2017-08-08, 17:54
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i-en-strut
Hur det funkar: I första hand blir en person gripen av polisen. Om en åklagare anser att det finns skäl för ytterligare frihetsberövande så anhåller hen den misstänkte. Då blir personen frihetsberövad i upp till 48h. Under dessa 48h gör polisen utredningsåtgärder för att styrka misstankarna (eller hitta omständigheter som talar för den misstänkte).

Om åklagaren anser att man har tillräckligt på fötterna och det finns skäl för fortsatt frihetsberövande, måste hen göra en häktningsframställan till tingsrätten inom dessa 48h. Då blir det en förhandling där åklagaren presenterar läget och tingsrätten får ta ställning till om personen ska häktas på dessa grunder.

Förmodligen är det så i detta fall att åklagaren och polisen inte har tillräckliga bevis för en häktning och fortsatt frihetsberövande, men fortfarande tillräckligt för att misstanken ska kvarstå. Då får man häva anhållandet, släppa personen och fortsätta försöka komma framåt i utredningen.
Då är det tur att vi finns 😂 Tack för förtydligan.
Citera
2017-08-08, 17:59
Medlem
Citat:
Men personen har ju aldrig varit häktad för detta brott.
Inte häktad men anhållen.
https://polisen.se/Lagar-och-regler/Misstankt-gripen-anhallen-haktad/
Citera
2017-08-08, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Inte häktad men anhållen.
https://polisen.se/Lagar-och-regler/Misstankt-gripen-anhallen-haktad/

Ja precis. Det var lite det jag antydde när jag tidigare skrev:

Citat:
Pilotmannen var anhållen, inte häktad. Beslut om anhållning fattas av åklagare och är inte offentligt. Häkting, som görs av tingsrätt, är dock offentligt.
Senast redigerad av i-en-strut 2017-08-08 kl. 18:04. Anledning: Dubbelquote
Citera
2017-08-08, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det angår väl inte dig vad jag ska ha dom uppgifterna till? sådär kan du f.ö. säga om PRECIS ALLT som tas upp i tråden... eller i ALLA krim-trådar för den delen "men vad ska DU med dom uppgifterna till?/vad har DU för nytta av det?" du har just ställt 2 idiotiska frågor som egentligen inte förtjänar ett svar, men du fick det ändå.

Jag vet inte i detalj vad polisen har gjort och inte gjort i det här fallet, vet du? det enda jag vet med
säkerhet är att Kling och Klang INTE har gripit Helena's mördare

Det är nog fler än du som blir trött, som nu senast med Phena Lilipsson's story om GS och hans kumpan, raggarna med den gula bilen... halva tråden går igång och slår frivolter, i takt med att ropen skallar: "ja men AAAAALLA måste ju få komma till tals..." "det KAN ju faktiskt finnas någon substans i Phena Lilipssons uppgifter, ALLT mååååste utredas... Klart som fan att det är jobbigt att bevittna en sån tragisk härdsmälta.
Lugn och fin nu. Det var du som bad mig utveckla varför jag tyckte det var längsökt, tyckte det var på sin plats att svara. Vet inte vilka av de 3 frågorna som var idiotiska men något svar fick jag inte men det är lugnt, du behöver inte redovisa något till mig.
Citera
2017-08-08, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Hur går pappersapparaten till vid en häktning? Var den plockade häktad i lagens mening och finns isåfall inte offentliga papper på det?

När misstänkt gärningsman nu anhölls i annat fall, utan att förundersökning är klar, kom papper fram på denna person till offentligheten.

Vet ju att åklagare backade på "vår man" men just att frihetsberöva någon, som de väl gjorde i detta fall, borde inte det gå att få fram om man får tag på personnummer?

Det skulle ju spela stor roll för våra spekulationer här.... Någon som är insatt i hur det funkar med häktning?
Nej om någon häktas blir alltid offentligt, däremot inte ett anhållande, nu för tiden pga sekretessreglerna, men vid ett anhållande där det förordnas offentlig försvarare (vilket inte är fallet) blir det offentligt om åklagaren lägger ner fup mot just den personen.
Citera
2017-08-08, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Nej om någon häktas blir alltid offentligt, däremot inte ett anhållande, nu för tiden pga sekretessreglerna, men vid ett anhållande där det förordnas offentlig försvarare (vilket inte är fallet) blir det offentligt om åklagaren lägger ner fup mot just den personen.
Undra om KM har nån i släkten eller någon annan anknytning som kunde hjälpa honom i den sitution som uppstod vid anhållandet - någon som kontrollerat ev släktskap?
Citera
2017-08-08, 19:18
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yrrol1
Lugn och fin nu. Det var du som bad mig utveckla varför jag tyckte det var längsökt, tyckte det var på sin plats att svara. Vet inte vilka av de 3 frågorna som var idiotiska men något svar fick jag inte men det är lugnt, du behöver inte redovisa något till mig.

