2017-08-12, 16:49
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Jag reagerade också på det. 3 år och 500 k danska/ år känns som ett rätt primitivt bygge. 24 personer jobbade med bygget.

mja, fast han hade väl byggt ett par båtar innan. då kan han haft tillgång till en del material som minskar totalkostnaderna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ja, de flesta tror att luckan (någon av dem tu) var öppen, så vatten kommer in i detta fall. Men, det ska ändå påpekas att ubåtar kan sjunka till botten oavsett djup endast med tankarna. Det vill säga, tills ubåten krossas av trycket. Då blir det vått även inuti!

Ja jag vet hur en ubåt fungerar. Principen är att ju att man ska kunna vara i den medans den åker ner i vattnet, då fungerar det inte att vattenfylla där besättningen är. Jag påstod att den var vattenfylld då jag tror att han gjort det med flit för att försöka förstöra bevis. Jag hoppas jag var lite mer tydligen nu. :-)
Citera
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nu är jag inte riktigt med på tåget här - varför skulle hon ha anlitats av en säkerhetstjänst menar du och vad skulle anknytningen till det misstänkta mordet vara?

Det var bara ett påpekande från min sida som nån annan kanske kan ha nytta av, följer inte ärendet själv ens.

Nu sa jag inte att nån säkertjänst var där och titta heller - haha.
Noterade bara hennes sätt att frilansa omkring...
Citera
2017-08-12, 16:50
Medlem
Vet inte riktigt hur det funkar i Danmark, men nog måste de ha en del att gå på? Annars skulle väl inte åklagaren så rätt på anklaga honom för att ha mördat KW?
Citera
2017-08-12, 16:50
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Varför måste det vara så att ingen får hitta den? Han kanske enbart ville försöka förstöra bevis och struntar fullständigt i om den hittas igen.

Jag vet inte vad du pratar om här.
Förklara hur kan ska förstöra bevis genom att sänka en ubåt som till 99% säkerhet kommer att tas upp igen.
Citera
2017-08-12, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
precis, det låter som att han försöker sig på något slags skådespel för att verka oberörd och därmed oskyldig. En oskyldig person vid sina sinnens fulla bruk skulle nog tycka att det var en ledsam situation med en försvunnen kvinna, men samtidigt förstå att han sitter där och blir utredd på grund av omständigheterna.
Såvida detta inte är ett PR-jippo av något slag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Har för mig att dykare inte kunde gå in i ubåten eftersom luckan var stängd. Troligen så stängde han luckan innan han lät sig räddas.
Behöver inte vara för att luckan är stängd - har man tuber på sig så är öppningen väldigt otrevligt trång. Att prova att klättra ner i en ubåt med ryggsäck på sig blir fort ett stort problem.

Är det verkligen så att det inre av ubåten har vattenfyllts så är det rätt dumt av dykare att riskera sitt liv att försöka trä sig ner i redan vattenfyllt utrymme.
Citera
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Skulle det möjligen kunna vara så, att ubåten använts till någon form av smuggling och att Wall hittat smuggelgods ombord?

Ja eller annat som kunnat försvinna ur eller kommit in i båten.
Och som kan vara olagligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Vore naturligtvis bra att få veta om fler försvunnit i Danmark under tiden som ubåten existerat och fungerat.

Hur långt ifrån land var det?

Oj. Råkade citerade fel inlägg. Får skärpa mej med det...
Senast redigerad av werdo 2017-08-12 kl. 16:56.
Citera
2017-08-12, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Förklara hur kan ska förstöra bevis genom att sänka en ubåt som till 99% säkerhet kommer att tas upp igen.

Ptja, det är väl bättre att försöka förstöra bevis än att bara acceptera situationen? Du verkar tro att jag påstår att vattnet kommer förstöra bevis, men det gör jag inte. Jag påstår att han sänkte ubåten med avsikt för att försöka förstöra bevis. Ser du skillnaden?
Citera
2017-08-12, 16:52
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85

Saltvatten förstör DNA.
Citera
2017-08-12, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ja, givetvis kan de det. Det är ju själva grejen.

För ett par hundra år sedan föreställde man sig att fartyg som sjönk där det var riktigt djupt, tusentals meter, blev hängande i vattenmassan på ett djup där trycket blir lika stort som fartygets deplacement. Så är det inte, därför att vatten är i stort sätt inkompressibelt. Idag vet vi ju att fartyg sjunker till botten på alla djup. Detta gäller även ubåtar. Har de tagit in ballast nog för att sjunka, kan de sjunka till botten oavsett djup. Dock, ubåtar trimmar man ju med tankarna för ett specifikt djup genom att få ubåtens undanträngda volym precis lika tung som ubåten självt.

Ja, de flesta tror att luckan (någon av dem tu) var öppen, så vatten kommer in i detta fall. Men, det ska ändå påpekas att ubåtar kan sjunka till botten oavsett djup endast med tankarna. Det vill säga, tills ubåten krossas av trycket. Då blir det vått även inuti!

Men den här ubåten tålde 400m innan den skulle börja springa läck men de hade för säkerhets skull satt maxdjup till 100m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in