2017-08-13, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Här tror jag att du är spot on. Han var på väg tillbaka till hamnen (efter att ha dumpat kroppen långt ute till havs) för att sanera båten när han såg helikoptern. Då insåg han att hon var eftersökt och sänkningen skedde som en sista utväg för att dölja blodspåren och slippa fängelse.
Det som beskrivits om hans sätt att vara mot andra människor tyder på att han är psykopat och din idé om hur det hela gått till är precis så som en psykopat skulle göra.

Kunde inte sagt det bättre själv. Ska man tro mediebilden av honom med utlåtande av folk i hans närhet verkar han vara en ganska instabil person och som gärna råkar i konflikt med andra.
Och ja - fullt möjlig teori.
Citera
Medlem
Förstår inte hur han lyckats sänka kroppen så pass bra att den inte flyter upp någonstans? Något form av sänke måste han fäst vid henne? Men ändå det är ju inte helt enkelt.
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Just det, OM var ordet! Köper utan vidare det resonemanget! Om de kan bevisas att han sänkte den med flit. Men jag förstår bara inte hur man ska kunna utesluta att han inte klantade till det, gjorde ett misstag.
Måste det inte röra sig om en direkt kriminell idiotklantning för att man ens ska överväga att ljuga om saken om man förhörs som misstänkt i en potentiell mordutredning?
Citera
2017-08-13, 16:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Wizard]
Då det funnits vissa indikationer på att PM haft för avsikt att sänka ubåten (eller på annat sätt sabba den eftersom "får inte jag ha den får ingen ha den!" uttalanden han har gjort innan) så kan detta eventuellt ha varit det bästa tillfället han kunde se att genomföra denna planen.

Möjligheterna är då att han antingen råkade yppa detta för KW varvid hon blir en smula problematisk och måste "lugnas ner", eller att han säger åt henne att han tänker släppa av henne på en plats och tid som det inte var avtalat från början, vilket också kan ha gjort situationen problematisk med påföljande bråk.

Jag är inte lika övertygad om att det är ett sexualbrott som ligger bakom, snarare tvärtom har nog bara KW hamnat på fel plats vid fel tillfälle och när hon eventuellt inte har agerat som PM önskat så har friktioner uppstått.

Det som är solklart är att PM har handlat i panik när saker och ting inte gick som han planerat, eller tänkt, och i panik så handlar man inte rationellt oftast och alla försök att rätta till föregående felsteg blir oftast bara värre snarare än bättre.

Jag hoppas för alla anhöriga att KW hittas å det snaraste, oavsett vilket skick hon är i, för ingen skall behöva sitta i den situationen och inte veta vart personen är samtidigt som media - och alla andra - spinner vidare på den ena fantasin efter den andra, vilket tyvärr även jag gör nu...

Vidare vill jag påpeka till de som är ute och cyklar på autismspåret att de mycket riktigt är ute och cyklar. Personer med autism har ingen avsaknad av empati - snarare tvärtom har de ofantligt mycket mer empati, men förmågan att uttrycka denna är dock ofta inte så bra. Detta handlar inte om någon eventuell bokstavsdiagnos utan det handlar om panik och någonting som gått helt åt h-vete.

Jag tycker också att det är trist att vissa här sitter och blåljuger som t ex användaren som hävdade att en polare hade hittat henne död tidigt under morgonen och att polisen var underrättad om detta?! Tänk för fan på vad en sådan urbota korkad lögn kan ställa till med för både anhöriga och inblandade för ett sådant falskt rykte blir snabbt någonting som måste undersökas och de anhöriga som redan mår skitdåligt lär ju inte må bättre av sådana lögner! Skärpning för böfvelen! (och ursäkta om jag svor)
Vad ska han tjäna på att sänk ubåten, vid bärgning kan de enkelt se at han öppnat ventilerna och sänkt den själv. Var den ens försäkrad.
Citera
2017-08-13, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Wizard]
Då det funnits vissa indikationer på att PM haft för avsikt att sänka ubåten (eller på annat sätt sabba den eftersom "får inte jag ha den får ingen ha den!" uttalanden han har gjort innan) så kan detta eventuellt ha varit det bästa tillfället han kunde se att genomföra denna planen.

Precis.
Citera
2017-08-13, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Som jag förstår det har han bara byggt en ubåt och den har "legat i träda" i ca tio år.

Ubåten sjösattes 2008.
Citera
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast de har bara indicier och de häktar för vad de kan göra troligt just nu, det kan ändras allt eftersom utredningen fortskrider.

Precis. Men man väljer inte att gå ner i brottsrubricering om man inte har en väldigt god anledning till detta. Gärningsbeskrivningen ska i princip vara klar. Vi pratar om ett erkännande och ett utpekande av platsen där kroppen dumpades. I det läget borde man alltså ha sökt efter kroppen direkt efter det att man ändrade brottsrubriceringen mot PM. Det har man inte gjort. Vad i PM:s berättelse har gjort åklagaren så säker på sin sak utan att denne hittills har kunnat uppvisa ETT ENDA RESULTAT?? Det hela är ologiskt.

Den enda slutsats jag kan komma till är att PM har berättat saker som pekar mot en närstående till KW och att man just nu försöker göra allt för att denne ska slappna av. Därför behåller man misstankarna mot PM och därför vägrar man att offentliggöra vissa omständigheter.
Senast redigerad av midvintermorker 2017-08-13 kl. 17:06.
Citera
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag reagerar på den nyaste ubåtsbilden där de två står i tornet och man ser Kims profil. PM verkar stå med ansiktet mot hennes profil och han håller armen utsträckt framför sig, så den hamnar bakom henne. Min uppfattning är att de känns väldigt avslappnade med varandra. De känner varandra. Det ökar risken att han faktiskt gjort henne illa. Tragiskt nog.

Finns mängder av anledningar till att han hållit handen så. På grund av balansen, inte minst.
Citera
Medlem
Citat:
Vad ska han tjäna på att sänk ubåten, vid bärgning kan de enkelt se at han öppnat ventilerna och sänkt den själv. Var den ens försäkrad.

Troligen har han inte räknat med att den skulle bärgas. Det lät inte ens så på det uttalande han gjorde i samband med att han kom iland.
Citera
2017-08-13, 17:00
Medlem
Finns det någon presskonferens fastslagen då polis briefar om hur landet ligger?
Citera
2017-08-13, 17:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Han sov väl i den när den låg i hamn, men nu har han åkt runt i timmar och bränt diesel.

Om han planerade att sänka den (oavsett orsak), så ville han väl leka med den en sista gång.
Citera
2017-08-13, 17:01
Medlem
locknlolls avatar
Vad var max hastigheten på ubåten och hur länge var den ute ?
Hur långt ut kan ubåten kunnat komma under denna tid ,om man räknar bort eventuella stopp ?
För hur långa ev stoppen var,vet vi ju inte.

Fördes det loggbok och fanns där timräknare eller gps i båten ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in