2017-08-10, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReclaimYourMind
Ja det är sant. Tror dock att letandet och uppmärksamheten måste ner först, som det är nu känner han sig inte alls säker.

Sen vet vi inte vad föräldrarna vet. Att de inte alls kom överens med polisen kan ha att göra med att dem vet att Patrik håller sig borta frivilligt och därför inte vill hämta in honom. Detta tycker hans föräldrar är oacceptabelt då "han är sjuk, förvirrad och kan ha en psykos". De kan inte acceptera att Patrik inte vill komma hem! Åtminstone inte än. Kanske kan bero på som någon skrev - skuldkänslor. en isåfall är deras beteende direkt kontraproduktivt om de vill att Patrik ska återvända.

Har varit skum på föräldrarna från start och inte har det blivit bättre med tiden, tvärt om. Hade mina föräldrar målat upp en sådan bild av mig så hade jag inte blivit lite förbannad. Även om det var i desperation är det inte okey att överdriva så. Uppenbarligen kan Patrik reda sig och metodiskt planera mycket väl för någon i hans ålder.

Jag får i alla fall inte bilden av en förvirrad hjälplös pojke som för sitt eget bästa måste hållas fast och bli nerbrottad mot sin vilja.

I början visste vi ju ingenting om honom till skillnad från nu.
Du är den 1:a som bara samlat fakta utan att fantasin skenat iväg. Håller helt med dej.
Citera
2017-08-10, 10:05
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allie3831
Du är den 1:a som bara samlat fakta utan att fantasin skenat iväg. Håller helt med dej.

Tycker jag har följt denna tråd och allt som skrivits ganska noga i flera månader. Om nu dessa påståenden är fakta,vill jag väldigt gärna veta var man hittar uppgifterna.
Man kan med andra ord säga case closed. Nu vet vi tydligen och behöver inte längre oroa eller bry oss.
Citera
2017-08-10, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Allmän polisanmälan vet jag inte om det finns något som heter. Men polisen är skyldiga att upprätta en anmälan på plats om det kan misstänkas att ett brott har skett. Har för mig att det varit några fall där någon blivit utsatt för våldtäkt i ex. hemmet, och när polisen kommit dit är det polisen som gör anmälan på plats om de misstänker att något brott har skett.
Jag tror ni pratar om enskilt åtal och allmänt åtal.
Enskilt åtal är där man skriftligen lämnar in en stämningsansökan. Dvs målsägande själv..
Mindre brott som typ kränkningar och annat.

Allmänt åtal är där staten gör stämningsansökan. (Dom flesta brotten går under Allmänt åtal) Nu han jag inte med att kolla tråden och se historiken och vad ni pratar om exat, men pratar man narkotikabrott eller liknande så ligger det under allmänt åtal och polisen har då skyldighet att rapportera brottet. Och beslutet ligger sedan hos åklagare.

Om någon retar Patrik och säger att han har en liten snopp, så måste Patrik själv lämna in en stämningsansökan, det kan inte polisen göra.

EDIT, Förtydligande: Läste lite till nu vad ni skrev... Ja, självklart måste man som polis veta att det skett, eller misstänka att det skett. Ser man det inte direkt, så är det ju genom tips. Många tror ju att dom anmäler ett brott när dom ringer 11414 och säger att dom ser en pågående misshandel eller narkotika brott. Det man gör då är att man lämnar ett tips, Polisen upprättar sedan en anmälan och åklagaren beslutar om åtal. Under allmänt åtal.

Om det rör en kränkning eller liknande brott så måste alltså den utsatte själv göra denna anmälan. Och det kallas då Enskilt åtal.
Senast redigerad av Abdullakastrulla 2017-08-10 kl. 10:13.
Citera
2017-08-10, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skulle kunna rubricera försvinnandet som misstänkt människorov, då får man använda i princip hela arsenalen.

Väskorna hittas men P finns inte i den relativa närheten, tycker nog att en liten misstanke om människorov skulle kunna infinna sig.
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Tro mig. Det måste finnas en förundersökning som tyder på ett grovt brott för att det ska beslutas om hemligt tvångsmedel. (En nära släkting har fått det och den förklaringen gav åklagaren.)
Det står även i pappret man får hem efteråt.
Om ingenting i FU tyder på grovt kriminellt brott så får dom inte igenom det på bara misstanke eller magkänsla.

