2017-08-08, 23:46
Medlem
PeterNosters avatar
Angående likhundar så sägs det här att det inte funnits renodlade sådana förut. Kanske dags att nosa om.

Citat:
Nya bevis mot 53-åringen gör att rättegången mot honom tas om. Idag ställs han inför rätta för mord på sjubarnspappan. Aftonbladet finns på plats och rapporterar från säkerhetssalen i tingsrätten.
En specialtränad likhund har använts för att undersöka 53-åringens bil. Den markerade tydligt på liklukt. Åklagare Pär Andersson förklarar att den typ av undersökning inte var möjlig tidigare.
Det har inte funnits en renodlad likhund tidigare. Nu finns det en i Västra Götaland och den har vi använt. Den blev godkänd efter att förra domen föll, säger Pär Andersson, åklagare.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8y4KA/infor-ratta-for-mord-pa-sjubarnspappa
Citera
2017-08-09, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men Fagro och ni andra som tycker att den asiatiska tjejen vid Lejonbacksvägen skall avgöra detta målet. Vad är det vi EGENTLIGEN har här?

Vittnet som hörs på podden uttrycker bl a följande ”...när vi kommer in på Lejonbacksvägen så mötte vi en ung, söt tjej som jag bedömer har asiatiskt påbrå”, ”...första bilden jag fick se henne på i tidningen – som var en examensbild tycker jag inte alls var likt, ”...sedan har det förekommit andra bilder, men där kan jag inte säga någonting”, ”...det var inte jättelikt, men jag kan heller inte utesluta någonting” När advokaten frågar vittnet om hur tjejen var klädd svarar vittnet: ”Mörka kläder”, advokaten frågar då vilka av plaggen som var mörka. Hon svarar: ”Jag såg inte jättenoga, för vi tittade bara till... men mörka kläder”
1. Då har vi ett eller några få enstaka vittnen som sett henne, INGEN ANNAN har sett henne varken PÅVÄG till Lejonbacksvägen eller PÅ Lejonbacksvägen. Trots att det är sommar-lördagkväll och det inte alls är omöjligt att folk är ute i rörelse.
2. Vi har ett vittne som sett några bilder på V.B. På den mest visade bilden (examensbilden) har hon sagt att hon INTE tycker det är likt, och på de resterande bilderna kan hon säga varken eller. Det ger ju ett visst övertag till att det inte var V.B hon såg.
3. Jag vet att vittnet till viss del prickar rätt på klädseln. Men kläderna V.B bar var ju knappast ovanliga, varken för åldern/könet eller för den aktuella årstiden. Dessutom svarade vittnet på frågan om klädsel: ”Jag såg inte jättenoga”, vilket öppnar för att någonting i beskrivningen kan vara fel.
4. Dessutom får vi inte glömma att V.B inte var den enda tjejen med asiatiskt påbrå i Boden.

