2017-08-11, 14:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad du tycker är högst troligt och verkligheten verkar inte alltid hänga ihop. Fel på syret... För en tur på fåtalet timmar behövs inget syrgastillskott i den stora ubåten utan man klarar sig på den luft som är där när man dyker.

Sen tycker jag det där med galen uppfinnare är djävligt omotiverat.

Så du är ubåtsexpert också. Såklart det kan bli fel med syret. Sedan att det var något fel på ubåten är liksom bevisat med att den nu ligger på havets botten. Det faktumet i sig gör detta med konsekvenstänk motiverat. Då är det ju inte omöjligt att kvinnan då insåg detta redan i går att detta var inte säkert och hon faktiskt klev av i Köpenhamn.
Citera
2017-08-11, 14:32
Medlem
Filipmedstrings avatar
Citat:
Det är nog en felöversättning av danskans käraste. https://www.sydsvenskan.se/2017-08-11/sokpadrag-efter-dansk-uppfinnare-i-ubat säger istället:
"Det är anhöriga till kvinnan som har hört av sig till oss, säger Anna Göransson, presstalesperson vi polisens ledningscentral.", inte flickvän.

Kæreste syftas oftast på flickvän eller pojkvän. En del använder det även till man är gift med. Anhörig skriver man istället "kin" på danska. Snarare motstridiga uppgifter som förekommer. Låter som en lite rörig händelse.
Citera
2017-08-11, 14:33
Medlem
Citat:
Hun skulle angiveligt arbejde på den svenske magasin Wired,

Finns det ens någon sådant svensk magasin?
Citera
2017-08-11, 14:36
Medlem
Troians avatar
Citat:
Nej det behöver jag inte. Om jag drar det till sin spets: Du framhåller en hypotes om att xxx som är försvunnen har blivit bortförd av rymdvarelser. Jag säger då att det är rätt otroligt och att det kan finnas andra förklaringar.

Det är väl bättre att invänta lite mer fakta innan man rusar iväg med mordteorier och onda uppsåt när det inte finns några bevis för sådant.

Rent allmänt sett så anser jag det vara bättre att diskutera innan vi har alla svar. Det är väl lite av det som är poängen. Vill man inte diskutera saker innan man vet exakt vad som har hänt, innan en olyckshändelse, ett mord eller vad det nu må vara har bevisats, så måste man vänta länge innan man yttrar sig.

Citat:
Vad sägs om detta då: Ensam tjej i ett hamnkvarter i utkanten av Köpenhamn en sommarnatt. Jag skulle kunna tänka mig att det inte är ett helt ofarligt ställe att befinna sig på. Om du nu måste ha alternativa förklaringar och inte bara kan slå dig till ro och invänta fakta.

Okej. Ja det är en teori, som jag hade varit mer benägen att tro på om u-båten inte hade sjunkit. Men jag vidhåller att vid ett försvinnande, där det finns anledning att misstänkt brott, så bör man inleda med att titta på den som senast såg personen vid liv. Har denna persons hem brunnit ned dagen efter försvinnandet, eller vars u-båt sjunkit, så ligger det nära till hands att tro att dessa båda ganska extrema händelser inte skett oberoende av varandra. Om det dessutom är så att personen att den sista kända platsen för den försvunna personen är det nedbrunna huset eller den sjunkna u-båten...så ligger det enligt mig ännu närmare till hands att ana ugglor i mossen.
Citera
2017-08-11, 14:37
Medlem
Filipmedstrings avatar
Två scenario.

Antingen är kvinnan på vift men inte hört av sig till anhöriga.

