2017-08-12, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Många här tror att ändringen från mord/dråp till vållande till annans död beror på att PM ska ha sagt nåt i stil med "jag råkade knuffa henne så hon dog, hon ligger i båten". Själv tror jag att ett sånt uttalande från PM hade fått honom häktad för mord/dråp iaf, eftersom det är en direkt motsägelse till hans gamla uppgift att han släppt av henne.

Jag tror han står fast vid att hon blev avsläppt. Myndigheterna tror fortfarande att det är mord/dråp men sänker häktningen till vållande för att det krävs mindre
Rimligt 👍
Citera
2017-08-12, 21:27
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Låter realistiskt. Om man har ett rep till hands.
¨

Knappast utan vinsch. Att dra upp 60 kg vertikalt med hjälp av ett rep utan mekanisk hjälp är i princip en omöjlighet.
Citera
2017-08-12, 21:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Låter realistiskt. Om man har ett rep till hands.
Det förekommer på de flesta fartyg jag har varit på. Man förtöjer båten vid kajer och bryggor emellanåt med tampar.
Citera
Medlem
Citat:
Jag funderar lite på hur pass möjligt det vore för PM att få ur KW:s kropp ur båten. Tankar?
Jag tänker så här: det måste ju finnas en orsak till varför ubåten rapporterades saknad ö.h.t, dvs att saker tog längre tid än den planerade seglatsen. Detta "något" kan ju mycket väl vara "få ut en kropp". Han kan ju ha haft timmar på sig, och fan vet vilka verktyg som finns ombord. Jag är inte så säker på att "få ut kroppen" är något svårt som måste förklaras i andra termer än tid och att killen uppenbarligen förstår mekanik. Det innebär exempelvis block-och-talja och andra utväxlingar m.h.a. rep.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
En sak som jag bara inte kan begripa är varför det så snabbt talades om att han var misstänkt för mord/dråp/etc? I stället för exempelvis människorov eller inte misstänkt alls innan polisen insett att "gå-i-land-i-Köpenhamn"-storyn inte stämmer?

Något måste ju ha gjort att myndigheterna så snabbt började tänka i banor om brott och död. Är det bara att mord/dråp är vad man alltid utgår ifrån i Danmark på samma sätt som "människorov" brukar vara den första misstanken här i Sverige?

Instämmer men det kan handla om dels att han betedde sig underligt (varför försvinna med ubåten om inget ont hänt) samt att det precis som i Sverige öppnar upp fler polisiära möjligheter till resurser och åtgärder med en kraftigare brottsrubricering
Citera
2017-08-12, 21:29
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Glöm styckhypotesen. Med största sannolikhet finns kroppen i båten.

När Peter Madsen greps sa han att Kim klivit av kvällen innan. Efter han greps och bärgningen påbörjats så gick han ut sa att han ville berätta sin version/historia.

När han gjort det bakom lyckta dörrar under häktesförhandlingen så ändrats brottsrubriceringen till vållande till annans död. Peter Madsen måste han vidgått på något sätt att han orsakat Kims död på ett eller annat sätt. Anledningen till att han vidgår detta måste vara att det blir svårt att hävda att hon klivit av när polisen kommer hitta hennes kropp i U-båten.

Ja, så kan det mycket väl vara. Mer realistiskt än att dra upp 60 kg i ett snöre vertikalt flera meter.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
¨

Knappast utan vinsch. Att dra upp 60 kg vertikalt med hjälp av ett rep utan mekanisk hjälp är i princip en omöjlighet.
Det kan mycket väl finnas en vinsch i tornet.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Kanske rättens tolkning av åklagarens bevis var annorlunda än åklagarens egen?

Ja, det är förvisso sant. Jag kan inte tänka mig att åklagaren har mer bevis än att Peter Madsen har skador på sin kropp efter en strid/bråk.

Men jag hävdar fortfarande att Peter Madsen på något sätt har vidgått att han dödat eller orsakat hennes död. Annars skulle inte brottsrubriceringen ändrats.
Citera
2017-08-12, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
En sak som jag bara inte kan begripa är varför det så snabbt talades om att han var misstänkt för mord/dråp/etc? I stället för exempelvis människorov eller inte misstänkt alls innan polisen insett att "gå-i-land-i-Köpenhamn"-storyn inte stämmer?

Något måste ju ha gjort att myndigheterna så snabbt började tänka i banor om brott och död. Är det bara att mord/dråp är vad man alltid utgår ifrån i Danmark på samma sätt som "människorov" brukar vara den första misstanken här i Sverige?

Jag funderar över varför hennes sambo slog larm så tidigt. Om en trettio årig kvinna är borta några timmar längre än förväntat är detta oftast inte något man bör blanda in polisen i.
Citera
2017-08-12, 21:30
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Steppa upp nu. Jag skulle vilja ha mer spekulerande kring vad "vållande till annans död" skulle kunna vara för scenario. Detta är nämligen den senaste rubriceringen jag har hört, tv 4 Nyheterna. Så jag tror att det är det senaste som gäller.
Det är vad han försöker inbilla omgivningen. Eftersom hans historia inte höll ändrade han den. Han meddelar till exempel att alla är ok ombord kl 10 på förmiddagen, sedan säger han att hon klev iland 22:30 kvällen innan. Han har såklart mördat henne.

Han är fortsatt misstänkt för mord men kan inte häktas för det än.

Den här kreative mannen skulle bli galen inlåst så han kommer kämpa med näbbar och klor tills han förhoppningsvis blir överbevisad.
Citera
2017-08-12, 21:31
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Glöm styckhypotesen. Med största sannolikhet finns kroppen i båten.

När Peter Madsen greps sa han att Kim klivit av kvällen innan. Efter han greps och bärgningen påbörjats så gick han ut sa att han ville berätta sin version/historia.

När han gjort det bakom lyckta dörrar under häktesförhandlingen så ändrats brottsrubriceringen till vållande till annans död. Peter Madsen måste han vidgått på något sätt att han orsakat Kims död på ett eller annat sätt. Anledningen till att han vidgår detta måste vara att det blir svårt att hävda att hon klivit av när polisen kommer hitta hennes kropp i U-båten.

Media var snabb att berätta att han var dråpmisstänkt. Troligen så erkände han ganska omgående till polisen att han ville berätta sin version av händelsen. Polisen läckte att han var dråpmisstänkt men inte mer.
Citera
2017-08-12, 21:32
Medlem
snaffrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123

– Jag vill mycket, mycket gärna prata med henne, sa Peter Madsen då.
Efter att ha gått ut i ett enskilt rum och samtalat kort med den biträdande advokaten kom båda tillbaka och advokaten berättade att Peter Madsen anser sig oskyldig till mordet av Kim Wall.
– Jag har någonting jag vill säga, sa Peter Madsen.

Är inte detta en rätt intressant formulering? Peter Madsen anser sig oskyldig till mordet av Kim Wall. Genom det uttalandet (om det är korrekt) blir det bekräftat att hon är mördad och att Peter Madsen vet om att hon är död men anser inte det vara mord. Eller hur uppfattar ni det?

http://www.expressen.se/kvallsposten/mordmisstankte-peter-madsen-vill-forklara-sig/

Jag uppfattar detta exakt som du. Han vet - nu "vet" åklagare/poliser men de behöver ju ändå SE med egna ögon - bärga ubåten - därav lyckta dörrar för att inte drevet skulle gå löst helt, dvs man vill inte gå ut med den informationen. För tänk om PM är kocko på riktigt och hon INTE skulle vara i båten? Polisen har väl enbart hans egna ord på det, så länge.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in