2017-08-07, 09:05
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Framför allt känns det där resonemanget som en efterhandskonstruktion anpassat till situationen och sitt egna lags handlande. Man skapar en moralisk riktlinje så att det passar in. Hade man resonerat likadant om det varit Häcken som gjort så?

Det ska bli spännande att se Hammarby i höst. Framför allt hur man agerar när man ska försvara en ledning på slutet.

Fast resonemanget som sådant borde du ju förstå? Annars kan lag sätta i system så som Häcken gjorde igår och få matcher totalt sönderryckta. Det är väl i ärlighetens namn inte supersportsligt det heller?

Sen är det inte sjysst av Hamad och Bajen nej, utan nog borde man kommunicerat att man inte skulle spela tillbaka bollen från första början, och kanske valt att börja om längre ner i banan typ.

Såklart man inte hade resonerat likadant om Häcken gjort så, men jag personligen vet inte ifall jag nog hade blivit minst lika sur på mina egna spelare för att man försatt sig i en sån situation likt den Häcken gjorde igår. Men nu är det ju klart att man i Bajen (och framförallt Hamad) måste förhålla sig likadant ifall motståndare gör likadant mot Bajen. Oavsett om man efterhandskonstruerat eller inte.

Fast hade situationen varit omvänd, alltså att Häckenspelare irriterat sig över att Bajen maskat, så hade tongångarna på sociala medier typ varit "öh, brajen får skylla sig själva som maskar och spelar ut bollen, helt rätt gjort av Häcken, man kan inte förvänta sig att få tillbaka bollen". Jag vet att jag i princip halmgubbar här, men reaktionerna påverkas ju mer av att vi är en såpass stor klubb som vi är. Jag är också helt övertygad om att ifall det hade varit ens egna lag som gjort mål såhär så hade vissa stått bakom det. Så jävla nobla är inte fotbollsfans nämligen.
Citera
2017-08-07, 09:07
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Fast hade situationen varit omvänd, alltså att Häckenspelare irriterat sig över att Bajen maskat, så hade tongångarna på sociala medier typ varit "öh, brajen får skylla sig själva som maskar och spelar ut bollen, helt rätt gjort av Häcken, man kan inte förvänta sig att få tillbaka bollen".
Ehhh, fast nej.
Citera
2017-08-07, 09:12
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Ehhh, fast nej.

Fast jo. Inte nödvändigtvis du men folk som ogillar Bajen hade nog resonerat så.
Citera
2017-08-07, 09:18
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Fast jo. Inte nödvändigtvis du men folk som ogillar Bajen hade nog resonerat så.
Fast nu handlar det ju inte om folk som ogillar Bajen (och därför kommer kritisera laget oavsett situation) utan om hur situationen mottogs generellt. Och där är alla eniga om att det är Bajen (eller de spelare som är skyldiga) som har gjort fel. Ska man ha läkarintyg för att man ska få tillbaka bollen eller vad är kravet?

Därtill är Hamads resonemang löjligt; det enda jag kan hålla med om är att Häckenspelarnas agerande i samband med kvitteringsmålet borde ha resulterat i mer än bara ett gult kort.
Citera
2017-08-07, 09:27
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Fast nu handlar det ju inte om folk som ogillar Bajen (och därför kommer kritisera laget oavsett situation) utan om hur situationen mottogs generellt. Och där är alla eniga om att det är Bajen (eller de spelare som är skyldiga) som har gjort fel. Ska man ha läkarintyg för att man ska få tillbaka bollen eller vad är kravet?

Därtill är Hamads resonemang löjligt; det enda jag kan hålla med om är att Häckenspelarnas agerande i samband med kvitteringsmålet borde ha resulterat i mer än bara ett gult kort.

Jo, men debatten hade ju kunnat vridas åt det hållet med den infallsvinkeln också, det är jag övertygad om, även fast det är fel att spelare ad hoc skriver sina egna etiska regelböcker.
Citera
2017-08-07, 09:50
Medlem
Neurons avatar
Tycker det bli fel att lägga det på en enskild individ (Hamad), eller dom individer som var involverade i spelet fram till kvitteringen. Om resten av laget inte stod bakom agerandet hade dom enkelt kunnat låta Häcken springa in ett mål direkt efter avspark.

Smutsigt att maska också, men på en helt annan nivå.
Citera
2017-08-07, 10:14
Medlem
Julinhos avatar
Apropå smutsunge så är det ingen som kommenterar att Häcken vann bägge matcherna efter solklara filmningar från Paulinho. Sportsligt?

Efter 2-1 är halva laget, inkl avbytarna, uppe på läktaren och firar. Keepern och Lindgren tar varsitt ärevarv för att tysta publiken och Abubakari slänger sig framför fötterna på Smarason och segervrålar.

Lindgren, förresten, som 10 minuter tidigare låg och vred sig i plågor efter att ha fått en handflata i ryggen. Det hade varit svårt att se skillnad om det verkligen hade varit en dolk som Paulsen satte i ryggen. Precis när anestesi-teamet var på väg ned på planen med defibrillator reste han på sig som av ett mirakel.

