2017-08-08, 16:42
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yrrol1
Vad som är långsökt? Vad ska du göra med uppgifterna om att KB hade en syster? OM hon nu är vittne A ska du ringa henne eller vad har du annars för nytta av det? Tror du inte att polisen redan har utrett detta och hört henne i sådana fall (om KM är Pilot)?

Jag följer inte tråden slaviskt men i princip varenda gång man kikar in här har det dykt upp nya initialer och det är alltid några som går igång rejält då, blir förbannat trött på att folk går i spinn utan att ha något vettigt att gå på (menar generellt nu Pudelfrillan). Vill inget hellre än att HA:s öde får en lösning men det löses inte av massa skvaller utan substans.
Läs detta NOGA Pudelfrillan! Det ligger mycket sunt här och vi har alla att lära av det, hur gärna vi än vill hitta svaren på Helenas försvinnande. Peace!
Citera
2017-08-08, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Hur går pappersapparaten till vid en häktning? Var den plockade häktad i lagens mening och finns isåfall inte offentliga papper på det?

När misstänkt gärningsman nu anhölls i annat fall, utan att förundersökning är klar, kom papper fram på denna person till offentligheten.

Vet ju att åklagare backade på "vår man" men just att frihetsberöva någon, som de väl gjorde i detta fall, borde inte det gå att få fram om man får tag på personnummer?

Det skulle ju spela stor roll för våra spekulationer här.... Någon som är insatt i hur det funkar med häktning?

Pilotmannen var anhållen, inte häktad. Beslut om anhållning fattas av åklagare och är inte offentligt. Häkting, som görs av tingsrätt, är dock offentligt.
Citera
2017-08-08, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i-en-strut
Pilotmannen var anhållen, inte häktad. Beslut om anhållning fattas av åklagare och är inte offentligt. Häkting, som görs av tingsrätt, är dock offentligt.
Kan man få ut en maskad häktingsframställan?
Citera
2017-08-08, 17:25
Medlem
FedupFlorences avatar
Det finns ingen.
Kan inte se att det finns några uppgifter som går att komma åt utan att de läcks ur sekretessbelagt material.
Citera
2017-08-08, 17:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yrrol1
Vad som är långsökt? Vad ska du göra med uppgifterna om att KB hade en syster? OM hon nu är vittne A ska du ringa henne eller vad har du annars för nytta av det? Tror du inte att polisen redan har utrett detta och hört henne i sådana fall (om KM är Pilot)?

Jag följer inte tråden slaviskt men i princip varenda gång man kikar in här har det dykt upp nya initialer och det är alltid några som går igång rejält då, blir förbannat trött på att folk går i spinn utan att ha något vettigt att gå på (menar generellt nu Pudelfrillan). Vill inget hellre än att HA:s öde får en lösning men det löses inte av massa skvaller utan substans.

Det angår väl inte dig vad jag ska ha dom uppgifterna till? sådär kan du f.ö. säga om PRECIS ALLT som tas upp i tråden... eller i ALLA krim-trådar för den delen "men vad ska DU med dom uppgifterna till?/vad har DU för nytta av det?" du har just ställt 2 idiotiska frågor som egentligen inte förtjänar ett svar, men du fick det ändå.

Jag vet inte i detalj vad polisen har gjort och inte gjort i det här fallet, vet du? det enda jag vet med
säkerhet är att Kling och Klang INTE har gripit Helena's mördare

Det är nog fler än du som blir trött, som nu senast med Phena Lilipsson's story om GS och hans kumpan, raggarna med den gula bilen... halva tråden går igång och slår frivolter, i takt med att ropen skallar: "ja men AAAAALLA måste ju få komma till tals..." "det KAN ju faktiskt finnas någon substans i Phena Lilipssons uppgifter, ALLT mååååste utredas... Klart som fan att det är jobbigt att bevittna en sån tragisk härdsmälta.
Citera
2017-08-08, 17:33
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Läs detta NOGA Pudelfrillan! Det ligger mycket sunt här och vi har alla att lära av det, hur gärna vi än vill hitta svaren på Helenas försvinnande. Peace!

