2017-08-12, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Mycket som är märkligt.

Om polisen visste säkert att hon var ombord på ubåten borde man inte ha behövt leta på flera håll.

Å andra sidan vore det väl rimligt att man om man inte vet säkert även borde dyka i hamnen där hon ska ha gått iland, och det finns det väl inga uppgifter om. Om hon inte var ombord hade man inte heller behövt bärga ubåten omgående.

Så frågan är vad polisen har gått på? Enbart försvinnandet låter svagt så nån form av vittnesuppgifter som vi inte känner till bör det ha funnits tidigt.
Även om man tror hon finns någon annanstans så vill man ju snarast möjligt ha möjlighet att titta i ubåten. Man vet att den behöver bärgas - då kan man lika gärna ta kostnaden och få upp den snabbt. Dels för att ett fynd i den kan spara dyra sökanden på annan plats. Dels för att man kan se en teknisk möjlighet att kvinnan finns vid liv i ubåten. Dels för att om ubåten är vattenfylld så så ökar ju sannolikheten för att bevis förstörs ju längre man lämnar ubåten i plurret.

Polisen kunde näppeligen ha valt ett annat alternativ än att försöka få upp den så snart som möjligt.
Citera
2017-08-12, 21:56
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför tror du mer på styckning än vinschning? Det senare tycker jag vore mycket enklare.

Det förutsätter ju att det finns en vinsch i lämplig position. Men visst, det är ju också fullt möjligt.
Citera
2017-08-12, 21:57
Medlem
lazze93lazzes avatar
Skulle det kunnat vara så att PM hade spår av blod på kläder eller liknande när han fiskades upp? Behöver inte varit något stort, han själv kanske ej hade sett det. Och jag menar inte att han måste ha styckat henne för de. Kan ju vara något så dumt som näsblod, eller kanske något sår hon fått efter misshandel ? Hade jag varit polis och hört att hon ej kommit hem, samt ubåten bara sjönk och mannen som hon var med ensam har liten fläck blod på kläderna så hade jag satt han i häktet direkt för att inte chansa att han ska komma undan med något.
Citera
2017-08-12, 21:57
Medlem
[quote=Ursprungligen postat av Privatpolis
Jag funderar över varför hennes sambo slog larm så tidigt. Om en trettio årig kvinna är borta några timmar längre än förväntat är detta oftast inte något man bör blanda in polisen i.[/QUOTE]

Är inte det minsta märkligt. Om min fru dröjer två timmar längre på stan med sina väninnor när klockan är 15 är en HELT annan sak än om hon dröjt två timmar längre efter midnatt med någon hon inte känner närmare. Skulle det sistnämnda vara fallet skulle jag också få en känsla av att något var fel och börja leta henne - eller meddela snuten om jag inte kunde leta henne själv (då denna kvinna var till havs).
Citera
2017-08-12, 21:58
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snaffran
Jag uppfattar detta exakt som du. Han vet - nu "vet" åklagare/poliser men de behöver ju ändå SE med egna ögon - bärga ubåten - därav lyckta dörrar för att inte drevet skulle gå löst helt, dvs man vill inte gå ut med den informationen. För tänk om PM är kocko på riktigt och hon INTE skulle vara i båten? Polisen har väl enbart hans egna ord på det, så länge.....

Polisen vädjar i sitt pressmeddelande allmänheten att höra av sig med tips och påminner återigen om Kim Walls signalement:

Kim Wall beskrivs som 30 år gammal, 160 cm lång, smalt byggd, rödbrunt hår, bruna ögon. Iklädd en orange blus med långa ärmar, svart-vit blommig kjol, strumpor och stickade tröjor.