MEN NU TILL DET VIKTIGASTE!!! Vittnet säger att klockan var runt kl.21:30 när hon såg den asiatiska kvinnan. Men V.B mobiltelefon lade ju av på ett onaturligt sätt kl.20:40 – Menar ni att hon kastade telefonen i golvet hemma hos K.J för att fysikläxan var för svår eller???
Det som stämmer in bra med vittnet Camilla är att det var en asiatisk tjej (thailändska), klädseln stämmer in att det var Bangsuan, tiden när hon går efter Lejonbacksvägen 21.30 och skall ha lämnat KJ:s bostad 21.00.
Sedan är det ovanligt att någon går överhuvudtaget efter Lejonbacksvägen och det här var en ensam tjej som också passar in att det var Bangsuan.
Innan Bangsuan lämnar KJ:s bostad skall hon ha sänt SMS det kan vara den personen som uppmanar henne att stänga mobilen.
Bangsuan måste haft en kontaktperson som hon kände och ledde eller lurade henne till den ödsliga Lejonbacksvägen där kidnappningen bör ha skett.
Om det inte var Bangsuan som gick efter Lejonbacksvägen och att det var en annan asiatisk tjej borde hon hört av sig, därför det var ett mycket uppmärksammad fall i Boden.
Sedan borde väl polisen kontrollerat om det fanns i området asiatiska tjejer, och gjort förfrågan av dem om de gick den vägen den tiden, som de kanske också gjorde.
Boden är en liten stad med liten folkmängd, kunde inte vara svårt att få fram de asiatiska tjejerna som bor i området.
Jag har en stark känsla och övertygelse att det var Bangsuan som gick där efter Lejonbacksvägen och det finns ingenting med konkreta uppgifter som motbevisar det.
Citera
2017-08-09, 09:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jaså, så det var ett motivlöst mord han utförde då menar du? Ja, såna begås förvisso
inte alltför sällan dessvärre.
Annars så är med rätt betydande sannolikhet så här kring skeendet den ödesdigra dagen:
KJ ville åter ha en kärleksrelation med VB. Det ville inte hon. Vänskap var allt hon numera
kunde tänka sig att erbjuda honom. Det hade hon låtit honom tydligt och klart förstå.
VB i ett sms 6 januari: "Det gör bara mer ont om du fortsätter älskar mig trots du vet du kommer aldrig mer blir något mer än vänner."
VB tycks sedan mest ha utnyttjat KJ för att göra din kära alternativmördare svartsjuk.
KJ kan ha känt sig sig avvisad, ratad, förlöjligad. Kränkt.
Det blev inte bättre av att han märkte hur hon sms:ade MB flera gånger under vistelsen
hos honom. Allt starkare kan det ha gått upp för honom att han bara var reducerad till
en bricka i ett spel.
Den som har läst FUP vet att Vatchareeya var ombytlig.
Den som har läst FUP vet att Vatchareeya skrev detta till KJ 19 januari: "Var du i Luleå nyss? Du dissade mig:-(".
Den som har läst FUP vet att Vatchareeya kom hem till KJ sent på kvällen 21 januari, undrade vem som skulle hämta henne dagen därpå och frågade om han hade mat till lunchen i skolan.
Läs FUP.
Citat:
Besvikelserna var flera nu för KJ. Försvarsmakten hade nyligen hört av sig till honom
om jag inte missminner mig och därifrån hade han fått ett dystert besked så en framtid
som yrkesmilitär var bara att glömma för gott för vederbörandes vidkommande.
Det brast för honom totalt denna eftermiddag eller kväll. Det som kom att utspela sig
förefaller ha skett i ett oerhört raseri. Skadorna på offrets kropp vittnar om detta.
En djupt kränkt och sårad ung man slår tillbaka med en våldsamhet som inte känner
några gränser.
Eller, vilket inte kan uteslutas helt, så var detta dagen som var utsedd till att försöka
genomföra "det perfekta mordet" som det ju gjorts vissa föreställningar om tidigare
hur ett sånt skulle kunna ske. Då är vi väl inne på området vansinnesdåd.
Fantasier utan belägg.
Citat:
Påminnas sedan kan om att läkaren som gjorde P7:an ansåg ju att han led av en allvarlig,
psykisk störning vid tiden för mordet och även vid tiden för undersökningen. Den stora psykundersökningen kom däremot att visa att han var "frisk".
Nej, det ansåg inte läkaren.
Citat:
Sedan beträffande vittnet du uppehåller dig vid: hade den gående tjejen av påstådd
asiatisk härkomst burit på någon påse vid tillfället så är det mycket troligt att den
detaljen inte i så fall undgått vittnet ifråga. Och då hade hon nämnt den saken.
Inte enligt henne själv.
Citat:
Så även med fullt påvisbart motiv tycker du att man ändå borde ha avskrivit honom
som tänkbar gärningsman? Är det vad du försöker hävda?
Nej, det försöker jag inte.
Citat:
Om inte avskriven redan så låt så ske när blodspåren från offret påträffades i KJ:s bil?
För di måste bestämt vara resultatet av nån riktigt illasinnad komplott minsann
och därmed följaktligen planterade...
Blodet i bilen svarade jag på igår, (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten). Förläng inte tråden i onödan.
Citera
2017-08-09, 12:37
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Fantasier utan belägg.

