2017-08-10, 16:19
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Det finns i mitt tycke MER som talar för att Gud FINNS, än som talar för att han INTE finns.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Förtydliga, specificera och precisera, tack.

Om man lägger samman information från olika områden, så borde man fatta att det med Gud inte
är humbug. Men för att precisera, så får jag nog göra det i tråden "Bevisa att Gud existerar".
I den här tråden är det tänkt att det ska bevisas att Gud inte finns.
Citera
2017-08-10, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Det kan man såklart tycka, de skapandeprocesser vi känner till och själva står för går alltid ut på att omvandla något befintligt till något annat, vi frambringar aldrig något ur intet. Skapar vi till exempel en lerkruka så formar vi bara ett befintligt material, leran. Det gör Guds skapelseakt unik. Diskussioner om creatio ex nihilio och andra religiösa dogmer hör dock hemma i andra trådar.
Enligt TS gick det bra att motbevisa vilken gud som helst. Så att motbevisa bibelns gud är inte fy skam...
Citera
2017-08-10, 16:38
Medlem
Citat:
Citat:

Om man lägger samman information från olika områden, så borde man fatta att det med Gud inte
är humbug. Men för att precisera, så får jag nog göra det i tråden "Bevisa att Gud existerar".
Är det någon speciell Gud du kommer fram till med all information du lägger samman?
Själv tycker jag tvärtom, ju mer information vi tar reda på, desto onödigare blir Gud som förklaring.
Citera
2017-08-10, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Är det någon speciell Gud du kommer fram till med all information du lägger samman?
Själv tycker jag tvärtom, ju mer information vi tar reda på, desto onödigare blir Gud som förklaring.

Jag kan bara få det till att den kristna guden finns.
Citera
2017-08-10, 16:48
Medlem
Citat:
Jag kan bara få det till att den kristna guden finns.
Tror du människan hittat på gudar?
Citera
2017-08-10, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Tror du människan hittat på gudar?

Hittar på och hittar på, men människor har en livlig fantasi, och kan nog uppfinna en hel del.

Men jag pratar om arkeologi, samhällskunskap, mänsklig fysiologi(psykologi) och en
del vetenskapliga rön från kvantfysikens område, så borde man kunna skapa sig en bild av
hur det ligger till.
Citera
2017-08-10, 16:55
Medlem
Citat:
Hittar på och hittar på, men människor har en livlig fantasi, och kan nog uppfinna en hel del.

Men jag pratar om arkeologi, samhällskunskap, mänsklig fysiologi(psykologi) och en
del vetenskapliga rön från kvantfysikens område, så borde man kunna skapa sig en bild av
hur det ligger till.
Ja, mycket där talar emot bibelns Gud. Ingen har hittills varit i närheten av att bevisa just den guden.
Ändå är det en av gudarna det "kämpas" mest för att bevisa.
Citera
2017-08-10, 17:19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Nu är jag inte beredd att omnämna mitt inlägg att ha med teodicé att göra. Utan om var din begränsning ligger...

Dina ordströmmar kan vara svåra att tolka, men inlägget jag svarade på innehöll en massa prat om världens ondska vilket jag tolkade som att du ifrågasatte att en förnuftig (?) Gud kunde ha skapat vårt universum. Därav min kommentar om teodicéproblemet.

Du får gärna förklara vad du egentligen menade, och hur du menar att det bevisar att Gud inte finns.
Citera
2017-08-11, 08:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns i mitt tycke MER som talar för att Gud FINNS, än som talar för att han INTE finns.

Citat:
Men för att precisera, så får jag nog göra det i tråden "Bevisa att Gud existerar".

Ja, gör du det; bra idé.

Citat:

Och som sagt så är det rimligt att börja med frågan: Vilken 'gud' eller vilket 'guds'-koncept rör det sig om?
Citera
2017-08-11, 08:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
men då är Gud orsaken till skapelsen.

Vilket som sagt är spekulativ semantik (eller om man vill en a priori-premiss) som tills vidare är ofalsifierbar.
Citera
2017-08-11, 08:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Enligt klassisk teism har Gud ingen början, det innebär att han inte dyker upp ur tomma intet eller som en effekt av en orsak.

Det är bara att flytta målstolparna.

Då är det till för dom som användar "klassisk teism" som underlag, att "bevisa" denna.

(Jag insinuerar inte att du nödvändigvis har klassisk teism som underlag).
Citera
2017-08-11, 08:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så är inte fallet. Ex nihilo nihil fit förnekar endast att något kan börja existera utan en orsak, creatio ex nihilo beskriver hur världen tas fram från icke-existens till existens med Gud som orsak. Det finns alltså ingen logisk motsättning mellan dem båda. På inga sätt menas det med creatio ex nihilo att något som börjar existera saknar en orsak.

Det har du och jag precis diskuterat och jag kan bara upprepa att det rör sig om spekulationer baserade på ad hoc-premisser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in