2017-08-08, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Den som inte vågar tro kan och vill inte se utan kommer med ständiga bortförklaringar ledande till allt större inskränkthet och kulturell utarmning.
Det ligger i den inspirerade intuitiva kunskapens natur att den inte kan förklaras i ord eller mänskliga begrepp utan gissningsvis härrör från en femte översinnlig dimension.
Det är svårt och särskilt för oss ingenjörer att kunna fatta. I sång och dans i gemenskap faller det sig däremot naturligt.
Jag vågar tro. Så, nu kan du ge mig bevisen!
Citera
2017-08-08, 11:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
religion bygger på praktiskt bevisade värderingar.

Förtydliga och belägga vad "praktiskt bevisade värderingar" ÄR, tack.
Citera
2017-08-09, 00:01
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Den som inte vågar tro kan och vill inte se utan kommer med ständiga bortförklaringar ledande till allt större inskränkthet och kulturell utarmning.
Det ligger i den inspirerade intuitiva kunskapens natur att den inte kan förklaras i ord eller mänskliga begrepp utan gissningsvis härrör från en femte översinnlig dimension.
Det är svårt och särskilt för oss ingenjörer att kunna fatta. I sång och dans i gemenskap faller det sig däremot naturligt.
Ja självuppfyllande profetior kan ju bli lite enahanda, då är den förstärkande gruppdynamiken kanske just det som får tjäna "som bevis" , så länge.. det får bli substitut s.a.s

Eller kompensatoriskt att åtminstonde kunan simulera, ensam är svag, men kan suggestionen bara boostas med fler samfällda röster.. då känns det mer "sant". Hur nu "en sanning" öht behöver förstärkning.. så pass frekvent som trosutövande prakticering efterfrågar ständig påfyllning av tron, så den inte falnar..

Tron tycks ha en naturlig fallenhet för att klinga av.. och upphöra, varför massiva påtryckningar och ständiga (ofta imperativa) anmaningar om bön etc. påkallas...

Det bevisar inte någon guds existens, det bevisar enbart att människans tro (fortfarande vet ingen vem var och hur gud är , i det icke-befintliga tillståndet/saknar sinnen och därmed sinnesnärvaro) är så svag att den behöver konstant aktiv påkallan för att inte helt enkelt avstanna.
Citera
2017-08-11, 16:18
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Just det, det så bara som du definierar en asteist, men det är inte vad ordet egentligen betyder. Det betyder bara avsaknad av tro på gud(ar), vilket alltså även inkluderar agnostiker och anti-teister.
Precis som troende kan inkludera vanliga kyrkobesökare och brinnande fanatiker, så gäller det även ateister – de kan vara allt från ointresserade till starkt övertygade.

Sant, jag använder ordet lite slarvigt. Man brukar skilja mellan stark och svag ateism. Av ren lättja saxar jag från Wikipedia:

Citat:
Svag ateism innebär avsaknad av tro på existensen av gudar. Stark ateism innebär att man har uppfattningen att gudar inte existerar och hävdar eventuellt att det även är ytterst osannolikt att det finns gudar, eller att det till och med finns bevis för att gudar inte existerar. Det innebär att en stark ateist samtidigt alltid är en svag ateist. Många ateister menar att det inte går att bevisa icke-existensen av gudar och att bevisbördan därför ligger hos dem som tror att gudar existerar.
Sammanfattningsvis används två begrepp: stark ateism och svag ateism. Svag ateism är en avsaknad av tro på en eller flera gudar. Stark ateism är en övertygelse om att det inte finns några gudar.
Svag ateism: saknar tro på att gudar finns
Stark ateism: tror att gudar inte finns[1]

När jag skriver ateister menar jag starka ateister (eftersom det mest är sådana jag debatterat med )
Citera
2017-08-13, 07:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
När jag skriver ateister menar jag starka ateister (eftersom det mest är sådana jag debatterat med )

Oavsett vilken typ av ateister du argumenterar med, ändrar detta inte på bevisbörda-fördelningen på denna tråd, som efterlysar ett bevis för 'guds' existens.
Citera
2017-08-13, 15:42
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Oavsett vilken typ av ateister du argumenterar med, ändrar detta inte på bevisbörda-fördelningen på denna tråd, som efterlysar ett bevis för 'guds' existens.

Jo, i viss mån! Svaga ateister (eller agnostiker) är betydligt öppnare och inte så förbannade på all religion.
Å andra sidan: att presentera ett vattentätt bevis för att det existerar en gudomlig kraft är faktiskt omöjligt. Och det är ju faktiskt trådens ämne, oavsett om det är starka eller svaga ateister som kräver bevis
Citera
2017-08-13, 16:18
Medlem
Citat:
Jo, i viss mån! Svaga ateister (eller agnostiker) är betydligt öppnare och inte så förbannade på all religion.
Å andra sidan: att presentera ett vattentätt bevis för att det existerar en gudomlig kraft är faktiskt omöjligt. Och det är ju faktiskt trådens ämne, oavsett om det är starka eller svaga ateister som kräver bevis
De som är minst öppna brukar vara de som redan tror på en gud. De brukar ha svårt att inse att kanske någon annan gud är den som existerar.
Jag som ateist försöker ju se alla bevis på samma sätt. Jag har ingen favoritgud som jag helst vill ska existera.
Citera
2017-08-13, 16:27
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
De som är minst öppna brukar vara de som redan tror på en gud. De brukar ha svårt att inse att kanske någon annan gud är den som existerar.
Jag som ateist försöker ju se alla bevis på samma sätt. Jag har ingen favoritgud som jag helst vill ska existera.

Det håller jag med om! Jag är själv agnostiker nämligen… Men det finns starka och svaga troende också, skulle jag säga - de flesta kristna t.ex idag är ganska eklektiska och ekumeniska.
Men allra helst diskuterar jag med naturvetenskapare, som inte har någon religion alls men ibland svävar iväg i förutsättningslösa spekulationer…
Nathan Söderblom var en ganska intressant ekumeniker, om du läst.
Citera
2017-08-15, 09:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Enligt logik- och objektivitets-kriterier är bevis bevis, och bevisbörda bevisbörda ... oavsett vem man diskuterar med.
Citera
2017-08-16, 13:12
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Enligt logik- och objektivitets-kriterier är bevis bevis, och bevisbörda bevisbörda ... oavsett vem man diskuterar med.

Ja självklart. Det är överhuvudtaget omöjligt att diskutera sådana här saker inom ramen för logik- och objektivitetskriterier.
Citera
2017-08-16, 17:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är överhuvudtaget omöjligt att diskutera sådana här saker inom ramen för logik- och objektivitetskriterier.

Precis. Därför användar jag "faith is faith, and facts are facts" som en av mina essentiella debatt-parametrar.

Om nån "pådyvlande teist" sen vill gå från faith-planhalvan till facts-planhalvan får denna stå för själv (i ett mera komplext resonemang).
Citera
2017-08-16, 19:17
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Precis. Därför användar jag "faith is faith, and facts are facts" som en av mina essentiella debatt-parametrar.

Om nån "pådyvlande teist" sen vill gå från faith-planhalvan till facts-planhalvan får denna stå för själv (i ett mera komplext resonemang).

Jag är inte särskilt "pådyvlande" lagd överhuvudtaget Jag hade för ett kort ögonblick känslan av att vara ett troll i tråden. Det var inte min avsikt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in