Ditt otrevliga ifrågasättande av vad jag skulle ha uppgifter om KB's syster till känns bara onödigt... minst 2 av dina frågor ingick i det. Men du kanske gillar att käbbla vad vet jag?
Citera
2017-08-08, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harley70
Spekulation från källa A. Jag tänker att det ligger nära till hands att KM klängt på Helena under kvällen och kanske även gett henne kärleksförklaringar. Under promenaden tröttnar Helena på hans tjat och säger till honom att hon kommer berätta för KB. KM blir livrädd och får panik och katastrofen är ett faktum. Det som skulle stärka denna idé är att KM i intervjuen själv berättar att han ringer hem för att "höra vad han har där hemma" han borde ju må dåligt och ha ångest.. Kan denne källa A mena att det är KB som är den närstående?

Då flera spekulerar om källa A och den närstående så vill jag tydliggöra följande:
Har nu fått dementerat av källa A att namnet inte är Kl*s, dock så börjar det på K. (alltså den person som den närstående misstänker vara inblandad)
Varken källa A eller den närstående är KB och de är inte heller släkt med vare sig KB eller KM.
Tror inte källa A´s uppgifter ger något för tillfället.

Källa B säger om KM:
är uppvuxen i Berga (ett område innan Hassle om man kommer från Mariestadshållet)
har gått på Mariask*lan
har spelat eller varit engagerad inom fotboll
har jobbat på E-lu*
Citera
2017-08-08, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Undra om KM har nån i släkten eller någon annan anknytning som kunde hjälpa honom i den sitution som uppstod vid anhållandet - någon som kontrollerat ev släktskap?

Menar du när han anhölls 98 ? eller var det 97? Då KM vägrade advokat ? För han visste att hans namn skulle komma att bli offentligt om han hade advokat.

Jag tror att om man som KM bor i en liten stad som Mariestad med stor vänkrets,stor familj och massor av bekanta och så mördar han ( tror inte på dråp ) sin flickväns goda vän!!! ....eftersom det inte var en olyckshändelse för isf skulle KM väl sprungit till polisen istället! ...nej Klas tänker bara på sig själv !!
först och främst varit livrädd för att bli avslöjad och han hade väl börja tro att det var lugnt eftersom missen med brovittnet!!

Men han hade ju många år att "maniskt" studera lagen ...säkert tagit reda på att om han vägrade advokat så skulle inte namnet hans komma ut!

Jag tror att " Harley " Kan vara inne på rätt spår när det gäller att Helena kanske blev så förbannad till slut att hon hotade med att berätta för Karin.
Citera
2017-08-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
Menar du när han anhölls 98 ? eller var det 97? Då KM vägrade advokat ? För han visste att hans namn skulle komma att bli offentligt om han hade advokat.

Jag tror att om man som KM bor i en liten stad som Mariestad med stor vänkrets,stor familj och massor av bekanta och så mördar han ( tror inte på dråp ) sin flickväns goda vän!!! ....eftersom det inte var en olyckshändelse för isf skulle KM väl sprungit till polisen istället! ...nej Klas tänker bara på sig själv !!
först och främst varit livrädd för att bli avslöjad och han hade väl börja tro att det var lugnt eftersom missen med brovittnet!!

Men han hade ju många år att "maniskt" studera lagen ...säkert tagit reda på att om han vägrade advokat så skulle inte namnet hans komma ut!

Jag tror att " Harley " Kan vara inne på rätt spår när det gäller att Helena kanske blev så förbannad till slut att hon hotade med att berätta för Karin.
Blev lite otydligt - menade just det att han fick hjälp att formulera sig i samband med anhållandet 98 - typ släkt med advokat, myndighetsperson etc som mycket väl kände till regler runt sekretess mm. Sen kan han ju förberett detta själv - helt klart.
Citera
2017-08-08, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21

Blir bara lite brydd, som misstänkt för mord bör polisen gått in med hemlig telefonavlyssning, gjort husrannsakan och gått igenom datorer. Ja de har de förhoppningsvis gjort också och då kan vi ev. få resultat.
Citera
2017-08-08, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Blir bara lite brydd, som misstänkt för mord bör polisen gått in med hemlig telefonavlyssning, gjort husrannsakan och gått igenom datorer. Ja de har de förhoppningsvis gjort också och då kan vi ev. få resultat.

Man kan ju också anlita en egen försvarare, utan tingsrättens hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in