2017-08-12, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Visst, men det är farligt att öppna den till sjöss, den ligger nära vattenytan.

Givetvis men om han nu tvunget måste ha upp nånting han annars inte kan lösa så självklart blir den andra luckan ett alternativ.
Citera
2017-08-12, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Kan sambon fått något meddelade sms från henne att något var fel? Annat alt han skulle möta henne efter turen å därav stod å väntade.

När det gäller försvinnanden brukar man ju alltid kolla fler, är sambon kollad ? Ja inte för jag tänker spekulera mera för det är bättre polisen får jobba med det här fallet.
Citera
2017-08-12, 21:39
Medlem
Händelseförloppet beskrivs här lite annorlunda än vad jag läste på Aftonbladet för ett par timmar sen:

http://www.bt.dk/krimi/politi-om-mystisk-ubaadssag-her-er-naeste-skridt-i-efterforskningen

Polisen fick alltså uppgifterna rätt sent efter försvinnandet anmälts
Citera
2017-08-12, 21:40
Medlem
Snapcounts avatar
Skepparen påstår ju att han lät Kim gå av vid en hamn.., videoövervakning som kan, eller inte kan bekräfta det.

Men är det bekräftat att själva ubåten lade till vid denna hamn ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Kan sambon fått något meddelade sms från henne att något var fel? Annat alt han skulle möta henne efter turen å därav stod å väntade.

Han skulle möta upp henne när hon kom in igen med båten. Det är det intrycket jag fått.
Citera
Medlem
Han ville visa sina ubåtar, först den stora och sen den lille men hon ville bara ta en kortare tur medans han ville köra henne till bornholm över helgen, slutade med att han tvingade sig på henne i det lilla utrymmet.

Det låter som det mest logiska förloppet.
Citera
2017-08-12, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Knyta ett snöre runt och hissa upp genom tornluckan?
Om jag vore genialisk ubåtskonstruktör så skulle jag ha en vinsch för att enklare skicka saker upp och ner genom tornluckan.
Citera
2017-08-12, 21:44
Medlem
Mycket som är märkligt.

Om polisen visste säkert att hon var ombord på ubåten borde man inte ha behövt leta på flera håll.

Å andra sidan vore det väl rimligt att man om man inte vet säkert även borde dyka i hamnen där hon ska ha gått iland, och det finns det väl inga uppgifter om. Om hon inte var ombord hade man inte heller behövt bärga ubåten omgående.

Så frågan är vad polisen har gått på? Enbart försvinnandet låter svagt så nån form av vittnesuppgifter som vi inte känner till bör det ha funnits tidigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Privatpolis
Jag funderar över varför hennes sambo slog larm så tidigt. Om en trettio årig kvinna är borta några timmar längre än förväntat är detta oftast inte något man bör blanda in polisen i.

om man vet att personen är på en hemmabyggd u-båt och inte kommer hem på utsatt tid blir nog vem som helst orolig.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Om jag vore genialisk ubåtskonstruktör så skulle jag ha en vinsch för att enklare skicka saker upp och ner genom tornluckan.
Visst. Sopsäckar, utrustning, packning. Det kan bli tungt med vanlig handkraft, en vinsch underlättar.
Citera
Medlem
MegaLomanis avatar
Vållande till annans död. "Om det ens leder till åtal". Ja, jag får en makaber vision av att hon fallit över bord och hamnat i propellern.
Den sitter ju längst bak och oskyddad.
Säg att han inte kan bjuda på en riktig dykning och undervattensseglats, men styr ner så att tornet där de båda står, sticker upp och vattnet forsar kring detta. Häftigt nog!
Rätt som det är går det lite för djupt. Hon spolas ner och sugs in i propellern.

Vad gör han nu? Han har vållat en människas död med sin fina ubåt. Han kajkar omkring och funderar på detta. Så kommer sjöräddningens helikopter. Han sänker fanskapet och försöker hitta på något så länge.

Han pratar om det med polisen och åklagaren tycker att anhöriga kan besparas makabra detaljer.

Vad har han gjort sig skyldig till? Ja, oskicklighet som lett till en persons död. Han har inte rapporterat det hela direkt utan dragit ut på tiden och gjort klumpiga försök att dölja eller fördröja utreningen.

Försvarsadvokaten förutser att det kan finnas möjlighet att utredning om mord och dråp läggs ner, kanske, möjligen, eventuellt..
Citera
2017-08-12, 21:45
Medlem
snaffrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Skepparen påstår ju att han lät Kim gå av vid en hamn.., videoövervakning som kan, eller inte kan bekräfta det.

Men är det bekräftat att själva ubåten lade till vid denna hamn ?

Nope.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in