2017-08-13, 18:45
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Förklara mer, varför måste den gå på olika över och under ytan? Och vad har det med periskop att göra? Alla är inte ingenjörer här!
Om den inte har någon snorkel för att få in luft och ut med avgaserna till maskinen så återstår bara att köra den på elektriska motorer i u-läge.
Även om den har en snorkel så är den bara lite under ytan för man kan ju inte ha en hur lång snorkel som helst.
Citera
2017-08-13, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det där är inga bevis what so ever. Indicier möjligtvis, men bevis? Icke.

Indicier är att hitta på möjliga scenarier. Det här är bevisning lika mycket som en pistol och avsaknaden av alibi är.
Citera
2017-08-13, 18:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Det är inte så enkelt. Svallvågorna mellan två medium är det som skapar en stor del av friktionen/motståndet för fartyg, eller vilket objekt som helst egentligen som färdas mellan två medium.

Svallvågorna, ja, det tänkte jag inte på. Ja, dem lär man ju slippa en bit ned om det inte kommer en hel ubåtsarmada eller en tsunamni...
Citera
2017-08-13, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kan du utveckla det där "inte helt stabil"? Det har framkommit tidigare i tråden att han verkade "schizo" och det är väl möjligt att han led av schizofreni men exakt vad skulle inidikera någor sådant?

Frågan ställd eftersom jag inte sett vare sig dokumentären eller något annat filminslag där han medverkar. En genuin schizofren är sällan så organiserad att hen kan utföra sådant som Madsen genomfört.

Jag vet däremot vem Håkan Lans är . . . . .

Jag får mer intrycket av en person med antydningar till psykopatiska drag, baserat på hans förmåga att hamna i konflikter med en viss tendens till aggressivitet och självhävdelse, vilket inte har något med schizofreni att göra.

Dessutom är det lite grand av en myt att personer med schizofren eller paranoid schizofren läggning inte skulle kunna planera eller försöka utplåna spår av sina brott. Det finns flera exempel i kriominalhistorien som motsäger detta och där gärningsmannen har klarat sig undan polisen i åratal, skillnaden är bara att det sker med lite bizarra inslag. Men som sagt, utan att känna honom personligen så är inte schizofrena drag det jag föreställer mig. I övrigt är det nog ganska vådligt att försöka diagnosticera en person man aldrig träffat.
Citera
2017-08-13, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkTank111
Det märkliga är att man dyker och letar vad jag förstår just där han sänkt båten. Verkar som att PM berättat något som gör det intressant att söka i området där ubåten sjönk! Märkligt märkligt allt det här..

Det är ändå det logiska i den här situationen. De får ju börja leta där man vet att han åtminstone har varit.
Citera
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Nu minns jag inte vart jag såg det men jag har för mig jag läste att snorkel för dieseldrift var en planerad uppgradering inför att hon sjösattes i våras igen.

Ser man till dynamiska egenskaper i undervattenläge kontra ytläge så beror det på vad som ger mest motstånd. Simmare stannar under ytan så länge som möjligt (enligt reglerna) pga lägre motstånd som ett exempel.
Läst på dansk webbsida att det var diesel ovan och el i u läge. Följande fakta ges i alla fall på extrabladet.dk nu, ubåten sjösattes 28/4 i år efter flera år på land. Hade för mig att det stod om el diesel bruk där tidigare idag.

* Ubåden UC3 Nautilus blev bygget som et hobbyprojekt af en gruppe ubådsentusiaster med Peter Madsen i spidsen. Det tog tre år at færdiggøre fartøjet.

* Ubåden er en af verdens største hjemmebyggede eksemplarer og er den tredje ubåd, som Peter Madsen har designet.

* Nautilus er næsten halv størrelse af den danske flådes tidligere ubåde af Tumleren-klassen. Den drives dieselelektrisk.

* Ubåden kan i teorien dykke til en dybde på 470 meter. Det er den dybde, hvor skroget ifølge beregninger kan forventes at bryde sammen på grund af vandtrykket.

* I 2010 skete der en batterieksplosion i maskinrummet. Flere batterier blev beskadiget. I 2011 blev ubåden taget på land og har gennemgået en omfattende renovering.

* Ubåden er knap 18 meter lang og vejer 33 ton. Den blev for første gang søsat 3. maj 2008 i Københavns Havn, men det var ikke uden problemer. Derfor blev den igen søsat den 28. april i år. Tre måneder før den forsvandt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Kim Wall har skrivit för South China Morning Post:

I september 2013 finns ett reportage om Peter Madsen i South China Morning Post:
http://www.scmp.com/news/world/article/1311007/countdown-gets-closer-danish-amateurs-first-budget-space-flight

Artikeln om Madsen är osignerad. Skulle kanske kunna vara skriven av Wall, tidsmässigt passar det.

