2017-08-11, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Om man citerar måste man skriva precis som det står, med eventuella stavfel och allt.

Ja, och det misslyckades du själv med i ditt föregående inlägg där du kritiserar mitt sätt att citera, vilket jag påtalade i inlägget du nu svarar på.

Var du obekant med att 'hårda paranteser' kan används just för att infoga kommentarer i ett citat? Jag skulle räkna detta till allmänbildning.

Citat:
Den som läser ska inte behöva vara osäker på om det citerade är rätt återgivet, är t ex meningar inte skrivna i fetstil ska man inte ändra detta.

Allmänt bör man ange om emfas har bevarats, förlorats eller tillkommit, ja.

Min erfarenhet är dock att det är ytterst sällsynt att forumanvändare bevarar originalformateringen -- gissningsvis dels av tekniska skäl men också för att den sällan gör någon större skillnad. Att formateringen ej är enligt original kan således i vissa sammanhang tillåtas vara underförstått, anser jag.

Så här skrev du tidigare:

Citat:
Om man ändrar, kommenterar, lägger till eller drar ifrån i ett återgivande (vilket man aldrig bör göra) måste man noga visa att man gjort det. Det visste du väl?

Jag vill gärna förstå hur du tänker så jag har några frågor till dig:

1. Medger du att att du citerade mig felaktigt i detta inlägg?

2. Har du insett att det är brukligt att använda 'hårda paranteser' för att infoga en kommentar? Du kan läsa om detta på t.ex. Wikipedia annars.

3. Har du några återstående invändningar mot hur jag har citerat och som inte gäller formatering?
Citera
2017-08-11, 12:18
Medlem
Beatriceaurores avatar
Jag kan inte låta bli att visa vad en annan flashbackare, Schlomo ben Goy, skriver. Han vill alltså att bröderna ska dödas.

"Detta dåd har jag av någon anledning inte lagt på minnet, men när jag läser om det känns det hemskt. Dels att något dylikt kan hända och dels att förövarna klarade sig utan straff.
Båda barnen skulle naturligtvis ha avrättats. Något annat lämpligt straff finns inte. Detta är dock en ståndpunkt som inte accepteras i dagens dekadenta samhälle."
Citera
2017-08-11, 13:06
Medlem
Beatriceaurores avatar
Ja ja Magro, nu är du kränkt förstår jag och vill harva i det oändliga om olika typer av parenteser.
Håll dig till ämnet föreslår jag, och undvik att citera tjocka luntor av delvis ointressant material, så slipper du bli påhoppad.
Citera
2017-08-11, 13:46
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ja ja Magro, nu är du kränkt förstår jag och vill harva i det oändliga om olika typer av parenteser.
Håll dig till ämnet föreslår jag, och undvik att citera tjocka luntor av delvis ointressant material, så slipper du bli påhoppad.

Jag finner dessa gamla dokument intressanta och uppskattar även när någon gjort sig omaket att lägga på emfas på vissa delar. Dokumenten ger en insyn in hur man tänkte och resonerade då och vilka möjligheter som man såg då. (Eventuella politiska färgningar kan man se igenom.)

Kommentarer till citeringar med hakparenteser är ju det brukliga vilket t.o.m. jag lärt mig i grundskolan och jag finner det tydligt gjort här.

Jag förstår att du vill skämta bort det hela, men det var ju faktiskt du som påtalade att Magro skulle citera korrekt, eller frågade om han visste att man måste återge exakt. Han verkar ju vara intresserad av att förstå om du tycker han gör fel och det är ju något helt annat än att vara kränkt.
Citera
2017-08-11, 14:33
Medlem
Citat:
Den som skrivit inlägget här på Flashback den 7 december 2008, han som hatar de två bröderna intensivt, har signaturen "Mindfucked".
Sådana här offentliga drev, baserade på förvrängning av fakta, hörsägen, lögner och missförstånd kan föra med sig farliga konsekvenser.
Denna signatur har kanske valt ett passande alias, "Tokig i huvudet" skulle man kunna översätta det med.
Ganska många knickedicker skriver här, någon kunde ha fått för sig att ta lagen i egna händer. Inte mycket upprör så starkt som pedofilers övergrepp och mord på småbarn, och de här "mördarbröderna" blev ju aldrig straffade - så kanske måste någon annan skipa rättvisa...
Så vitt vi vet har familjen klarat sig från hämnd- och hatdemonstrationer? Men de måste länge ha levt med rädsla.
Kanske är det bara turen som gjort att Sandberg inte fått ännu ett spännande brottsfall att lösa.

