2017-08-11, 10:59
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Första tanken när jag såg den hade hittats. En journalist lämpligt med, säkert med kameror gåendes hela tiden, och resten av teamet har följt söket från land, massa materiel som dom räknar med att kommer bli viralt.

Jo. Fast de kanske skulle ha hållit sig undan lite längre? Iofs kanske inte den danska kustbevakningen var med på stuntet - och hade den dåliga smake att hitta dem för tidigt?
Citera
2017-08-11, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Hur länge räcker luften ungefär i en ubåt? När kan man anta att dom inte lever längre?

Vet inte men skulle gissa att det handlar om mellan 6timmar-2dygn. När u-båten kursk sjönk sjönk bänkade folket i på vägarna i nåt dygn efteråt. Den var större men det var ju fler i. Skulle tro att de är körda om de ligger under vattnet med tanke på den tid som gått och den tid tar att hitta dem och organisera en bärgning.
Senast redigerad av Bushbuck 2017-08-11 kl. 11:12.
Citera
2017-08-11, 11:03
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushbuck
Vet inte men skulle gissa att det handlar om mellan 6-2dygn. När u-båten kuren sjönk bänkade folket i på vägarna i nåt dygn efteråt. Den var större men det var ju fler i. Skulle tro att de är körda om de ligger under vattnet med tanke på den tid som gått och

den tid tar att hitta dem och organisera en bärgning.
Den klarar 30 minuter under ytan har det stått i diverse artiklar.
Citera
2017-08-11, 11:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Första tanken när jag såg den hade hittats. En journalist lämpligt med, säkert med kameror gåendes hela tiden, och resten av teamet har följt söket från land, massa materiel som dom räknar med att kommer bli viralt.

Kanske det, men mer troligt är en dåligt fungerande VHF-radio som inte fungerade och sen var de utanför mobilräckvidden (som är ganska dålig om man sitter inne i en ubåt).

Men mest tror jag att felet låg i att anmälaren missuppfattat färdplanen och därför larmat när båten egentligen var på färd. Den kan bara gå i u-läge en halvtimme och behöver alltså minst snorkeldjup för att färdas klängre sträckor. Då den är så stor så borde den haft AIS men den kan ha krånglat samtidigt med VHFen pga antennproblem.
Citera
2017-08-11, 11:05
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RhynoX
Jag antar att vissa flygplan har värmekameror av något slag? Men ekolod bör också fungera.
Måste väl finnas mycket utrustning som kan "se" ubåtar tänker jag...
Nej du ser inte många cm genom vatten med en värmekamera. Man kan ändå vid gynnsamma förhållanden spåra stora ubåtar med värmekamera då de rör sig nära ytan och virvlar till vattnet så själva ytvattnets temperatur påverkas. Ligger den stilla och inte släpper ut en massa kylvatten från en kärnreaktor så är det helt kört.

Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Hur länge räcker luften ungefär i en ubåt? När kan man anta att dom inte lever längre?
Från några timmar till över ett halvår. Frågan är hur länge den räcker i den här ubåten. Jag hittar inga uppgifter men med bara två personer ombord så är det nog några dygn i alla fall. Det riktigt besvärliga vore om den hade börjat läcka eller om det börjar brinna ombord, då kan det ju gå åt helsike på nolltid.

Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Ubåten är enligt Danska Försvaret upphittad. Ej havererad och seglar för egen maskin. Eftersöksinsatsen avbruten.
https://twitter.com/forsvaretdk/status/895927669979844609
Puh, det var för väl! Jag har drömt om miniubåtar hela mitt liv och följt det här projektet med intresse. Det hade varit för djävligt om den förliste.

Undrar vad de har haft för sig för jag antar att de haft något problem om de inte hört av sig och återfinns c:a ett halvt dygn efter att de skulle varit tillbaka i hamn.

Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Vid liv?

Edit: besättningen alltså...
Ja det är tämligen självklart nu när den återfunnits tuffande runt i ytläge.
Citera
2017-08-11, 11:06
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Den klarar 30 minuter under ytan har det stått i diverse artiklar.

Den siffran gäller gång för batterier på djupt vatten. Stillastående kan den vara betydligt längre under vattnet. Luften räcker i ca 24 timmar för två personer och 48 timmar för en person.
Citera
2017-08-11, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Båten hittad, siktats vid Køge, där den tydligen fortfarande åker runt

https://twitter.com/forsvaretdk/status/895927669979844609

Det var som fan. Lyckligt slut då, men nu är det väl ändå slut på slika privatkörningar med ubåt kan man tänka. Tack för uppdateringen.
Citera
2017-08-11, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Puh, det var för väl! Jag har drömt om miniubåtar hela mitt liv och följt det här projektet med intresse. Det hade varit för djävligt om den förliste.

Undrar vad de har haft för sig för jag antar att de haft något problem om de inte hört av sig och återfinns c:a ett halvt dygn efter att de skulle varit tillbaka i hamn.
Troligen visste de inte att de var eftersökta. Flickvännen till den Svenske journalisten kan ju ha fått tidsramen om bakfoten ellet så har de avvikit från färdplanen och när han inte gått att nå via telefon ringer hon kustbevakningen (vilket är rätt och riktigt i sammanhanget).

Men skall man ut som privatperson på sjön är det ju standard 1A att meddela färdplan till någon åtminstone och meddela ändringar.
Senast redigerad av Praetori 2017-08-11 kl. 11:19.
Citera
2017-08-11, 11:10
Medlem
Bluebeast72s avatar
Frun borde betala insatsen, o karln borde sluta leka ubåtskapten o ta upp värdefulla försvarsmedel.
Citera
2017-08-11, 11:12
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RhynoX
Jag antar att vissa flygplan har värmekameror av något slag? Men ekolod bör också fungera.
Måste väl finnas mycket utrustning som kan "se" ubåtar tänker jag...

Ja, med tanke på att de flesta krigsmakter med kust bedriver ubåtsjakt, så finns det självfallet utrustning för att hitta ubåtar.

Sonar och MAD (Magnetic Anomaly Detector) till exempel.
Citera
2017-08-11, 11:16
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Frun borde betala insatsen, o karln borde sluta leka ubåtskapten o ta upp värdefulla försvarsmedel.

Verkar ha varit tekniska problem med båten, eller radiokommunikationen:

Citat:
Nu har Forsvaret været i kontakt med Peter Madsen, der over en dårlig radioforbindelse har fortalt, at årsagen til den lange sejllads og manglende kontakt skulle være "tekniske vanskeligheder".

http://www.dr.dk/nyheder/indland/savnet-ubaad-er-fundet-i-koege-bugt-alle-er-i-god-behold
Citera
2017-08-11, 11:19
Medlem
Facebacks avatar
https://www.youtube.com/watch?v=Oysz1S4do-g

Rekommenderar denna filmen så får man se "miniubåten" och tillverkningen, är ju ändå världens största amatörbygge så den är lika stor som en riktig nästan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in