Jag tror att svaret på försvinnandet finns i Patriks telefon.. Fast den har han med sig.
Man får använda sig av hemligt tvångsmedel om försvinnandet hade rubricerat som människorov. (det skall kunna leda till minst två års fängelse på skalan, vill jag minnas) Människorov är ett grovt brott som betyder 4 till 18 år på straffskalan.
Och försvinnande som rubriceras som människorov behöver inte alls innebära särskilt starka misstankar. Däremot krävs det ju mer för att väcka åtal... Därför kan man ju använda detta under FU´n för att samla in mer.

Varför Patriks inte rubricerats som människorov kan jag bara gissa mig till. Tror jag gjort det förut, om det inte var på PM. Men jag gör det igen...

1. När försvinnandet blir ett försvinnande i Patriks fall är ju när han avviker från sitt rutt.
Detta gör han i Hallsberg. Och det sker helt frivilligt enligt vittnen samt en övervaknings kamera.
2. Försvinnandet börjar ju direkt han försvinner ur bild. Det finns ju då ingenting som tyder på fulspel.
3. Väskorna hittas och undersökt. Dom saknar åverkan från en 2a part. Och ingenting väsentligt saknas. Sannolikt är dom då stängda och det mesta ligger fint packat, Dator finns kvar och säkerligen andra saker av mer eller mindre värde.
4. Alla uppgifter som blivit offentliga tyder på att han själv valt detta pga sitt dåliga psyke under våren. Därför så finns det absolut ingenting man kan gå på.
5. Varför sökte man då? Hans hälsa har ju gjort att det funnits en risk för att han kunnat fara illa. Detta enligt dom vittnesmål man samlat in när man påbörjat eftersöket. Samma som med barn, dementa osv..

Självklart kan rubriceringen ändras i efterhand. Men det kommer den inte göra för att någon på flashback säger att några kids i Hallsberg säger att han mördats. Inte första gången rykten sprids på detta sätt. Hör snarare till det normala att det blir så. Finns inget belägg alls för att ta det på allvar. Man måste förstå att det dels handlar om Patriks integritet men också rättssäkerhet och framförallt så kostar det pengar och resurser att utreda människorov som då är ett grovt brott. Det är ju inget man drar igång på ett försvinnande som inleds med att personen som försvinner faktiskt gör det helt frivilligt... Det har vi ju liksom bevis för. Kvinnan på tåget och Kameran visar ju att Patrik lämnar sin påstådda rutt och försvinner HELT frivilligt. Men får polisen in konkreta tips så kommer dom ju såklart titta på det.

Jämför man med andra fall så finns det sällan bevis för att det skett helt frivilligt.
Men någon liten antydan på fulspel bör man ha. I Patriks fall så så har ju eventuellt brott skett EFTER han beslutat om att själv avvika från sin tilltänkta rutt. Han hade biljett för att färdas längre än han gjorde. brottet har ju i så fall skett efter att han själv valt att "försvinna". Så här är det ju inte försvinnandet som är brottet, i så fall. Och vad som skett efter försvinnandet är ju extremt svårt att utreda då försvinnandet var frivilligt... Förstår ni hur jag menar?
Citera
2017-08-10, 11:18
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Man får använda sig av hemligt tvångsmedel om försvinnandet hade rubricerat som människorov. (det skall kunna leda till minst två års fängelse på skalan, vill jag minnas) Människorov är ett grovt brott som betyder 4 till 18 år på straffskalan.
Och försvinnande som rubriceras som människorov behöver inte alls innebära särskilt starka misstankar. Däremot krävs det ju mer för att väcka åtal... Därför kan man ju använda detta under FU´n för att samla in mer.

Varför Patriks inte rubricerats som människorov kan jag bara gissa mig till. Tror jag gjort det förut, om det inte var på PM. Men jag gör det igen...