Kan du komma med en bättre hypotes om vad som hände där din alternativa mördare ingår ?
Vem var det nu igen som du påstår var mördaren ?
Han skulle ju ändå ha flera tänkbara motiv att vilja döda VB eller hur var det ?
Papparollen verkar ju ha skrämt skiten ur honom bl.a ?
Då var vi åter där vid det faktum att skuld skall bevisas .
Och helst skall bevisen vara sådana att han kan anses vara skyldig utom allt
rimligt tvivel till mordet och styckningen förstås .
Vi vill väl alla att rätt mördare döms med säkra och starka bevis eller hur ?
Har du ingen sådan så förläng inte tråden i onödan .
Senast redigerad av boidis12 2017-08-09 kl. 12:41.
Citera
2017-08-09, 16:41
Medlem
När Bangsuans kropp kom in för undersökning konstaterades att hon hade blivit misshandlad mot huvudet med blödning i huvudsvålen.
Hon hade det som liknade släpmärken på baken den ena sidan, som verkar att hon hade släpats på grusväg.
Hon blev mördad genom att gärningsmännen stack en smal kniv in i hjärtat med två stick, och sedan fanns det många stick mot lungan som gjorde det blev blodutgjutelse och kvävning.
En mycket brutal död för henne, därför det var ingen ögonblicklig död.
Jag ser scenariet som sådant som är en egen teori .
Bangsuan gick efter Lejonbacksvägen dit hon blivit lurad av någon kontaktperson att ta den vägen som var en enslig väg med nästan ingen trafik och knappt någon gående.
På en avtags väg fanns gärningsmännen och väntade att hon skulle passera och när hon gjorde det körde de fram och slog ned Bangsuan med ett tillhygge att hon ramlade ned och sedan släpades hon in i deras bil. Jag anser att mordet skedde i bilen och därför använde de mycket smala långa knivar för att få minimalt blodflöde eller knappt någonting.
De bör ha använt en skåpbil för att utföra styckningen, för att kunna placera kroppsdelarna i värnet som var gömstället för kroppen.
Att en ensam person skulle ha kunnat utföra den här operationen, med att sedan placera kroppsdelarna i värnet anser jag är inte sannolikt.
Att kroppsdelarna placerades i värnet unde 16 dagar var den sannolika orsaken att utredningen skulle köra fast, därför de första dagarna är mycket viktiga om kroppen hittas.
Jag anser att det var ett anstiftat mord och gärningsmännen kände inte Bangsuan och därför mycket svårt att spåra upp dem.
Skåpbilen de använde bör ha varit hyrd.
Citera
2017-08-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det som stämmer in bra med vittnet Camilla är att det var en asiatisk tjej (thailändska), klädseln stämmer in att det var Bangsuan, tiden när hon går efter Lejonbacksvägen 21.30 och skall ha lämnat KJ:s bostad 21.00.
Sedan är det ovanligt att någon går överhuvudtaget efter Lejonbacksvägen och det här var en ensam tjej som också passar in att det var Bangsuan.
Innan Bangsuan lämnar KJ:s bostad skall hon ha sänt SMS det kan vara den personen som uppmanar henne att stänga mobilen.
Bangsuan måste haft en kontaktperson som hon kände och ledde eller lurade henne till den ödsliga Lejonbacksvägen där kidnappningen bör ha skett.
Om det inte var Bangsuan som gick efter Lejonbacksvägen och att det var en annan asiatisk tjej borde hon hört av sig, därför det var ett mycket uppmärksammad fall i Boden.
Sedan borde väl polisen kontrollerat om det fanns i området asiatiska tjejer, och gjort förfrågan av dem om de gick den vägen den tiden, som de kanske också gjorde.
Boden är en liten stad med liten folkmängd, kunde inte vara svårt att få fram de asiatiska tjejerna som bor i området.
Jag har en stark känsla och övertygelse att det var Bangsuan som gick där efter Lejonbacksvägen och det finns ingenting med konkreta uppgifter som motbevisar det.

Jo, självklart stämmer det du säger bra in på det vittnet säger. Men jag har ju i i meddelandet ovan skrivit massa saker som kan tala emot det. Jag har även i ett annat meddelande skrivit massa tänkbara anledningar till varför ”den asiatiska kvinnan på Lejonbacksvägen” inte hört av sig i efterhand....och kom igen?? - Söka upp varenda asiatisk kvinna/tjej i Boden med omnejd. Tror du på det själv?

Sedan till det andra: Tiden tycker jag inte matchar så jättebra in. V.B skall ha lämnat K.J hem kl.21:00 och vittnet skall ha sett V.B kl.21:30 – Men det är ju bara 5 min(!) gångväg från K.J bostad till Lejonbacksvägen, dessutom sade vittnet att hon tyckte den asiatiska kvinnan höll ett ”promenad-tempo”???

