2017-08-11, 18:29
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyrmanStake
http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:5147715/mmsi:992196130/imo:0/vessel:WRECK_REF__DNW_XXX_1

Är det här hon ligger?
Säkerligen! Ny vrakplats markerad, en båt ligger stilla intill vraket och en går sakta förbi (kanske en nyfiken fritidsseglare den senare).
Citera
2017-08-11, 18:32
Medlem
tzjs avatar
Jag såg dokumentären där han och en tidigare kollega byggde en raket. Mannen är utan tvekan ett original, med vad jag misstänker är en diagnos av något slag. Riktigt knepig filur. Uppenbarligen skärpt som fan, men jag blir inte förvånad om han vet mer än vad han hittills sagt till polisen.
Citera
2017-08-11, 18:33
Medlem
Om han slagit ihjäl henne ombord borde han ju rimligen dumpat liket i havet och sänkt ubåten för att sabba brottsplatsen.

Däremot finns det kanske en chans att han gömt undan liket i något hålrum i ubåten, och tänker dra en "herregud, var hon ombord på båten? Hon måste smygt ombord och gömt sig och sedan dött när den sjönk!"

Hoppas han är korkad nog för det senare alternativet.
Citera
2017-08-11, 18:34
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Någonting måste ha framkommit. Antingen i dyken, den tekniska undersökningen av försvinnandet eller under polisförhören för att Danska polisen skall komma med en sådan utsaga. Antingen är det något tekniskt eller något i
i förhören som förvandlar det från en saknad person/försvinnande till misstanke om mord/dråp.
Jämför med andra uppmärksammade fall med försvunna kvinnor i Danmark de senaste åren.
Hm, tror du inte de skulle gå ut med dråpmisstanke bara på indicierna att hon är försvunnen och att ubåten sjönk? Jag tycker de borde sagt om de hittat ett lik och har de inte det så vet jag inte vilka tekniska bevis som kan finnas. Kanske att det finns vittnen som varit vid hamnen och säger att ubåten inte gick in där när han sa att de ska ha gjort det.

Om det nu skulle vara mord eller dråp så antar jag att vi snackar världens första mord/dråp på ubåt, åtminstone vad gäller civil ubåt.
Citera
2017-08-11, 18:36
Medlem
Ändå lite osmidigt dumpa en kropp i vattnet från en ubåt?
Det är ju inte så att du kan öppna den under vattnet precis, utan du måste ju upp till ytan,åsså upp med kroppen åsså dumpa,ändå lite osmidigt och tidskrävande,risk någon kan se osv,nu är det väl inte så mycket mitt i natten men det lär väl ändå va en del fiskebåtar och så?
Citera
2017-08-11, 18:36
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hm, tror du inte de skulle gå ut med dråpmisstanke bara på indicierna att hon är försvunnen och att ubåten sjönk? Jag tycker de borde sagt om de hittat ett lik och har de inte det så vet jag inte vilka tekniska bevis som kan finnas. Kanske att det finns vittnen som varit vid hamnen och säger att ubåten inte gick in där när han sa att de ska ha gjort det.
Blod på kläderna? Klösmärken?

Jag tycker också det låter underligt att han är dråpmisstänkt om dom inte har något specifikt att gå på.
Citera
2017-08-11, 18:37
Medlem
Vet någon om Madsen kände kvinnan sedan innan hon skulle göra det här reportaget?

Tänkte nu när han är misstänkt för dråp alternativ mord om där ligger något bakom detta.
Citera
Avslutad
Här är Madsen på wiki:
https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Madsen_(inventor))
Senast redigerad av Wal1berg 2017-08-11 kl. 18:39.
Citera
Medlem
crawlys avatar
Skånsk kvinna förvunnen efter ubåtshaveri – ägaren misstänkt för dråp

https://www.sydsvenskan.se/2017-08-11/sokpadrag-efter-dansk-uppfinnare-i-ubat

Länk

Jag vet inte om tråden skall ligga här eller på aktuella brottsfall; det är ju okänt för tillfället. Hur som helst en mycket märklig historia.

En dansk uppfinnare, Peter Madsen, har alltså byggt en egen ubåt. Den svenska journalisten skulle göra ett reportage om honom och åka med ubåten. Journalistens partner anmälde henne saknad 02:30 på fredag natt. Ubåten siktades sedan först 10:30 i Kögebukten. Klockan 11 sjönk ubåten precis efter det att man hissat upp uppfinnaren.
Nu ligger ubåten på 7 meters djup och skall undersökas av dykare.

Uppfinnaren hävdar att han släppt av journalisten i Köpenhamn på torsdagskvällen, men varken polis eller journalistens anhöriga har lyckats få kontakt med henne.
Citera
2017-08-11, 18:38
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Ändå lite osmidigt dumpa en kropp i vattnet från en ubåt?
Det är ju inte så att du kan öppna den under vattnet precis, utan du måste ju upp till ytan,åsså upp med kroppen åsså dumpa,ändå lite osmidigt och tidskrävande,risk någon kan se osv,nu är det väl inte så mycket mitt i natten men det lär väl ändå va en del fiskebåtar och så?
Lägga henne i tornet och dyka, det vore det enklaste. Men han har nog kunskap att dumpa en kropp bättre än så.

Vem vet, PM kanske är en seriedräpare, han kanske har tagit ut massor med kvinnor som försvunnit men den här gången var det en journalist.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Det måste ju vara så att han dödade henne och slängde ut henne genom slussen, för att syret med större sannolikhet skulle räcka tills han blev räddad. Rimligaste förklaringen. Eller?
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Men han är väl bara misstänkt för dråp,så hon kan ju fortfarande ramlat i vid en selfie,eller så kanske han talar sanning och att hon släppte av henne någonstans och att något hänt henne sen? det är ju ej helt omöjligt.
Eller ramlat i i han seglade vidare, läs dök ned igen. Alltså, vilken härva, ubåt i nöd, saknad kvinna o en konstig typ proffesor som slagit slint på..ja jävlar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in