1. När försvinnandet blir ett försvinnande i Patriks fall är ju när han avviker från sitt rutt.
Detta gör han i Hallsberg. Och det sker helt frivilligt enligt vittnen samt en övervaknings kamera.
2. Försvinnandet börjar ju direkt han försvinner ur bild. Det finns ju då ingenting som tyder på fulspel.
3. Väskorna hittas och undersökt. Dom saknar åverkan från en 2a part. Och ingenting väsentligt saknas. Sannolikt är dom då stängda och det mesta ligger fint packat, Dator finns kvar och säkerligen andra saker av mer eller mindre värde.
4. Alla uppgifter som blivit offentliga tyder på att han själv valt detta pga sitt dåliga psyke under våren. Därför så finns det absolut ingenting man kan gå på.
5. Varför sökte man då? Hans hälsa har ju gjort att det funnits en risk för att han kunnat fara illa. Detta enligt dom vittnesmål man samlat in när man påbörjat eftersöket. Samma som med barn, dementa osv..

Självklart kan rubriceringen ändras i efterhand. Men det kommer den inte göra för att någon på flashback säger att några kids i Hallsberg säger att han mördats. Inte första gången rykten sprids på detta sätt. Hör snarare till det normala att det blir så. Finns inget belägg alls för att ta det på allvar. Man måste förstå att det dels handlar om Patriks integritet men också rättssäkerhet och framförallt så kostar det pengar och resurser att utreda människorov som då är ett grovt brott. Det är ju inget man drar igång på ett försvinnande som inleds med att personen som försvinner faktiskt gör det helt frivilligt... Det har vi ju liksom bevis för. Kvinnan på tåget och Kameran visar ju att Patrik lämnar sin påstådda rutt och försvinner HELT frivilligt. Men får polisen in konkreta tips så kommer dom ju såklart titta på det.

Jämför man med andra fall så finns det sällan bevis för att det skett helt frivilligt.
Men någon liten antydan på fulspel bör man ha. I Patriks fall så så har ju eventuellt brott skett EFTER han beslutat om att själv avvika från sin tilltänkta rutt. Han hade biljett för att färdas längre än han gjorde. brottet har ju i så fall skett efter att han själv valt att "försvinna". Så här är det ju inte försvinnandet som är brottet, i så fall. Och vad som skett efter försvinnandet är ju extremt svårt att utreda då försvinnandet var frivilligt... Förstår ni hur jag menar?

Håller med dig. Och för att få den straffskalan så krävs det alltså en misstänkt som ev kan komma att dömmas för brottet vilket det alltså inte finns här.

Jag tycker att man ändå kunde få använda sig av det för att få lite info.
Citera
2017-08-10, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Håller med dig. Och för att få den straffskalan så krävs det alltså en misstänkt som ev kan komma att dömmas för brottet vilket det alltså inte finns här.

Jag tycker att man ändå kunde få använda sig av det för att få lite info.
Det tycker inte jag. Även om det i många fall, som detta och andra skulle ge matnyttig info. Det skulle kunna svara på många frågor, dock så är det ju rätt vidrigt att kunna avlyssna vem som helst utan misstanke om brott.

Alltså. Ja... Det krävs misstanke om människorov. Man måste inte ha en mgm vid människorov.
Det finns tonvis med fall där man startat en FU om misstänkt människorov utan någon mgm inledningsvis. Flera fall där det också visat sig inte varit tal om något människorov.

OM jag inte har helt fel nu, så gjorde man just detta och fick fram MGM efter avläsning av skickade sms. Det kan vara så att man grep MGM´s kumpaner efter man fysiskt höll i hans mobil efter att med positionering spårat hans mobil till brottsplatsen. Har dock fått för mig att man såg kommunikationen innan man hade dessa fysiskt. Dvs man såg konversationerna, fick sedan misstanke och grep därefter. (trippelmord uddevalla, nån som är mer insatt som kan bekräfta/dementera?) Är rätt kass på detta med elektronisk övervakning osv... Men jag har fått för mig att man genom masten, positionerat vissa mobiler och genom teleoperatörer sett vad som skrivits? Och därefter fått en MGM... Kanske är jag helt ute och cyklar?
Senast redigerad av Abdullakastrulla 2017-08-10 kl. 11:45.
Citera
2017-08-10, 12:09
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Vi vet att han i stort sätt inte åkte och hälsade på, inte ens på högtider, varför inte?

Var det inte hans mor som uttalade sig att han åkt många (tror det stod "måååånga") gånger mellan Falun och Malmö?

Citat:
Okej, just den punken är någonting som jag tror eftersom att det verkar vara så, mycket talar för det och att det främst var hans föräldrar som ville ha honom hem.

Eller så ville han hem men ändrade sig helt enkelt. Klädbyte osv tyder dock på en viss planering.

