2015-03-04, 20:32
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Precis. Levande djur fast med växternas fotosyntes. Ligga och gassa och mysa i solen och få krafter och energi samtidigt. Inget behov av naturens otroligt grymma "döda eller dödas" mentalitet. Nått sånt skulle en snäll gud göra.

Det är bara att kika på något klipp när hyenor äter upp andra djur levande medans de skriker i smärta och skräck och hyenorna skrattar, så inser man att om någon gud medvetet har skapat den här naturen så är den guden ingenting att tillbedja. Skulle jag tro på någon gud skapade denna verklighet så skulle jag snarare förakta den i det grövsta.

Med tanke på det är det underligt att det inte finns någon religion som inriktar sig på att hata gud istället för att älska gud. Det skulle vara en mycket mer attraktiv och vettig religion tycker jag.

Då kanske satanism är något för dig? Ärligt talat vet jag inte mycket om den "religionen", de kanske inte ens hatar gud.
Citera
2015-03-05, 08:13
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Vi levde tillsammans med djuren. Vi var veg innan syndafloden.
Läs Bibeln, står allt där, klart och tydligt...

Vi åt inte djur, och dom åt inte varandra.
Döden kom in i världen tack vare Eva olydnad mot Gud och sedan Adams...

Så när människan kastades ut gjorde Gud även om alla djuren så de blev anpassade till att äta kött?
Hade rovdjuren platta tänder och ett matsmältningssystem anpassat för växtfibrer?

Sedan när människan misskötte sig igen dränkte han alla djuren samtidigt som människorna i en översvämning. Är djuren bara leksaker utan egna rättigheter eller värde?
Citera
2015-03-05, 08:28
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Vi åt inte djur, och dom åt inte varandra.
Varför behövde Noak ta med sig djuren på arken alls?
Kunde inte Gud bara göra nya djur istället?
Citera
2015-03-05, 09:03
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Båda dina konspirationsteorier och ditt surfande på Einsteins "tro" saknar belägg, och har iövrigt inget med ett 'guds'-bevis att göra.
Citat:
Jag befinnar mig i det som vanligen kallas för verkligheten; du vet den som bl.a. tar empiri, naturlagar, kausalitet och diskrethet med i sitt verklighets-sökande/-beskrivning.
Jag börjar inte från konspirationsteorier som på köpet är tråd-irrelevante.
Citat:
Beklagar, men jag kan inte ta foliehatts-konspirationer allvarligt.
Särskild inte när dessa är helt OT.
Citat:
Det finns et särskild forum för foliehattar med megalomani.
Citat:
Tackar, men jag har en ganske bra verklighets-sökande/-beskrivande metodologi, som jag inte har tänkt mig att ersätta med dina postulat om en verklighets-förvrängande konspiration.
Foliehattar är nu nog dom som befinnar sig i "MER"-delan av detta spektrum.
Varför har jag inte tänkt på det själv? (Ironi)-
Så därmed försvinnar alltså nödvändigheten och värdet av "absolut" etik.
Som från vad jag hittills har sett om den pådyvlande kristendoms version av "fri vilja" inte har så mycket med frihet att göra.
Förtydligande och belägg, tack.
Iofs är logik inte en nödvändig ingrediens för ren TRO.
Hur skulle det fungera socialt om alla endast följde sina egna subjektiva impulser?

Visst finns det en skillnad mellan demokrati-konceptet och etisk utilitarism, men jag kan inte så nån signifikant konflikt ... om det är det du vill fram till.

Sant nog. Humaniora-"vetenskaperna" är ofta begränsade till induktiva underlag. Vart vill du komme med det?

Du byggar fortfarande semantiska luftslott utan trådrelevans och i stort sett utan substans.

Här kan var och en tydligt se hur du slaviskt följer Socialstyrelsens rekommendationer. Så fort det gäller att undvika den avgörande frågan om Människovärdet där vi tidigare varit överens börjar du med OT beskyllningar och strö halmdockor omkring dig. Metoden är löjligt genomgående men precis som mina synnerligen intelligenta debattpartners Uddis och Susaeg exv. verkar du inte ens vara medveten om styrningen från centralt håll.

Hur ni får ihop vår officiellt erkända konventionsetik enligt FN med er utilitaristiska tro är det enda absoluta jag velat komma fram till och få förklarat.

Humanioravetenskaperna har så när som på viss psykologi och socionomi under svensk myndighet kunnat enas kring ett generellt absolut lika Människovärde och livsvärde för varje medborgare så som anstår en demokrati. Socialstyrelsen har trots detta gjort upp listor på folk av olika karaktär varav den mest hemliga motsvarar dem man främst kan undvara i händelse av krig.

Av konkreta händelser och åtgärder mot min familj sedan 80-talet har jag fått allt djupare insyn i den begreppsvärld nya statsmakter börjat omge sig med där utan tvivel Socialstyrelsens FragileX dödslista framstår som gud eller djävul vilket man vill.
Citera
2015-03-05, 09:49
Medlem
MeanMEs avatar
Utilitarismens största problem ligger ju i att definiera vad som är gott och ont.
Eller som de skriver i wiki, "Vad skall maximeras?".

Frågan i sig ger ju implicit att alla människor har lika mycket värde vilket är grunden till konventionsetiken, annars hade ju frågan varit "Vem skall maximeras" vilket är kapitalismens fråga.

Om konversionen i sig har en generell skrivelse där alla människors väl sätts främst och att en enskilds människas väl är viktigare än en annans människas vilja så finns det ju inga problem alls. Med det menar jag att om en människa vill att vi skall kriga för det är kul står en annans människas välbefinnande genom att inte kriga över den andras önskan.

Det måste finnas en gräns med andra ord för hur och till vilken utsträckning maximeringen av lycka sker.
Citera
2015-03-05, 15:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Din bibel-kronologi är förfärlig dålig.

Citat:
Vi åt inte djur

Jag är.

Citat:
och dom åt inte varandra.

Visst: Vegetariska lejon.

Citat:

Belägg, tack.
Citera
2015-03-05, 15:07
Medlem
Citat:
Belägg, tack.

Läs Bibeln ditt pucko, där har du belägg för vad jag skriver.
Sen om det är sant eller inte det är en annan sak. Men säger bara det som står i Bibeln, och du har själv inte ens läst hela den...
Citera
2015-03-05, 15:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Här kan var och en tydligt se hur du slaviskt följer Socialstyrelsens rekommendationer. Så fort det gäller att undvika den avgörande frågan om Människovärdet där vi tidigare varit överens börjar du med OT beskyllningar och strö halmdockor omkring dig. Metoden är löjligt genomgående men precis som mina synnerligen intelligenta debattpartners Uddis och Susaeg exv. verkar du inte ens vara medveten om styrningen från centralt håll.

Hur ni får ihop vår officiellt erkända konventionsetik enligt FN med er utilitaristiska tro är det enda absoluta jag velat komma fram till och få förklarat.

Humanioravetenskaperna har så när som på viss psykologi och socionomi under svensk myndighet kunnat enas kring ett generellt absolut lika Människovärde och livsvärde för varje medborgare så som anstår en demokrati. Socialstyrelsen har trots detta gjort upp listor på folk av olika karaktär varav den mest hemliga motsvarar dem man främst kan undvara i händelse av krig.

Av konkreta händelser och åtgärder mot min familj sedan 80-talet har jag fått allt djupare insyn i den begreppsvärld nya statsmakter börjat omge sig med där utan tvivel Socialstyrelsens FragileX dödslista framstår som gud eller djävul vilket man vill.

1/ Dina semantiska luftslotts-konstruktioner saknar fortfarande belägg.

2/ En koppling till ett 'guds'-bevis saknas också.
Citera
2015-03-05, 15:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det måste finnas en gräns med andra ord för hur och till vilken utsträckning maximeringen av lycka sker.

Det blir ett kompromiss:

"Minimering av lidande, maximering av frihet".
Citera
2015-03-05, 15:13
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Utilitarismens största problem ligger ju i att definiera vad som är gott och ont.
"Vem skall maximeras" vilket är kapitalismens fråga.

Ska man tolka det som att du menar att kapitalism kan leda till mindre total lycka för en population?

Citat:

Maximering av total lycka är rätt schysst.
Citera
2015-03-05, 15:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Läs Bibeln ditt pucko, där har du belägg för vad jag skriver.

Så bibeln "bevisar" sig själv på något sätt. Vilket sätt?

Citat:
Sen om det är sant eller inte det är en annan sak.

Inte en "annan sak" ... det är en primär fråga.

Citat:
Men säger bara det som står i Bibeln,

Det fungerar i församlingshemmet o.dyl. DÄR kan du predika oemotsagt.

Citat:
och du har själv inte ens läst hela den...

Vad vet du om det?
Citera
2015-03-05, 15:21
Medlem
Citat:
Så bibeln "bevisar" sig själv på något sätt. Vilket sätt?

Alltså är du ens med om vad jag har svarat på för slags fråga.
I Bibeln står det att Eva & Adam åt växter o örter. Det skall vara er föda.
Åt djur, alla som kryper, går, simmar osv skall ni vara herrar över.
Växter och örter skall vara deras föda.

"Kött med liv, dvs blod, får du inte äta." - Bibeln före och efter syndafloden

Allt kött har blod, räka som en kossa.

Det står så i Bibeln, du frågade vart det står om människor var veg eller lejon..du får svar på tal och då säger du att Bibeln är en otrovärdig källa med ism ister imser hit o dit.. Det hör inte till sakfrågan ditt pucko...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in