Sandberg lär inte få några fler brottsfall att lösa, han är fortfarande sjukskriven efter olyckan där han blev påkörd på ett övergångsställe i Arvika för några år sedan. Det märks att han inte är helt återställd, han rör sig inte på samma sätt som tidigare och han är inte så snabb i tanken längre hellre, har sett detta när han är ute och går på stan eller handlar i affären, det går trögt, han är helt enkelt inte samma person som han en gång var. Med tanke på Kevin dokumentären så tror jag nog att hans möjligheter att komma tillbaka till jobbet blir begränsade.
Citera
2017-08-11, 15:27
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Jag finner dessa gamla dokument intressanta och uppskattar även när någon gjort sig omaket att lägga på emfas på vissa delar. Dokumenten ger en insyn in hur man tänkte och resonerade då och vilka möjligheter som man såg då. (Eventuella politiska färgningar kan man se igenom.)

Kommentarer till citeringar med hakparenteser är ju det brukliga vilket t.o.m. jag lärt mig i grundskolan och jag finner det tydligt gjort här.

Jag förstår att du vill skämta bort det hela, men det var ju faktiskt du som påtalade att Magro skulle citera korrekt, eller frågade om han visste att man måste återge exakt. Han verkar ju vara intresserad av att förstå om du tycker han gör fel och det är ju något helt annat än att vara kränkt.

Har du ens läst fallstudien?
Den är skriven 11 år efteråt och helt utan kritiskt tänkande!
Citera
2017-08-11, 15:43
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet

Jag har läst allt det som citerades men har inte kontrollerat om pdf:en innehåller än mer. Den ger en (av flera) inblickar i hur man arbetade även om Nina rapporten är än närmare 1998. Men jag ser en fördel att få samma skeenden beskrivna från olika håll. Sen kan det i och för sig delvis vara samma personer som hörts för att skriva rapporten. Allt sådant måste man ju också beakta.
Citera
2017-08-11, 18:58
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulsebubb
Sandberg lär inte få några fler brottsfall att lösa, han är fortfarande sjukskriven efter olyckan där han blev påkörd på ett övergångsställe i Arvika för några år sedan. Det märks att han inte är helt återställd, han rör sig inte på samma sätt som tidigare och han är inte så snabb i tanken längre hellre, har sett detta när han är ute och går på stan eller handlar i affären, det går trögt, han är helt enkelt inte samma person som han en gång var. Med tanke på Kevin dokumentären så tror jag nog att hans möjligheter att komma tillbaka till jobbet blir begränsade.
Mitt bistra förslag om att några hatiska personer ur allmänheten skulle ha kunnat skada bröderna var en sorts becksvart skämt. Jag tror inte att Sandberg skulle varit betrodd att ta hand om ett tänkt överfallsbrott på pojkarna även om han varit frisk och inte blivit påkörd.
Dessutom gissar jag att han nu är pensionerad.
Citera
2017-08-12, 09:52
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMA-mannen
Även om man hittar rätt gärningsman som var vållande till Kevins död så kommer inte den att dömas för något då den vid tillfället inte var straffmyndig .
Ja, jag skrev att det är viktigt att den rätte gärningsmannen hittas, och döms.
Jag förstår att även han var underårig och inte kan dömas (jag utgår från "Anders", den unge våldtäktsmannen), jag uttryckte mig slarvigt.
Vad jag menade var att det ska fastslås att den skyldige är just skyldig, inga om, inga men och inga kanske. För pojkarnas skull.
Citera
2017-08-12, 10:08
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes

Ok, dokumentet är lite intressant, i den meningen att det aldrig är fel att veta så mycket som möjligt.
Och kanske var jag onödigt kitslig mot Magro, bland en hel del annat stör jag mig på den lilla kommentar han ständigt har med längst ner:
Ett påstått citat från Christian, där pojken säger något i stil med att "Jag ville att han skulle bort, han skulle inte finnas".
Osmakligt, om ni frågar mig. Inget öppet sinne alls, den där Magro.
Citera
2017-08-12, 10:49
Medlem
Beatriceaurores avatar
I den här rapporten som Magro förmedlat uppfattar jag tydligt allas okritiska och beundrande bugande inför professor SÅC.
Man staplar fina ord som "mikroteori", hans "tänkande och arbete i vetenskapliga teorier och aktuella forskningsresultat" och han bidrog med "en teoretisk referens-och tolkningsram på generell nivå" .
"Professor Sven-Åke Christiansson bidrog med kunskap om hur barns minne fungerar under starkt känsloladdade psykiska tillstånd vilket var användbart i såväl i förhörs-och analysarbetet."

Man kan förstå att landsortspolisen imponerat lade sig platt inför denne lärde professor och stilige kändis - som dessutom relativt snabbt kom fram till att dödandet var planerat (!).
"Det är ingen lek som spårar ur" säger professorn enligt rapporten , "Det finns en slags mental förberedelse för att utagera det här."
Fantastisk slutsats! som kom att bidra till en katastrof för två barn och deras familj.

Christianssons läroböcker har för länge sedan, (efter Quickaffären) tagits bort från psykologikurserna.
Citera
2017-08-12, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet

Fallstudien publicerades mars 2009, men redan '2003 intervjuades sammanlagt 10 personer' från utredningen. Dessutom hade forskarna tillgång till och 'gick igenom samtliga dokument i förundersökningen, uppskattningsvis ca 10 000 sidor'.

Jag undrar om du själv har läst studien eller ens mitt första inlägg med citat från den?

Frågor till dig:

1. Hade du läst studien och/eller det jag citerat från den vid tidpunkten för ditt inlägg som jag svarar på?

2. Håller du med om att det är missvisande att påstå att '[d]en är skriven 11 år efteråt [...]'?

3. Du anklagar forskarna för att ha arbetat '[...] helt utan kritiskt tänkande!'. Kan du utveckla hur du når denna slutsats -- kanske då med stöd av ditt kritiska tänkande och kvalificerade omdöme?

4. Kan du nämna några namn som helt eller delvis har uttryckt stöd för samma uppfattning som du har om Kevinfallet och som du bedömer tillämpar 'kritiskt tänkande' på ett bättre sätt än författarna till IKU-rapporten?

Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Under 2003 intervjuades sammanlagt 10 personer med ledning av frågeguiden. Intervjuerna, som genomgående skedde på de intervjuades arbetsplatser (efter deras egen önskan) varade 1 – 2 timmar. De spelades in på band och skrevs ut ordagrant. Flera av dessa personer har också intervjuats vid andra tillfällen under arbetet med studien. Under den perioden gjorde som nämnts också ett flertal mindre omfattande intervjuer med andra personer, t ex inom kommunens informationsfunktion. Inga personer anges vid namn. Namn som ingår i intervjuerna och som återges som citat i rapporten har ersatts med ’NN’. Undantaget är professor Sven-Åke Christiansson, vars namn för tydlighetens skull återfinns i texten. Vi anser att han i en mening stod utanför skeendet och att det därför inte kan vara etiskt känsligt att hans namn återges i texten.

Citat:
Ursprungligen postat av Magro
[...] Vi gick igenom samtliga dokument i förundersökningen, uppskattningsvis ca 10 000 sidor, för att få en djupgående bild av hur polisen arbetat, men också hur andra myndigheter och organisationer deltagit och hur samverkan mellan de olika parterna skett. Inför detta arbete gav polismyndigheten tillstånd för projektet att ta del av materialet. Parallellt med studier av polisens material gjordes fortsatta intervjuer, inte sällan i ett slags interaktiv relation mellan datakällorna. Frågor som väcktes av det skrivna materialet togs upp i intervjuer med ansvariga inom polis och socialtjänst. [...]

Mina FB-inlägg med citat från IKU-rapporten:

1. (FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998
  2. (FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998
  3. (FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998
  4. (FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998
  5. (FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998
  6. (FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998
  7. (FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998
  8. (FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998
  9. (FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998

IKU-rapporten: (PDF) 11 veckor av oro och kraftsamling, Per Folkesson, Bengt G Eriksson & Marit Grönberg Eskel, IKU-rapport 2009:3, ISSN 1651-2138
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in