2017-08-13, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Inte alls. PM har lämnat en förklaring till varför ubåten sjönk i form av tekniskt fel på en dykventil. Om så inte är fallet så har PM sänkt båten med vilje.
Jo, polisen säger att ubåten sänktes med flit! Inget tekniskt fel!
Citera
2017-08-13, 12:51
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Något hade redan hänt när han meddelade en kompis att Bornholm var inställt på torsdag kväll antagligen...

Ja, när han skickar det sms:et är hon redan död. Det är ju svårt att veta vad som stod i meddelandet, men kompisen tyckte att det var "märkligt" att Bornholmsresan ställdes in.

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men varför blev han arresterad så fort efter att han kommit iland?

Kan Kim ha skickat ett sms typ "PM är lite obehaglig"? Enligt vissa anmälde pojkvännen henne försvunnen tidigt, vilket kan tyda på ett sms. Personligen tycker jag inte 02:30 är så tidigt.

Eftersom polisen gick ut väldigt snabb och hårt med teorin att hon inte bara var försvunnen utan också att något brott måste ha hänt och att PM är brottsmisstänkt för henne försvinnande så kan vi utgå ifrån att det finns information/omständigheter som vi inte känner till för att polisen ska kunna göra det så snabbt.

Det är troligt att det finns telefonsamtal/sms mellan Kim och hennes pojkvän där pojkvännen blir informerad att hon antingen känner sig rädd/orolig för att något ska hända eller att hon berättar att något har hänt.

Jag utgår ifrån att det handlar om våldtäkt och mord, eftersom det är den enda anledningen till att PM skulle vilja dölja hennes död. Hade det handlat om något form av olycka hade det ju varit enklare att förklara utan risk för påföljd.

Vad det än är som har hänt så har det hänt väldigt tidigt, mellan 20.30 och 22.30 på torsdagkvällen, innan han säger att han släppte av henne, och innan meddelandet att resan dagen efter skulle ställas in.
Citera
2017-08-13, 12:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dricksglas55
Vad tror ni om att han flörtat med henne pä båten men fått nobben och kände sig kränkt och våldtagit, dödat och slängt henne överbord? Eller hade dom haft det i rubriceringen då och inte bara dråp?

Brottsrubriceringen är antagligen satt i syfte att kunna genomföra kriminaltekniska undersökningar. Vållande till annans död är sannolikt den mildaste formen av dödande, mord den grövsta. Att jämföra med svenska förhållanden där polisen inledningsvis börjar med rubriceringen människorov när en person är försvunnen och brott misstänks.
Citera
2017-08-13, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nä, såklart fixar han det, det är ju bara att göra en "ryggsäck" av henne och klättra upp.
Just den varianten tror jag skiter sig - så trångt där att han behöver ha henne hängande under sig.
Citera
2017-08-13, 12:54
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Polisen säger nu att ubåten verkar ha sänkts med vilje! Lite märkligt att man redan nu kunnat konstatera det!

Tycker det verkar lite märkligt att den skulle sjunka av en olyckshändelse; Utifrån ser den ut att vara väldigt bra byggd, det är ju inga hopsvetsade badkar precis. Den har varit i drift sedan 2008 och han har ju dessutom byggt flera ubåtar tidigare. Något fuffens är det allt...
Citera
2017-08-13, 12:55
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Därefter läste åklagaren Louise Nielsen upp vad han är misstänkt för:

– Någon gång efter klockan 19 på en okänd plats och på ett sätt man inte vet har den misstänkte tagit livet av Kim Wall.
Det verkar i vilket fall som åklagaren har noll och intet att gå, varken lik, plats eller tid och ingen aning om hur det ska ha gått till

NU borde i vilket fall övervakningsfilmerna vara klara så det skulle kunna gå att utesluta att KW tog en viss väg på landbacken
Citera
2017-08-13, 12:55
Bannlyst
Om det nu är så att hon är avliden och ligger i vattnet mellan tänkt avstigningskaj och där båten sjönk (numera borta med strömmarna), då kan man kanske gissa sig till ett scenario typ, något strular ombord och han försöker laga, han har också lätt att bli arg men inte våldsam, tänk er då en hysterisk käring som skriker höga falska C när du försöker tänka... risken finns att han knuffat iväg henne och hon har slagit i skallen, och ibland så försöker hysteriska med panik faktiskt störa räddningspersonal med att dra i armar och skrika som fan...
Finns en massa videos med hysteriska personer som skriker när tex ett plan har heavy turbulens och de tror de skall dö.
Citera
2017-08-13, 12:56
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Just den varianten tror jag skiter sig - så trångt där att han behöver ha henne hängande under sig.
Jo, det vet han ju såklart bäst själv, men jag menar principen.
Citera
2017-08-13, 12:57
Medlem
Alplandskaps avatar
Den här historien är så märklig. Varför drar man direkt slutsatsen att PM dödat KW och att hennes kropp är kvar i u-båten? Varifrån kommer de befängda idéerna?

Det enda jag kan tänka mig är att pojkvännen mottagit samtal/sms/rörliga bilder från båten där PM hotar eller gör KW illa.

Det kan dock inte stämma för då hade pojkvännen kontaktat polisen så fort han fått samtal/meddelande och en sökinsats hade startats långt innan PM sänkte båten.

Och, om PM nu ska förinta sitt livsverk för att tvätta bort lite blodstänk, varför sänker han båten där det endast är sju meter djupt? Båten var ju uppe på några timmar.

/Alplandskap
Citera
2017-08-13, 12:57
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Men eftersom han är ingenjör måste vi förutsätta att han sedan många år har fungerande planer för hur man lyfter i/ur tyngre saker genom främre lucka eller genom tornet. Alltså är det väldigt svårt att tänka sig att han inte har elektrisk eller handvevad vinsch tillgänglig. Finns säkert en del lyfthjälpmedel i närheten av batterierna också - en ubåt är ju i motsats till flygplan inte så extremt viktkänslig så man behöver inte lyfta ur varenda litet verktyg och annat hjälpmedel man har.

Så vitt jag kan förstå är han inte ingenjör, men autodidakt. Betyder naturligtvis inte att han inte vet vad han gör, men formalia kan ibland ha betydelse ?
Citera
2017-08-13, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Det verkar i vilket fall som åklagaren har noll och intet att gå, varken lik, plats eller tid och ingen aning om hur det ska ha gått till

NU borde i vilket fall övervakningsfilmerna vara klara så det skulle kunna gå att utesluta att KW tog en viss väg på landbacken
Jag vill minnas att jag hörde på danska radion redan i natt att filmen är analyserad men polisen vill inte berätta vilka slutsatser man kan dra av den.
Citera
2017-08-13, 12:59
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Blir det inte svårt att fälla honom ifall de inte hittar vare sig kropp eller något som kan styrka brott i ubåten?
Visst kan det bli problematiskt, men folk har dömts för mord utan att kroppen lokaliserats förr. Omständigheterna talar starkt för att det inte rör sig om en olycka, och det finns absolut inga möjliga alternativa gärningsmän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in