2017-08-09, 08:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kontokurt
Det som oroar mig mest med bostadsrallyt är storstadsungdomarnas avsaknad av respekt för pengars värde.
Nu helt plötsligt är närmare 3 millar för en bostad billigt?
Billigt för en bostad betyder inte att det är lite pengar.
Det är en par "kids" bland bekanta som blir försörjda av sina föräldrar nu när dom flyttat hemifrån och inte riktigt får ihop det där med ekonomin när krogen, klubbar och hyran skall betalas utöver alla avbetalningar på allt större TV, bil och resor.
Man kan ju fan inte sitta på Gotland på Insta hade en bekants dotter sagt...

Jag ÄR gammal!

Vore jag ung skulle jag köpvägra, hyra till vettigt pris istället eller bo kvar oavsett vad föräldrarna tyckte om det (bo kvar till dess man blev utslängd men inte köpa då heller). Ta studieskulder skulle jag också akta mig för såvida jag inte verkligen trodde på min utbildning. Jurist/ekonom-spåret skulle jag inte hoppa på. Skulle istället göra något jag själv inte gjorde när jag var 19 - söka till hemtjänsten (och förmodligen trivas ganska bra).

Vad fri och flexibel man skulle känna sig.
2017-08-09, 08:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
* Den federala statliga utlåning till studenter utgör ca 1400 mdr USD.
* De privata studielånen i bank utgör ca 150 mdr USD. Dvs ca 10% av volymen.
* Staten garanterar inget vad gäller privata studielån i bank. Banken sitter på hela risken. (Tvärtemot ditt påståenden).

Det där var enligt 2012 års uppgifter om jag fattar det rätt då du har hämtat uppgifterna från Wikipedia. Ännu värre nu förstås och amerikanerna har ökat sin skuldsättning beträffande studielån.

Det du formellt påstår att bankerna står för risken må vara en sak. Blir fordringarna för stora därför att folket inte mäktar med skulderna så blir det ju å ena sidan praxis. Bankerna springer till den amerikanska staten för stöd, för finansieringsstöd. det vore ju bättre om de här förbannade bankerna på egen hand var bättre rustade för dåliga tider.
2017-08-09, 11:29
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Vore jag ung skulle jag köpvägra, hyra till vettigt pris istället eller bo kvar oavsett vad föräldrarna tyckte om det (bo kvar till dess man blev utslängd men inte köpa då heller). Ta studieskulder skulle jag också akta mig för såvida jag inte verkligen trodde på min utbildning. Jurist/ekonom-spåret skulle jag inte hoppa på. Skulle istället göra något jag själv inte gjorde när jag var 19 - söka till hemtjänsten (och förmodligen trivas ganska bra).

Vad fri och flexibel man skulle känna sig.
Problemet är att det på många ställen inte finns något att hyra till vettiga pengar och inom rimlig kötid. Titta i Malmö t.ex. Det GÅR att hitta hyreslägenheter men det är i så fall tur/kontakter. Den officiella kösituationen är cirka 3 år enligt Boplats Syd och det är 30-650 intresseanmälningar per ledig lägenhet.
Lycka till med köpvägran.

/T
2017-08-09, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Jag ser gärna också en källa på detta.

Jag är inne på Eaglesandshits linje, att en räntehöjning kommer att påverka köpkraften indirekt. Dvs höjd bolåneränta i sig tvingar inte ut folk på gatan, däremot lär mycket "lyxkonsumtion" sannolikt upphöra, redan vid moderata höjningar från redan låga nivåer. Betänk att Sverige har en hög andel singelhushåll i dyra bostäder, varvid 1% höjning, kan innebära tusenlappar i månaden för den som sitter på dyra lån. Det slår ju lätt undan "sätta guldkant på vardagen"-marginalen hos Kreti & Pleti. Vilket leder till minskade arbetstillfällen och i förlängningen till att hushållens köpkraft minskar. Därav den indirekta påverkan - ränteboven kommer att anfalla bakvägen, medan alla har full fokus på Ingves nästa drag.
Man får ha i minnet att ränta är en omfördelning av betalmedel från låntagare till långivare.

Det är inte så att räntan försvinner ned i någon svart hål ut ur ekonomin. Där blir bara så att någon annan förfogar över den.

Stiger nu räntan så att mer omfördelas blir snarare frågan vad långivarna använder den ökade ränteintäkten till.

Det finns några alternativ:
* Precis samma. Ingen ändring.
* Mer investeringar, mindre konsumtion. (Och om dom bedömer rätt kan det leda till stigande tillväxt).
* Mindre investeringar, mer konsumtion. (Dvs låntagarna minskar investeringar och långivarna slösar).

Så får väl var och en grunna över vilket som är troligast.
2017-08-09, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Du överträffar dig själv hela tiden. Du skriver längre o längre inlägg utan att säga nånting. Nej banker tar inga risker. Vilken värld lever du i . När riskerar banker gå i kk. Aldrig.
I verkligheten åker banker på kreditförluster. (Jag noterade att du undvek att svara på det. Och det är nog för att det är ett okänt begrepp).
Carnegie och HQ Bank är exempel på banker som blivit konkursmässiga.

(Vi har väl redan rett ut att du inte förstår vad jag skriver).

Citat:
Ja staten garanterar bankernas studentlån eftersom dessa lån innebär hög risk. Banken får då ränta som om dom tog hög risk men i själva verket tar dom ingen risk alls. Nej det är inte alls helt frikopplat från verkligheten. Det är verkligheten. Vi som lever i den känner till detta självklara faktum.
Då är det dags att du lämnar en trovärdig källa på ditt påstående.

