2017-08-12, 11:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Men snälla! Det är ingen "radar-karta". Endast farkoster med AIS-system ombord syns på den.

Förlåt, jag är inte insatt i detta. Ska läsa på om AIS nu!

EDIT: OK då vet jag: fartygen skickar alltså ut radivågor frivilligt inom detta system, för att de VILL synas. Då blir min fråga: finns det inte längre någon radarbevakning, för man kan ju vilja hålla reda på fartyg som INTE vill synas också? Flottan och kustbevakningen måste fortfarande ha det, eller?
Citera
2017-08-12, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shpdv
Hur vet vi ens att hon är död? Hur kan han häktas för mord så snabbt utan en kropp?
det krävs inte så mycket för att man ska bli häktad och där finns fall där folk blivit dömda utan nån kropp.. man häktar för att han inte ska kunna förstöra bevis och försvåra utredningen
Citera
2017-08-12, 11:24
Medlem
Svantevits avatar
Lite märkligt val av klädsel av journalisten. Vem åker u-båt i kjol? Att hon visade upp hela härligheten när hon klättrade upp och ner för lejdaren kanske kaptenen tog som en invit?
Citera
2017-08-12, 11:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazze93lazze
Förstår att det inte är kul att läsa igenom hela tråden nu. Nästan allt som tas upp i tråden nu har redan varit uppe flera gånger! Men jag ska vara lite snäll och svara på er två iaf!

Nej det verkar inte som att det är någon from av sök alls! Vilket är lite konstigt för om nu det stämmer det han säger så ligger man ju lite efter kan jag tycka.. Men jag antar att polisen inte behöver söka för dom är så säkra på att hon inte kommit i land.. Dom har ju med all säkerhet kollat hennes mobil om den kommit i land, dom har kollar på övervakningen där hon släpptes samt att dom har haft en hel natt med PM så...

Hon kan ju ha missat att få med sig mobilen om hon råkade i panik och bara ville i land, eller tappat den i havet, så det är klantigt om de inte söker i land bara av den anledningen...
Citera
2017-08-12, 11:26
Medlem
Killimanjaross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

EDIT: OK då vet jag: fartygen skickar alltså ut radivågor frivilligt inom detta system, för att de VILL synas. Då blir min fråga: finns det inte längre någon radarbevakning, för man kan ju vilja hålla reda på fartyg som INTE vill synas också? Flottan och kustbevakningen måste fortfarande ha det, eller?

Svenska marinen och danska motsvarigheten har mycket god radarövervakning. Så det finns i allra högsta grad.
Citera
2017-08-12, 11:26
Medlem
lazze93lazzes avatar
Citat:
Hon kan ju ha missat att få med sig mobilen om hon råkade i panik och bara ville i land, eller tappat den i havet, så det är klantigt om de inte söker i land bara av den anledningen...

Givetvis, men jag tror inte att dom är "klantiga" och bara glömmer bort det. Dom är säkra på att hon inte är i land helt enkelt. Det är vad jag tror iaf.
Citera
2017-08-12, 11:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killimanjaros
Svenska marinen och danska motsvarigheten har mycket god radarövervakning. Så det finns i allra högsta grad.

Tänkte väl det. Finns det en sådan karta (i realtid) på internet också?
Citera
Medlem
Bogserbåten Naja är på väg just nu.
Citera
Medlem
Citat:

I luften har man primär- resp sekundärradar. Primär är en riktig radar som snurrar och sköts av Försvarsmakten. Den sekundära är ingen radar utan fångar bara upp transpondrar från flygplan.

Gissningsvis fungerar sjöfarten på samma sätt. Det finns många regler till sjöss så AIS lär väl krävas av fartyg större än ett visst mått. Småbåtar har sällan AIS-transpondrar.
Citera
2017-08-12, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
skulle tro att dom fått någon slags indikation eller bevis på att han ljuger
Det tror jag också. Sen det där han ska berätta senare idag tror jag att han kommer säga något i stil med att hon var deprimerad/suicidbenägen och köra på det spåret att hon sänkt sig själv. Något med hennes sinneslag tror jag han kommer säga.
Citera
2017-08-12, 11:28
Medlem
Citat:

De söker i land också, så oroa dig inte för det.
Citera
2017-08-12, 11:29
Medlem
Citat:
Tänkte väl det. Finns det en sådan karta (i realtid) på internet också?

Man vill inte visa andra länder vad man ser där......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in