När Häcken ber om ursäkt, till att börja med för den matchavgörande filmningen som ledde till straff förra matchen, kan vi snacka om att själva be om ursäkt. Till dess kan ni dra åt helvete och ta det läspande gröndalsfettot med er.
Citera
2017-08-07, 10:25
Medlem
Ingen heder i hammarby. Skit ska skit ha helt enkelt. Ni beter er sig som ett gäng feminister som fallit offer för mansförtryck för stunden. Hur gamla är ni?

Hela fotbollsvärlden är överens om vad som gäller i dessa situationer. Att ni bedriver en egen personlig vendetta mot filmningar/maskningar har ni endast tagit upp efter matchen, ej innan. Vad kommer det ifrån helt plötsligt kan undras
Gå in på valfri youtubevideo där sånt här hänt och läs kommentarerna, tom afrikaner förstår sig på sånt här. Hade ni alla bara erkänt att det ni gjorde var fel och stått för handlingen hade det antagligen sopats under mattan snart, men ni fortsätter att käbblas och tro er vara jeanne d'arc i kampen mot maskningar.
Citera
2017-08-07, 10:50
Medlem
andreasmms avatar
Tyckte också det var förkastligt av Hammarby först, tills jag fick reda på att Häcken bara hade spelat ut bollen pga. att en spelare hade kramp. Att få kramp är ingen skada, snarare så att det kan vara en liten indikation på att spelaren med kramp besitter sämre fysik än andra mer vältränade spelare på planen som inte fått kramp eller har slarvat med vätska (till skillnad från andra på planen). Det handlar ju bara om trötthet.

Hade blivit jätteenkelt för lag som hade en 1-målsledning att försvara den ifall man konstant spelade ut bollen över linjen därför att någon ny spelare fick kramp hela tiden och sen fick tillbaka bollen från motståndarlaget. Då hade man enkelt kunnat få minuter att ticka och kunde få sina spelare att återhämta sig ifrån att försöka försvara sin ledning och jaga boll hela tiden. Det är inte heller fair play.

Så nu tycker jag faktiskt att Hammarby gjorde rätt. Däremot bör man kunna sätta upp dessa regler på förhand innan en säsong, så att det råder klarhet om vad ett lags tränare har för inställning i dessa frågor. Och så slipper man förhoppningsvis reaktioner om osportslighet då man redan har förklarat vad man har för inställning.
Citera
2017-08-07, 10:52
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kEybase
Ingen heder i hammarby. Skit ska skit ha helt enkelt. Ni beter er sig som ett gäng feminister som fallit offer för mansförtryck för stunden. Hur gamla är ni?

Hela fotbollsvärlden är överens om vad som gäller i dessa situationer. Att ni bedriver en egen personlig vendetta mot filmningar/maskningar har ni endast tagit upp efter matchen, ej innan. Vad kommer det ifrån helt plötsligt kan undras
Gå in på valfri youtubevideo där sånt här hänt och läs kommentarerna, tom afrikaner förstår sig på sånt här. Hade ni alla bara erkänt att det ni gjorde var fel och stått för handlingen hade det antagligen sopats under mattan snart, men ni fortsätter att käbblas och tro er vara jeanne d'arc i kampen mot maskningar.

Du vill tas på allvar med en sån kommentar? Haha!

Ser repris på situationen igen. Mycket märkligt att Hamad är den enda som får skit. Det ser ju faktiskt ut som att han ÄR på väg att ge bollen till Häcken, men Kennedy bryter precis den lösa passningen som går mot Häckens spelare. Efter det så är bollen i rullning, både bildligt och bokstavligt.
Citera
2017-08-07, 11:26
Medlem
eternussermos avatar
Ponera att Bajen erövrat bollen innan den spelats ut och att Häckenspelaren legat och haft kramp, hade det varit osportsligt att spela vidare, ska man spela ut bollen då spelare får kramp, eller är det huvudskada som gäller och då ska domaren bryta?
Citera
2017-08-07, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Jahapp, det var väl det man hade på känn i 90 minuter på Fågelarenans varma bortaläktare, förr eller senare gör KFF mål.
Fullständigt rättvist över 90 min dock så inget snack om det.

Nu blir det ett helvete dock, att vi lyckades slå Peking beror mest på att dom var så sanslöst ineffektiva när dom borde dödat matchen strax innan vårt 1-1, dom borde med normala forwards haft 2,3-0 då.

Igår var det iaf sol, det var bra.

Hur vi skall lyckas slå AIK på torsdag vet nog inte ens gud på bänken.

1. Korrekt, det var fan inte kul att se matchen igår... första halvlek var nog bland de sämsta jag sett denna säsongen, topp 3 typ, och det säger ju en del med tanke på hur säsongen varit. Kändes som att vårat spel handlade om att rensa bort bollen bara.

2. Vi förlorar aldrig hemma, så minst 1 pinne! ....

Till slut kommer jag jinxa det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in