Eller så ljuger uppfinnaren.
Citera
2017-08-11, 14:37
Medlem
Det lilla som hann sägas under radiokommunikationen inför att de räddade honom var ju "Alle er i god behold". Tycker det känns jäkligt iffy att killen säger något om att "alla" i ubåten mår bra om det bara är han där...
Citera
2017-08-11, 14:42
Medlem
elbels avatar
Om alla hade ett gps chip inopererat vid födsel hade det varit löst för länge sen
Citera
2017-08-11, 14:44
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så du är ubåtsexpert också. Såklart det kan bli fel med syret. Sedan att det var något fel på ubåten är liksom bevisat med att den nu ligger på havets botten. Det faktumet i sig gör detta med konsekvenstänk motiverat. Då är det ju inte omöjligt att kvinnan då insåg detta redan i går att detta var inte säkert och hon faktiskt klev av i Köpenhamn.
Expert är att ta i men jag har varit intresserad av ubåtar sedan barnsben och läst en hel del genom åren. Jag säger ju att det inte behövs någon syrgastillförsel för två personer i en så stor ubåt om de bara är nere några få timmar. Ubåten rymmer nästan 50 m³ luft och det kan två pers andas i åtskilliga timmar innan CO2-halten blir för hög eller O2-halten för låg (CO2 halten blir normalt kritisk innan O2-halten blir det om man inte har reningsutrustning).

Två personer som inte anstränger sig hårt andas varje timma ut ungefär 2*60*6*0,04≈30 l CO2 per timma (6 l/minut och 4 % CO2 i utandningsluften). 30 l CO2 i 50 m³ luft ger mindre än en promille. Kommer man över 5 % CO2 börjar det bi kritiskt och någonstans runt 10 % är det dödligt.

Fel på syrgastillförseln kan du släppa.
Citera
2017-08-11, 14:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Finns det ens någon sådant svensk magasin?

Nej, men däremot finns det en hel del frilansare som skrivit för Wired. Frågan är vilka av dem som bor i Skåne och som kan tänkas vara den försvunna. Det finns ungefär 400 kvinnliga journalister i Skåne..
Senast redigerad av Megaforce 2017-08-11 kl. 14:54.
Citera
2017-08-11, 14:47
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nej, men däremot finns det en hel del frilansare som skrivit för Wired. Frågan är vilka av dem som bor i Skåne och som kan tänkas vara den försvunna.

Har du några namn?
Senast redigerad av Troian 2017-08-11 kl. 14:56.
Citera
2017-08-11, 14:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Expert är att ta i men jag har varit intresserad av ubåtar sedan barnsben och läst en hel del genom åren. Jag säger ju att det inte behövs någon syrgastillförsel för två personer i en så stor ubåt om de bara är nere några få timmar. Ubåten rymmer nästan 50 m³ luft och det kan två pers andas i åtskilliga timmar innan CO2-halten blir för hög eller O2-halten för låg (CO2 halten blir normalt kritisk innan O2-halten blir det om man inte har reningsutrustning).

Två personer som inte anstränger sig hårt andas varje timma ut ungefär 2*60*6*0,04≈30 l CO2 per timma (6 l/minut och 4 % CO2 i utandningsluften). 30 l CO2 i 50 m³ luft ger mindre än en promille. Kommer man över 5 % CO2 börjar det bi kritiskt och någonstans runt 10 % är det dödligt.

Fel på syrgastillförseln kan du släppa.

Grejen är inte att om det behövs syrgastillförsel eller ej i normalt fall om det nu bara handlar om 10 timmar som ubåten är nere. Här kan det möjligen då rört sig om längre tid och det kan ha blivit något tekniskt fel som t.ex något utsläpp som då gjort att det krävts syrgastillförsel. Då om uppfinnaren bara hade en räddningstub eller bara en av dessa fungerade så blir det spekulativt då anledning till varför han då skulle vilja dölja hur hon dog.
Citera
2017-08-11, 14:56
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Har du några namn?

Kerstin Sjödén möjligtvis. Har tidigare skrivit för Wired, utbildad i Skåne och har bla medverkat i boken Mad Science, om uppfinningar som förändrat världen.
Senast redigerad av nittonhundrafyra 2017-08-11 kl. 14:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in