Jadå jag har läst det nu men förstår ändå inte vad jag och alla andra i tråden ska lära oss av det? 'yrrol1' började gnälla när jag undrade om KB hade några syskon, tror bestämt att hen är i fel tråd om hen går i taket av en sån frågeställning.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-08-08 kl. 17:43.
Citera
2017-08-08, 17:35
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i-en-strut
Tack! Har du någon aning om när man vanligtvis gör det ena och det andra?
Citera
2017-08-08, 17:39
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det finns ingen.
Kan inte se att det finns några uppgifter som går att komma åt utan att de läcks ur sekretessbelagt material.
Blir inte klok på hur man agerar så lättvändigt men delger misstanke om något så grovt som mord.... Några tankar kring detta? En ide är ju faktiskt att få fram mer om denna häktning och den häktade.
Citera
2017-08-08, 17:46
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
För att anhålla en person på sannolika skäl krävs mer bevisning än då en person är skäligen misstänkt för ett brott. Beslutet fattas av åklagare och är ett provisoriskt frihetsberövande.

Efter förhöret i maj/juni som är det enda vi känner till, försattes personen på fri fot istället för att häktas. Fortsatt ett beslut av åklagare.

Den bevising som krävs för att på sannolika skäl bli misstänkt behöver inte vara så stark att det finns tillräckliga skäl för åtal - och behöver inte bestå i teknisk bevisning.

Åklagaren avgör om åtal ska väckas eller inte, genom att bedöma om bevisningen kan räcka för att få en fällande dom i rättegång - om brottet kan bevisas utom rimligt tvivel.

Personen som anhölls och delgavs misstanke om mord på sannolika skäl är idag fortsatt på sannolika skäl misstänkt för mord men inte anhållen eller häktad vad vi vet. Och förundersökning pågår, och så länge förundersökning pågår är ärendet under sekretess.

Citerar ett tidigare inlägg.
Och som svar på dina tankar tror jag att det mest rimliga (som jag bedömer det) är att det nu har framkommit ett eller flera vittnen.
Citera
2017-08-08, 17:48
Medlem
Citat:
Tack! Har du någon aning om när man vanligtvis gör det ena och det andra?

Hur det funkar: I första hand blir en person gripen av polisen. Om en åklagare anser att det finns skäl för ytterligare frihetsberövande så anhåller hen den misstänkte. Då blir personen frihetsberövad i upp till 48h. Under dessa 48h gör polisen utredningsåtgärder för att styrka misstankarna (eller hitta omständigheter som talar för den misstänkte).

Om åklagaren anser att man har tillräckligt på fötterna och det finns skäl för fortsatt frihetsberövande, måste hen göra en häktningsframställan till tingsrätten inom dessa 48h. Då blir det en förhandling där åklagaren presenterar läget och tingsrätten får ta ställning till om personen ska häktas på dessa grunder.

Förmodligen är det så i detta fall att åklagaren och polisen inte har tillräckliga bevis för en häktning och fortsatt frihetsberövande, men fortfarande tillräckligt för att misstanken ska kvarstå. Då får man häva anhållandet, släppa personen och fortsätta försöka komma framåt i utredningen.
Citera
2017-08-08, 17:50
Medlem
Citat:
Blir inte klok på hur man agerar så lättvändigt men delger misstanke om något så grovt som mord.... Några tankar kring detta? En ide är ju faktiskt att få fram mer om denna häktning och den häktade.

Men personen har ju aldrig varit häktad för detta brott.
Citera
2017-08-08, 17:51
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Citerar ett tidigare inlägg.
Och som svar på dina tankar tror jag att det mest rimliga (som jag bedömer det) är att det nu har framkommit ett eller flera vittnen.
Tack! Bra info.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in