2017-08-13, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Helt ointressant att följa massa ekon om man inte vet vad de är eller går koppla dem till en farkost. Så antingen har man automatiskt målföljning AIS eller så gör man det manuellt.
Tror ni pratar om samma sak - dvs att det nu i efterhand är meningsfullt att titta igenom inspelningar och manuellt försöka plocka fram Nautilus.
Citera
2017-08-13, 23:23
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men det är väl intressant om det inte finns någon mobiluppkoppling från Kims lur från platsen där hon påstås ha blivit avsläppt?

Det säger egentligen inget mer än att hennes telefon inte kopplat upp sig. Anledningarna till det kan vara flera. Hon blev inte landsatt. Hon blev landsatt, men batteriet var slut, telefonen var avstängd och så vidare.
Det är utgör inte ensamt något bevis för att landsättningen skulle vara en lögn.

Det intressanta jag tror man kan få ut är när (och var) telefonen avregistrerades från nätet, vilket torde vara när man gick ner i stålröret (ubåten). Jag tror inte att den kopplat upp sig igen efter det.
Citera
2017-08-13, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Jag tror det, i alla fall om man är ute efter just att se det vackra.
Sedan tror jag att det är lite väl tidigt, mareld är vanligare sent på sommaren och under hösten.

Ja precis, ju varmare vatten desto vanligare, det måste också vanligtvis vara mycket mycket mörkt för att synas bra, helst inget månljus alls.

I tropikerna däremot så kan det nästan gnistra om marelden
Citera
2017-08-13, 23:26
Medlem
goosehunters avatar
Vad vi vet

Han greps omgående vid landstigning. Så något måste alltså ha framkommit till polisen genom hennes pojkvän eller annan anhörig. Sms eller samtal där hon uttrycker oro eller ber om hjälp. Dom har valt dråp eller vållande för att kunna hålla honom häktad.

Modus operandi kan rent logiskt bara vara två ting. Den sexuella aspekten, våldtäkt mord. Eller att hon ställt ironiska frågor och lockat fram en vrede hos honom som gått överstyr.

Han mördar henne i ubåten. Annars finns det ingen orsak att sänka den. Det är bevisröjning. Kroppen har han dumpat någon/några timme/timmar tidigare. Att han ändrat historia visar bara ännu mer att han är skyldig. Han har klurat o tänkt ut en bättre lögn helt enkelt.
Citera
2017-08-13, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Vad vi vet

Han greps omgående vid landstigning. Så något måste alltså ha framkommit till polisen genom hennes pojkvän eller annan anhörig. Sms eller samtal där hon uttrycker oro eller ber om hjälp. Dom har valt dråp eller vållande för att kunna hålla honom häktad.

Modus operandi kan rent logiskt bara vara två ting. Den sexuella aspekten, våldtäkt mord. Eller att hon ställt ironiska frågor och lockat fram en vrede hos honom som gått överstyr.

Han mördar henne i ubåten. Annars finns det ingen orsak att sänka den. Det är bevisröjning. Kroppen har han dumpat någon/några timme/timmar tidigare. Att han ändrat historia visar bara ännu mer att han är skyldig. Han har klurat o tänkt ut en bättre lögn helt enkelt.

Kunde inte sammanfattat det bättre själv.
Citera
2017-08-13, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Allt kommer inte fram i media i detta skede.

Kanske inte men troligare de endast döljer vad han sa under rättegången och vad hans ändrade berättelse innebär.

Han har i varje fall troligen inte erkänt mord eller dråp. Detta eftersom kvinnans släktingar ännu hoppas hon är vid liv. Såvida inte...han har erkänt men de tror honom inte helt eller är inte villiga att gå ut med det innan mer bevis framkommer.
Citera
2017-08-13, 23:29
Medlem
Märkligt drama. Om PM skulle fått spel och tagit livet av henne måste det berott på något mer allvarligt. Som sagt, hon kanske ställde väldigt känsliga frågor om något som hon nystat fram. Han hade tydligen en del ovänner. Samtidigt var han en något excentrisk uppfinnare, högst antagligen åt höger, väldigt målmedveten och inte alls intresserad av klassiska vänsterfrågor. Hon verkar ha varit motsatsen. Kanske en konflikt uppstod där som gjorde honom blixtförbannad? Toni Alldén drabbades ju antagligen av ett sådant blixtraseriutbrott och sköt sitt offer. Kan ju finnas uppbyggda aggressioner som kan utlösas om något går väldigt snett och man haft det motigt ett tag.

