Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
1. Kan vara för att det inte riktigt passar den teoretiska mallen.
Inte alls. Jag vill förstå.
Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
2. Snarare är det som så att allmännyttan som ägs av kommunen använder byggnaden som en kassako och maximerar hyrorna samt utflödet av kapital i bolaget genom just så höga hyror som kan tillåtas kombinerat med ickeexisterande underhåll.
Den lilla avkastning som Allmännyttan lämnar till kommunen kan dom ta ut på alla lägenheter. (Och skall skulle jag vilja säga gäller).
Sedan är det väl så numera att fastigheterna skall ses tämligen enskilt.
Dvs HGF kan dra Allmännyttan inför hyresnämnden om dom gör som du säger.
Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
3. Nej, allmännyttan har inget intresse av att underhålla byggnaderna så som de är uppförda för tillfället (miljonprogramsfastigheter och i andra fall äldre stenhus)
Deras option då är att låta huset förfalla och inte ta ut någon hyra för underhåll.
Dvs vi hamnar i alternativet att HGF vill höja hyran men hyresvärden säger nej. Men ville HGF det?
Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
4. HGF får gilla läget. Tydligen är våtutrymmen och elsystem i funktionsdugligt skick. Däremot riktade HGF efter många processer kritik mot allmännyttan just för att det bristande underhållet innebar fara för allmänheten (glasrutor som faller ut på allmän väg, puts som faller från byggnaden och delar av tak som faller från byggnaden liksom risk för skador på tex. barn som leker i interna utrymmen och skador på byggnads interna allmänna utrymmen som inte åtgärdats.
Det med fönster har jag nästan varit med om när jag bodde i Allmännyttan för länge sedan. Undertrycket i lägenheten sög in regnvatten genom fönsterkarmen så den ruttnade. Hade tydligen hänt hos mindre uppmärksamma att fönster ramlat ut.
Men då borde HGF ha sagt att dom minsann går med på hyreshöjning. Eller?
Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
5. Du får läsa noggrannare. Fallen är möjligen intressanta eftersom de visar på skillnaderna i beteende hos HGF gentemot privata intressen och allmännyttan. Till allmännyttans försvar kan man dock säga att de tydligen hade ett stående erbjudande till alla hyresgäster om att själva kunna utföra saker som tapetsering, målning, golvläggning, ombyggnation och ljudisolering avseende de uthyrda områdena. Erbjudandet omfattade dock inte skal eller allmänna utrymmen.
Jag läser precis allt. Men det hjälper inte riktigt.
HGF har koll på ekonomin hos Allmännyttan. När jag bodde i Allmännyttan så fick vi tre underhålls nivåer att välja mellan. Och därmed tre hyresnivåer. Även om det är länge sedan borde det gälla ungefär så nu också.