Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
1. Ditt problem beror troligtvis på att du har en felaktigt bild av HGF och allmännyttan.
I så fall får jag väl anpassa den om det kommer fram något som motiverar det. Värre än så är det inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
2. Totalt sett verkar det handla om ungefär 15% av den kommunens intäkter av egen kraft. Det är inte en obetydlig detalj även om det förstås finns större intäkter som tex. kommunalskatten.
Det har väl mer att göra med vad lagen tillåter. Nu blev det väl en lagändring till 2011, med det du beskrev var väl innan.
Och då vill jag minnas att Allmännyttan knappt fick dela ut någon.
Var väl något i stil med 1%. Och så fanns någon undantagsregel om att de fick dela ut mer ifall de sålt av en fastighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
3. HGF kommer knappast att argumentera för högre hyra men har i den officiella kritiken krävt att utdelning och (implicit räntor) samt (värderingsbalanser) ska stanna i hyresfastigheterna och användas till underhåll.
Verkar rimligt att HGF vägrar hyreshöjning. Men då kan de inte kräva mer underhåll heller.
Och det är väl där de inte klarar logiken.
(Troligen så tänker sig HGF att hyresgästerna skall slippa betala för underhåll. Sedan skall läget bli så akut att staten skall plundra skattebetalarna och skyffla in. Dvs skattebetalarna åker på att betala hyrorna).
Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
4. Så som jag förstod materialet handlade det inte om undertryck i byggnaden utan om att fönsterkarmarna förstörts i en kombination av konstruktionsfel och tillverkningsfel. Samma tillverkningsfel förekommer på vissa dagisstaket från samma tidsperiod där så att säga träet ruttnar medan inget syns från utsidan tills färgskalet går sönder.
En del skulle nog säga att det vara konstruktionsfel där jag bodde också.
Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
5. Tjaha. Men nu var det inte det vi pratade om.
Jo, men det var väl just det det var.
HGF väljer den lägsta underhållsnivån. Och så prutar men ned på den. Då får vi den här typen av resulatat.