Citat:
Ursprungligen postat av
Browndawg
Har också fått för mig att ubåtar kan sjunka utan att fyllas med vatten. Men vet inte. Folk i tråden verkar utgå från att man måste fylla kabinen med vatten för att dom ska sjunka. Vi kanske har fel du och jag?
Ja, givetvis kan de det. Det är ju själva grejen.
För ett par hundra år sedan föreställde man sig att fartyg som sjönk där det var riktigt djupt, tusentals meter, blev hängande i vattenmassan på ett djup där trycket blir lika stort som fartygets deplacement. Så är det inte, därför att vatten är i stort sätt inkompressibelt. Idag vet vi ju att fartyg sjunker till botten på alla djup. Detta gäller även ubåtar. Har de tagit in ballast nog för att sjunka, kan de sjunka till botten oavsett djup. Dock, ubåtar trimmar man ju med tankarna för ett specifikt djup genom att få ubåtens undanträngda volym precis lika tung som ubåten självt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Woozah
Nej, men nu pratar du om helt vanliga sjunkningar. Han har uppenbart saboterat ubåten (enligt mig) och då är det som sagt inte helt omöjligt att den är vattenfylld.
Jag vet mycket väl hur en ubåt fungerar, jag tror bara att han sänkte den medvetet.
Ja, de flesta tror att luckan (någon av dem tu) var öppen, så vatten kommer in i detta fall. Men, det ska ändå påpekas att ubåtar kan sjunka till botten oavsett djup endast med tankarna. Det vill säga, tills ubåten krossas av trycket. Då blir det vått även inuti!