2017-08-08, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Men jag tror vi klarar oss från att bubblan spricker, jag tror den kommer pysa snarare. Långsam ränteuppgång under några år och motvilliga svenskar som säljer mer och mer. Kommer nog vara dött till en början på Hemnet där. Jobbigt att vara mäklare.
En långsam ränteuppgång är vad prognoserna visar.

Men sedan blev det lite tokigt. De som du nämner säljer, köper inte också de en bostad?
Eller tänkte du dig att de ska bo på gatan?

(Sedan är det jobbigt att vara mäklare hela tiden. Vad jag förstår är det något av överetablering. Det är bara när dom får sig ett uppdrag som leder till försäljning som dom får intäkter).
2017-08-08, 09:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jaha så när ni bubbelbabblare påstår att folk inte klarar av en kostnadsökning om 1000 kr då är det en bubbelsignal men när det framkommer att det är lögn så blir det inte mindre bubbla för det. Bekvämt för er, allt tyder på en bubbla, även prisökningar visar att ni har rätt men så förstås också nedgångar.

Oavsett vad som än händer, oavsett hur länge priserna än stiger kommer ni alltid hävda att ni har rätt, patetiskt. Sju år har tråden existerat och snacket om bubbla är mycket äldre än så men inte en tillstymmelse till självransakan utan mest en massa konspirationsteorier att allt är en stor bluff.

Vi har varit här flera gånger om. 7 år är just en bubbla som växer, inte minskar. 7 år är inte detsamma som en icke-bubbla eller hållbar situation. Men du försöker få det till att vara det utan att förklara varför.
2017-08-08, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
* Nu har du inte läst vad jag svarade på. Gör det.
* Sedan svamlar du vad gäller studielån i USA. Den Federala staten ger ut studielån. Och det är staten som sätter räntan på de. Max lånegräns är någonstans över motsv 1 MSEK. Det är bara folk som vill låna mer som tar tilläggslån i bank.
Sedan har du ytterligare fel i att staten skulle garantera några studielån i bank.
(Det är någon som lurar i dig ganska mycket felaktigheter. Du borde ta och identifiera vem det är och sluta blint tro på den yrpannan).

Ja jag läste ditt inlägg o jag skrev att i Sverige är studielån generellt inte ett problem. I USA däremot hänger det med resten av livet. Stämmer inte detta?
Varför svarar du när det enda du gjort är att ha läst en Wikipediaartikel från 2012. Bankerna har betalat ut mer i studentlån än kreditkortslån. I dagens USA kan en skola ta så mycket betalt för en utbildning som bankerna är beredda att låna ut. Och bankerna är beredda att låna ut så mycket som staten är beredd att garantera.
Att det sedan sitter bankirer i styrelsen på alla ledande universitet efter att dom köpt in sig som donatorer är naturligtvis bara en slump. Att se Alpha febrilt leta på nätet efter lämplig info att använda till sina o så dräpande svar o ta den första som dyker upp på Google, nämligen Wikipedia, vore en syn.
Dina svar är bara tröttsamma att läsa. Det är samma slöa brist på intellekt och kunskap som alla dina andra triljoner inlägg.
Senast redigerad av Alpoxen 2017-08-08 kl. 09:52.
2017-08-08, 09:48
Medlem
Citat:
Det ser mest ut som personangrepp, och förklenande av människor i största allmänhet.

I verkligheten handlar det om människor som betalar för sina bostäder, och vad deras preferenser är.

En intervju med människor som talar om vad dom skulle tänkas eventuellt kanske göra. Jag håller med vem det nu var som kallade artikeln värdelös.
2017-08-08, 10:04
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
En långsam ränteuppgång är vad prognoserna visar.

Men sedan blev det lite tokigt. De som du nämner säljer, köper inte också de en bostad?
Eller tänkte du dig att de ska bo på gatan?

(Sedan är det jobbigt att vara mäklare hela tiden. Vad jag förstår är det något av överetablering. Det är bara när dom får sig ett uppdrag som leder till försäljning som dom får intäkter).

mja, jag menade mer att vid en eventuell ränteuppgång att vissa inte har råd att bo kvar i deras hus för 4-5 mille med 3,5 mille lån. Då kanske de måste sälja och köpa en lägenhet på 2 rok istället. Eller kanske till och med flytta till en hyresrätt (i förorten?).

Det kanske rent av blir så att vissa flyttar ihop för att de måste. Tvingas till billigare bostäder. Jag vet inte, jag spekulerar bara, men om det blir så, så kommer de "mellandyra" bostäderna falla hårdast i början.
2017-08-08, 10:39
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Håller med. Jag skulle gärna vilja köpa en bostad nu men väntar nog några år. Dock tror jag bostadsmarknaden faktiskt kan gå smått uppåt ända till 2018 eller 2019. Har väl egentligen inte någon källa men det känna inte som något "slutkläm" nu direkt. Men vad vet jag? Hela grejen med bubbla är väl att det kommer som blixt från klar himmel.