Har "klädbytet" varit något mer än en spekulation?
Citera
2017-08-10, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla

hmm,det beror ju på om man kan kalla en förföljelsemani utifrån påbörjad psykos för frivilligt beteende ,eller hur?
om i fall att han nu var i det läget ,vilket inte verkade vara fallet utifrån sitt normala samtal med telefonkvinnan på tåget.
Det skulle vara om den såkallade psykosen sattes igång utav de där killarna på tåget ,men då borde han ju ha gått fortare utmed perrongen om han kände sig förföljd.
Jag tror fortfarande att han helt enkelt tog miste på vilken station som var den rätta ,och att han i den vevan antog att det var en hel timme kvar att vänta på den station han klev av. Att han inte undrade över att kvinnan inte gick av ,då han gick av ,berodde antagligen på att han antog att hon ville ta det lugnt med ihop-plock utav sina väskor och koll på hunden osv. och att hon också(som hon och han ej tyvärr hade )hade EN HEL TIMME ,enligt hans huvud ,på sig att ta sig till nästa tåg.
Det kan ju hända även den smartaste ,att man någon gång tar fel på tid och plats , typ ,nämen vad tusan ,har Ingemar Stenmark redan åkt sitt andra åk ,fasen han vann också ,hade varit vääääldigt kul att ha sett ,men visst jag skottade ju snö på garageuppfarten(en liknelse så god som ..) ,så jag tog fel på en hel timme ....,något åt det hållet ...

Men det konstiga är att han borde , utanför kameran ryckt till och undrat vad som hände när kvinnan ej gått ur och tåget började åka iväg .....
Att han då inte funderade på varför han och den där telefonkvinnan inte tog samma rutt .
Kan det vara då han insåg sitt FAIL och gav upp ....?

Eller var det så att han inte insåg sitt misstag ,att han gick av på fel ställe , innan han tittat på tågtavlorna ,och EJ hittade resan vidare mot Malmö , eftersom det i Hallsberg inte går något tåg vidare ner mot Malmö , mer än det tåg som han satt på....
Senast redigerad av evaveva 2017-08-10 kl. 13:46.
Citera
2017-08-10, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Var det inte hans mor som uttalade sig att han åkt många (tror det stod "måååånga") gånger mellan Falun och Malmö?

Har "klädbytet" varit något mer än en spekulation?

Man kan ju undra över om "många gånger" var lika med typ 3 gånger ,eftersom det stod skrivet något om att han ej åkte ner på storhelger osv. ...hmm ?

Vi vet ju inte om det var roligare att "PARTA " uppe i Falun med sina nya klasskompisar ....dessa helger ?
Senast redigerad av evaveva 2017-08-10 kl. 13:40.
Citera
2017-08-10, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Men det konstiga är att han borde , utanför kameran ryckt till och undrat vad som hände när kvinnan ej gått ur och tåget började åka iväg .....
Att han då inte funderade på varför han och den där telefonkvinnan inte tog samma rutt .
Kan det vara då han insåg sitt FAIL och gav upp ....?

Jag har aldrig brytt mig om att se efter om de okända, som jag pratat med på ett tåg, kliver av efter mig o dessutom vet vi ju inte om han, som du skriver, "ryckt till utanför kameran"..
Citera
2017-08-10, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Jag har aldrig brytt mig om att se efter om de okända, som jag pratat med på ett tåg, kliver av efter mig o dessutom vet vi ju inte om han, som du skriver, "ryckt till utanför kameran"..

ja du har rätt , det gör man ju faktiskt inte ,man är ju i sin egen värld omkring sin egen färd .

Men håll med om att det var jättetråkigt att han fått för sig att han redan var framme ,eftersom det sinkade honom så pass , vad vi nu har sett ,så att det tog över 3 månader att komma hem ,om ens det ..!??
Senast redigerad av evaveva 2017-08-10 kl. 14:53.
Citera
2017-08-10, 14:53
Medlem
Jag tror att det kommer märkas om han lever fortfarande , när Musikhögskolan i Malmö , som han längtat efter att komma in på , sätter igång .
Skulle han nu vara hos någon kompis för att" vila ut " , så verkar ju just musikhögskolan i hans hemkommun vara ett dragplåster.

Dyker han inte upp där, så kan man verkligen börja undra ....
Senast redigerad av evaveva 2017-08-10 kl. 15:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in