2017-08-12, 16:53
Medlem
Jag tror på dödsolycka eller dråp/mord i kombination med brott mot griftefriden. Om kvinnan och/eller ubåten inte finns med på övervakningskamerorna när de borde ha varit det, då är förstås PM helt rökt. Då rullas det snart upp.
Citera
2017-08-12, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Jag vet inte vad du pratar om här.
Förklara hur kan ska förstöra bevis genom att sänka en ubåt som till 99% säkerhet kommer att tas upp igen.
Total genomsköljning av innandömet med saltvatten, jag kan inget om hur väl blodspår och liknande står sig efter något sånt men gissningsvis inte särskilt bra...
Citera
2017-08-12, 16:54
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
mja, fast han hade väl byggt ett par båtar innan. då kan han haft tillgång till en del material som minskar totalkostnaderna

Dessutom så ser det ut som en ubåt som liknar militära ubåtar men saknar vapensystem, sen har han säkert inte annan dyr utrustning som forskningsubåtar brukar ha, så han definitivt klippa en del kostnader från vad en ubåt brukar gå på.
Citera
2017-08-12, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goranrein
Om man vill tro lite mer på skepparen:
Ubåten har ju ballasttankar som töms med tryckluft. Man öppnar ventiler så strömmar vatten in i tankarna och ubåten sjunker, tryckluft pressas in och tömmer tankarna på vatten och ersätter med luft och ubåten stiger till ytan. Tom väger den 30 ton enligt uppgift. Någon sa att tankarna rymmer 8m3, det kan säkert stämma.
Enligt skepparen hade ubåten problem med en ventil, det kan vara så att den inte höll tätt så att ballasttankarna inte gick att hålla tomma utan vatten strömmade in, då sjunker ubåten ruskigt fort, den lilla luft som finns inne i ubåten håller den inte alls flytande.
Det kan ju mycket väl vara så att han lyckats hålla tankarna tomma med hjälp av kontinuerligt tryck från tryckluften men att något fallerade med tryckluften, pumpen skar på grund av att den gått för länge i kontinuerlig drift eller liknande.
Att han hade siktet inställt på hemmahamn låter ju rimligt om han hade problem. Att sänka den precis när man blivit upptäckt är ju lite korkat om man vill undanröja bevis. Dessutom är det ju inte alls säkert att ubåtens insida blivit vattenfylld, alls, men å andra sidan är det ju fantastiskt att han hade sinnesnärvaro att stänga luckan i tornet om båten håller på att gå under och vill man röja bevis är det ju ännu mer korkat, man fantastiskt bra om man vill bärga båten och fixa den.
Att dykarna inte varit inne i ubåten talar ju lite för att den faktiskt inte är vattenfylld. Om dykarna uppfattat det som att det är luft inne i ubåten så förstår jag att de inte vill öppna luckan, eller ens riskera det. Det blir ju som en liten explosion även på så lite som 7 meters djup när luften skall ut och vattnet in.

Mycket av detta talar ju för Madsens version av historien. Dock är det ju väldigt svårt att förstå vad som skall ha hänt journalisten om hon inte utsatts för något av Madsen.

Rimligt! Sänkningen av ubåten för att dölja något är tveksam. Besättningen ombord på Vani tittar ner i tornet på bilden. Dom borde se om luckan är öppen eller ej.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Jag tror på dödsolycka eller dråp/mord i kombination med brott mot griftefriden. Om kvinnan och/eller ubåten inte finns med på övervakningskamerorna när de borde ha varit det, då är förstås PM helt rökt. Då rullas det snart upp.

http://www.expressen.se/tv/nyheter/kvp/har-skickat-in-overvakningsbandning-till-dasnka-polisen/

Ägaren till restaurangen säger att K inte behöver ha synts på filmen från hans övervakningskamera, bara för att hon gått i land där. Tydligen når inte kameran ut till själva kajen. "Hon kan ha gått alla möjliga vägar" säger han.
Citera
Medlem
Fan vad konstprojekt lät långsökt först!

Men det är ändå den ultimata idén om man sätter sig in hur feministkärringarna tänker..

..kvinnlig utsatthet, ojämställdhet, patriarkat, VIT MEDELÅLDERS MAN, kvinnofientlig teknik, sexualvåld, mord etcetera!

Ultimat konstprojekt för en feminist!

Fan vad förbannad jag blir om det är det!

Hur fan tänker man då???
Fattar dom inte hur jävla mycket samhällsresurser och pengar det kostar samhället med en sån installation??
Citera
Medlem
Öresund är inte speciellt salt och den har inte legat länge på botten. Det är ju en grym risk att ta att sänka den på så grunt vatten att bärgningen blir snabb och enkel om man verkligen vill röja bevis. Jag hade sänkt den betydligt längre bort utan att någon såg det.
Citera
2017-08-12, 16:56
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Jag vet inte vad du pratar om här.
Förklara hur kan ska förstöra bevis genom att sänka en ubåt som till 99% säkerhet kommer att tas upp igen.

Ev blodspår m m blir sannolikt svårare att hitta pga att de dränkts i havsvatten.
Citera
Medlem
HGs avatar
Helt klart är att det har hänt något konstigt på denna färd och att det finns en hund begraven. Samtidigt tycker man att det är lite konstigt att vissa tidningar och experter redan har dömt Madsen för mord. Man kan ju undra om de har underhandsuppgifter från dansk polis eller åklagare om Walls öde?

Framförallt undrar jag över Madsens motiv till att döda Wall som han på intet sätt verkade ha en relation till?
Citera
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Hur långt ifrån land var det?
Här är vrakplatsen inzoomad, och zoomar/scrollar du ut så ser du hur nära det är till kusten. Längdangivelse finns i nedre vänstra hörnet.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:12.615/centery:55.527/zoom:16

Edit: Tumstocken här hemma får avståndet till drygt 3 km.
Senast redigerad av 80231 2017-08-12 kl. 17:02.
Citera
2017-08-12, 16:57
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Ptja, det är väl bättre att försöka förstöra bevis än att bara acceptera situationen? Du verkar tro att jag påstår att vattnet kommer förstöra bevis, men det gör jag inte. Jag påstår att han sänkte ubåten med avsikt för att försöka förstöra bevis. Ser du skillnaden?

Du menar att han var desperat och gjorde något som han inte hade tänkt igenom noga?
Ja, det kan jag köpa.

Personligen hade jag kört ubåten till ett avlägset ställe, gått upp till ytan och slängt alla bevis överbord, i svarta plastpåsar med stenar.
Vill han bli av med ubåten så hade det varit bättre att gå upp till ytan, parkera den i hamn, komma tillbaka under natten (skaffa alibi först) dränka allting i bensin och tända på.
Citera
2017-08-12, 16:57
Medlem
Doctors avatar
PM blev häktad för vållande till annans död, men fortfarande misstänkt för mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in