2017-08-13, 23:05
Medlem
Snapcounts avatar
Börjar bli bekräftat nu att Petters "ändrade uppgifter" har att göra med om han lämnade Kim vid kajen, dvs detta har blivit ändrat till något annat :

http://www.bt.dk/krimi/ekspert-om-raket-madsens-aendrede-forklaring-det-er-tankevaekkende

Det intressanta här givetvis är att myndigheterna framledes hoppas att hon kan bli funnet i livet, dvs han säger inte att han har förutsakat hennes död genom en olycka tex..
Citera
2017-08-13, 23:06
Medlem
crillecrilles avatar
I ett försök att få lite mer förståelse för PM som person har jag försökt ladda ner dokumentären från http://arenan.yle.fi/1-3480395

Tyvärr hittar jag ingen finsk vpn som inte kostar skjortan så det lyckas inte. Vet någon om den finns på någon privat tracker? Fan att jag missade när den låg på SVT Play.
Citera
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Ni som inte tror på att det är ett sexuellt motiv. Varför dräpte han henne?
Hon skrattade åt hans läckande båt. Hon ställer frågor som får något att snäppa i huvet på honom. Men sex är absolut inte otroligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Glumslövs backar, i höjd med Hven, används väl fortfarande, även om den är obemmanad sedan många år.

http://www.tilltradeforbjudet.se/page6/page6.html

Den radarstationen täcker iallafall uppenbarligen inte aktuellt område.
Citera
2017-08-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Han namnges bara med förnamn. Det kan jag förstå. för hans uttalande är pinsamt. Och PK media bara sväljer det utan att källkontrollera.

Dessutom, hur ska man veta vilket eko som tillhör vilken farkost utan AIS?
Alltid detta som är det stora problemet med vanlig aktiv radar. Datorer kan göra hyffsat jobb att följa ett eko - men behövs hjälp för att få etikett.
Citera
2017-08-13, 23:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Det skulle då förvåna mig till den graden att mina ögon skulle ploppa ur. Att danska staten gjort en skenmanöver och hon dyker upp levande. Herregud. Då är den förra teorin om att hon skulle sälja ubåten till Nordkorea mer sannolik.
Skulle ju iallafall förklara varför PM sitter och blinkar med ögonen och slänger slängkyssar hej vilt, är det någon som sett det beteendet förut hos PM?
Citera
Medlem
Kanske hade KW spår på något (skumt) gällande PM. Han visste det och kanske hade lovat att ställa upp och berätta mer men villkorat att de träffades på tu man hand?

Det måste finnas något särskilt skäl att KW ville träffa PM - inte bara ett tekniskt reportage om hans ubåt.
Citera
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Det är inte så himla konstigt att oroa sig lite i för en tripp i en hemmabygd ubåt men att polisen genast misstänker mord - det är knepigt.
Precis. Jag undrar vad för fakta polisen hade redan då när pojkvännen ringt in?
Kan hon ha lyckas sända något från sin mobil som indikerat problem innan det var för sent? Ett avbrutet samtal?
Knepigt minst sagt.
Citera
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn Lauritz A
Det har diskuterats och lyfts fram flera gånger tidigare.

Att hon som journalist ställt besvärliga frågor (exempelvis om de olika kontroverser som hans projekt varit inblandade i) och han som lite socialt udda person med hett temperament har tappat fattningen.

Han borde nästan varit beredd på dessa frågor tycker jag. Han är visserligen en udda person, men frågorna han fick från henne kan ju inte varit värre än tidigare frågor från andra . . .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Ni som inte tror på att det är ett sexuellt motiv. Varför dräpte han henne?

Det är ännu okänt om han dräpte henne. Vad annat motiv till ett eventuellt mord är svårt att spekulera i. Kan vara att hans dåliga humör tog över och det bara slog slint av någon anledning?

Annars kan det vara en olyckshändelse. Det sistnämnda är svårt att motbevisa även om han skulle erkänna. Återfinns ingen kropp går inget att bevisa, och då får han släppas fri eller dömas efter enbart indicier.
Citera
2017-08-13, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det finns en del videos på Youtube om Nautilus. Det är ganska intressant för att få en bild av hur ubåten ser ut och hur Madsen är som person. Han berättar bland annat om historien bakom Nautilus och tidigare ubåtar som han har byggt. Jag tycker att han verkar både trevlig och intelligent så det är svårt för mig att se honom som en mördare. .
Det här är ett ganska stort underliggande samhällsfenomen/problem: Vi tenderar att avhumanisera mördare. Förklara mord och mördare som ondska eller med psykisk ohälsa.

I stort sett alla är i någon mån kapabla till att mörda, ännu fler är kapabla till att utsätta någon för dråp eller vålla någon annans död. Folk kan mörda i affekt men också fullt rationellt.

Att han är trevlig innan ett mord betyder absolut noll. Det kan slå slint hos väldigt många, lex OJ Simpson.
Citera
2017-08-13, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Det är nog så man ska tänka. Har du koll på hur lång tid den trippen skulle ta ungefär?
Nej.

Men ubåten klarar väl bara ca 30 minuter i undervattensläge vid färd om jag har förstått det rätt innan batterierna är slut och går då inte i många knop. Kan iofs teoretiskt klara upp till ett par dygn om hon ligger still (syret som begränsar). Dessutom tveksamt om han klarar av att gå i undervattensläge utan någon mer i besättningen som hjälper till.

Så han har troligen gått i ytläge hela tiden och gör då ca 6,5 knop, vilket bör räcka gott och väl för en sådan tripp om jag inte har fel. Att han inte själv klarar av att gå i undervattensläge ensam bekräftas väl av vittnesuppgiften att han gick med släckta lanternor i ytläge mitt i natten. Hade han kunnat korsa sundet i undervattensläge utan att riskera upptäckt hade han givetvis gjort det och inte gått upp till ytan innan det var dags att sänka ubåten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in