2017-08-12, 16:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Du är trådens mest intressanta deltagare, men jag häpnar över läkarnas tafatthet med hundraprocentig töntstämpel.
Två läkarutbildade män mitt i livet tillsammans med sina töntar till försvarare, anhålls, anklagas, döms och frikänns. Dom blir av med både läkarlegitimationer och utan skadestånd.
Under utredningarna (Bådas två) krävde man inga direkta alibin och ingenting bevisar att läkarna inte kunde ha med brotten att göra. Ingenting.

Och det där måste vara bland de mest obegripliga inläggen i tråden. Varför skulle man ägna sig åt att försöka bevisa en ickehändelse? Jag har full förståelse att folk inte är jurister men någon logisk tankeförmåga borde väl finnas?
Citera
2017-08-12, 16:50
Medlem
Citat:
Du missförstod förmodligen mig. Eller?

Här kommer ett förtydligande.

Om Rättsmedicin fortfarande har en fungerande kremeringsugn som inte används längre och det arbetar 1-2 mindre nogräknade individer där som har en kropp som dom vill skall försvinna men vill bespara sig besväret med allt som styckning innebär som då väljer att kremera kroppen, då lär dom inte bry sig om att ugnen inte används längre. Eller hur.

Nej, jag missförstod inte. Din teori om ugnen på RM är så infantil att mitt sinne för artighet (plus att jag är lat) gör att jag inte gitter kommentera den något vidare.
Du tror inte halva Solna skulle lägga märke till om någon kör igång en kremeringsugn som inte använts på länge? För att exempelvis grilla huvudet, men kånka iväg resten i ett par säckar?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-08-12 kl. 16:53.
Citera
2017-08-12, 17:09
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej, jag missförstod inte. Din teori om ugnen på RM är så infantil att mitt sinne för artighet (plus att jag är lat) gör att jag inte gitter kommentera den något vidare.
Du tror inte halva Solna skulle lägga märke till om någon kör igång en kremeringsugn som inte använts på länge? För att exempelvis grilla huvudet, men kånka iväg resten i ett par säckar?

Ingen kring Råcksta klagar fast dom kremerar flera tusen varje år trots att folk bor rakt över gatan till krematoriet.

Rättsmedicins elektriska kremeringsugn byggde man när man renoverade på 50-60 talet, dessutom bor inga på KI området förutom några studenter och dom sover på nätterna.
Citera
2017-08-12, 17:32
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ingen kring Råcksta klagar fast dom kremerar flera tusen varje år trots att folk bor rakt över gatan till krematoriet.
Vad förväntar sig folk?
Citat:
Rättsmedicins elektriska kremeringsugn byggde man när man renoverade på 50-60 talet, dessutom bor inga på KI området förutom några studenter och dom sover på nätterna.
Näh, för det är inte alls så att det är ett konstant, lågintensivt spring på akademiska institutioner.
Citera
2017-08-12, 19:56
Medlem
Lawnie, om du kommer till slutsats om att min teori till den aggressiva styckningen (jag tror det var LGWP som kallade det, och visst verkar det att någon gjort sig mer besvär än minsta nödvändiga för att flytta kroppen) skulle bero på mina privata religiösa grubblerier....vad tycker du man ska tänka om ditt tjatande om sexualsadism? Nu tror jag förvisso inte du sitter och dreglar till sexualsadistiska fantasier hela dagarna, utan din äcklighet är nog inte intressantare än att du utöver att försöka tillskriva debattörer åsikter de inte har tydligen också har så svårt att förstå att man kan ha en uppfattning eller kunskap om något utan att det på något sätt har med ens personliga sfär att göra.
Citera
2017-08-12, 21:39
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Du gör dessurom en av dina vanliga tankevurpor. Om jag inte antar att GM (eller styckaren) inte är sexualsadist, varför förutsätter du att hypotesen innefattar en seriemördare? Med just prostituerade? Om CDC mördats så kan det fullt möjligt vara något personligt kopplat till henne och kanske inte horor i största allmänhet. Den omständigheten att styckmord då och då inträffar kring solkusten i kretsar som ägnar sig åt narkotikahandel är inte heller "svårpassat" om man funderar över olika tänkbara händelseförlopp.

