Kontakta polis självklart, men en normalintellektuell skulle nog undra om man själv samtidigt inte skulle kunna bli misstänkt beroende på hur skadorna såg ut. En del skulle kanske resonera som så att det är enklare att dumpa kroppen och skylla på att man släppt av henne vid hamn än att behöva gå igenom alla polisförhör och massmedial uppmärksamhet. Han hade kort tid på sig att bestämma sig och var nog i chock, om ovanstående nu var fallet.

Uppenbarligen har han ljugit om att han släppt av henne vid hamnen, eftersom han ändrat just det vittnesmålet, och det är givetvis skumt. Tyder på att något har hänt.
Citera
2017-08-14, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Batteridrift används bara vid undervattensläge..Vid ytläge går man med en dieselmotor. Så han kunde nog avvara ett batteri som sänke om han ville.
Alldeles riktigt. Även för undervattensbruk kan han avvara ett batteri - han förlorar kapacitet men ubåten blir inte utslagen.

Men om du tittar tillbaka var det spekulation om att det skulle funnits reservbatteri, så man vid inventering inte skulle saknat något batteri. Och jag tror inte man har något löst extrabatteri som ingen saknar. Skruvar han loss ett batteri och använder som sänke så tror jag det kommer att finnas ett pinsamt gapande hål som polisen omedelbums kommer att fråga om - och att hans kollegor i ubåtsklubben kommer att förklara att det inte borde finnas ett tomt hål bland batterierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in