Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-10, 03:37
  #19813
Medlem
Och där åkte Raonic ut. Alltid lika skönt när han ryker direkt
Citera
2017-08-10, 03:37
  #19814
Medlem
Raonic helt chanslös mot Mannarino..

Och Chung håller på att köra över Goffin.
Citera
2017-08-10, 13:39
  #19815
Medlem
Kan ju ta en "svenskkollen " , inga svenskar på challenge nivå i veckan.
M Ymer verkar dock ha varit tränat på Nadal:s akademi i Spanien ,säkert bra träningsvecka.
Mridha fortsätter en mycket fin utveckling, final förra veckan ,klar för semi denna (future) närmar sig 500 strecket, kan säkert gå in på challenge nivå åtminstone ,om han fortsätter utvecklas, fortfarande ung.
Citera
2017-08-10, 15:25
  #19816
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Nu säger jag inte att du har fel, men upphämtningen i det tiebreaket gick fan inte av för hackor:



Det slår fan aldrig fel, men varje gång jag sågar en spelare spelar de som i trance. Jävligt märkligt...

Men jag vidhåller ändå att Monfils är en clown.
Citera
2017-08-10, 17:23
  #19817
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Avslutningen mellan Zverev och Gasquet var ruggigt bra. Sånt jävla pannben på Zverev när man trodde att han hade tappat det. Inte ofta man ser en offensiv duell gå 49 gånger över nät, och det var på en matchboll dessutom. Matchbollen Gasquet räddade när Zverev servade vid 5-4 var inte heller dålig.

49 slag: https://twitter.com/TennisTV/status/895439096948162561

Rätt sjukt. "Offensiv" skulle jag dock knappast kalla den poängen, i synnerhet inte från Gasquet, som mest slicade tillbaka bollen.

Montreal: Shapovalov räddar 4 mp mot Dutra-Silva, Schwartzman 4 mot Thiem, Clownfils 4 mot Nishikori, Zverev 3 mot Gasquet.

Vad gäller pannben, dock: visst, starkt här. Annars tycker jag nog det tenderar att jämna ut sig rätt bra för toppspelarna vad gäller räddade/förlorade matchbollar. När Zverev brände en mot Nadal kunde man förvisso se bristen på rutinen. Men annars: Dimitrov brände några mot Thiem i Madrid, var det väl; men Dimitrov vann också Queens efter att ha haft mp mot sig mot Lopez. Och Thiem har räddat mp mot Nadal, men också torskat nu mot Schwartzman. Och Monfils har både räddat mps mot Nishikori och Federer, och förlorat mot dem efter att ha haft mp.

Såg lite statistik angående detta vad gäller the big 4:

Federer:
Räddat matchboll(ar) i vunnen match/förlorat matchboll(ar) i förlorad match: 17-18
Totalt antal matchbollar räddade/förlorade: 49-38

(Federar har alltså vunnit 17 matcher efter att ha haft matchboll mot sig, och förlorat 18 då han själv haft matchboll; och totalt har han räddat 49 matchbollar i matcher han vunnit, och sumpat 38 i matcher han förlorat.)

Nadal:
Räddat matchboll(ar) i vunnen match/förlorat matchboll(ar) i förlorad match: 12-7
Totalt antal matchbollar räddade/förlorade: 28-20

Djokovic:
Räddat matchboll(ar) i vunnen match/förlorat matchboll(ar) i förlorad match: 12-2
Totalt antal matchbollar räddade/förlorade: 37-6

Murray:
Räddat matchboll(ar) i vunnen match/förlorat matchboll(ar) i förlorad match: 10-5
Totalt antal matchbollar räddade/förlorade: 25-11

Tycker nog inte man ska dra alltför stora växlar på detta. Visst, Djokovic imponerar mest, och Fed "minst", men jag tycker också serben har en tendens att implodera i andra sammanhang då han borde kunna vinna. Mentalt starka är de fan allihopa. Sen tycker jag tex Nadals vinst mot Fed i femte set i Wimby 2008, efter att ha bränt ett par mp i fjärde sets tiebreak, visade på mer mental styrka än Djokovics räddade matchbollar mot Fed två år i rad i semifinalen i US Open.
Citera
2017-08-11, 00:28
  #19818
Medlem
Federer hade det motigare idag, i drygt två set faktiskt. Han var aldrig nära att förlora men det hackade rejält. Bruten tre gånger.

Får ändå ge en eloge till Ferrer som verkar ha hittat något sorts spel igen. Han stod nära baslinjen och gjorde det så tufft som möjligt. Om han haft en annan lottning hade han kunnat gå en bit längre, för större delen av dom seedade spelarna imponerar verkligen inte.

Zverev-Kyrgios kan bli en fin nattmangling. Hoppas Kyrgios är frisk på riktigt bra, han behövde inte ens anstränga sig fram hit.
Citera
2017-08-11, 10:13
  #19819
Medlem
Häftig match när Shapovalov slog Nadal i avgörande tiebreak. Han var inte ens nära i Nadals serve i avgörande, men var sjukt clutch i egen serve. Underläge 0-3 direkt i tiebreaket och sen plockade han fram det bästa igen. Nadal var varken bra eller dålig, han skulle ha vunnit det före det där tiebreaket.

Ska bli spännande att se om det blir början på ett sånt där rejält genombrott direkt in till touren som vissa spelare gör, han har spelet för det.
Citera
2017-08-11, 11:45
  #19820
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Häftig match när Shapovalov slog Nadal i avgörande tiebreak. Han var inte ens nära i Nadals serve i avgörande, men var sjukt clutch i egen serve. Underläge 0-3 direkt i tiebreaket och sen plockade han fram det bästa igen. Nadal var varken bra eller dålig, han skulle ha vunnit det före det där tiebreaket.

Ska bli spännande att se om det blir början på ett sånt där rejält genombrott direkt in till touren som vissa spelare gör, han har spelet för det.

Han träffa inte domaren denna gång alltså
Citera
2017-08-12, 12:58
  #19821
Medlem
Imponerande av Shapovalov att vända mot Mannarino, som i sin tur också spelat väldigt bra den här veckan. Shapovalov kommer gå upp som 67:a på rankingen och topp50 på årsracet.

Men nu ska det väl ändå bli Federer-Zverev i final.
Citera
2017-08-12, 13:43
  #19822
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Imponerande av Shapovalov att vända mot Mannarino, som i sin tur också spelat väldigt bra den här veckan. Shapovalov kommer gå upp som 67:a på rankingen och topp50 på årsracet.

Men nu ska det väl ändå bli Federer-Zverev i final.

Shapovalov spelar som i trans, har marginalerna med sig och med publiken på sin sida kan man inte räkna ut honom. Han kommer bara gå in och köra mot Zverev, skulle inte förvåna om han skräller igen. Hur som helst, kul för tennisen att Shapovalov spelar så bra.
Citera
2017-08-12, 15:06
  #19823
Medlem
Vobblers avatar
Det är dags att börja lära sig de här nya namnen nu.

Den jag tror och hoppas mest på är Karen khachanov.
Citera
2017-08-12, 15:20
  #19824
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Det är dags att börja lära sig de här nya namnen nu.

Den jag tror och hoppas mest på är Karen khachanov.

Om vi snackar ryssar tror jag hans landsman Rublev kommer bli strået vassare när allt kommer omkring. Annars har ju Kanada verkligen något stort på gång. Vem vet om några år kanske tennisen domineras av två kanadensare - Shapovalov och Auger-Aliassime.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback