2017-08-03, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Okej!
Den vita bilen som syns på Radio Skaraborgs hemsida är med andra ord inte relevant?
Det är som sagt troligen en Toyota Carina 2 från 1990-92, nånting...

Har faktiskt ingen aning men har svårt att tro att de har valt exakt modell utifrån något vittne ungefär lika svårt som jag har för att tro att det skulle vara solglasögon det rör sig om på pilot (som också användes i serien). Men jag vet förstås inte.
Citera
2017-08-03, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Enligt Google är det nästan 19 mil mellan Mariestad och Eksjö och det tar mellan 2,5 och tre timmar att köra dit (beroende på vilken väg man tar). Jag tror nog att man försöker hitta en plats närmare, om man har dödat någon. Risken finns ju att bli stoppad av polis under resan, och ju längre man åker med en död kropp i bagaget, desto större är risken. Skulle det vara Helena, så är gm en riktigt iskall typ som vågade ta en sådan risk.

Kan det vara turnéledaren Lelle Hildebrand? Hans väska med dator och pengar hittades vid sjön Immelns södra strand, precis norr om Ivösjön. På Ivön i Ivösjön hittades skelettdelarna av en svampplockare den 9 juli i år. Så OM kvarlevorna skulle tillhöra Helena, så torde det inte vara hennes gm som lämnade ett tips om var kroppen skulle finnas. (Om inte den som fick tipset just var denna svampplockare.)

skelettdelarna på ivö tillhör med ganska stor sannolikhet lelle hildebrant. Stämmer rätt bra med misstänka GM som hade bra lokalkännedom i området.

Tror inte heller att eksjö har med HA att göra. Varför köra så långt och dumpa ett lik när det finns bättre platser på närmare håll?
Tror man ska titta på var HA mördare var uppväxt, de platser han var väl förtrogen med, där han snabbt och effektivt kunde dumpa en kropp
Citera
2017-08-03, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Först en fråga till någon som vet hur skogsstigen i kohagen såg ut 1992:
Om Helena berövats livet där skorna låg dvs i mitten av skogsstigen (ca:150m från huset?).
För att släpa kroppen så lite som möjligt hade en GM parkerat bilen vid ekuddenvägen eller lekplatsen? Vilket hade varit närmast?

Eftersom ringarna låg vid lekplatsen (ca:50m från huset?) och jag antar att
HA:s liv släcktes där skorna hittades (ca: 150m från huset). Då finns alt:

1. GM (KM?) tar livet på HA inne vid skogsstigen, hämtar bil inärheten.

"Sen kör till lekplatsen, släpar kroppen (skorna faller av) till bilen, ringarna faller av när han lyfter upp henne i bagageluckan, om GM inte redan kastat så går han in i stigen igen för att kasta iväg skorna, åker sedan iväg. (Gjort på ca:10min om vittnesobservation med den ljusa/vita bilen ska stämma)"

2. (GM) kommer med bil, parkerar vid lekplatsen, attackerar HA, ringarna slits av, GM springer efter HA in på stigen tar HA:s liv där;
A) släpar kroppen till lekplatsen, in i bagageluckan. (Gjort på ca: 10min om vittnesobservation med den ljusa/vita bilen ska stämma)
B) Åker där ifrån utan kroppen i panik för att återkommer senare. (Gjort på ca: 10min om vittnesobservation med den ljusa/vita bilen ska stämma)

Vilket scenario tror ni ?

Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
2:an och A. Jag har alltid trott att bilen redan stod i anslutning till Helenas hem. M.a.o lite planerat. Det är vad jag tror.

Men skulle HA verkligen springa in i skogen igen? Vore det inte mer rimligt att då försöka springa hem ?
Citera
2017-08-03, 21:58
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Frågan är bara varför BW skulle hållt tyst om detta i 6år? Känns lite långsökt överlag dock att inte polisen fick uppgifter om den som hängde efter HA tidigare, eller det kanske de fick men konstigt att de inte kunde trycka till honom mer då.

Ja jag vet inte, jag menade bara att det inte är otänkbart. BW trodde väl aldrig att KM hade för avsikt att följa efter HA, man tänker ju inte i såna banor, han kanske endast noterade att KM gick åt samma håll. En sån här sak kan jag tänka mig att man först kommer att tänka på långt senare, när man för femtielfte gången går igenom vad som hände under kvällen i sitt eget huvud. BW hade, om han nu såg något, givetvis inte nån aning om vart KM var på väg och han brydde sig förmodligen inte heller... eller hur?
Man kan ju tänka sig att det är något sådant som har kommit till polisens kännedom med tanke på den nya, högre misstankegraden. Det skulle i sådant fall möjligen kunna vara en anledning till att BW inte nämndes i programmet, han har bidragit med en viktig pusselbit och är själv avskriven.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-08-03 kl. 22:06.
Citera
2017-08-03, 22:10
Medlem
Citat:
Har faktiskt ingen aning men har svårt att tro att de har valt exakt modell utifrån något vittne ungefär lika svårt som jag har för att tro att det skulle vara solglasögon det rör sig om på pilot (som också användes i serien). Men jag vet förstås inte.

Det som står om bilen i förhöret med killarna är halvcombi med rakt sluttande bakparti, ev. en Honda. Uppfattas som något längre än golf och mazda 323, likt en äldre toyota celica. Jag vet inte hur preciserat det känns (micra kanske inte är första valet).
Citera
2017-08-03, 22:14
Medlem
Citat:
Det kommer från mig om du söker. Jag har två oberoende bekanta som minns en mindre vit bil typ nissan micra men med låg säkerhet (just att de båda säger nissan är intressant dock). Varför skulle det inte vara relevant om den fanns i närheten av den vi förmodar är pilot??

Det är väldigt intressant! I programmet efterlyst beskrivs bilen som parkeras vid sjukhuset senare på natten: årsmodell förmodligen sent 80-tal eller tidigt 90-tal.
Citera
2017-08-03, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Det är väldigt intressant! I programmet efterlyst beskrivs bilen som parkeras vid sjukhuset senare på natten: årsmodell förmodligen sent 80-tal eller tidigt 90-tal.

KB hade en vit bil 87-88 när hon pluggade på gymnasiet! Tror det var en Nissan Micra!
Citera
2017-08-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trunhem
KB hade en vit bil 87-88 när hon pluggade på gymnasiet! Tror det var en Nissan Micra!

Oj då intressant. Den potentiella "micran" vi hittills diskuterat var alltså en bil som systrarna kunde ägt.
Citera
2017-08-03, 22:49
Medlem
Citat:

Välkommen till tråden!
intressant information. Kände/känner du KB?
Citera
2017-08-03, 23:02
Medlem
Lärde känna KB på gymnasiet, har ingen kontakt med henne nu. Vet att hon körde en liten vit bil till gymnasiet vid sjukhuset.
Citera
2017-08-03, 23:08
Medlem
Det har varit lite diskussioner fram och tillbaka på tråden angående en "koordination", dvs om Polisen använder medier osv för att sätta press på GM. Jag är rätt säker på att det är en sådan "koordination" som just nu händer. Är god vän med en polis som var med i "teamet" hos polisen när de trodde att det var PR som var GM. Vid det tillfället togs fallet upp i både TV, radio och i flera stora tidningar samtidigt som PR togs in till hårda förhör vid flera tillfällen. Polisen hade dessutom span på PR 24/7 genom civilpolis, och hade också "sekundbevakning" på PR:s telefon.

Efter den senaste tidens hyperaktivitet på tråden är det i alla fall enligt mig rätt klart att GM läser (och skriver) här, så vill jag bara fråga? Är du säker på att du inte sagt nåt dumt till någon på telefonen sista månaderna? Du har väl koll på dina sms osv också, för det du skickat har polisen koll på. Du inser säkert redan att någon bevakar alla steg du tar? Du har inte åkt och dubbelkollat så att kroppen fortfarande är gömd som du ville? Allt du sa i förhöret kommer dubbelkollas och granskas i sömmarna. Hoppas du sover lika dåligt som du förtjänar.
Citera
2017-08-03, 23:12
Medlem
Citat:
Lärde känna KB på gymnasiet, har ingen kontakt med henne nu. Vet att hon körde en liten vit bil till gymnasiet vid sjukhuset.

Hej och välkommen! Då kände du Helena också!? För de gick ju i samma klass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in