Inte otänkbart. Eller så är den fröet till hennes intresse att göra ett reportage om honom.
Citera
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Om den inte har någon snorkel för att få in luft och ut med avgaserna till maskinen så återstår bara att köra den på elektriska motorer i u-läge.
Även om den har en snorkel så är den bara lite under ytan för man kan ju inte ha en hur lång snorkel som helst.

Kom bara på en dum tanke nu, avgaserna borde gå att skjuta ut i vattnet om man har nån backventil på avgasröret och sen mata dieselmotorn med en syrgastub eller nått????
Vet själv inte men han är ju uppfinnare så vem vet vad han hittat på?

Köra undervattensläge med el o den ska klara sig 10 dagar läste jag känns knepigt. Solceller o batteri borde ju inte räcka så länge
Citera
2017-08-13, 18:48
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Nej det ligger söder om Köpenhamn. En rejäl yta att söka igenom...
https://www.google.se/maps/@55.5750638,12.4658883,10z
Tack för karta. Ja det är inte lite att söka igenom och Saltholm och på väg mot Sverige kring midnatt när den siktades utan lanternor...
Citera
2017-08-13, 18:49
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkTank111
Det märkliga är att man dyker och letar vad jag förstår just där han sänkt båten. Verkar som att PM berättat något som gör det intressant att söka i området där ubåten sjönk! Märkligt märkligt allt det här..
Om han skulle ändrat sin historia till att hon t.ex trillat i kan det vara en fördel för honom att peka ut fel position.
Eftersom det är ytterst liten chans att finna henne blir det knappast suspekt.
Citera
2017-08-13, 18:49
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Absolut inte schizofren men en skev avundsjuka/svartsjuka på folk som har ett liv utanför det professionella. Det var därför hans rymdprojekt sket sig eftersom han inte kunde tolerera att hans kollega (fd NASA-ingenjören Kristian Von Bengtson) hade familjeliv utöver 14h arbete per dag. Madsen är således jävligt manisk och tycks sakna all form av empati. Detta kan bli sociopatiskt och ge irrationella beteenden. Empatilöshet plus abnormt högt IQ gör honom potentiellt även till en extraordinär lögnare och skådespelare. I detta fall har han onekligen sänkt sin ögonsten Nautilus, tiotusenkronorsfrågan är varför
Varför tror så många att det krävs en abnormt hög IQ för att bygga en ubåt?
Citera
2017-08-13, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
Dom började dricka vin och PM ville senare mysa. Vilket inte KW ville. Tjafs uppstår och han kastar henne i vattnet.

Min teori.
PM bjöd in henne på en tur antingen i samband med en intervju eller för att hon skulle kunna göra delar av intervjun under turen.

Jag tror PM har nog med ego för att det blev rätt många meningar med "Jag gjorde ...". "Jag ordnade ..." mm. Tror nog att för att det skulle bli sex där nere behövde nog flickan vara den som avledde honom från egocentrerade berättelser.

Hans liv, och hans möjligheter att ordna nödvändiga pengar bygger på att han regelbundet får positiv medial uppmärksamhet. Jag tror det var hans absoluta fokus - inte att fundera på att han intervjuades av ett kjoltyg. Har man fast arbete kan man slappna av på fritiden. PM behöver alltid vara beredd att jobba med PR, affärskontakter mm.

Just därför som jag tror att största anledningen till dålig stämning i båten vore om hon ställde någon fråga om t ex någon finansiär som valt att avsluta samarbete eller kanske om konflikten med ubåtens ägargrupp. Dvs någon fråga som direkt eller indirekt skadar PM:s ego.

Och nästa alternativ skulle då vara dåligt sjömansskap. Att han gjort någonting riktigt korkat. Visat henne dieslarna så hennes blusärm fastnat i en drivrem, eller skämtat och tjuvdykt medan hon stått kvar i tornet. Eller glömt att öppna yttre öppning för dieseln utan att samtitigt öppna intern tryckluft, vilket snabbt sugit ut större delen av all luft i kabinen när dieseln gjorde allt den kunde för att slurpa i sig sin insugsluft. Eller kanske missat att öppna avgasventil så ubåten plötsligt fylldes med dieselavgaser.

Över lag så känns det som störts risk är någonting icke-sexuellt som allvarligt störde hans ego. Vore han allmänst elak och våldsam tror jag vi skulle sett ett antal "vänner" som nu hade gått ut med att han brukade bli arg och våldsam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in