2017-08-12, 22:03
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Vållande till annans död. "Om det ens leder till åtal". Ja, jag får en makaber vision av att hon fallit över bord och hamnat i propellern.
Den sitter ju längst bak och oskyddad.
Säg att han inte kan bjuda på en riktig dykning och undervattensseglats, men styr ner så att tornet där de båda står, sticker upp och vattnet forsar kring detta. Häftigt nog!
Rätt som det är går det lite för djupt. Hon spolas ner och sugs in i propellern.

Vad gör han nu? Han har vållat en människas död med sin fina ubåt. Han kajkar omkring och funderar på detta. Så kommer sjöräddningens helikopter. Han sänker fanskapet och försöker hitta på något så länge.

Han pratar om det med polisen och åklagaren tycker att anhöriga kan besparas makabra detaljer.

Vad har han gjort sig skyldig till? Ja, oskicklighet som lett till en persons död. Han har inte rapporterat det hela direkt utan dragit ut på tiden och gjort klumpiga försök att dölja eller fördröja utreningen.

Försvarsadvokaten förutser att det kan finnas möjlighet att utredning om mord och dråp läggs ner, kanske, möjligen, eventuellt..

Satsar mina besparingar på detta.
Citera
2017-08-12, 22:03
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ett inte så troligt men ändå möjligt scenario är att han helt sonika knuffat henne överbord i övervattensläge. Alt. 2 är styckning. Att vinscha upp kroppen tror jag inte på. Mest sannolikt är nog att hon är kvar i ubåten.
Helikoptern siktade ju Ubåten och fick lite senare radiokontakt med kapten Madsen som då svarade att : alla ombord befinner sig väl. Från det meddelandet tar de förstås för givet att KW är där med honom. När han några timmar senare räddas ur vattnet vid den sjunkande båten (hur larmade han?) så måste de tro att hon är ombord. Hans senare uppgift att hon gått i land kvällen före, passar inte ihop med att alla mår bra.
Citera
2017-08-12, 22:04
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Det låter extremt långsökt att hon skulle utföra något sådant faktiskt, även om ja, möjligheten finns, men att hon skulle riskera sin karriär på det sättet låter otroligt.

Ja, långsökt. Men det minst långsökta alternativet om hon lever, skulle jag säga. Sedan behöver hon ju isf inte anse att det riskerar hennes karriär.
Citera
2017-08-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Polisen vädjar i sitt pressmeddelande allmänheten att höra av sig med tips och påminner återigen om Kim Walls signalement:

Kim Wall beskrivs som 30 år gammal, 160 cm lång, smalt byggd, rödbrunt hår, bruna ögon. Iklädd en orange blus med långa ärmar, svart-vit blommig kjol, strumpor och stickade tröjor.

Om vi nu utgår från att PM har sagt att något skett på båten, vilket allt tyder på, så är det rent bedrägligt av polisen att gå ut och vädja till allmänheten. Det sänder dubbla signaler.. För även om hon inte är i båten är hon någonstans i havet.
Polisens uppdrag är att jaga på samtliga möjliga spår samtidigt. Även om de själva tror till 95% att hon är mördad så är det deras skyldighet att fortsätta på det alternativa spåret - och det innefattar då att återigen jaga på allmänheten att hjälpa till.
Citera
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Luckan på skrovet är inte stor: https://z.cdn-expressen.se/images/83/32/8332ba6e8ac441a5a3b7fef51527b3a7/16x9/680.jpg

tornet inifrån: https://y.cdn-expressen.se/images/d7/88/d788619753874c89befdc7ecf9d4087d/16x9/680.jpg
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Kollade youtubefilmer om ubåten som detta gäller.

Den verkar vara utrustad med en slags dykarlucka i ubåtens botten som går att öppna i undervattensläge.

Kan du länka till den filmen ?

(på förhand tack !)
Citera
2017-08-12, 22:06
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför tror du mer på styckning än vinschning? Det senare tycker jag vore mycket enklare.
Vänta lite nu. Är vi alldeles säkra på att det inte finns någon form av lucka för ev dykare ?
https://vimeo.com/952140
Citera
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ett inte så troligt men ändå möjligt scenario är att han helt sonika knuffat henne överbord i övervattensläge. Alt. 2 är styckning. Att vinscha upp kroppen tror jag inte på. Mest sannolikt är nog att hon är kvar i ubåten.
Nu är jag ingen ubåts-expert men enligt planlösningen verkar det finnas någon form av dykar-lucka undertill. Kan väl inte vara omöjligt att få ut en kropp där?

Edit: Jag var trea på den.

(FB) Svenska Kim Wall försvunnen sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

(FB) Svenska Kim Wall försvunnen sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Senast redigerad av Lavetten 2017-08-12 kl. 22:13.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det behöver man inte visa. Det finns nog en Kaj Linna eller en Thomas Quick i Danmark också. Det är inte troligt, men inte heller omöjligt.

Men extremt tydligt, utifrån ett storytellingperspektiv, om "BO" lever.

Mer sannolikt än att hon gick i land och råkade ut för något, vill jag nog påstå.
Citera
2017-08-12, 22:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Luckan på skrovet är inte stor: https://z.cdn-expressen.se/images/83/32/8332ba6e8ac441a5a3b7fef51527b3a7/16x9/680.jpg
Hålet ser ut att kunna rymma en levande människa, så det borde finnas plats för en död.
Citera
2017-08-12, 22:07
Medlem
lazze93lazzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Om du tar t ex ett batteri som väger 30 kilo, binder det i ena änden av ett rep, binder den andra änden runt hennes hals, hänger batteriet utanför räcket på tornet, då har du "bara" 30 kilo att lyfta upp, det borde PM klara av, lite panik och adrenalin så klarar de flesta att lyfta mer än så.

Ett annat scenario vore om det fanns block och talja i ubåten, då blir det busenkelt.

Inte för det är jätterelevant att kommentera så stämmer det ej till 99% skulle jag säga.
Friktion på red, "utväxling" där repet böjs. Snabbt räknat så tror jag inte att du får ut mer än ca 15kg i motvikt.
Citera
2017-08-12, 22:08
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Kollade youtubefilmer om ubåten som detta gäller.

Den verkar vara utrustad med en slags dykarlucka i ubåtens botten som går att öppna i undervattensläge.

Karln kan ha forslat ut henne den vägen och begravt henne på botten.
Nej jag tror det är ballasttankens lucka du ser. Vatten ut resp in håller båten på önskat djup. Luckan går inte till köket och man ska inte gå ur den vägen. Men han kan tömma tanken, lägga in ett styckat lik och fylla tanken i hop om att hon inte hittas. Låter bara extra jobbigt när jag tänker mer på det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in