Citat:
Du verkar leva i föreställningen att Wall Street opererar i nån sorts marknadsekonomi där banker tar ekonomiska risker
Så är det i verkligheten.
2017-08-09, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Problemet är att det på många ställen inte finns något att hyra till vettiga pengar och inom rimlig kötid. Titta i Malmö t.ex. Det GÅR att hitta hyreslägenheter men det är i så fall tur/kontakter. Den officiella kösituationen är cirka 3 år enligt Boplats Syd och det är 30-650 intresseanmälningar per ledig lägenhet.

/T

Kan också vara ganska utbrett med att inte kunna finansiera BR med tanke på insatsen som ska fram. 300-400 kSEK tar ett tag att spara ihop. 20-25% av nettoinkomsten ~ 5000 SEK/månad i fem år tar det att få ihop 300 kSEK. Klart många unga letar efter HR då, synd bara att det blir svårt att spara med den höga hyran... och när de väl har 300' har priserna gått upp och du behöver 600' för samma lägenhet som du siktat på fem år innan 😂
2017-08-09, 12:15
Medlem
Citat:
Nu helt plötsligt är närmare 3 millar för en bostad billigt?
Billigt är ett relativt begrepp, och säger inget om någon absolut nivå.

Citat:
Det är en par "kids" bland bekanta som blir försörjda av sina föräldrar nu när dom flyttat hemifrån och inte riktigt får ihop det där med ekonomin när krogen, klubbar och hyran skall betalas utöver alla avbetalningar på allt större TV, bil och resor.
Inget nytt. Så har det varit länge.

Går du däremot tillbaka på 30/40-talet då fick 14-årngar flytta hemifrån och klara sig själva, bäst dom kunde. En del åkte tom på att betala av den lilla lönen dom hade till föräldrarna som skulle föda en stor barnaskara.
2017-08-09, 12:22
Medlem
Citat:
Ja den figuren visar hushåll som får underskott i månadskalkylen. Dvs då är man ju redan långt bortom räddning och griper efter livboj.
Nej, underskott är bara mot den nivå som FI satt lite godtyckligt.
Och precis som de säger innebär inte underskott att man behöver sälja. Man kan välja att dra ned på annan konsumtion.

Erfarenheterna från 92-93 visar att det är just lite sparsamhet som folk väljer.
2017-08-09, 12:36
Medlem
Citat:

/T
Ska man jobba inom hemtjänsten så är nog avfolkningsbygd ett ställe med bra arbetsmarknad. Och där går det att komma över billigt boende.
https://www.skebo.nu/ledigt/detalj/id/451-0031#.WYrkMydLfCI
Här hittar vi t ex 40 kvm för 2400/mån. Visserligen kötid för den då.
2017-08-09, 12:38
Medlem
Citat:
Det där var enligt 2012 års uppgifter om jag fattar det rätt då du har hämtat uppgifterna från Wikipedia. Ännu värre nu förstås och amerikanerna har ökat sin skuldsättning beträffande studielån.
Nej det är den nuvarande nivån: https://fred.stlouisfed.org/series/SLOAS

Citat:
Det du formellt påstår att bankerna står för risken må vara en sak. Blir fordringarna för stora därför att folket inte mäktar med skulderna så blir det ju å ena sidan praxis. Bankerna springer till den amerikanska staten för stöd, för finansieringsstöd. det vore ju bättre om de här förbannade bankerna på egen hand var bättre rustade för dåliga tider.
Detta är en populär vandringssägen. Men det är tunt med stöd i verkligheten.
Det är aktieägarna som åker på att betala kreditförlusterna ur egen ficka.
2017-08-09, 12:59
Bannlyst
Citat:
Problemet är att det på många ställen inte finns något att hyra till vettiga pengar och inom rimlig kötid. Titta i Malmö t.ex. Det GÅR att hitta hyreslägenheter men det är i så fall tur/kontakter. Den officiella kösituationen är cirka 3 år enligt Boplats Syd och det är 30-650 intresseanmälningar per ledig lägenhet. Lycka till med köpvägran.

/T

Varför skriver du "lycka till med köpvägran"?

Jag förstår att unga är stressade av sin omgivning. De är utan fantasi och ska självklart gå efter invanda spår. Det är ett stort problem och är en delförklaring till bubblan som växer. Dessa människor och de är många också risker men intalar sig själva att de inte gör det ("alla andra köper ju"). Hade jag varit ung idag hade jag resonerat efter hur marknaden ser ut nu och vad jag tror om den. Spekulation men med en skeptisk attityd och från den frihetligt sinnade.
2017-08-09, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nej det är den nuvarande nivån: https://fred.stlouisfed.org/series/SLOAS

Detta är en populär vandringssägen. Men det är tunt med stöd i verkligheten.
Det är aktieägarna som åker på att betala kreditförlusterna ur egen ficka.

Nej bankernas vara eller icke-vara beror inte på aktieägarna. Det du påstår är att bankerna i väst fungerar som vilka företag som helst, att ifall de går med kraftiga förluster som gör dem konkursfärdiga så är det aktieägarna som tillför kapitalet som krävs. Det är rent trams att det är på det sättet.

Länken funkar inte. Du påstår att amerikanernas studieskulder ökade fram till 2012 och planade därför ut? Varför vore det en rimlig utveckling?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in