Det vore bra om vi håller oss till Stockholm och de förhållanden som rådde här 1984 och inte svävar iväg till solkusten (?), det är inte första gången du yrar om mord i narkotikakretsar i helt andra länder i en helt annan tidsålder. da Costa-mordet kan inte heller sägas vara ett renodlat styckmord med en påföljande transportstyckning och det tål att påpekas om och om igen för det är detaljerna som skiljer ut detta fall från många andra styckmord för de riktade angreppen mot områden på kroppen med sexuell koppling talar ett rätt tydligt språk som inte går att tolka på så många andra sätt än att det tydligen var viktigt för GM att utföra dessa "stympningar" och svaret finns med överhängande sannolikhet inte i några ouppklarade affärer i kretsar som ägnade sig åt narkotikahandel, allra minst i Stockholm 1984.

Hypotesen att mördaren drevs av något sorts agg mot da Costa för att hon ägnade sig åt sexförsäljning och narkotikamissbruk samtidigt som hon hade två små barn förutsätter ju nästan att mördaren var en av hennes kunder eller möjligtvis en bekant i form av en torrtorsk eller stamkund och då kan man ställa sig frågan om varför mördaren stoppade vid da Costa när det fanns rätt många andra prostituerade kvinnor i ungefär samma situation? Men om det istället var något personligt kopplat ju till da Costa så borde du kanske ta och presentera ett förslag till möjlig gärningsman?

Citat:
Det är inte nödvändigt att CDCs kunder på malmskillnads visste att hon var småbarnsmor. Sexualmoraliskt raseri finns bara hos GM, som kanske eller inte är kund till CDC. Den kan finnas utan att hen nödvändigt ränner runt ockh kollar om uppfattningen är "ok" bland CDCs vriga kunder.

Du har verkligen fastnat för det här med "sexualmoral", kontentan av din mycket märkliga teori tycks vara att da Costa blev slaktad av en person som ville straffa henne för att hon sålde sig till män samtidigt som hon hade två mindre barn som hon försummade pga sitt tunga narkotikamissbruk, det här låter ju mer som manuset till en b-rulle (tv-film) med religiösa undertoner än som en riktig teori som går att ta på allvar. Dina hypoteser känns överhuvudtaget inte sunda, är du verkligen säker på att det inte är dina privata grubblerier som kommer till uttryck här?

Citat:
Du har nog låst dig alldeles för hårt vid teorin att GM om sådan finns är en kund. Den omständighet att hon var prostituerad gör inte att de som normalt brukar återfinnas som GM vid mord plötsligt faller birt (BOs bekanta). Men du resonerar som att den plausibla kretsen av tänkbara gärningsmän minskar eller blir snävare i och med att BO var narkoman och prostituerad?

Kretsen av tänkbara gärningsmän ökar ju istället något enormt tack var da Costas profession som gatuprostituerad för spannet av kunder med totalt olika yrkestillhörighet var gigantiskt eftersom hon kom i kontakt med så många olika män från olika samhällsklasser via Malmskillnadsgatan.

Och nej, jag har inte låst mig vid teorin att GM var en av hennes kunder men sett ur ett statistiskt perspektiv så var GM en torsk och dessa tankar har även Sveriges mest kända kriminolog gett stöd åt.

Men du vet förstås bättre i vanlig ordning?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2017-08-12 kl. 21:51.
Citera
2017-08-13, 09:07
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du har verkligen fastnat för det här med "sexualmoral", kontentan av din mycket märkliga teori tycks vara att da Costa blev slaktad av en person som ville straffa henne för att hon sålde sig till män samtidigt som hon hade två mindre barn som hon försummade pga sitt tunga narkotikamissbruk, det här låter ju mer som manuset till en b-rulle (tv-film) med religiösa undertoner än som en riktig teori som går att ta på allvar. Dina hypoteser känns överhuvudtaget inte sunda, är du verkligen säker på att det inte är dina privata grubblerier som kommer till uttryck här?
Till skillnad från de postreligiösa fantasierna från svensk intelligentsia av sent 80-tal...
Citera
2017-08-13, 20:24
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Telefonsamtalet mellan Allmänläkaren och hans fru, efter att dagispersonal slagit larm ang. dottern. Utdrag ur SvD, 1988-02-03:
Citat:
...
Mamman berättade detta i telefon för sin man. Samtalet dem emellan föll ungefär så här:
-Man misstänker att flickan utsatts för sexuella övergrepp.
-Jaha. Gäller det X (obducenten)?
-Vadå X?
-Ja, lever hon?
Samtalet gjorde henne blockerad. Hon hade hört så mycket om obducenten. Bl a att ha gick på Malmskillnadsgatan och att han under en "specialobduktion" som hennes man varit med om, skurit upp testiklarna på offret.
-Varför? undrade jag, när min man berättade det.
-För att det var kul, svarade han.
...