Sedan om ditt scenario stämmer så menar du på fullaste allvar att V.B är hemma hos K.J. Vid kl.17:04 har någonting hänt som gör att V.B måste ringa 112 (vad skulle det vara??) men misslyckas. Någon gång efter detta så SMS:ar ”en kontaktperson” till V.B och ber henne stänga av mobilen (på ett onaturligt sätt. Ex. göra sönder den) och instruerar henne att sedan gå till Lejonbacksvägen. Kl.20:40 DÅ JÄVLAR(!!!) gör V.B slag i saken och förstör sin telefon (undrar hur K.J reagerade på detta?? och undrar hur V.B som älskar sin mobiltelefon svalde det betet?)
V.B stannar sedan till runt kl.21.00 och lämnar sedan K.J bostad. Och efter detta går hon till Lejonbacksvägen (jävligt långsamt enligt dig) som avtalat och där, någon gång efter att vittnet Camilla kört förbi så kidnappas V.B för att sedan mördas och styckas.
GRATTIS DU HAR JUST SLAGIT DIG IN PÅ TOPP-3-LISTAN FÖR SÄMSTA TEORIER!!!
Citera
2017-08-09, 17:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Sedan till det andra: Tiden tycker jag inte matchar så jättebra in. V.B skall ha lämnat K.J hem kl.21:00 och vittnet skall ha sett V.B kl.21:30 – Men det är ju bara 5 min(!) gångväg från K.J bostad till Lejonbacksvägen, dessutom sade vittnet att hon tyckte den asiatiska kvinnan höll ett ”promenad-tempo”???
Du har fel igen. KJ sa att Vatchareeya gick efter kl 21, och det är ca 15 minuter att gå till platsen för iakttagelsen på Lejonbacksvägen.
Citera
2017-08-09, 17:38
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Fantasier utan belägg.
Nej, det ansåg inte läkaren.
1. Två domstolar har funnit KJ som skyldig till att ha berövat Vatchareeya Bangsuan livet
och personligen är jag övertygad om att man har dömt helt korrekt (fast är förstås inte helt
tillfreds med att man förvandlade tingsrättens mord till ett mildare "styckdråp" i nästa
rättsinstans och därigenom blev det ett betydligt lindrigare straff som snart är avtjänat).
Och det är ganska rimligt att göra antagandet att dödandet skett i ett tillstånd av raseri
med tanke på skadebilden hos det kvinnliga offret, så jag skulle knappast beskriva det som
att sväva ut i grundlösa fantasier om man utgår från ett sånt förhållande kring det som hände.

Vad jag däremot skulle vara benägen att hänföra till kategorin fantasier utan belägg,
det är att det smugit omkring en viss karatetränare och planterat blod i den dömdes
bagageutrymme och lägenhet. Att det råkar finnas vittnesiakttagelser om en person
som påståtts intresserat sig för KJ:s bil en kväll i början på maj det året som VB dödades,
är inte mycket till stöd för teorin om en förslagen planteringsmördare som är i farten.
Anser jag i alla fall. Andra kan tycka annorlunda och må de göra så för all del.
Det har också vittnats om att det kommit kvinnoskrik inifrån KJ:s lägenhet den kvällen
VB var hos honom om jag inte minns fel nu.
Men det avfärdades väl genast av många. Skrik som troligen kom från en actionfilm på tv,
hävdades det. Kanske så. Kanske inte. Det kan ha varit Vatchareeya som överfölls i det
ögonblicket och skrek till. Sannolikare med den saken bedömer jag i vart fall det som än att
det smögs runt på parkeringsplatsen och duttades blod inne i Johanssons baklucka.

2. Nej, du har rätt. Det ansåg han faktiskt inte. Men nästan.
Så här lät det efter den lilla psykundersökningen:

Citat:
Den misstänkte styckmördaren har fått genomgå en paragraf sju-undersökning – en så kallad liten rättspsykiatrisk undersökning.

Läkarens resultat lämnades i dag in till Luleå tingsrätt, rapporterar Norrbottens-Kuriren.

22-åringen kan, enligt läkaren, misstänkas ha lidit av en allvarlig psykisk störning
vid tidpunkten för mordet men även efter gripandet
.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17014540.ab
Senast redigerad av Grandioso 2017-08-09 kl. 18:09.
Citera
2017-08-09, 19:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
När Bangsuans kropp kom in för undersökning konstaterades att hon hade blivit misshandlad mot huvudet med blödning i huvudsvålen.

Passar i min teori om att VB låste in sig på toaletten i KJ:s lägenhet. Efter att ha blivit utsatt för våld mot huvudet så flyr hon in på toaletten, plåstrar om sig så gott det går, kan förklara tejpen i håret.

Passar också in i teorin om att VB flydde från lägenheten och KJ hittar henne i området kring Lejonbacksvägen på en grusväg, misshandlar henne där, kanske dödar. Släpar henne till bilen.
Citera
2017-08-09, 19:51
Medlem
Citat:
Du har fel igen. KJ sa att Vatchareeya gick efter kl 21, och det är ca 15 minuter att gå till platsen för iakttagelsen på Lejonbacksvägen.