Men jag tror vi klarar oss från att bubblan spricker, jag tror den kommer pysa snarare. Långsam ränteuppgång under några år och motvilliga svenskar som säljer mer och mer. Kommer nog vara dött till en början på Hemnet där. Jobbigt att vara mäklare.

Det här är ju det problematiska, ska man sätta livet på pause och avstå från att bo där man vill i hopp om lägre priser? Det börjades prata om fallande priser 2007, de som har väntat sen dess har nu väntat i över 10år på att kunna köpa bostaden de vill.

Jag bor hellre där jag vill med risken att behöva betala en hög ränta i framtiden än att ständigt vänta på bättre tider.
2017-08-08, 10:46
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
mja, jag menade mer att vid en eventuell ränteuppgång att vissa inte har råd att bo kvar i deras hus för 4-5 mille med 3,5 mille lån. Då kanske de måste sälja och köpa en lägenhet på 2 rok istället. Eller kanske till och med flytta till en hyresrätt (i förorten?).

Det kanske rent av blir så att vissa flyttar ihop för att de måste. Tvingas till billigare bostäder. Jag vet inte, jag spekulerar bara, men om det blir så, så kommer de "mellandyra" bostäderna falla hårdast i början.
Det är väl främst singelhushållen som får problem.

För ett par bör det inte vara några problem att lägga den ena lönen på boende och leva på den andra. Medelinkomsten för en bostadsrättsägare bör vara ca 22k netto. Det betyder att de flesta med ett lån på ca 4msek bör klara en ränta på 7% utan problem.

Många har dessutom gjort vinster på tidigare bostäder, ärvt eller tjänat ihop pengar, få är belånade upp till 80-85%.

Tror det behöver gå väldigt långt innan folk inte har råd att bo kvar.
2017-08-08, 11:05
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Det här är ju det problematiska, ska man sätta livet på pause och avstå från att bo där man vill i hopp om lägre priser? Det börjades prata om fallande priser 2007, de som har väntat sen dess har nu väntat i över 10år på att kunna köpa bostaden de vill.

Jag bor hellre där jag vill med risken att behöva betala en hög ränta i framtiden än att ständigt vänta på bättre tider.

Jag håller inte riktigt med dig. Jag köpte själv 2008-2009 och då snackades det väldigt tydligt att det var köpläge och att priserna skulle gå upp nästkommande år. Idag är det mer tvivel. Sålde dock för några år sedan när jag trodde det var "på topp". Gjorde en fin vinst men kunde blivit dubbelt så stor om man väntat, men lätt att vara efterklok.

Man måste ju inte sätta sitt liv på pause bara för man inte vill köpa hus eller bostadsrätt. Jag tittar på bostäder nu med, men blir det något får det bli antingen ett mindre hus eller en BR med förening med låg belåningsgrad. Att gå "all-in" nu är bara knasigt.

Citat:
Det är väl främst singelhushållen som får problem.

För ett par bör det inte vara några problem att lägga den ena lönen på boende och leva på den andra. Medelinkomsten för en bostadsrättsägare bör vara ca 22k netto. Det betyder att de flesta med ett lån på ca 4msek bör klara en ränta på 7% utan problem.

Många har dessutom gjort vinster på tidigare bostäder, ärvt eller tjänat ihop pengar, få är belånade upp till 80-85%.

Tror det behöver gå väldigt långt innan folk inte har råd att bo kvar.

Jag menar att vissa hushåll kan få det knapert även om de är två. Alla jobbar inte heltid, vissa vill inte lägga 15k/månaden på boende. Vissa har absolut noll koll på sin ekonomi och vissa ligger faktiskt på gränsen (även om många inte gör det).
2017-08-08, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Jag tycker absolut vi skall förtäta men då på ett grandiost sätt som passar i en stad som vill kalla sig storstad. Helst hade jag sett att man rivit de trista tegelhusen på andra sidan gatan och byggt ett högt område. Nu kan jag inte Stockholm så kanske det inte passar med höga hus just där men i alla fall skulle man byggt högt på Södermalm. Och jag menar inte enligt tokstollen Le Corbusiers (ja jag vet att det var ett artistnamn) idéer utan högt och tätt. Men givetvis måste det passa in, bland annat har vi ju i Sverige rätt speciella förhållanden vad gäller solljus på vintern.

Men vi är inte grandiosa som Fransmännen och därför klämmer vi in ett antal skitradhus på en skittomt. Skalan är ju helt bisarr jämfört med de små 50-talslägenheterna på andra sidan gatan. Må vi hoppas att det kommer en mer hårdför typ till makten i Stockholm. Som inför ny standardhöjd minimum 15 våningar på nya bostadshus. Men, nej, då kanske bubblan brister eftersom man olötsligt får ut lite av marken. Och givetvis ställer detta krav på utsmyckning, inget mer glas/stål, tack, utan fasad i sten. Kanske går att maskiberarbeta stenen så att kostnaderna hålls nere.