Vad var detta för "specialobduktion"?
Citera
2017-08-14, 01:11
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Hans renome är skrämmande. Köpte sex på Malmskillnadsgatan där han första gången kom i kontakt med daCosta. Valde Obducentyrket för att få stycka kroppar på sin älskad arbetsplats Rättsmedicin dit han kunde gå när som helst för han hade nycklar dit. Misstänktes för att ha dödat sin förra fru i deras gemensamma sovrum.
I båda rättegångarna misstänkte man starkt att Rättsmedicin var brottsplatsen där han ostört kunde jobba utan misstankar om brott. Att "Svarta Majachffisar" lämnade döda kroppar flera gånger varje natt misstänkte inte någonting när dom såg obducenten stycka kroppar vilket var hans arbete.

Här måste jag faktiskt komma med vissa invändningar, vem eller vilka personer exakt har sett obducenten stycka kroppar på rättsmedicin? Förväxlar inte du rättsmedicinska obduktioner med likstyckning nu?

Att åklagaren misstänkte att styckningen av da Costa ägde rum på rättsmedicin är inget att orda om men det finns fortfarande inga bevis för att nedmonteringen ägde rum där, att en anställd sett att ett obduktionsbord var slarvigt eller annorlunda städat efter pingsthelgen då det hade använts i okänt syfte av en okänd person är inget bevis för att da Costa legat på just det obduktionsbordet men frågan vi alla borde ställa oss är varför händelsen med den märkliga städningen av obduktionsbordet ägde rum just samma helg som da Costa tycks försvinna?

Citat:
Att vinof och hans kriminella anhang på Eugenivägen skulle kunna mörda någon, det stämmer nog, men nedsupna som dom var skulle dom inte orka att stycka kroppen. Dom hade heller ingen sadistsexuell längtan eller läggning efter att få stycka kroppar så dom hade släpat daCostas kropp till andra sidan Eugeniavägen i skydd av mörkret och låtit kroppen rullat utför slänten och in i buskaget och där legat tills hon började lukta.

Nej, Vinof och hans anställda passar inte in på gärningsmannaprofilen vad gäller såna här brott, likstyckning med drag av sexualsadism och en rätt utmärkande organisatorisk förmåga när det gällde utplaceringarna av likdelarna utan upptäckt och minsta spår som kunde avslöja något känns helt orealistiskt i Vinof&co:s fall, missbrukare som begår grova brott brukar dessutom ofta vara rejält klantiga under resans gång men spår av något sådant går inte att skönja i da Costa-fallet. Vinof&Co är fel gubbar helt enkelt utan vi bör leta vidare i da Costas dåtida umgänge och inte minst bland hennes alla kunder på Malmskillnadsgatan.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2017-08-14 kl. 01:40.
Citera
2017-08-14, 06:27
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Här måste jag faktiskt komma med vissa invändningar, vem eller vilka personer exakt har sett obducenten stycka kroppar på rättsmedicin? Förväxlar inte du rättsmedicinska obduktioner med likstyckning nu?

Att åklagaren misstänkte att styckningen av da Costa ägde rum på rättsmedicin är inget att orda om men det finns fortfarande inga bevis för att nedmonteringen ägde rum där, att en anställd sett att ett obduktionsbord var slarvigt eller annorlunda städat efter pingsthelgen då det hade använts i okänt syfte av en okänd person är inget bevis för att da Costa legat på just det obduktionsbordet men frågan vi alla borde ställa oss är varför händelsen med den märkliga städningen av obduktionsbordet ägde rum just samma helg som da Costa tycks försvinna?