Jag beskrev ju Fagros teori om hur det hela skulle gått till, och han skrev själv 21:00 i sitt meddelande jag svarade på ("V.B skall ha lämnat K.J hem kl.21:00 och vittnet skall ha sett….")
Så du kan vara alldeles lugn, jag vet mycket väl att K.J sagt "EFTER kl.21:00"!

Märkligt att du bara svarar när du tycker jag har fel. Medans andra av mina resonemang/frågor svarar du inte på överhuvudtaget. Men det är väl när du är svarslös eller när dina teorier inte går ihop...
Citera
2017-08-09, 20:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag beskrev ju Fagros teori om hur det hela skulle gått till, och han skrev själv 21:00 i sitt meddelande jag svarade på ("V.B skall ha lämnat K.J hem kl.21:00 och vittnet skall ha sett….")
Så du kan vara alldeles lugn, jag vet mycket väl att K.J sagt "EFTER kl.21:00"!

Märkligt att du bara svarar när du tycker jag har fel. Medans andra av mina resonemang/frågor svarar du inte på överhuvudtaget. Men det är väl när du är svarslös eller när dina teorier inte går ihop...
Då borde du ha rättat Fagro, istället för att använda hens påstående som argument.

Resten av inlägget riktar sig till Fagro. Hen får svara för sig själv.
Citat:
Jo, självklart stämmer det du säger bra in på det vittnet säger. Men jag har ju i i meddelandet ovan skrivit massa saker som kan tala emot det. Jag har även i ett annat meddelande skrivit massa tänkbara anledningar till varför ”den asiatiska kvinnan på Lejonbacksvägen” inte hört av sig i efterhand....och kom igen?? - Söka upp varenda asiatisk kvinna/tjej i Boden med omnejd. Tror du på det själv?
[...]
Sedan om ditt scenario stämmer så menar du på fullaste allvar att V.B är hemma hos K.J. Vid kl.17:04 har någonting hänt som gör att V.B måste ringa 112 (vad skulle det vara??) men misslyckas. Någon gång efter detta så SMS:ar ”en kontaktperson” till V.B och ber henne stänga av mobilen (på ett onaturligt sätt. Ex. göra sönder den) och instruerar henne att sedan gå till Lejonbacksvägen. Kl.20:40 DÅ JÄVLAR(!!!) gör V.B slag i saken och förstör sin telefon (undrar hur K.J reagerade på detta?? och undrar hur V.B som älskar sin mobiltelefon svalde det betet?)
V.B stannar sedan till runt kl.21.00 och lämnar sedan K.J bostad. Och efter detta går hon till Lejonbacksvägen (jävligt långsamt enligt dig) som avtalat och där, någon gång efter att vittnet Camilla kört förbi så kidnappas V.B för att sedan mördas och styckas.
GRATTIS DU HAR JUST SLAGIT DIG IN PÅ TOPP-3-LISTAN FÖR SÄMSTA TEORIER!!!
Jag visar att du är dåligt påläst, borde läsa på bättre och ompröva ditt ställningstagande i skuldfrågan. Vad anser du gör KJ mer misstänkt än karatetränaren med tanke på att den senare inte har undersökts? Hans fordon, bostad och arbetsplats har inte undersökts.
Citera
2017-08-10, 10:07
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Då borde du ha rättat Fagro, istället för att använda hens påstående som argument.

Resten av inlägget riktar sig till Fagro. Hen får svara för sig själv.

Jag visar att du är dåligt påläst, borde läsa på bättre och ompröva ditt ställningstagande i skuldfrågan. Vad anser du gör KJ mer misstänkt än karatetränaren med tanke på att den senare inte har undersökts? Hans fordon, bostad och arbetsplats har inte undersökts.

Vad anser du gör "karatetränaren" mer misstänkt än KJ ?
Det kan väl näppeligen räcka med att det du ANFÖR (populärt ord) här ?
Varför skulle man ha undersökt hans fordon, bostad och arbetsplats om han inte var misstänkt ?
Polisen bör ju ha bättre koll på läget än amatörer här på FB .
Du har ju tydligen liiite problem med att komma med en bättre hypotes om
vad som hände där din alternativa mördare ingår än i scenariot där KJ ingår .
Du kanske borde ompröva ditt ställningstagande i skuldfrågan i fallet med VB ?
För du vill väl inte att karatetränaren ska bli dömd för mordet på VB istället på lika
dåliga och osäkra bevis som du påstår att KJ dömts på ?
Vi måste ju ha ett rättssäkert Sverige där rätt personer döms för brottet som begåtts .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in