Om vi nu utgår från att PM har sagt att något skett på båten, vilket allt tyder på, så är det rent bedrägligt av polisen att gå ut och vädja till allmänheten. Det sänder dubbla signaler.. För även om hon inte är i båten är hon någonstans i havet.
Citera
2017-08-12, 21:59
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Det förutsätter ju att det finns en vinsch i lämplig position. Men visst, det är ju också fullt möjligt.
Om du tar t ex ett batteri som väger 30 kilo, binder det i ena änden av ett rep, binder den andra änden runt hennes hals, hänger batteriet utanför räcket på tornet, då har du "bara" 30 kilo att lyfta upp, det borde PM klara av, lite panik och adrenalin så klarar de flesta att lyfta mer än så.

Ett annat scenario vore om det fanns block och talja i ubåten, då blir det busenkelt.
Citera
2017-08-12, 21:59
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Men var skulle hon i så fall kunna hålla hus?

Hålla sig undan. PM är en excentriker, KW är/var en journalist med ambitioner.

Det är långsökt, men tycker inte man helt kan bortse från möjligheten att de vill undersöka hur lång det här kan gå. Kan han rent av dömas för mord?

Målet: Att visa att en oskyldig kan dömas till lagens strängaste straff.

Men absolut, verkligheten är ofta enklare än så. Antagligen också i det här fallet.
Citera
2017-08-12, 22:01
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

Det är långsökt, men tycker inte man helt kan bortse från möjligheten att de vill undersöka hur lång det här kan gå. Kan han rent av dömas för mord?

Men absolut, verkligheten är ofta enklare än så. Antagligen också i det här fallet.

Det låter extremt långsökt att hon skulle utföra något sådant faktiskt, även om ja, möjligheten finns, men att hon skulle riskera sin karriär på det sättet låter otroligt.
Citera
2017-08-12, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför tror du mer på styckning än vinschning? Det senare tycker jag vore mycket enklare.
Jag har svårt att tänka mig styckning. Tror ingenjörer föredrar att tänka i tekniska termer, dvs hur man bäst lyfter och inte i medicinska termer av hur man enklast delar en människokropp. Jag tror nog även de flesta mördare normalt skulle känna rejäl motvilja mot att börja skära/hugga i en annan människa.

Som ingenjör så har PM haft tillgång till ubåten sedan 2008 - måste vara stora mängder både stort och tungt som han kånkat ner och upp genom luckorna. Så han borde vara ett levande lexikon över alternativa lyftmetoder.
Citera
2017-08-12, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Glöm styckhypotesen. Med största sannolikhet finns kroppen i båten.

När Peter Madsen greps sa han att Kim klivit av kvällen innan. Efter han greps och bärgningen påbörjats så gick han ut sa att han ville berätta sin version/historia.

När han gjort det bakom lyckta dörrar under häktesförhandlingen så ändrats brottsrubriceringen till vållande till annans död. Peter Madsen måste han vidgått på något sätt att han orsakat Kims död på ett eller annat sätt. Anledningen till att han vidgår detta måste vara att det blir svårt att hävda att hon klivit av när polisen kommer hitta hennes kropp i U-båten.

Han kan ha demonstrerat någon manöver, plötsligt dykläge, hon tappar balansen, trillar, slår huvudet i hård plåt, tuppar av, han grips av panik ...
Citera
2017-08-12, 22:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Det behöver man inte visa. Det finns nog en Kaj Linna eller en Thomas Quick i Danmark också. Det är inte troligt, men inte heller omöjligt.
Citera
2017-08-12, 22:03
Medlem
Citat:
Jag funderar lite på hur pass möjligt det vore för PM att få ur KW:s kropp ur båten. Tankar?

Kollade youtubefilmer om ubåten som detta gäller.

Den verkar vara utrustad med en slags dykarlucka i ubåtens botten som går att öppna i undervattensläge.

Karln kan ha forslat ut henne den vägen och begravt henne på botten.

Fel av mig! Det var en annan hemmabyggd ubåt som hade denna funktionen.
Senast redigerad av ProPapa 2017-08-12 kl. 22:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in