Faktiskt så insåg man redan på 70-talet att fasad av sten gav lägre LCC än betong men sten var då politiskt omöjligt så det blev betong och resultatet ser vi idag.

Men jag är övertgad om att radhusen kommer att säljas för 10+MSEK.

Det är nog inte så lätt att motivera en rivning av fullt fungerande bostadshus, det skall bli mycket intressant att se hur det går med utvecklingen av Skanstull, det finns ett par högre hus planerade där, se illustration nedan. Hagastaden är ett exempel på ett område där exploateringsgraden är riktigt hög, det kommer nog bli rätt bra, gillar iaf det jag sett hittills.

https://scontent-atl3-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/s1080x1080/e35/19932920_1591938530857309_3165351383452876800_n.jp g

Att det är enormt svårt att få till höga hus i mer centrala delar Stockholm är ju ett faktum dock, det är många projekt som skjutits i sank eller blivit nerskalade av diverse olika anledningar, ett återkommande problem verkar vara flygradarn, vilket känns rätt konstigt, eftersom det uppenbarligen går att bygga höga hus i andra städer i liknande läggen trots flygradar och flygplatser, ett exempel var gasklockan i Norra Djurgårdsstaden som arkitektbyrån Herzog & de Meuron låg bakom(beställare Oscar Properties), ett annat exempel är JM vid Marievik, har för mig att planens akilleshäl var att husen skulle kastat lite skugga på Tantolunden, under eftermiddagar i Augusti. Bild nedan på ursprungsförslaget.

http://www.fastighetsvarlden.se/wp-content/uploads/2016/02/Marieviks-udde-JM.jpg

Sedan har vi bevarande ivern, ett par absurda exempel på fastigheter som kommer bevaras i framtida Söderstaden(Slakthusområdet, Globen&Tele2 arena området) i bilderna nedan, så galet så att det blir humoristiskt. Jag har full förståelse för att man sparar riktigt fina gamla kulturhistoriska tegelbyggnader, men kåkarna nedan... words fail me.

http://i.imgur.com/zz7QAXE.jpg
http://i.imgur.com/MnsGbib.jpg
http://i.imgur.com/X74ZLj9.jpg

Flygbild över området
http://i.imgur.com/r32FFPH.jpg?1
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-08-08 kl. 12:36.
2017-08-08, 12:55
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Jag håller inte riktigt med dig. Jag köpte själv 2008-2009 och då snackades det väldigt tydligt att det var köpläge och att priserna skulle gå upp nästkommande år. Idag är det mer tvivel. Sålde dock för några år sedan när jag trodde det var "på topp". Gjorde en fin vinst men kunde blivit dubbelt så stor om man väntat, men lätt att vara efterklok.

Man måste ju inte sätta sitt liv på pause bara för man inte vill köpa hus eller bostadsrätt. Jag tittar på bostäder nu med, men blir det något får det bli antingen ett mindre hus eller en BR med förening med låg belåningsgrad. Att gå "all-in" nu är bara knasigt.

Jag menar att vissa hushåll kan få det knapert även om de är två. Alla jobbar inte heltid, vissa vill inte lägga 15k/månaden på boende. Vissa har absolut noll koll på sin ekonomi och vissa ligger faktiskt på gränsen (även om många inte gör det).

Vad menar du med att gå "all-in"?
Har inte bankerna någon modell att de lånar ut 5-6 gånger bruttoårsinkomst? Den kalkylen förhindrar att kunna gå all-in.
2017-08-08, 13:07
Bannlyst
Citat:

Du är inte den enda som tar risken men folket i stort avfärdar riskerna. Därav ständiga prishöjningar...fram till en punkt varifrån det inte går längre. Det enda de lär sig något av är en hård smäll. De som väntar ut och ändrar sina livsmål istället, några kommer på något bättre att göra. Andra mår kanske dåligt av det. Tacka pyramidspelet för det.
Senast redigerad av Mertillen 2017-08-08 kl. 13:09.
2017-08-08, 13:13
Medlem
Risken ligger inte direkt i om man klarar boendekostnaderna vid en priskorrigering, eller räntehöjning, bostaden kommer alltid prioriteras, folk vill inte bo på gatan, eller på ett boende som socialtjänsten fixar, problemet är t ex att övrig konsumtion kan droppa, och det kan i sin tur ge ringar på vattnet, förlorade arbetstillfällen, och då förlorad inkomst osv.

Ett kontorsjobb har väl kanske en multiplier på 2, dvs skapas det jobb på låt säga Spotify, så skapas det även andra jobb, kringtjänster, lunchrestauranger osv. Industrin har i regel högre multipliers än typiska tjänsteföretag, skapas det t ex jobb på Volvo cars, så påverkar det bland annat hela leverantörskedjan, underleverantörer måste anställa för att klara av att leverera.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-08-08 kl. 13:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in