Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Fantasier utan belägg.
Nej, det ansåg inte läkaren.
1. Två domstolar har funnit KJ som skyldig till att ha berövat Vatchareeya Bangsuan livet
och personligen är jag övertygad om att man har dömt helt korrekt (fast är förstås inte helt
tillfreds med att man förvandlade tingsrättens mord till ett mildare "styckdråp" i nästa
rättsinstans och därigenom blev det ett betydligt lindrigare straff som snart är avtjänat).
Och det är ganska rimligt att göra antagandet att dödandet skett i ett tillstånd av raseri
med tanke på skadebilden hos det kvinnliga offret, så jag skulle knappast beskriva det som
att sväva ut i grundlösa fantasier om man utgår från ett sånt förhållande kring det som hände.
Vad jag däremot skulle vara benägen att hänföra till kategorin fantasier utan belägg,
det är att det smugit omkring en viss karatetränare och planterat blod i den dömdes
bagageutrymme och lägenhet. Att det råkar finnas vittnesiakttagelser om en person
som påståtts intresserat sig för KJ:s bil en kväll i början på maj det året som VB dödades,
är inte mycket till stöd för teorin om en förslagen planteringsmördare som är i farten.
Anser jag i alla fall. Andra kan tycka annorlunda och må de göra så för all del.
Det har också vittnats om att det kommit kvinnoskrik inifrån KJ:s lägenhet den kvällen
VB var hos honom om jag inte minns fel nu.
Men det avfärdades väl genast av många. Skrik som troligen kom från en actionfilm på tv,
hävdades det. Kanske så. Kanske inte. Det kan ha varit Vatchareeya som överfölls i det
ögonblicket och skrek till. Sannolikare med den saken bedömer jag i vart fall det som än att
det smögs runt på parkeringsplatsen och duttades blod inne i Johanssons baklucka.
2. Nej, du har rätt. Det ansåg han faktiskt inte. Men nästan.
Så här lät det efter den lilla psykundersökningen:
Citat:
Den misstänkte styckmördaren har fått genomgå en paragraf sju-undersökning – en så kallad liten rättspsykiatrisk undersökning.
Läkarens resultat lämnades i dag in till Luleå tingsrätt, rapporterar Norrbottens-Kuriren.
22-åringen kan, enligt läkaren, misstänkas ha lidit av en allvarlig psykisk störning
vid tidpunkten för mordet men även efter gripandet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17014540.ab