Nej, Vinof och hans anställda passar inte in på gärningsmannaprofilen vad gäller såna här brott, likstyckning med drag av sexualsadism och en rätt utmärkande organisatorisk förmåga när det gällde utplaceringarna av likdelarna utan upptäckt och minsta spår som kunde avslöja något känns helt orealistiskt i Vinof&co:s fall, missbrukare som begår grova brott brukar dessutom ofta vara rejält klantiga under resans gång men spår av något sådant går inte att skönja i da Costa-fallet. Vinof&Co är fel gubbar helt enkelt utan vi bör leta vidare i da Costas dåtida umgänge och inte minst bland hennes alla kunder på Malmskillnadsgatan.

Om man vill få bort misstankarna och ryktesspridningen om läkarnas förehavande, då är det inte bra att det fylls på underifrån av inlägget innan ditt som Ettsjutretton som ligger ovanför ditt. "Vad var detta för Specialobduktion"

Läkarna var tydligen i farten innan mordet och styckningen på daCosta. Att dom också skulle skurit upp testiklar på en annan man, det var nytt för mig. Man lär sig hela tiden.
Tycker du inte att det är märkligt att Rättsmedicin och Rättsläkaren/Obducenten han med nyckel till världens bästa mord/styckanläggning ligger mellan fyndplatserna.
Citera
2017-08-14, 09:55
Medlem
Citat:
Det vore bra om vi håller oss till Stockholm och de förhållanden som rådde här 1984 och inte svävar iväg till solkusten (?), det är inte första gången du yrar om mord i narkotikakretsar i helt andra länder i en helt annan tidsålder. da Costa-mordet kan inte heller sägas vara ett renodlat styckmord med en påföljande transportstyckning och det tål att påpekas om och om igen för det är detaljerna som skiljer ut detta fall från många andra styckmord för de riktade angreppen mot områden på kroppen med sexuell koppling talar ett rätt tydligt språk som inte går att tolka på så många andra sätt än att det tydligen var viktigt för GM att utföra dessa "stympningar" och svaret finns med överhängande sannolikhet inte i några ouppklarade affärer i kretsar som ägnade sig åt narkotikahandel, allra minst i Stockholm 1984.

Hypotesen att mördaren drevs av något sorts agg mot da Costa för att hon ägnade sig åt sexförsäljning och narkotikamissbruk samtidigt som hon hade två små barn förutsätter ju nästan att mördaren var en av hennes kunder eller möjligtvis en bekant i form av en torrtorsk eller stamkund och då kan man ställa sig frågan om varför mördaren stoppade vid da Costa när det fanns rätt många andra prostituerade kvinnor i ungefär samma situation? Men om det istället var något personligt kopplat ju till da Costa så borde du kanske ta och presentera ett förslag till möjlig gärningsman?

Kretsen av tänkbara gärningsmän ökar ju istället något enormt tack var da Costas profession som gatuprostituerad för spannet av kunder med totalt olika yrkestillhörighet var gigantiskt eftersom hon kom i kontakt med så många olika män från olika samhällsklasser via Malmskillnadsgatan.

Och nej, jag har inte låst mig vid teorin att GM var en av hennes kunder men sett ur ett statistiskt perspektiv så var GM en torsk och dessa tankar har även Sveriges mest kända kriminolog gett stöd åt.

Men du vet förstås bättre i vanlig ordning?

Jag skulle guesstimate att dina sexualsadister också är ganska påverkade av symbolig, moraluppfattning etc som i rätt hög grad påverkas av uppfostran. Även om såväl Polen och Portugal var sociaistiska så är det inte så att religiiösa föreställningar som funnits i århundranden försviinner hux flux för att staten önskar.

På vad sätt är det mer udda att någon skulle hysa agg mot att hon prostituerar sig trots att hon har barn, och att detta kanske uttrycks i styckningen? Jämfört med en sexualsadist som mördar för sin njutning, jag skulle gissa att sexualsadisten är mer sällsynt?

Du har låst dig vid en sexualsadiatisk kund. Hennes man blev utvisad för smuggling av tung narkotika. Det är ganska grovt brott när man utvisar någon som har familjeanknytning. Våld är ett frekvent inslag i narkotikahandel. Men du tycker inte det skulle varaa intressant ur utredningssynpunkt, utan det enda som gäller är att pimpla torsk?
Citera
2017-08-14, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Telefonsamtalet mellan Allmänläkaren och hans fru, efter att dagispersonal slagit larm ang. dottern. Utdrag ur SvD, 1988-02-03:

Vad var detta för "specialobduktion"?

Låter som en ordlek? Det är kul att skära kulorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in