Exempelvis Rikard Wolff berättade om något svartsjukedrama där han blivit fullständigt skogstokig och misshandlat sin partner (eller dylikt) och beskrivit det som att "det kom fram en sida han inte ens visste fanns".

Om PM blivit blixtförbannad är det väl mer sannolikt i så fall att han gett henne en ordentlig smäll eller liknande och att hon då fallit och brutit nacken eller liknande.

Eller att hon ramlat väldigt olämpligt av en olyckshändelse och brutit nacken eller något. Men stegen ner är i ett relativt smalt utrymme, även om hon ramlat är det svårt att se att hon skulle ha hamnat med huvudet före.

Hon kan också ha råkat ut för en elchock. På bilderna inifrån u-båten fanns en kokplatta exempelvis och det kanske finns mer fukt nere i ubåten. Endast spekulationer. Att PM skulle ha strypt henne långsamt och medvetet med tanke på att han antagligen inte har någon digert straffregister (antar jag) förefaller mindre sannolikt.

Om det nu var en olyckshändelse hon dog av så kanske han blev chockad och tänkte att ingen kommer att tro mig, jag kanske blir anklagad för mord. Bäst att göra sig av med kroppen.
Citera
2017-08-13, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jag tror inte man har några reservbatterier. Får man kortslutning i någon cell i ett batteri tar man nog bara och skruvar loss polerna och kör på begränsad kapacitet tills man kommer i hamn igen. Rimligen inga 12V bilbatterier utan borde vara klart större pjäser - och för ytläge behöver de monteras fast så de inte rör sig och slår sönder eller själva blir sönderslagna.
Batteridrift används bara vid undervattensläge..Vid ytläge går man med en dieselmotor. Så han kunde nog avvara ett batteri som sänke om han ville.

Det finns mycket som tyder på att han har gjort sig av med henne och faktiskt slängt henne överbord. Till stor del oplanerat i så fall även om han säkert tänkte igenom och planerade en del efterhand. Mest troligen har dock allt skett i panik om det är så, och då flyter hon någonstans utan sänke nu.

Förhoppningsvis finns det en ännu bättre förklaring där hon faktiskt är i livet förfarande...
Citera
2017-08-13, 23:31
Medlem
Har det nämnts något här i tråden om PM fru? Jag har bara läst att hon har en raket tatuerad på sin arm. Hittat en bild på henne i samband med att han fick ett pris "aldrig som andre". Har letat men kan inte hitta vem hon är eller hennes namn.

Länk till Vinder af Aldrig som andre-prisen 2014

http://www.gammeldansk.dk/aldrig-som-andre/peter-raket-madsen/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Vad vi vet

En bättre lögn är en sämre lögn då den visar att den första utsagan troligen inte stämde. Varför skulle någon som inte talade sanning första gången, göra det andra gången?
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Vet ej. Erkänner att det var ett antagande; om en försvarare säger att det faktiskt är så att klienten har häktats utifrån en begrundad misstanke så förutsätter jag att det inte handlar om en lägre grad, det borde isf ha betonats av försvararen.
Tänkte att kanske du kunde klargöra hur det förhåller sig då det var du som påstod att han häktats på den lägre graden av misstanke.

Jag läste i någon kvällsblaska att det är lägre graden. Men hittar inte artikeln och jag försökte läsa danska sidor om häktning men det är tamejfan helt omöjligt att läsa det språket. Blev bara förbannad. Jag ger upp letandet. Dom kanske inte ens har olika misstankegraden.
Citera
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scriptor
Kanske hade KW spår på något (skumt) gällande PM. Han visste det och kanske hade lovat att ställa upp och berätta mer men villkorat att de träffades på tu man hand?
Ingen dum teori faktiskt. Skulle kunna vara anledningen till varför pojkvännen ringde och anmälde henne som saknad så tidigt och (delvis) varför polisen drog på så stort?
Huruvida det är skäl nog för att kalla det för "mord" nästan direkt därefter är en annan femma, men här saknar vi allt för mycket information tyvärr för att ens kunna spekulera...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in