2017-08-13, 18:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Nu minns jag inte vart jag såg det men jag har för mig jag läste att snorkel för dieseldrift var en planerad uppgradering inför att hon sjösattes i våras igen.

Ser man till dynamiska egenskaper i undervattenläge kontra ytläge så beror det på vad som ger mest motstånd. Simmare stannar under ytan så länge som möjligt (enligt reglerna) pga lägre motstånd som ett exempel.

Ja, men det beror ju på att man måste böja upp huvudet när man går i övervattenläge för att andas. Då kommer halsen och en bit av bröstet emot vattnet och skapar mer motstånd, än när man ligger plant. Detta är inte översättbart till en ubåt som är lika strömlinjeformad hela tiden.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Danska försvaret måste väl ändå ha tillgång till kustradar i området?

Jo men är ju en ubåt, svårt med radar om han kört under vatten. Men vid ytläge funkar det säkert. Beroende på räckvidd osv.
Citera
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lammmannen
Militären skulle aldrig bekräfta om dom har möjlighet att spåra ubåten i fråga. Det är inte gynnsamt även om dom kan eller ej kan att ge den informationen.

Det är klart att de skulle lämna över informationen till Polisen. Hur kustradar fungerar lär ju vara känt av samtliga länders försvarsmakt oavsett.
Citera
2017-08-13, 18:42
Medlem
Citat:
- Att hon varit med honom på båten vet vi alla.
- Hans plötsliga avbokning av planerad tur under fredagen.
- Att han ljugit om deras förehavanden ( att han skulle släppt av henne)
- Att han undvikit att besvara nödrop efter honom.
- Att han medvetet sänkt båten
- Nu senast den här manövern med nedsläkta lanternor i farleden under natten.

Sannolikt finns det mastdata som väger ännu tyngre.
Och det är bevis för?
Citera
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jo men är ju en ubåt, svårt med radar om han kört under vatten. Men vid ytläge funkar det säkert. Beroende på räckvidd osv.

Hur länge kan den hembyggda ubåten köra under vatten?
Plus att just ubåtar lär vara det danska försvaret spanar mest efter.
Vore mer skrämmande om de inte hade koll på vilka flyteyg som finns i området.
Citera
Medlem
Docklands avatar
Citat:
- Att hon varit med honom på båten vet vi alla.
- Hans plötsliga avbokning av planerad tur under fredagen.
- Att han ljugit om deras förehavanden ( att han skulle släppt av henne)
- Att han undvikit att besvara nödrop efter honom.
- Att han medvetet sänkt båten
- Nu senast den här manövern med nedsläkta lanternor i farleden under natten.

Sannolikt finns det mastdata som väger ännu tyngre.

Det där är inga bevis what so ever. Indicier möjligtvis, men bevis? Icke.
Citera
2017-08-13, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Det är klart att de skulle lämna över informationen till Polisen. Hur kustradar fungerar lär ju vara känt av samtliga länders försvarsmakt oavsett.

menar att militärer omkring i världen generellt inte gör officiella bekräftelser angående vad dom kan o inte kan se på sin övervakning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Passerar han farleden utanför Köpenhamn som är ett av världens mest trafikerade farled utan lanternor och så nära ett fartyg, i mörker, skulle jag säga att hon redan är död. Då tror jag snarare att han är på väg in på grunda vattnet norr om Saltholmen för dumpa henne i det höga ålagräset. Där är ungefär 3-4 meter djup på vissa ställen, vilket borde räcka för denna ubåt.

Därefter kör han söderut ner till Kögebukten och sänker ubåten. Självklart sänker han inte ubåten där han dumpat kroppen, utan så långt ifrån som det möjligt går. Och detta är väl rimligt vad han hinner göra på denna tid.

Det märkliga är att man dyker och letar vad jag förstår just där han sänkt båten. Verkar som att PM berättat något som gör det intressant att söka i området där ubåten sjönk! Märkligt märkligt allt det här..
Citera
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnutKnutareKnutast
En ubåt som inte vill synas, brukar den gå på ytan eller i undervattensläge?

Det handlar ju om en amatörbyggd u-båt och det sägs att den enbart klarade sig 30 minuter under vatten. Dessutom är det grunt på många ställen i Öresund. Vi vet heller inte hur pass manöverduglig den var i undervattensläge.
Citera
2017-08-13, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men det beror ju på att man måste böja upp huvudet när man går i övervattenläge för att andas. Då kommer halsen och en bit av bröstet emot vattnet och skapar mer motstånd, än när man ligger plant. Detta är inte översättbart till en ubåt som är lika strömlinjeformad hela tiden.

Det är inte så enkelt. Svallvågorna mellan två medium är det som skapar en stor del av friktionen/motståndet för fartyg, eller vilket objekt som helst egentligen som färdas mellan två medium.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Och det är bevis för?

Att han slaktade journalisten och dumpade henne till sjöss.

Indicier.
Citera
Medlem
Kim Wall har skrivit för South China Morning Post:
http://www.scmp.com/author/kim-wall

En hel del av artiklarna är från sommar och höst 2013.

I september 2013 finns ett reportage om Peter Madsen i South China Morning Post:
http://www.scmp.com/news/world/article/1311007/countdown-gets-closer-danish-amateurs-first-budget-space-flight

Artikeln om Madsen är osignerad. Skulle kanske kunna vara skriven av Wall, tidsmässigt passar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in