Citat:
Ursprungligen postat av
RhynoX
Jag antar att vissa flygplan har värmekameror av något slag? Men ekolod bör också fungera.
Måste väl finnas mycket utrustning som kan "se" ubåtar tänker jag...
Nej du ser inte många cm genom vatten med en värmekamera. Man kan ändå vid gynnsamma förhållanden spåra stora ubåtar med värmekamera då de rör sig nära ytan och virvlar till vattnet så själva ytvattnets temperatur påverkas. Ligger den stilla och inte släpper ut en massa kylvatten från en kärnreaktor så är det helt kört.
Citat:
Ursprungligen postat av
MoaLjung
Hur länge räcker luften ungefär i en ubåt? När kan man anta att dom inte lever längre?
Från några timmar till över ett halvår. Frågan är hur länge den räcker i den här ubåten. Jag hittar inga uppgifter men med bara två personer ombord så är det nog några dygn i alla fall. Det riktigt besvärliga vore om den hade börjat läcka eller om det börjar brinna ombord, då kan det ju gå åt helsike på nolltid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Ubåten är enligt Danska Försvaret upphittad. Ej havererad och seglar för egen maskin. Eftersöksinsatsen avbruten.
https://twitter.com/forsvaretdk/status/895927669979844609
Puh, det var för väl! Jag har drömt om miniubåtar hela mitt liv och följt det här projektet med intresse. Det hade varit för djävligt om den förliste.
Undrar vad de har haft för sig för jag antar att de haft något problem om de inte hört av sig och återfinns c:a ett halvt dygn efter att de skulle varit tillbaka i hamn.
Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Vid liv?
Edit: besättningen alltså...

Ja det är tämligen självklart nu när den återfunnits tuffande runt i ytläge.